Om du legger ut på overnattingstur til Katnosa og våkner opp til dyp snø, kan du i verste fall måtte vente noen dager før veiene blir brøytet igjen.
Mitt inntrykk er at Løvenskiold prioriterer brøyting i hvert fall mellom Sørkedalen og de områdene der det i øyeblikket måtte foregå arbeid i forbindelse med skogsdrift. Som regel er de rimelig kjappe med å brøyte også andre veier angitt på
brøytekartet, men det varierer.
Det betyr at fra Katnosa vil du etter snøfall trolig ha bedre sjanse for å komme deg ned til Sørkedalen på brøytede veier enn ned til Hammeren.
Jeg vet ikke hvordan det er med veiene mot Nittedal.
![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=119737&filename=20210412_074839.jpg)
Men: Det skal falle mye snø før det blir umulig å sykle. Deilig å rulle nedover i urørt nysnø, selv om den er dyp. Det er verre oppover, men der kan man ta i verste fall ta beina fatt. Gamasjer er i så fall fint å ha for å unngå å få snø i skoene. De sentrale veiene, som mellom Sandungen og Sørkedalen, blir uansett raskt kjørt opp. Kort sagt - du kommer deg uansett hjem.
Se f.eks.
denne førerapporten.
Det minner meg forresten på at det hvert år kommer rapporter om løst og sporete føre på de mye brukte veiene mellom Hammeren og Bjørnholt/Kikut. Da gjelder det å huske at dette strekket kun er oppstigningen til de fine vinterveiene i Nordmarka - man får lønn for strevet

Krysser fingrene for at noen kan legge ut informasjon om brøyting andre steder, gjerne på skogsveier nordover mot Gjøvik.