|
Nye Canyon Spectral - størrelser?
|
Nye Canyon Spectral - størrelser?
27/12/2021 20:58
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Siden Specialized ikke klarer å lage/sende sykler til norge, kan det hende jeg blir nødt til å ødelegge min fine streak. Ser på Spectral CF7 som ser ut som en veldig bra deal mtp spesifikasjoner vs pris. Hadde planer om en Stumpy EVO S5, men ser ut til at jeg må finne en plan B.
Så - jeg er 190cm, ca 84kg, ca 84 i innerben. Har kjørt både L og XL i specialized, men skjønner nå ikke hvordan jeg engang klarte å overleve på L.
Canyon's size-finder AI mener veldig at jeg skal ha L. Det virker rart.
Noen som kan synse? Tror selv jeg skal ha XL.
Redigert av knutspeed; 28/12/2021 08:13. Rediger grunn: byttet Strive med Spectral - hjernepromp
|
|
|
Re: Nye Canyon Strive - størrelser?
[Re: knutspeed]
28/12/2021 07:19
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det er jo en strengt talt en litt "aldrende" geo på Strive. 461mm reach på Large og 490mm på XL.(men pga ganske slakk seterørsvinkel får du ganske frisk toptube/sittende lengde...)
Jeg ville uten tvil sagt XL... du er hele 190cm. Så lenge du får minst 175mm dropper med 500mm seterørslengde, noe jeg antar når du er såpass lang.
Du skulle ikke tenkt en Spectral i steden, litt oppjassa? Den treffer ganske nære "enduro" den også, litt mindre vandring, men et betydelig mer moderne geo.
Jack Moir switcher mellom begge, som han sier velger han Spectral når han sykler kjente stier, og Strive når det er ukjente stier og løyper(konkurranser) (samme mann er vel tett på 190 og kjører Large, for manøvrerbarhet og "forgiveness" i EWS, men med 180mm gaffel og et lass med spacere under styret... Både han og Richie Rude kjører litt "size down"... interessant nok)
Redigert av RazeFaze; 28/12/2021 07:23.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
28/12/2021 08:23
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det er jo en strengt talt en litt "aldrende" geo på Strive.
Jeg ville uten tvil sagt XL... du er hele 190cm. Så lenge du får minst 175mm dropper med 500mm seterørslengde, noe jeg antar når du er såpass lang.
Du skulle ikke tenkt en Spectral i steden, litt oppjassa? Den treffer ganske nære "enduro" den også, litt mindre vandring, men et betydelig mer moderne geo.
Massiv blødme, mente selvfølgelig nye Spectral. Retta opprinnelig innlegg nå. Har lest meg svimmel på reviews etc, og Canyon er nytt for meg. Takk for tilbakemeldingen. Jeg ser jo at size down skjer blant proffgutta, men det er et par knepp opp fra mitt ambisjonsnivå  Jeg har som nevnt stort sett kjørt Specialized det siste tiåret, men vil se litt bort fra de fleste av disse pga gammeldags geo, men min '21 Epic Evo kjennes veldig bra i cockpit. Hadde ikke gjort noe med litt mer reach, kjører med 25mm rise på styret. Det er en XL. Spectral har 510mm reach i XL mot EE 485, så det tror jeg blir veldig bra. Toptube er det bare 3-4mm mer av på Spectral. Skulle ønske meg litt lenger chainstays på Spectral, men det kan hende det ikke er noe problem da STA er over to grader brattere enn på min gamle Stumpjumper? Vedrørende dropper, så er det vel 200mm på XL Spectral, mer enn nok for meg. Er vant til 160, og det holder egentlig fint. Mer enn det så har jeg knærne over hodet når jeg skal få setet i bånn. Men det sa jeg den gangen jeg gikk fra 125 til 150 også.
|
|
|
28/12/2021 08:37
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det er jo en strengt talt en litt "aldrende" geo på Strive.
Massiv blødme, mente selvfølgelig nye Spectral. Retta opprinnelig innlegg nå. Har lest meg svimmel på reviews etc, og Canyon er nytt for meg. Takk for tilbakemeldingen. Jeg ser jo at size down skjer blant proffgutta, men det er et par knepp opp fra mitt ambisjonsnivå  Jeg har som nevnt stort sett kjørt Specialized det siste tiåret, men vil se litt bort fra de fleste av disse pga gammeldags geo, men min '21 Epic Evo kjennes veldig bra i cockpit. Hadde ikke gjort noe med litt mer reach, kjører med 25mm rise på styret. Det er en XL. Spectral har 510mm reach i XL mot EE 485, så det tror jeg blir veldig bra. Toptube er det bare 3-4mm mer av på Spectral. Skulle ønske meg litt lenger chainstays på Spectral, men det kan hende det ikke er noe problem da STA er over to grader brattere enn på min gamle Stumpjumper? Vedrørende dropper, så er det vel 200mm på XL Spectral, mer enn nok for meg. Er vant til 160, og det holder egentlig fint. Mer enn det så har jeg knærne over hodet når jeg skal få setet i bånn. Men det sa jeg den gangen jeg gikk fra 125 til 150 også. Ah, makes more sense :-) Ville nok tenkt XL også på Spectral, men da kan stem-lengde vurderes og tilpasses. Kompis på 182 kjører L, han klatrer forsåvidt de bratteste kneikene tross "kort" kjedestag... uten større problem. Ville ikke vært redd for det.
|
|
|
28/12/2021 15:50
|
RedHare
Fersking
|
Fersking
Siden Specialized ikke klarer å lage/sende sykler til norge, kan det hende jeg blir nødt til å ødelegge min fine streak. Ser på Spectral CF7 som ser ut som en veldig bra deal mtp spesifikasjoner vs pris. Hadde planer om en Stumpy EVO S5, men ser ut til at jeg må finne en plan B.
Så - jeg er 190cm, ca 84kg, ca 84 i innerben. Har kjørt både L og XL i specialized, men skjønner nå ikke hvordan jeg engang klarte å overleve på L.
Canyon's size-finder AI mener veldig at jeg skal ha L. Det virker rart.
Noen som kan synse? Tror selv jeg skal ha XL. Du er innmari/misunnelsesverdig svær i overkroppen. Jeg er ganske symmetrisk/upåfallende bygd og er 90 i innerben og 190 høy. Jeg kjører rundt på en transition med reach 501 og en gammal spectral 2018 med reach 482. Den gangen var det XL og 27.5 hjul. Nå kommer ikke jeg fra DH, jeg kommer fra XC, og synes det er greit at albuen overlapper ca en hånd bak kneet. Jeg skjønner at gode syklister kjører mer ala Jack Moir med kortere rammer, men Spectralen med totalcockpit 532 er ganske oppreist for meg, asså. Jeg trenger ikke strekke ut armene fullt en gang for å skrape møkk av rumpa med bakhjulet. Så jeg er nokså sikker på at du vil ha en XL spectral for allround trail-sykling. Jeg tipper den er midt i blinken, og at du kan kjøre den akkurat som du får den, uten å kjøre kortere stem. Seat tube på min gamle XL var 520cm. På nye XL med 510 reach, så er seat tube 490cm. Med mindre du skal leke Moir, så mener jeg det mest naturlige sittestillingen for deg er på XL, faktisk uten stemlengde-tilpasning.
|
|
|
[Re: RedHare]
28/12/2021 20:02
|
knutspeed
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Med mindre du skal leke Moir, så mener jeg det mest naturlige sittestillingen for deg er på XL, faktisk uten stemlengde-tilpasning.
Takker! Er fra XC selv, absolutt ikke noen tøffing nedover. Som nevnt trives jeg best på XL-ramme fra Specialized, ble bare satt litt ut av spill på canyons hjemmeside. XL it is. Så får vi se om jeg har samvittighet til å handle et annet sted enn hos min kjære lokale sjappe.
|
|
|
12/01/2022 12:42
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Jeg funderer på Spectral 29 i år, er 188 cm høy og med ca 90 innerbein. Ser Canyon anbefaler meg L men er det XL jeg bør ha?
For landeveien har jeg tatt bikefit og der sitter jeg med 83cm senter krank - senter sete.
|
|
|
12/01/2022 13:19
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
XL uten tvil, i min bok.
J
|
|
|
[Re: RazeFaze]
12/01/2022 14:42
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
XL uten tvil, i min bok.
J Jeg ville sagt vippepunktet. Det er pga den "slakke" setevinkelen. Når den i tillegg blir ekstra slakk, så kan det være at overrørslengden blir i overkant lang i XL. Hilsen 185 med ca. like slakt seterør og 515 reach med like langt overrør og vurderer om størrelsen faktisk kunne vært hakket kortere....
|
|
|
12/01/2022 15:01
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Som handlingens mann så har jeg nå bestilt en Spectral CF7 i XL med levering i februar. Håper jeg treffer på størrelsen og så gleder jeg meg til å få byttet ut min + Stereo som var utdatert allerede ved kjøpstidspunktet i 2016.
|
|
|
|
|