Sykkelhenger for hund
|
Sykkelhenger for hund
01/01/2022 13:56
|
kao
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Vi har fått oss ny hund i hus, en Aussie, australsk gjeterhund. Foreløpig er hun valp (men vokser fort) og ikke så ivrig på å gå turer foreløpig. Kona har kommet opp med ideen om å ta med seg hunden på sykkeltur, og da med henger, for å kunne få trening selv og få få fraktet hunden til mer attraktive turområder. Hun har postet denne på Sykkelpreat på Facebook, men vi prøver oss her også:
Sykkeltilhenger for hund: Skal kjøpe sykkeltilhenger som skal brukes til middels stor hund, foreløpig valp. Ser at det er forskjellige modeller på markedet, og det er stor variasjon i pris. Har noen erfaringer med hva som funker bra? (Tar også imot frarådninger, om noen har dårlige erfaringer) Bortsett fra vekt og plass, hva bør jeg ta med i vurderingen? (demping, sikkerhet, lufting, kobling? )
|
|
|
Re: Sykkelhenger for hund
[Re: kao]
01/01/2022 14:40
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Har ikke egen erfaring, men har sett flere som har med hund i de klassiske sykkelhenger for barn(Thule Chariot etc.). Har snakket med et par stykker som har brukt den metoden, og de fleste har sagt det krevde litt trening for å få hunden til å slappe av i vognen. Når hunden først ble vant til det gikk det bra, og hunden ble ganske turklar når vognen ble gjort klar. Nøkkelen er kanskje å få hunden til å koble sykkelhenger med flotte opplevelser, da er de ofte tålmodige, ala det man opplever når de går inn i hundeburet i bilen. Det kan være helt tilfeldig, men de fleste hadde en ekstra liggepute i vogna, så mye luftig som mulig selv om alle myggnettinger var lukket og de tok det ganske rolig når de syklet. Personlig hadde jeg kanskje brukt en liten karabiner for å sikre glidelåsen, hvis valpen er en liten Houdini. Når dere får mer erfaring med hunden i vogn så vet dere best hva slags ting den kan finne på eller om det er en rolig krabatt som sovner på veien. De fleste hundene jeg har sett har ikke vært valper, og de har enten sovet eller tittet ut "vinduet" ala det de gjør i bil. Endel av el/transportsykkelreklamene har bilde av hund i transportkassen foran eller i en kasse på bagasjebrettet. Personlig hadde jeg ikke tørt å ha en valp på den måten, men kanskje når de blir litt eldre. Mira - An adventure puppy that brings good vibes to whomever she meets - er god inspirasjon for å ta med hund på tur. De har et ganske basic setup. Må innrømme at disse to: ![[Linket bilde fra m.media-amazon.com]](https://m.media-amazon.com/images/I/91nA0r1flZL._AC_SL1500_.jpg) ![[Linket bilde fra bikepacking.com]](https://bikepacking.com/wp-content/uploads/2017/07/Bikepacking-with-your-dog_1.jpg) Ser litt mer fornøyd ut enn han her: ![[Linket bilde fra m.media-amazon.com]](https://m.media-amazon.com/images/I/51q-yJlRThL.jpg)
Redigert av Andreas83; 01/01/2022 14:56.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
01/01/2022 17:15
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Har gjort det noen ganger med vår avdøde hund. Da hun var levende, naturligvis. F.eks. når jeg har skullet på telttur lengre inn i skogen har jeg latt hunden løpe ved siden av i motbakkene, men satt hun i vognen, som også inneholdt bagasje, på flatene og nedover. Det bør være dobbelvogn. Har forsøkt det i sykkelvogn av billigste sort, som har borrelåslukking. De er romslige, særlig hvis man tar ned ryggstoffet. Men en sterk snute klarer å åpne borrelåsen og hoppe ut i fart. Og den har ikke fjærer og rister mer. Skikkelig vogn av Thule fungerer også bra og har fjæring. Og glidelåslukking kan sikres bedre.
Ville absolutt ha lukket vogn. Det er som regel god lufting med nettinger. Kanskje ikke på de aller varmeste dagene. Fjæring eller ikke, tja, det skal nok riste en del før det er verd å kjøpe en egen vogn med fjærer til hundeformål. Men Finn.no har sikkert gode muligheter.
Alt i alt synes jeg det fungerte bra. Forsiktig tilnærming er alltid en nøkkel for nye ting. Og godis.
|
|
|
[Re: eirikbk]
03/01/2022 19:17
|
kao
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har gjort det noen ganger med vår avdøde hund. Da hun var levende, naturligvis.
Haha, vi fikk oss en god latter! Men takk, begge to, forumet leverer igjen. Gode erfaringer og tips som vi tar med oss. Så får vi kikke på alternativene. Det er et stort sprang fra den billige VidalXL til den mange ganger dyrere Croozer Dog. Ikke enkelt å se alle detaljene, men det kan se ut som den billigste har borrelåsåpning i hvert fall.
|
|
|
03/01/2022 20:51
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Den billigste thule-vogna brukte vi til barna, og den har iaf dobbel borrelås i begge nedre hjørner hvis det er noen trøst. Men den er litt dvask i midten foran, så i teorien kunne de nok lurt hodet ut der iaf.
|
|
|
04/01/2022 19:02
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Kjøpte vognen på XXL for noen år siden da den kostet en 1000 kr på tilbud. Ser at samme vogn har vært til salgs flere steder under ulike brands, men den er helt lik denne: https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/sykkelutstyr/sykkelvogner/sykkelvogn-2000039817Som sagt kan man unnlate å henge opp "ryggveggen", så har man ett stort rom. Har brukt denne til bagasje på telttur, hundehaik og kombi av de to. Topp stemning: ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121549&filename=Screenshot_20220104-200058_Jottacloud.jpg)
|
|
|
[Re: eirikbk]
05/01/2022 14:44
|
kao
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk igjen! Denne skal vi sjekke ut.
|
|
|
05/01/2022 16:51
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Disse billige vognene er ikke noe særlig for barn i mine øyne, men til andre prosjekt helt topp. De er ganske enkle å modde. F.eks. ta av veggene og bruke som kajakkhenger! Tipper at det et noen på Finn.no til prisen av ingenting.
|
|
|
06/01/2022 08:21
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Den billigste Thulevogna fikk vi vel for 1100 kroner, evt 1600, og den holdt i fem år med daglig bruk uten nevneverdig forringelse. Den har ingen rygg-justering, så det ble kortere turer før/etter 12-luren til barna, men syntes vi fikk kjempevaluta for pengene. Den er basic, men velfungerende i min erfaring.
|
|
|
|
|