Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slangeløst m/slamge, trenger hjelp

Slangeløst m/slamge, trenger hjelp #2693602 04/01/2022 19:26
A
alfred Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Med diverse skader i dekksidene (som jeg ikke har greid å tette med lapp og guffe) puttet jeg slange inni, for å bruke til/fra jobb resten av vinteren.
Holder tett, men greier ikke å få dekket til "å poppe" på plass - ligger nå ujevnt, slik at det merkes tydelig når jeg sykler.
Dette er Fulcrum 900 2-way (tubeless&clincher) hjul og WTB Riddler tubeless dekk.

Greit å montere og få det til å poppe på plass når jeg kjører slangeløst, men ikke nå med slange inni.

Noen tips?
- Eller funker bare slangeløst dekk med slange inni dårlig?

Re: Slangeløst m/slamge, trenger hjelp [Re: alfred] #2693624 05/01/2022 05:44
ktodnem Offline
Ringrev
Ringrev
Tipper du fortsatt må poppe dekket med slange i?

Jeg punktere såpass mye på landeveg at guffa ikke tetta. Satte i slange og det var woobly-wobbly siste km hjem. Hadde minipumpe. Vel hjemme tok jeg gulvpumpa og kjørte opp trykket noe voldsomt, da poppa dekket med de klassiske dritskumle lydene. Så slippe ut luft til ønsket trykk etterpå.

Veloflex 28mm på Shimano-hjul.

Jeg kjenner ikke Fulcrum (ei heller Campa, er det kanskje samme fabrikk?) men ser det reklameres med dette 2-way fit. Kanskje jeg tar feil, så alle mulige forbehold ICON_SMILE

Re: Slangeløst m/slamge, trenger hjelp [Re: alfred] #2693632 05/01/2022 07:18
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Pleier å slippe ut lufta av "seigpoppende" dekk og spraye på lurium på sidekantene/felgkanten, for så å pumpe opp igjen. En eller annen blanding av vann/såpe, smørespray eller det jeg har for hånden.
Typisk gjelder dette f.eks å montere brukte Ice Spiker med slange. Uten smøring kan det være vanskelig å få de til å poppe skikkelig. Kan hende det samme funker på din fekk/felgkombo?

Re: Slangeløst m/slamge, trenger hjelp [Re: alfred] #2693668 05/01/2022 09:10
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis det ikke popper er det én av to ting.
1. Dekket fester seg langs midten på felgen fordi det er for tett - da funker knutspeed sitt tips => bead wax, zalo-vann eller lignende smøres på før du tar på dekk og slange og pumper på nytt.
2. Omkretsen på dekket er for stort slik at det ikke klarer å holde på trykket og poppe. Da er løsningen en ekstra runde eller to med felgbånd. Siden det kun er en midlertidig løsning for deg nå, ville jeg droppet felgbånd og heller kjøpt nytt dekk hvis løsning #1 ikke funker.

Personlig synes jeg slange som nødløsning på slangeløst oppsett er noe herk. Ved større hull bruker jeg heller plugger i kombinasjon med guffe-påfyll.

Re: Slangeløst m/slamge, trenger hjelp [Re: alfred] #2693798 05/01/2022 19:50
A
alfred Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Tusen takk, dere er supre!
En god sprut Zalo i en kopp + vann.
Slapp ut lufta, løsnet dekket fra felgsidene og smørte zalovannet mellom felg og dekk med en liten malerkost.
Pumpet opp til 80 (bruker aldri over 40 når jeg sykler - antar 80 er langt over max på dette 36mm dekket).
Da poppet det raskt på plass.
(Kom ikke på det med smøring selv, heller ikke bruke så mye mer trykk enn jeg trenger uten slange.)

Ktodnem: Fulcrum er Campa-eid og lager ting med de samme patentene. Mens Campa produseres i Europa (Italia og Romania) produseres Fulcrom i Østen.

Redigert av alfred; 05/01/2022 19:51.
Re: Slangeløst m/slamge, trenger hjelp [Re: alfred] #2693837 06/01/2022 08:16
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Herlig!

Moderator  support, Valentino