Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Er det noe poeng i å oppgradere?

Er det noe poeng i å oppgradere? #2693107 31/12/2021 11:08
P
pnwess Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Hei,

Har de siste 5 årene syklet på en hard rocx helium rrc 2010-modell i størrelse 60 cm (er selv 185 cm høy). Er i grunn fornøyd med den, men har ikke mye å sammenligne med da det er den eneste landeveissykkelen jeg har hatt. I følge størrelsestabeller ser det ut til at jeg med fordel kan gå ned en rammestørrelse.

Hvor mye har skjedd på sykkelfronten de siste 11 årene som gjør det verdt i å oppgradere til ny sykkel? Er det flere argumenter enn skivebremser og større dekk-klaring som gjelder?

Og hvis man skulle kjøpt en ny sykkel, hvilken hadde vært et fornuftig valg til under 40.000?

Re: Er det noe poeng i å oppgradere? [Re: pnwess] #2693119 31/12/2021 16:28
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Kort fortalt får du etter min subjektive mening ikke en oppgradering som føles som om den er verdt 40k. Bredere dekk er som du nevner den største opplevde forskjellen, samt bedre bremsesystem på høyprofil hjul i regn. Til gjengjeld får du større sjanser for problemer med bremsesubb, og mer omstendelig vedlikehold.

Ville likevel anbefalt bytte, da rammen høres alt for stor ut (jeg sykler på 55-57 avhengig av geometri, med samme høyde).

Create the problem and sell the solution
Re: Er det noe poeng i å oppgradere? [Re: pnwess] #2693175 01/01/2022 17:33
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Hvis en ikke bare har lyst på noe nytt,bør en ha en god grunn til å oppgradere - spesielt når en har et budsjett.
Nye sykler med skivebremser til under 40.000 er styggtunge, mens en ny toppsykkel med anstendig vekt koster det dobbelte og mer.
Men det kommer ann på den du har:
- Passer den? (60 cm er stort)
- Funker gir og bremser bra?
- Gode hjul?
- Øvrig tilstand?

Jeg har en eldre racer enn din med veldig bra campa 10-delt utstyr som passer meg perfekt og klatrer som en drøm med sine drøye 6.5kg - ser ingen grunn til å skifte den.

Re: Er det noe poeng i å oppgradere? [Re: pnwess] #2693254 02/01/2022 19:40
P
pnwess Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Takk for gode svar!

- Hvilke klare tegn har man for at man sykler på en for stor sykkel? Jeg får ingen vondter av å sykle på den, men å sykle i aero-posisjon over lengre tid blir ukomfortabelt blant annet.
- Gir og bremser er Shimano Ultegra, og disse fungerer som de skal. Bremsene tar ikke så godt når det er vått, men det er vel ikke bremsene sin skyld, mer fordi det er felgbremser og ikke skivebremser.
- Hjulene er Fulcrum Racing 3. Hvor gode disse er sammenlignet med andre hjul vet jeg ikke.
- Tilstanden på sykkelen er ellers god.

Re: Er det noe poeng i å oppgradere? [Re: pnwess] #2693259 02/01/2022 20:51
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Finnes vel ikke mange "klare tegn" som kan beskrives klart, men en stor ramme er lang og høy framme - dvs en må enten kompensere med kort negativt vinklet stem ellers vi styret være veldig høyt og langt framme.
Har jo også mye med følelsen å gjøre, men den gir jeg opp å forklare.
Ellers er Fulcrum 3 bra hjul, må høyt opp i pris for å finne noe bedre. Men Ultegra bremser mot Fulcrum alu-felg skal gi god bremsekraft i alle forhold - kjører du med dårlige klosser?
Vil råde deg til å ta kontakt med noen som har peil på sittestilling og størrelse - i nødsfall poste noen bilder her for å få råd ang rammestørrelse og innstilling.

Re: Er det noe poeng i å oppgradere? [Re: pnwess] #2693270 03/01/2022 00:12
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Noen tommelfingerregler:
* Still inn setehøyde slik at du fortsatt har litt knekk i kneet når du trår "helt ned"
* Stikk inn sete slik at når pedalene står på kl 15, og du henger en snor med lodd slik at den loddrette linje den danner treffer senter av pedalakslingen, går snoren på linje med bakkant av kneskålen din
* Velg stemlengde slik at du fortsatt har en liten knekk i armene når du har hendene på hendlene.
* Høyde på styret blir litt mak og behag, men ved for høyt styre føler jeg at jeg "henger i skuldrene"/sitter med anspente skuldre og blir sliten i dem over tid, og for lavt gir gjør at jeg sitter med anspent rygg og får vondt over tid. Ut over det er det personlige preferanser på hvor mye man vil prioritere aero over komfort og trygghet nedover.

Hvis du f.eks. sitter helt utstrakt med armer eller ben, eller tråkker slik at kneskålen er vesentlig bak pedalakslingen, og du ikke har mer å gå på justeringsmessig, er rammen for stor.

Create the problem and sell the solution
Re: Er det noe poeng i å oppgradere? [Re: pnwess] #2693281 03/01/2022 07:57
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Regner med at du har sett og lest denne testen?
https://www.landevei.no/sykler/test-av-landeveissykler-til-under-40-000-kroner

Hvor vidt det går an å få tak i disse hvis man ikke allerede har bestilt, er en annen sak.

Gaute
Re: Er det noe poeng i å oppgradere? [Re: pnwess] #2693301 03/01/2022 09:57
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg ville ikke klart å gå fra en lett og kvikk sykkel med klosser på 6,7 kg (som den jeg har) til en ny skinnende doning på 8 - 8,5 kg. Som gjerrigknark ville jeg sett til min venn Finn :-)

Et eksempel på hva du får under 40K (ja du må prute selvsagt) ser du her, en av de tidlige toppmodellene med skiver. Som sagt et eksempel, flere muligheter der ute fra Giant, Specialized, BMC osv... Ikke alle har hjul du kan sette opp slangeløst eller plass til 30+ mm dekk, Cannondale hadde noen sære løsninger osv.

Lykke til !

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=230540092

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Er det noe poeng i å oppgradere? [Re: pnwess] #2693309 03/01/2022 10:27
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+1 til gode svar i tråden. Og til Emil som fortsetter å finne nydelige doninger, heldigvis uten å kjøpe alle selv ICON_SMILE

Om det har skjedd noe på sykkelfronten de siste elleve årene som gjør det verdt å oppgradere til ny landeveissykkel, er et godt spørsmål til ettertanke. I det store er alt likt, i det små er mye forskjellig.

Det som jeg savner i spørsmålet til trådstarter, er den helt avgjørende beskrivelsen av reelt og tiltenkt bruk, om han savner noe på sin nåværende sykkel, og om han er nysgjerrig på andre bruksområder.

Noen stikkord for utviklingen av landeveissykler det siste tiåret er allsidighet (bredere bruksområde for variert underlag og værforhold), komfort (bedre vibrasjonsdemping) og kombinasjon av flere egenskaper (f.eks. både aerodynamikk og klatreegenskaper). Vi ser også en liten bølge av toppmodeller der opplevelsen på landeveien uttrykkelig er prioritert fremfor rittplasseringer og resultater i vindtunnel, som Specialized Aethos. Disse trekkene kan igjen brytes ned i endringer av rammesett, gruppesett, dekk, hjul og andre komponenter. Vekt og til dels stivhet, som tidligere var den hellige gral, er derimot oftere nedprioritert.

Gjør dette det verdt å bytte til ny sykkel? Det avhenger helt av hva man måtte trenge eller ønske av egenskaper. Den sterkeste rytteren er uansett raskest, om han så sykler på en eldre eller ny modell. Sykkelgleden kan likeledes være like stor eller større på klassikeren som har mange år bak seg.

For min del, syntes jeg det var verdt å bytte fra Giant TCR 2011 til BMC Roadmachine 2017, men det var mest fordi jeg elsker å sykle på forskjellig underlag og i all slags vær på landeveissykkel, og vil ha en sykkelpark av begrenset antall. Den ene sykkelen er ikke bedre enn den andre, de er bare forskjellige.

Om trådstarter vil ha noen flere knagger, synes jeg begge disse videoene er verdt et blikk.

Gode betraktninger om siste generasjon landeveissykler fra CyclingTips - for både begynnere og viderekomne.

Klassiker fra Bikeradar fra 2016 som fortsatt er aktuell, om enn skivebremser er blitt standard siden den tid, og nye grupper er kommet til. Tenk funn på Finn.

Re: Er det noe poeng i å oppgradere? [Re: pnwess] #2693407 03/01/2022 19:43
P
pnwess Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Setter pris på alle gode svar i tråden!

Angående det sepeda skriver, så burde vel dette vært avklart tidlig i tråden.
Den reelle bruken av sykkelen er vel variert trening på hovedsakelig asfalt, alt fra korte intervaller til turer opp mot 6 timer.
Den tiltenkte bruken av sykkelen hadde vært å kunne stille i bedriftsritt/lavterskel ritt i ny og ne, kunne sykle lengre dagsetapper opp mot 10 timer og ta en kjapp tur innom fine grusveier av og til, men hovedsakelig asfalt.

Jeg har testet tommelfingerreglene fra DuffMcShank og kommet fram til følgende:
Kne kommer i riktig posisjon i forhold til pedalaksling når jeg flytter setet så langt fram som mulig.
På sykkelen står det i dag et 120 mm stem med +-6 graders vinkel. Ved å vende stemmet oppover får jeg litt bøy i armene, men sitter muligens litt vel høyt og anspent i skuldrene. Vender jeg stemmet nedover kommer jeg i det som føles som riktig høyde når jeg holder på styret, men får strake armer når jeg skal holde i hendlene.

Burde jeg da enten se etter nytt stem på sykkelen, eller gå for en sykkel mindre ramme hvor det er mer rom for justeringer? Som sagt har jeg jo ikke fått noen vondter av å sykle på for "stor" sykkel til nå. Jeg er absolutt åpen for å kjøpe sykkel fra finn.

Re: Er det noe poeng i å oppgradere? [Re: pnwess] #2693416 03/01/2022 20:53
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
12 cm er et langt stem, og i tillegg til en stor ramme vil det gjøre at styret kommer veldig langt fram. (Som du beskriver).
Kortere stem påvirker stabiliteten, men jeg ville lett etter et billig, kortere 80-90mm og prøvd.
- Bedre å bruke en hundrelapp på det enn å skifte sykkel.

Moderator  support, Valentino