Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva?

Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? #2693220 02/01/2022 13:42
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Kort historikk:
Jeg driver en del med 3D-design på hobbybasis, og i starten la jeg alt ut for gratis nedlasting på Thingiverse. Enkelte av mine ting ble veldig populære, og til tross for at de var lagt ut med lisens kun for personlig bruk, så endte det med at forholdsvis mange begynte å selge fysiske kopier av dem til andre, og dermed tjene en slant uten å kompensere meg. Jeg fant til og med ett av produktene for salg på en av de større kinesiske nettbutikkene, uten at det var spesielt overraskende.

I 2021 startet jeg derfor å bruke Cults3D, hvor jeg kan velge å ta litt betalt for filene til noen av mine design, primært nyttige dingser til min egen bil (Polestar 2). Det startet med en koppholder, men så har jeg utvidet også til noen flere ting, som f.eks et praktisk hyllesystem til midkonsollen.

Koppholderen ble kjapt ganske populær, og fikk publisitet mange steder på nettet. Da dukket det opp en litt modifisert versjon på eBay, og der viste det seg at det var en nordmann som sto bak. Han hadde kjøpt filene mine (han brukte et lett gjenkjennelig brukernavn), og valgte å gjøre noen enkle endringer på deler designet for å late som det var hans eget, så det kan ikke være tvil om at han hadde lest og forstått teksten som sa at bruk av filene kun er til eget bruk, og at kommersiell bruk ikke er tillatt.

Jeg kontaktet ham via eBay, men fikk bare ufordragelige svar tilbake. Jeg fikk derfor Cults3D til å sende ham en melding (som jeg ikke kjenner innholdet til), men da fjernet han produktet fra eBay etter å ha solgt et antall kopier (kanskje et titalls, husker ikke nøyaktig). Dette var i mai/juni 2021, og noen måneder senere får jeg greie på at en person har kjøpt også hyllesystemet mitt fra denne personen. Jeg fant ikke noe nettsted hvor han solgte dette, så jeg antar det var via en direktemelding på FB eller noe slikt.

Så spoler vi frem til nåtid, hvor jeg via en melding på Cults3D får et spørsmål fra en bruker om hyllene med to seksjoner også er inkludert i nedlastingen. Jeg skjønte først ikke hva han mente, for mine hyller er ikke doble (fordi det blir litt i overkant lite plass igjen da), men så pekte han på en nettbutikk der dette lå for salg, og det var umiddelbart klart at det var samme person som var i gang igjen, nå med egen nettbutikk.

Han har opprettet et firma (enkeltpersonforetak), og selger altså nå på nytt mine design i sin nettbutikk, både modifisert og umodifisert. Hvordan han har fått tilgang til filene for hyllesystemet vet jeg ikke, enten har han bare opprettet en ny bruker på Cults3D og kjøpt dem selv, eller så har han fått dem tilsendt av en annen person som kanskje har gitt ham i oppdrag å printe produktet.

Jeg har sendt ham en melding via kontaktskjemaet hans, men som forventet har jeg ikke fått noe svar. Jeg irriterer meg kraftig over slik oppførsel, og selv om det neppe er snakk om store penger, så er det et prinsipp at man ikke driver piratvirksomhet som dette i et norsk firma. Vedkommende er ung, og tar tydeligvis svært lett på det som har med opphavsrett å gjøre.

Noen tips til hvordan jeg best kan håndtere dette? En politianmeldelse vil jo bli henlagt før den er levert, og har vel slik sett absolutt ingen hensikt?

Jeg har egentlig ingen skrupler med å navngi vedkommende heller, men inntil videre kan det få være anonymt. Det er neppe vanskelig å google seg frem til både det ene og det andre om man ønsker.

Og for ordens skyld, det finnes også et annet norsk firma (DDD Print) som selger mine design, men da etter avtale med meg, og hvor jeg får litt betalt per solgte kopi. Det er altså IKKE dette firmaet det er snakk om her.

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mroek] #2693221 02/01/2022 13:56
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Patentstyret kan gi veiledning og råd om hva du bør gjøre for å unngå dette i fremtiden, og om det er noe å gjøre med tilfellene du allerede har opplevd. Flinke folk som gjerne bistår.

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mroek] #2693222 02/01/2022 13:58
O
oddivar Offline
Medlem
Medlem
O
Kan særs lite om jussen her, men siden du ikke har en formell beskyttelse (merkevare, patent etc) så blir det vanskelig - det ville det vel blitt uansett da det er en privatrettslig sak som jo vil bli ublu dyr å forfølge i rettssystemet. Du er jo ved kjernen av problematikken ved 3D printing her; rapping av IP og at terskelen er lav for slikt. Og folk som gir faen har en tendens til å gi faen uansett dessverre.

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mroek] #2693224 02/01/2022 14:53
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For min del ville jeg heller enn å gå etter denne fyren, ta igjen ved å bygge et eget selskap som solgte disse greiene og tjente penger på det. Da ville du etterhvert kunne ansette egne IP folk og advokater som kan forfølge andre som kopierer, men enda bedre, du ville også kunne lage flere dingser og selge til flere folk, slik at kunder kan få nytte av kompetansen og evnen din til å designe bra ting.

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mroek] #2693228 02/01/2022 16:03
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg kan heller ikke jussen i dettan, men jeg tipper det må registreres en designrett for dette produktet. Hvis du ikke har registrert en designrett til produktet, og du allerede har offentliggjort designet på en nettside, tror jeg det blir vanskelig å få noe vern for ditt design.

Det som kan være aktuelt er å vise til et avtalebrudd mellom deg og kjøper/bruker av ditt design. Men ofte er avtaler på slike nettsteder veldig upresise, og det er kanskje ikke beskrevet konsekvenser av bruddet i avtalen. Da må du bevise at kjøpers avtalebrudd har ført til et økonomisk tap for deg.

Som andre her er inne på så må du nok regne med at ditt design kan bli (mis)brukt når det legges ut med åpen tilgang. Det finnes måter å beskytte designet på, men det spørs om det er verdt arbeidet og kostnadene å ettergå de som misbruker dine rettigheter, særlig så lenge du uansett har tenkt å gjøre designet offentlig tilgjengelig.

Hvis du ønsker å gjore noe med denne bruken bør du kanskje snakke med en advokat som spesialiserer seg på immaterialrett.

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mtbmaniac] #2693231 02/01/2022 16:11
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Sitat: Sepeda
Patentstyret kan gi veiledning og råd om hva du bør gjøre for å unngå dette i fremtiden, og om det er noe å gjøre med tilfellene du allerede har opplevd. Flinke folk som gjerne bistår.

Takk for godt tips, men jeg innbiller meg vel at det er vanskelig å beskytte denne typen ting uten at det koster mye mer enn det smaker.

Sitat: oddivar
Kan særs lite om jussen her, men siden du ikke har en formell beskyttelse (merkevare, patent etc) så blir det vanskelig - det ville det vel blitt uansett da det er en privatrettslig sak som jo vil bli ublu dyr å forfølge i rettssystemet. Du er jo ved kjernen av problematikken ved 3D printing her; rapping av IP og at terskelen er lav for slikt. Og folk som gir faen har en tendens til å gi faen uansett dessverre.

Du har helt rett i at det er mange som bare gir blaffen i alt som heter opphavsrett og eksplisitte lisenser på ting som er tilgjengelige på nett, men siden vedkommende i dette tilfellet er norsk og har startet et firma, så tenkte jeg kanskje at det burde være en mulighet for å få stoppet ham. Igjen, det er mer en prinsippsak enn en pengesak. Jeg irriterer meg bare så voldsomt over den grenseløse frekkheten han oppviser.

Sitat: mtbmaniac
For min del ville jeg heller enn å gå etter denne fyren, ta igjen ved å bygge et eget selskap som solgte disse greiene og tjente penger på det. Da ville du etterhvert kunne ansette egne IP folk og advokater som kan forfølge andre som kopierer, men enda bedre, du ville også kunne lage flere dingser og selge til flere folk, slik at kunder kan få nytte av kompetansen og evnen din til å designe bra ting.

Tanken har slått meg, men jeg tror det blir å dra det litt langt igjen. Jeg har tjent noen tusenlapper på salg av filene, og jeg har også fått litt kickback fra det andre norske firmaet (som faktisk bryr seg om opphavsrett), så det er ikke det at jeg ikke har hatt noe igjen for arbeidet. Å satse hardere er muligens litt mer risikabelt enn jeg ser for meg, så det å få litt lommepenger gjennom salg av filer var en grei middelvei. Ulempen er jo at siden filene i praksis koster småpenger, så er terskelen for "piratvirksomhet" svært lav.

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: Paulus] #2693233 02/01/2022 16:24
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Sitat: Paulus
Jeg kan heller ikke jussen i dettan, men jeg tipper det må registreres en designrett for dette produktet. Hvis du ikke har registrert en designrett til produktet, og du allerede har offentliggjort designet på en nettside, tror jeg det blir vanskelig å få noe vern for ditt design.

Det som kan være aktuelt er å vise til et avtalebrudd mellom deg og kjøper/bruker av ditt design. Men ofte er avtaler på slike nettsteder veldig upresise, og det er kanskje ikke beskrevet konsekvenser av bruddet i avtalen. Da må du bevise at kjøpers avtalebrudd har ført til et økonomisk tap for deg.

Som andre her er inne på så må du nok regne med at ditt design kan bli (mis)brukt når det legges ut med åpen tilgang. Det finnes måter å beskytte designet på, men det spørs om det er verdt arbeidet og kostnadene å ettergå de som misbruker dine rettigheter, særlig så lenge du uansett har tenkt å gjøre designet offentlig tilgjengelig.

Hvis du ønsker å gjore noe med denne bruken bør du kanskje snakke med en advokat som spesialiserer seg på immaterialrett.

Jeg kan jo heller ikke nok om jussen her, og det er ganske sikkert riktig at det er vanskelig å eventuelt ta dette videre, men jeg kan ikke forstå at jeg er uten rettigheter selv om det ikke er registert noen form for designrett/varemerke/patent e.l.

Hvis vedkommende hadde gjort sitt helt eget design fra grunnen av, men at det likevel i praksis endte opp med et nesten likt produkt, så ser jeg at det blir vanskeligere, men det er helt åpenbart at han har brukt mine filer som grunnlag for sine modifiserte versjoner. På produktbildet av hyllesystemet er det min versjon han har lagt ut, men klikker man videre så har han bilder av 3D-modeller som er ørlite endret (kun en liten uvesentlig detalj), så det er ikke tvil om at han vet at det han gjør ikke er greit.

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mroek] #2693236 02/01/2022 16:34
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mroek

Sitat: mtbmaniac

Tanken har slått meg, men jeg tror det blir å dra det litt langt igjen. Jeg har tjent noen tusenlapper på salg av filene, og jeg har også fått litt kickback fra det andre norske firmaet (som faktisk bryr seg om opphavsrett), så det er ikke det at jeg ikke har hatt noe igjen for arbeidet. Å satse hardere er muligens litt mer risikabelt enn jeg ser for meg, så det å få litt lommepenger gjennom salg av filer var en grei middelvei. Ulempen er jo at siden filene i praksis koster småpenger, så er terskelen for "piratvirksomhet" svært lav.

En slags mellomløsning isåfall er å ikke bygge eget selskap helt selv, men slå deg sammen med en partner og dermed fordele ansvaret og oppgavene, og gjøre slik at 1+1=3.

Dere enes om og signerer en aksjonæravtale der det står at partneren skal være ansvarlig for drift av selskapet, mens du er teknisk utvikler som driver utvikling og leverer konsepter som partneren skal produsere med selskapets printer. Du og partneren skal begge selvfølgelig ha andel i selskapet, kanskje helt like andeler ettersom begges bidrag antagelig er like viktige, og begge har interesse av at det går bra. Ettersom virksomheten vokser og går stadig bedre kan dere allokere litt overskudd både til å registrere design og patenter på produktene, og deretter til å betale advokater til å lage standardbrev dere kan sende til enkeltmannsforetak som bryter med rettighetene deres eller til å forfølge dem for dere.

Jeg mener at den større gevinsten både finansielt og personlig ligger i å gjøre 1+1=3 og skape en virksomhet som dette, ikke i å hindre at andre tjener litt ekstra på å utnytte det du lager, men i å samarbeide slik at man kan skalere det man faktisk er god på. Mindre irritasjon blir det også, og bedre nattesøvn.

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mroek] #2693297 03/01/2022 09:40
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Jeg setter pris på gode forslag om å danne selskap, men det er ikke helt der jeg er nå, selv om akkurat den tilnærmingen ville gjort det umulig for folk som denne fyren å gjøre akkurat det han nå har gjort.

Når man starter firma og holder på slik, så er det lavnivå i min bok, og jeg vil som sagt gjerne få stoppet dette misbruket.

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mroek] #2693300 03/01/2022 09:49
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Bruke 20k og finne en pålitelig person som har tid og kompetanse til dette høres ut som en ganske alvorlig dørstokkmil, men det er kanskje bare jeg som er over snittet bedagelig.

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: Ndreas] #2693355 03/01/2022 14:33
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Sitat: Ndreas
Bruke 20k og finne en pålitelig person som har tid og kompetanse til dette høres ut som en ganske alvorlig dørstokkmil, men det er kanskje bare jeg som er over snittet bedagelig.

20k er mye penger når man selger filer som koster noen tiere, i hvert fall med mindre man selger svært godt. Da må man nok treffe et enda større marked, tror jeg.

Jeg vil bare ha denne fyren til å fjerne produktene som han urettmessig selger, så jeg er primært ute etter å finne ut hvordan jeg best kan få til det uten å måtte kaste store summer på problemet.

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mroek] #2693367 03/01/2022 15:07
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Hvis du får rådgiving hos Patentstyret og de sier du har en sak, kan det være verdt å få saken vurdert av en advokat, som eventuelt sender et brev. Etter advokatens råd kan du politianmelde selv om saken sikkert blir henlagt. Det kan skremme personen til å droppe det han driver med. Generelt det å bruke advokat(profesjonell motpart) er noe mange firmaer bruker som avskrekking, selv om de vet de ikke har en sak. Slik du beskriver er det neppe økonomisk gunstig å bruke penger på en advokat, men tilfredstillelsen av å stoppe en person som utnytter det du har skapt, har også en verdi.

Skal du først benytte advokat er det viktig å finne en som er spesialist på feltet da de bruker svært kort tid på å evaluere saken. I tillegg ser det avskrekkende ut når motparten undersøker advokaten.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mroek] #2693370 03/01/2022 15:12
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
hvor mye koster en advokat i timen nå om dagen? ICON_SMILE

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mroek] #2693382 03/01/2022 17:01
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Kjør amerikansk stil, bruk et par lapper på å få en advokat sende et kravbrev i advokatsform om å få vedkommende til å fjerne produktene og kompensere deg for det du har tapt etc etc. Kanskje får du ikke noe penger, men kan nok skremme endel.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mroek] #2693384 03/01/2022 17:07
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Patentstyret bør kunne hjelpe deg her. Om det skulle vise seg at advokat er nødvendig for å knekke dette trollet så sett opp en spleis - jeg slenger gjerne inn et par hundre kroner bare for at slike får en smekk på lanken....

Forøvrig er dette dessverre velkjent stoff - i fremveksten av gratis/rimelige tegneprogrammer og billige 3D-printere så har mange sett at de kan ta snarveier med andres arbeid som grunnlag. Jeg jobber innenfor domenet og det er etterhvert mange bedrifter som går for hemmelighold av sitt arbeid fordi de vet at de blir kopiert uansett hvor godt systemet skal fungere.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mroek] #2693387 03/01/2022 17:22
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Det varierer fra kr 1500-6000 timen u/mva, ofte i 15minutters intervaller. Alt ettersom hvor i hierakiet advokaten er, fagfelt og sted. Presenteres saken presist og kortfattet, kan en erfaren advokat svært raskt se om dette er noe som er verdt å angripe eller om andre løsninger er bedre. Gjerne er det en advokatfullmektig som skriver brevet. Det kommer såklart med en pris, vil tippe kr 5-10 000.

Ditt forslag er veldig bra, men det er kanskje utenfor den innsats trådstarter ønsker.

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mroek] #2693389 03/01/2022 17:31
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Å leie inn egen advokat kan fort bli svært dyrt er jeg redd, med mindre man har bekjente som er advokat som eventuelt gidder å slenge avgårde et brev. Det dreier seg om prinsippet her, og denne unge herremannen bør lære seg seg folkeskikk om han skal drive firma.

Jeg kan jo alltids forsøke å sende en epost til Patentstyret, selv om jeg tviler litt på om de gidder å bruke tid på en sak som denne. Det dreier seg jo i praksis om små summer (tipper han har tjent noen få tusenlapper så langt). Jeg sender dem uansett en epost, det koster ikke mer enn litt tid.

Han har ikke oppgitt noen epostadresse på nettsiden sin, men jeg forsøkte å sende til post@hansdomenenavn, mail@hansdomenenavn og admin@hansdomenenavn, men fikk ingen respons. Som nevnt brukte jeg også kontaktskjemaet hans, men ingen respons.

Det med Spleis er forsåvidt en god idé om det skulle komme så langt, det hadde jeg ikke tenkt på. Det ville uansett være utelukkende for å dekke sakskostnader, og et eventuelt overskudd ville bli donert til et veldedig formål. Håper å slippe å komme dit, men jeg vil at denne fyren skal lære seg at han ikke kan drive på slik.

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mroek] #2693393 03/01/2022 17:45
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Eksisterer det noen organisasjoner du kan bli med i/som kan hjelpe deg med dette? De har sikkert ikke lyst å bruke mest tid på ny medlemmer som har tidligere problemer, men mulig de kan hjepe med det mest grunnleggende i det å sende et brev?

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mroek] #2693396 03/01/2022 18:01
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg kan jo alltids forsøke å sende en epost til Patentstyret, selv om jeg tviler litt på om de gidder å bruke tid på en sak som denne. Det dreier seg jo i praksis om små summer (tipper han har tjent noen få tusenlapper så langt). Jeg sender dem uansett en epost, det koster ikke mer enn litt tid.

Forsøk på telefon først. Ofte er det lettere å få informasjon ut av en byråkrat/jurist på telefonen. Konkrete skriftlige råd er gjerne tidkrevende å skrive og her er du kanskje litt utenfor hva de egentlig skal rådgi. Treffer du derimot en jurist med temaet som spesialfelt, på hjemmekontor, som uansett har telefontid, kan det være du får endel gode råd.

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mroek] #2693420 03/01/2022 21:37
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Hvis han har registrert firma skal det ligge kontaktopplysninger i Brønnøysundregisteret.

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: Andreas83] #2693422 03/01/2022 21:43
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Sitat: Andreas83

Forsøk på telefon først. Ofte er det lettere å få informasjon ut av en byråkrat/jurist på telefonen. Konkrete skriftlige råd er gjerne tidkrevende å skrive og her er du kanskje litt utenfor hva de egentlig skal rådgi. Treffer du derimot en jurist med temaet som spesialfelt, på hjemmekontor, som uansett har telefontid, kan det være du får endel gode råd.

Ok, kan teste telefon og se om det gir noe matnyttig. Takk for råd.

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mroek] #2693428 04/01/2022 07:02
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Etter alt jeg kan se er denne karen 20 år gammel og bor hjemme hos Fæffæ... Sender deg en PM med link til fæffæs facebook-profil. Ofte kan det hjelpe å ta kontakt med foreldrene.

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: Raskall] #2693441 04/01/2022 08:08
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Sitat: Raskall
Etter alt jeg kan se er denne karen 20 år gammel og bor hjemme hos Fæffæ... Sender deg en PM med link til fæffæs facebook-profil. Ofte kan det hjelpe å ta kontakt med foreldrene.

Ja, det stemmer, men som jeg svarte deg i meldingen så er det jo ofte slik at de unges holdninger er sterkt påvirket av den nære slekten. Og selv om det her skulle være et unntak, så er jeg ikke på FB selv, så akkurat den kommunikasjonskanalen fungerer dårlig.

Redigert av mroek; 04/01/2022 08:23.
Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mroek] #2693444 04/01/2022 08:13
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Du finner fæffæ på 1881. Navnet hans ser du i url-en til facebook-profilen. Men som sagt i pm-en så gir fb-profilen meg et første-inntrykk som tilsier at du har rett i din antagelse, så du kommer nok ikke så langt der heller.

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: Raskall] #2693449 04/01/2022 08:21
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Du finner fæffæ på 1881. Navnet hans ser du i url-en til facebook-profilen. Men som sagt i pm-en så gir fb-profilen meg et første-inntrykk som tilsier at du har rett i din antagelse, så du kommer nok ikke så langt der heller.

Hvordan vet du at vedkommende er mannens farfar og ikke far? Får du opp mer info fra FB-profilen når du er registrert på FB, kanskje?

Vedkommende (altså farfaren/faren) jobber jo i en større bilforhandler, så jeg kan jo enten ringe eller sende ham en epost på jobbadressen og se om han i det hele tatt bryr seg.

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mroek] #2693452 04/01/2022 08:24
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Hvordan vet du at vedkommende er mannens farfar og ikke far? Får du opp mer info fra FB-profilen når du er registrert på FB, kanskje?

Hehe... Fæffæ er TikTok-slæng for pappa. I følge proff.no er pappa født i 1973.

Edit: Er visst Herman Flesvig-slæng, ikke TikTok-slæng: https://www.urbandictionary.com/define.php?term=f%C3%A6ff%C3%A6

Redigert av Raskall; 04/01/2022 08:25.
Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: Raskall] #2693453 04/01/2022 08:26
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M

Hehe... Fæffæ er TikTok-slæng for pappa. I følge proff.no er pappa født i 1973.

Edit: Er visst Herman Flesvig-slæng, ikke TikTok-slæng: https://www.urbandictionary.com/define.php?term=f%C3%A6ff%C3%A6

Ah. Der viste jeg nok dessverre at jeg pusher 50... :-)

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mroek] #2693455 04/01/2022 08:29
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Ah. Der viste jeg nok dessverre at jeg pusher 50... :-)

Jeg bikka 50 i november. Men er jo hipp og trendy, så jeg holder meg jo oppdatert på hva ungdommene driver med. Men Førstegangstjenesten av HF er jo hysterisk morsom uansett alder.

Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: mroek] #2693516 04/01/2022 11:46
KjellMa Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg setter pris på gode forslag om å danne selskap, men det er ikke helt der jeg er nå, selv om akkurat den tilnærmingen ville gjort det umulig for folk som denne fyren å gjøre akkurat det han nå har gjort.

Når man starter firma og holder på slik, så er det lavnivå i min bok, og jeg vil som sagt gjerne få stoppet dette misbruket.

Kan du legge inn en google-anmeldelse av firmaet, og beskrive til potensielle kunder hva han driver med, og oppfordre lesere til å heller benytte seg av tjenesten til det firmaet som du faktisk får noen kroner av?

Gi noe som varer, gi fan
Re: Brudd på opphavsrett fra norsk firma - gjøre hva? [Re: KjellMa] #2693518 04/01/2022 11:54
M
mroek Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Sitat: KjellMa

Kan du legge inn en google-anmeldelse av firmaet, og beskrive til potensielle kunder hva han driver med, og oppfordre lesere til å heller benytte seg av tjenesten til det firmaet som du faktisk får noen kroner av?

Jeg vet ikke hvordan Google håndterer denne typen anmeldelser, og om han eventuelt vil få mulighet til å få den fjernet, men det er kanskje verd et forsøk (så takk for innspill). Firmaet har ingen anmeldelser så langt, men har er vel også fremdeles i startgropen med firmaet sitt (ble stiftet i mai 2021).

Jeg har sendt en epost til hans far (på hans jobbadresse), så får vi se om jeg får noen respons da.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support