Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e

Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e #2693563 04/01/2022 14:17
P
Pendleren Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Har en bekjent som har tenkt å kjøpe et klassisk instrument som han har lånt for prøve, han er svært pertentlig og vil gjøre det på riktig måte. Han har ringt rundt til tolletater, instrument dealere og potensiell selger. Men ingen kan svare, en ting er at dette er en «uregulert» bransje (kjøp/salg av dyre instrumenter), men det faller mellom stolene for tolletaten.
Det er ikke toll på instrumentet, men MVA må betales.
Et tilleggsproblem er at instrumentet er over 100 år gammelt og derfor meget dyrt.
Hvordan kommer han etter boka seg ut av saken, blakk, men med instrumentet i hånd?

Reise til Gardermoen, fremvise instrumentet og kvittering etter kjøp, og tolle det inn i tollen på Gardermoen?
Reise til utland med instrumentet og returnere direkte for å tolle det inn ved ankosmt?
Bare overføre beløpet og late som ingenting (dette er absolutt ikke foretrukket siden vedkommende vil gjøre alt «rett»).
Andre forslag/erfaringer?

Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: Pendleren] #2693572 04/01/2022 14:53
Tex Offline
Besatt
Besatt
Nekter tolletaten å svare?
Det finnes sikkert et korrekt svar på spørsmålet, og det er det best å få fra tolletaten.
Det er et kontaktskjema på toll.no
Jeg ville forklart saken der, spurt hvordan jeg skulle forholde meg, og gjort som de sier.

Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: Tex] #2693575 04/01/2022 15:19
P
Pendleren Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Toll nekter ikke svare, men sender han videre rundt på telefonen til det stopper opp og koker bort.
Ved retur til Norge hadde han utlånsattest på instrumentet i tilfelle kontroll, gikk ikke på rødt, kan det skape problemer?

Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: Pendleren] #2693578 04/01/2022 15:49
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Hvis det er over 100 år gammelt, kan det hende at instrumentet kategoriseres som "samleobjekt" eller "antikvitet".
Det betyr, slik jeg tolker det, at mva skal betales ut fra bare en andel av verdien.

Les mer her:
https://www.skatteetaten.no/rettski...-knyttet-til-innforselsmerverdiavgiften/

Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: Pendleren] #2693580 04/01/2022 16:01
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Hvor gammelt instrumentet er eller hvor dyrt det er, har vel lite å si for prosessen, om det ikke er noe som er regulert som kulturminner der det kjøpes fra? Det som kan ha noe å si for prosessen er CITES, et regelverk som styrer hvilke regler som gjelder for import av endel plante- og dyrematerialer. Noen ting er unntatt om det går som personlig bagasje, men noe ikke er det. For noen år siden var det mange musikkinstrumenter som ble returnert av tolletaten pga manglende dokumentasjon på type og opprinnelse av treverket.

(https://www.miljodirektoratet.no/an...d-truede-arter-cites/musikkinstrumenter/)

Ut over det er det jo hensiktsmessig dokumentasjon på kjøpsverdi, evnt forsikringsverdi og andre dokumenter som beskriver hva du har lyst til å klarerer for MVA og toll. Gå på rødt, forklar hva du har med deg, vis fram dokumentasjon. De fleste steder kan du betale MVA'en på stedet. Alternativt får du kanskje plombere pakken, ta det med deg hjem, betale og så åpne.

Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: Pendleren] #2693586 04/01/2022 17:10
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
En kamerat var i en lignende situasjon med en dyr klokke. Han dro opp til Gardermoen med klokke og kvittering og tollet den inn der.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: Pendleren] #2693599 04/01/2022 19:01
Panda Offline
Besatt
Besatt
Jøss litt av en A4 fyr. De fleste hadde vel ikke giddet å betale moms av dette når han allerede har instrumentet.
Hvordan klarte han egentlig det? Har han smuglet det inn i første omgang?

Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: Pendleren] #2693601 04/01/2022 19:09
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Skjønner godt han vil ha papirene i orden. Det gjør det hele vesentlig enklere med tanke på forsikring og et evt framtidig salg.
Det er som med klokker. Importerte klokker som ikke er fortollet er uinteressant for seriøse samlere.

Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: Pendleren] #2693604 04/01/2022 20:17
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
det der blir litt som at jeg skal ringe til politiet og si at jeg har kjørt for fort og gjerne vil betale boten....

ta med instrumentet til Svinesund og kjør til Nordbysenteret for matinnkjøp.
på veien hjem toller du inn instrumentet

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: Pendleren] #2693661 05/01/2022 08:52
P
Pendleren Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Takk, her kommer det jo råd på løpende bånd.
Litt mer detaljer, instrumentet er ikke over 100 år gammelt, det var bare en slang fra hans side.
Hadde han vært italiener eller franskmann, eller for den saks skyld engelskmann så hadde dette vært en ikke sak. Men dette er en tysker som ønsker ordnung.

Det er vanlig praksis at musikere av en viss standard får med seg instrument på hjemlån, dette for å øve på instrumentet over tid, flere uker for deretter kunne være sikker på at instrumentet passer.
Så instrumentet er ikke kjøpt i utland, men lånt, nå har Tyskeren funnet instrumentet godt nok, og ønsker å kjøpe gitaren, og det er her «problemet» ligger, hvordan får han tollet det inn?
Kjøre til Svinesund høres jo ut som en god løsning, tolling ved retur fra Nordbysenteret.
Kjøre til Gardermoen kontakte tollen, å få huden full av kjeft og bli sendt til Gulag for besittelse av et «smuglet» instrument?

Har funnet ut at Toll-etaten kan regne det som et smuglet instrument hvis det allerede er i Norge, men gitaren er jo bare på utlån?
Burde han gått på rødt først gangen og fikset midlertidig innføring av et instrument på utlån, høres jo veldig komplisert ut…

Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: Pendleren] #2693673 05/01/2022 09:32
gare Offline
More than words
More than words
Kan hende han kan vise til tollovens paragraf 6.2??

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: Pendleren] #2693675 05/01/2022 09:34
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: Pendleren

Kjøre til Gardermoen kontakte tollen, å få huden full av kjeft og bli sendt til Gulag for besittelse av et «smuglet» instrument?

Min kompis med klokken fikk ikke kjeft slik jeg husker historien. Det var ganske uproblematisk slik han beskrev det.
Bakgrunnen var at en person som skulle ta med seg klokken til Sverige (EU) plutselig ombestemte seg og kom til Norge/Oslo i stedet for. Vedkommende hadde ikke tollet inn klokken.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: Pendleren] #2693677 05/01/2022 09:39
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Har funnet ut at Toll-etaten kan regne det som et smuglet instrument hvis det allerede er i Norge, men gitaren er jo bare på utlån?
Burde han gått på rødt først gangen og fikset midlertidig innføring av et instrument på utlån, høres jo veldig komplisert ut…

Det finnes egne opplegg i tollen for sånne ting som skal ut av landet for service eller inspeksjon etc.
Man må jo ikke momse bilen ut og inn av sverige fordi om man skal på ferie til sverige og bruke bilen der. Men dette unntaket står i tollloven (https://lovdata.no/lov/2007-12-21-119/§6-1).

Musikkinstrumenter en har på lån eller prøve ville jeg antatt gikk under den neste paragrafen, "§ 6-2.Tollfritak ved midlertidig innførsel mot sikkerhetsstillelse", underpunkt 1.e: "varer som innføres for prøving, kontroll, testing og lignende i forbindelse med godkjenning av varer, og varer som innføres for prøving og testing av varer som skal utføres,". Det finnes sikkert forskrifter som regulerer detaljene i hvordan dette håndheves og sanksjoneres, men det har jeg ikke kjennskap til.

Det er noen dokumenter som skulle vært levert tolletater ett eller annet sted når gitaren ble sendt, men det toget er gått, så tyskeren kan bare glemme ordnung nå, med mindre tolletaten har noe opplegg for å tolle ut varer lenge etter de er fraktet og tatt i bruk.
Hadde jeg vært tyskeren hadde jeg bare bedt om en slags erklæring fra selger. Alternativt kan selger kjøpe en jallagitar på finn og tollet ut den som den dyre gitarten til tyskeren, så har han hvertfall et paper trail, om enn et ukorrekt et.

Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: Tagelli] #2693682 05/01/2022 10:16
P
Pendleren Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Sitat: Tagelli

Det finnes egne opplegg i tollen for sånne ting som skal ut av landet for service eller inspeksjon etc.
Man må jo ikke momse bilen ut og inn av sverige fordi om man skal på ferie til sverige og bruke bilen der. Men dette unntaket står i tollloven (https://lovdata.no/lov/2007-12-21-119/§6-1).

Musikkinstrumenter en har på lån eller prøve ville jeg antatt gikk under den neste paragrafen, "§ 6-2.Tollfritak ved midlertidig innførsel mot sikkerhetsstillelse", underpunkt 1.e: "varer som innføres for prøving, kontroll, testing og lignende i forbindelse med godkjenning av varer, og varer som innføres for prøving og testing av varer som skal utføres,". Det finnes sikkert forskrifter som regulerer detaljene i hvordan dette håndheves og sanksjoneres, men det har jeg ikke kjennskap til.

Det er noen dokumenter som skulle vært levert tolletater ett eller annet sted når gitaren ble sendt, men det toget er gått, så tyskeren kan bare glemme ordnung nå, med mindre tolletaten har noe opplegg for å tolle ut varer lenge etter de er fraktet og tatt i bruk.
Hadde jeg vært tyskeren hadde jeg bare bedt om en slags erklæring fra selger. Alternativt kan selger kjøpe en jallagitar på finn og tollet ut den som den dyre gitarten til tyskeren, så har han hvertfall et paper trail, om enn et ukorrekt et.

Takk, håper det finnes unntak. Han eier ikke gitaren, det er det en tysk musikkforretning som gjør, han bare låner den for prøve, så det kan muligens holde under "varer som innføres for prøving, kontroll, testing og lignende i forbindelse med godkjenning av varer".
Begynner nå å helle til at det smarteste er å ta en januartur til familien i tyskland med gitar, kjøpe gitaren i tyskland, for så å tolle den inn i Norge på returen. Eller Nordbysenteret, om så gjerne betale via nettbank når man fysisk er i sverige, printe ut kvittering og fremvise Tollingene på Svinesund.
Kontakte tollverket nå tror jeg bare skaper storm i et vannglass, regelryttere er ofte fargeblinde..

Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: Pendleren] #2693688 05/01/2022 10:28
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg prøvde å fortolle noe fotoutstyr på Værnes en gang. Jeg fikk beskjed om å dra til en speditør i byen og få dem til å gjøre det for meg.

Dette er sikkert 15 år siden.

For et par år siden tenkte jeg at jeg skulle betale mva på noe sykkelutstyr siden jeg hadde med meg for over 6000 NOK fra USA, men da var tollen ubemannet, så det utgikk.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: Pendleren] #2693714 05/01/2022 12:12
P
Pendleren Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Er rimelig sikker på at han låner en Antonio Emilio Pascual, men jeg aner ikke årgangen, prisen han må betale er tett opp mot 200k, legger man på 25% MVA så blir det jo en pen sum...
Tilfeldig eksempel:
https://www.vintage-guitar-world.com/shop/antonio-emilio-pascual-1945/

Redigert av Pendleren; 05/01/2022 13:29.
Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: Pendleren] #2693715 05/01/2022 12:22
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A

Kontakte tollverket nå tror jeg bare skaper storm i et vannglass, regelryttere er ofte fargeblinde..

Tror det er mange fornuftige ryttere i tollverket og ellers i staten, men de på ri på den hestene som eksisterer. Altså de har nok ikke interesse av å selv gjøre noe ulovlig for å hjelpe, men vil at folk skal betale rett sum med minst mulig problem.

En veldig viktig ting her er ellers Tysk moms. Den er 19%, betaler man Norsk skal man ikke måtte betale tysk. Selv om det er brukte ting man kjøper?

Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: appelsin2] #2693742 05/01/2022 14:08
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: appelsin2

Tror det er mange fornuftige ryttere i tollverket og ellers i staten, men de på ri på den hestene som eksisterer. Altså de har nok ikke interesse av å selv gjøre noe ulovlig for å hjelpe, men vil at folk skal betale rett sum med minst mulig problem.

En veldig viktig ting her er ellers Tysk moms. Den er 19%, betaler man Norsk skal man ikke måtte betale tysk. Selv om det er brukte ting man kjøper?

Problemet er at privatpersoner sjelden har et MVA regnskap de kan trekke fra MVA'en de krever inn. Det er jo slik det fungerer når nettbutikker selger uten innlands mva. Om han skal ha papirene i orden, må han jo betale tysk mva (med mindre det er noen andre regler for kjøp og salg av ting det allerede er betalt mva for. Men da skal sikkert det også dokumenteres).

Noe krøll eller bevisbyrde kan det jo bli her uansett. Man kan jo bli etterspurt dokumentasjon på hvor pengene kommer fra enten de kommer rett på konto eller man deklarerer de inn over grensa.

Nå kom jeg på en idé: Hva med å ringe et spedisjonsfirma og høre om de har erfaring med noe slik og hva de evnt skal ha for å fikse formalia?

Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: Tagelli] #2693743 05/01/2022 14:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nå kom jeg på en idé: Hva med å ringe et spedisjonsfirma og høre om de har erfaring med noe slik og hva de evnt skal ha for å fikse formalia?

Fikk du idéen fra meg? ;-) Se fire poster opp.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: appelsin2] #2693747 05/01/2022 14:22
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: appelsin2
(...)En veldig viktig ting her er ellers Tysk moms. Den er 19%, betaler man Norsk skal man ikke måtte betale tysk. Selv om det er brukte ting man kjøper?

Det trekkes ikke av mva. på bruktkjøp fra profesjonell forhandler i Tyskland av en eller annen uklar grunn.
Jeg har sjekket flere ganger med klokkeselgere med internasjonal målgruppe.

LarsB

Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: Pendleren] #2693759 05/01/2022 15:07
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Har lest om folk som har fått igjen moms på bruktbil, så ville sjekket ut litt skikkelig med noen som virkelig kan det om man skal svi av 200k på noe.

Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: GeirK] #2693761 05/01/2022 15:13
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: GeirK

Fikk du idéen fra meg? ;-) Se fire poster opp.

Haha, nei, den så jeg ikke før nå. Men en tur til et spedisjonsfirma kan anbefales, om du du treffer på rett firma er det som en reise tilbake i tid....som en slags Mad Men First Price edition :-).

Re: Nøtt: import av klassisk instrument som allerede e [Re: Pendleren] #2693779 05/01/2022 17:06
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Burde ikke være noe problem at han har lånt gitaren.
Det et som du sier ganske vanlig med lån eller leie av instrumenter først. Er jo bare å vise til dette og han har sikkert noe dokumentasjon på det.
Dessuten, han har jo ikke betalt for gitaren før det faktiske kjøpet og dette vil jo være datert og enkelt å bevise har foregått etter hjemkomst.
Burde da også være enkelt å få fikset avgifter ved å møte på nærmeste Tollstasjon. Eller sende dem en mail, så får man kanskje riktig svar.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå