Starling Murmur - erfaringer?
|
Starling Murmur - erfaringer?
26/12/2021 11:34
|
Rednaskela
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har siklet på denne en god stund, og ble ikke mindre fysen etter Pinkbike sin field test der sykkelen fikk gode skussmål. Er det noen på forumet som har sykkelen, og har lyst til å skrive noen ord om hvordan den oppleves? Har i dag en Hightower v2 (som det i utgangspunktet er galskap å bytte ut siden den er så fordømt god til alt). Til min type sykling, hovedsaklig i Oslomarka og mye på østsiden, er den nær perfekt. Jeg er spent på hva man vinner og taper på en Murmur. At den kommer til å oppleves annerledes er åpenbart – som jo er det som lokker i utgangspunktet. Så... hvordan klatrer denne sammenliknet med f.eks. en Hightower? Er den for nedover-orientert? Og er luft eller coil bak mest egnet til Oslomarka? Joe fra Starling anbefaler ganske bestemt Ohlins-demper med fjær. Jeg er litt redd for at det skal oppleves for bløtt og lite responsivt på rask flytsti og i tekniske klatringer. I nedkjøringene er den sikkert overlegen. På luftdemperene Starling leverer med sykkelen, kjører de standard M/M tune så det er eventuelt lett å bytte senere med hyllevare. Jeg er i utgangspunktet fan av mindre kompresjon og at fjæra gjør en større del av jobben. L/L-tune på Hightower er superlekkert.
Redigert av Rednaskela; 26/12/2021 11:37.
|
|
|
Re: Starling Murmur - erfaringer?
[Re: Rednaskela]
26/12/2021 12:07
|
chalshus
More than words
|
More than words
Jeg hadde en i fjor. Kjøpte den utelukkende fordi den er dritlekker. Kanskje den fineste fulldemperrammen på markedet, utseendemessig.
Den oppleves kvikk og særdeles moro å sykle på. Veldig god nedover. Følte at den klartet bra, men jeg hadde gått fra hardtail, så jeg kan ikke sammenligne med moderne fulldempere. Jeg hadde en DVO Jadepå min, men det var fordi den kom med dette. Hadde nok montert på en luftdemper om jeg fikk tak i det. Ölins demperne er laget til racing og det er det vel lite av i østmarka. Du skal kjøre på for å utnytte en svensk demper.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
26/12/2021 19:43
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg skal skrive litt om den når jeg får litt tid. Bare vent, det er positivt!
|
|
|
26/12/2021 20:11
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg kjøpte en slik på COVID-salg i fjor, og fikk den ca. midt på sommeren. Kjøpte den med signaturdemperen, Öhlins TTX22M, som Joe forfekter er fantastisk god. Jeg syntes denne var ganske god, men ble aldri 100% venn med den. Jeg følte det som om jeg enten hadde lite sag eller blåste gjennom vandringen til en solid bånn. Alt imellom var jo egentlig fantastisk, egentlig. Utfordringen med Öhlins fjærdemper er at den er laget med en jævlig hard bånnepute, som begrenser vandringen en del for de fleste av oss. l praksis EEEEgentlig ikke noe å si, men jeg vil ha hele registeret å spille på. Byttet den så ut med Öhlins TTXAir1 tidligere i år, og det var en åpenbaring. Der ble det mer pop og sprett, og jeg følte den åpnet seg. Mer gradvis oppramping mot full stopp heller enn full spiker inn mot en vegg. digger den nå. Kjører hyllevaretune, og har egentlig ikke så mye jeg savner. Kanskje ett knepp til på returen? Ble også oppgradering av gaffel til en Manitou Mezzer Pro, som viste seg å være et funn uten modder.
Klatring er fint, og føler ikke så mye fra eller til. Kommer fortsatt opp den bakken jeg vanligvis klarer et par ganger i sesongen - muligens litt oftere.
Hadde jeg skullet gjort noe annerledes nå, hadde det nok vært å gå ned en str. 515-reach ble ett hakk for mye for meg på 185. Det er knall bananas fett på bombing og rask nerrover, men jeg mangler teknikken og muligens styrken til å få forhjulet skikkelig opp uten at det blir et ork. Synes balansen mellom foran og bak etter overgang fra Pole med 450mm kjedestag og ganske høy krank til denne med 445mm og lav krank, var til det bedre for meg.
All korrespondanse med Joe har vært upåklagelig, og han gir gode råd. Liker å gi penger til slike firmaer.
Trenden med mye luft og lite demping er opphengsspesifikt til dels, og har også litt med demperegenskapene å gjøre. De som tuner dempere anbefaler mye sag og å la demperne gjøre jobben. Det gir deg negativ vandring (for hull etc), og god kontroll på bevegelsen. Mye av trenden (spesielt på gafler) med lite sag og lite demping har mye å gjøre med demperegenskaper i selve demperen. Man må ha mye luft for å kompensere fraværet av kompresjonsdemping. Lite returdemping er jeg med på for å holde seg høyt i vandringen, men kombo stiv fjær og lite returdemping, er ikke nødvendigvis en god kombo. Det kan fort bli mye sprett (returdemping er mest avhengig av fjærstivhet, og ikke så mye av kjørestil).
Av alternative dempere, kan man jo vurdere Cane Creek Kitsuma (nerroverorientert) eller Cane Creek DBAir IL (mer allround). Har hatt sistnevnte på forrige sykkel, og den var meget god. Mulig nye Float X også kan være god.
Har hørt mye om Hightower, og at den er en god allrounder. Synes også Murmur er det. Har en liten våt drøm om en Intend Ebonite Bandit eller den nye enduro-dobbeltkrona til Formula på denne, men tror jeg holder meg til mezzer. Mezzer er mye bedre vektmessig, for Murmur er ingen lettvekter.
Kjører min setepinne med shim, for å få hakket bedre innstikk. det er heller ikke noen ulempe med stålramme. Har også bestilt meg en Rockguardz-steinsprutbeskytter for nederst på underrøret og krankpartiet, etter å ha fått en solid lakkskade pga steinsprut. (noen som vet om skikkelig god lakkerer som gjør kvalitetsjobb med mye klarlakk etc?) Man må jo være litt mer påpasselig med slikt på stålrammer. Har også VHS-teip på kjedestagene, og det funker fint. Er også litt fra eller til på om jeg skal kjøre oval eller ei. Liker egentlig oval, men pga det enkle opphenget, er det kanskje ikke helt riktig.
Redigert av baronKanon; 26/12/2021 20:21. Rediger grunn: mer kjøtt på beinet
|
|
|
27/12/2021 22:30
|
Rednaskela
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk for utfyllende svar, Baron. Ble ikke mindre positivt innstillt etter gjennomlesing! Det ligger litt i kortene at det blir bestilling, må bare bli ferdig med demper-grubling først. Vanskelig...
DBAir IL hadde jeg nesten glemt – den har kanskje noen likheter med din Öhlins? Hadde den gamle Inline-demperen for noen år siden. Den var nydelig, men hadde som kjent problemer med luft som sneik seg over i demperkretsen. Ser man får IL billig på Bike24 nå!
DVO Topaz har jeg også hatt hell med tidligere, men det ble mye fikling for å få fjæra riktig. Også denne sleit med luft i olja (men var enkel å serve).
DBcoil IL med progressiv fjær ser frekt ut.
Også er det gode gamle Super Deluxe da. Har en MegNeg liggende umontert, kanskje det kunne ha vært noe? Litt spent på M/M hyllevare-tune.
Enig i at det er en av de lekreste rammene man kan få klørne i, Chalshus!
Hvis noen kjenner til en str. M, eller i verste fall L i Østlandsområdet som kan prøvesykles – skrik ut!
|
|
|
28/12/2021 08:46
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har XL, og hadde håpet du kunne overta den, så jeg kunne kjøpt meg en L  Forskjell mellom Öhlins og CCDB ligger i at det er shimstacks i HS-kretsene på Öhlins, men poppet-ventiler i CCDB. Det gir deg noe mer fleksibilitet på kontroll av oljestrømmen. HSR er også fast på Öhlins, og krever kyndig hånd for å justeres. Føler dog at det er godt nok spenn i justeringene på den jeg har. Skulle nesten kjøpt en ny DBAir IL, når jeg tenker meg om. Fordelen med Öhlins kontra DBAir IL er også at det er piggy på Öhlins. Da får du litt mer oljevolum og ikke like stor varmeutvikling. Har hatt ganske varme DBAir IL etter lange nedkjøringer. Men mellom oss, så tror jeg nok at det er mest fantomsmerter jeg merker heller enn at det er farlig (?) Angående dempere, så kan det være lurt å høre litt i Starling Cycles Owners-gruppa på Facebook. Der er det mange som har bedre erfaringer med ett og annet. Du har muligheter for å bli medlem, selv før du har kjøpt en. Mange som får gode kjøpsråd der.
|
|
|
30/12/2021 22:42
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Starling Cycles får etter alt å dømme en norsk forhandler, det synes jeg er ganske kult selv om jeg er en karbonperson selv og ikke har noe med det å gjøre. Distributør er advart om at nivået på kundene er høyt, men det går nok bra. Kunder som vet hva de skal ha er ofte de beste. Uansett, dette blir kult! Bra sykler!
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
30/12/2021 23:25
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har ikke geo tabellen til murmur her, men hvordan er stacken? Etter at jeg fikk en banshee paradox er jeg blitt stor fan av høy front og har lagt merke til at mange britiske sykler er veldig lave. Lite stack er en enkel måte å lage lang reach på, men den blir jo kortet ned når en har bygd opp til den høyden mange vil ha. Jeg har kalt det fake reach. Nå har vel banshee tatt stacken ganske langt, men jeg våger påstanden om at mange populære sykler kommer med stadig mer stack. Nå er kanskje lite stack noe av det enklere å fikse på, men om en først skal flisespikke så...
|
|
|
[Re: Ripen]
31/12/2021 10:41
|
Rednaskela
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg har ikke geo tabellen til murmur her, men hvordan er stacken? Murmur har 645 mm i stack i M og L, med 160mm gaffel. Deretter 10 mm ekstra per størrelse opp. Jeg planlegger å kjøre den med 150mm gaffel – den er fortsatt en del høyere enn på Hightoweri størrelse M. Så da kan stem'et slæmmes! ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121516&filename=hightowervsmurmur.png) Starling Cycles får etter alt å dømme en norsk forhandler Kult! Spennende å høre hvem det blir. Fint med lokal forhandler, selv om litt av apellen med Starling er at Joe McEwan selv sitter og svarer på alle de dumme spørsmålene man måtte ha. Jeg har herved bestilt en Murmur, i Landrover green med svart baktriangel. Nysgjerrigheten på coil overvant skepsisen, og jeg endte med å bestille med Öhlinsen. Siden sykkelens skaper selv er så overbevist om at dette er det riktige valget, så blir det vanskelig å la være å gi det en sjanse. I verste fall får det bli et (dyrt) eksperiment, hvis det viser seg at luftdemper er å foretrekke også for min del.
Redigert av Rednaskela; 31/12/2021 10:43.
|
|
|
31/12/2021 12:13
|
chalshus
More than words
|
More than words
Kult. Grattis med flott ramme.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
04/01/2022 08:33
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har herved bestilt en Murmur, i Landrover green med svart baktriangel. Nysgjerrigheten på coil overvant skepsisen, og jeg endte med å bestille med Öhlinsen. Siden sykkelens skaper selv er så overbevist om at dette er det riktige valget, så blir det vanskelig å la være å gi det en sjanse. I verste fall får det bli et (dyrt) eksperiment, hvis det viser seg at luftdemper er å foretrekke også for min del.
*sikle sikle* Grattis! Det er lekker farge...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
04/01/2022 09:27
|
Rednaskela
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk for det!
12 ukers ventetid... får finne noe å fikle på i mellomtiden! Kanskje installere en Secus eller Luftkappe i Lyrik'en?
|
|
|
04/01/2022 09:30
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Takk for det!
12 ukers ventetid... får finne noe å fikle på i mellomtiden! Kanskje installere en Secus eller Luftkappe i Lyrik'en? https://www.everflow.it/category/tankDu kan vurdere denne også, har dytta Tank inn i min Zeb, gjør den enda bedre uten tvil :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
04/01/2022 10:23
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Takk for det!
12 ukers ventetid... får finne noe å fikle på i mellomtiden! Kanskje installere en Secus eller Luftkappe i Lyrik'en? Har en Secus jeg ikke trenger lenger (tror jeg) - til Lyrik. Bytta til Mezzer, og der passer den ikke.
|
|
|
04/01/2022 11:07
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg har herved bestilt en Murmur, i Landrover green med svart baktriangel. Nysgjerrigheten på coil overvant skepsisen, og jeg endte med å bestille med Öhlinsen. Siden sykkelens skaper selv er så overbevist om at dette er det riktige valget, så blir det vanskelig å la være å gi det en sjanse. I verste fall får det bli et (dyrt) eksperiment, hvis det viser seg at luftdemper er å foretrekke også for min del.
Gratulerer med valget! Håper den kommer på ca lovet tid. LarsB
|
|
|
[Re: baronKanon]
05/01/2022 06:29
|
Rednaskela
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har en Secus jeg ikke trenger lenger (tror jeg) - til Lyrik.
Meget interessert!
|
|
|
13/01/2022 10:48
|
storbonde_Lau
Entusiast
|
Entusiast
Vil ikkje kuppe tråden, men det er Starling relevant. Eg fekk min Starling Swoop i haust. Dessverre var eg plaga med ein dårleg albue akkurat på den tida, men fekk nokre få testturar. Eg har sett den opp med Super delux med MedNeg, dette virkar veldig bra, faktisk litt overraska. eg har dei siste åra berre kjørt med fjør bak. Nokre fellestrekk med Baron her, gikk frå long, lav og slak sykkel til Starling, dog Geometron, har mezzer og kan ikkje forstå at eg skal ha nokon anna gaffel en den. Litt tuning som må til, men for meg er det halv moroa!
Starling leverer eit usedvanlig flott produkt og service er upåklagelig!
Edit: 12 vekers leveringstid var ikkje meir enn 7-8 før min blei sendt.
Redigert av storbonde_Lau; 13/01/2022 10:50.
Anyone who rides a bike is a friend of mine.
|
|
|
18/01/2022 08:40
|
Rednaskela
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Bra å høre fra flere glade syklister på Starling!
Foreslo faktisk for Joe å kjøre med samme bakdemper på Murmur som du har, har med MegNeg, da jeg kunne fått en svært billig og har en MegNeg liggende. Han svarte at selskapet han samarbeider om tuning med, mente det ikke ville være noen fordel. Tenkte kanskje at mulighetene til å utforske med gode justeringsmuligheter på både positivt og negativt luftkammer ville være en bra ting, kombinert med det ganske nøytrale opphenget til Starling. Bra å høre at det funker for deg!
|
|
|
18/01/2022 10:52
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Mye av utfordingen med Rockshox bakdempere er såvidt jeg har fått med meg at de ikke har nok demping implementert, så man må jobbe mer med fjæra for å få støtten man trenger.
|
|
|
|
|