Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Brøytekart - hva finnes?

Brøytekart - hva finnes? #2692857 26/12/2021 10:56
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Midt mellom tråden om føreforhold og tråden om turforslag og ruter, har vi spørsmålet om brøytekart.

Vi kjenner Løvenskiolds brøytekart over deler av Oslomarka, men hvilke andre ressurser finnes? For kommuner, fylker, landsdeler eller nasjonalt?

Jeg er i denne omgang særlig interessert i oversikt over hvor det brøytes på skogs- og grusveier nord for Gjerdingen og til Gjøvik, altså de fjerneste strekkene på Alpers' Gjøvik-Oslo på grus - høstens flotteste eventyr eller Stalingrad Grand Prix som ruten litt kryptisk benevnes på hans Strava thinking

Satser på at det er en app eller annen ressurs som hele landet vet om, bare ikke jeg ICON_BLUSH

[Linket bilde]

Om du kan bidra med lokal ekspertise om brøyting i områder du kjenner, kart eller ei, er det topp ICON_SMILE

Re: Brøytekart - hva finnes? [Re: Sepeda] #2693280 03/01/2022 07:50
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Nå som folket er tilbake, hva sier det allvitende forum?

Re: Brøytekart - hva finnes? [Re: Sepeda] #2693724 05/01/2022 13:02
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Stusselig med tilbakemeldinger. Lokalt hos meg er det vanskelig nok å forstå brøytekartene i sentrum & omegn etter å ha fått de fra kommunen. På min 3.5km pendlerrute er det kommunalt, fylkeskommunalt, en statlig jeg ikke husker, samt et strekke privat.

Fine grusveier her går mest på privat grunn, og brøytes kun ved behov (jakt eller hogst). Hadde vært helt prima å hatt et online live brøytekart a la skisporet.no ICON_SMILE

Re: Brøytekart - hva finnes? [Re: Sepeda] #2693734 05/01/2022 13:55
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Hvor ofte brøytes disse veiene på Løvenskiolds kart egentlig? Tør man feks å sykle fra Hammern og inn til Katnosa for en overnatting, eller risikerer man da å snø inne om været skifter?

Re: Brøytekart - hva finnes? [Re: Flo] #2693750 05/01/2022 14:38
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
ICON_SMILE

Om du legger ut på overnattingstur til Katnosa og våkner opp til dyp snø, kan du i verste fall måtte vente noen dager før veiene blir brøytet igjen.

Mitt inntrykk er at Løvenskiold prioriterer brøyting i hvert fall mellom Sørkedalen og de områdene der det i øyeblikket måtte foregå arbeid i forbindelse med skogsdrift. Som regel er de rimelig kjappe med å brøyte også andre veier angitt på brøytekartet, men det varierer.

Det betyr at fra Katnosa vil du etter snøfall trolig ha bedre sjanse for å komme deg ned til Sørkedalen på brøytede veier enn ned til Hammeren.

Jeg vet ikke hvordan det er med veiene mot Nittedal.

[Linket bilde]

Men: Det skal falle mye snø før det blir umulig å sykle. Deilig å rulle nedover i urørt nysnø, selv om den er dyp. Det er verre oppover, men der kan man ta i verste fall ta beina fatt. Gamasjer er i så fall fint å ha for å unngå å få snø i skoene. De sentrale veiene, som mellom Sandungen og Sørkedalen, blir uansett raskt kjørt opp. Kort sagt - du kommer deg uansett hjem.

Se f.eks. denne førerapporten.

Det minner meg forresten på at det hvert år kommer rapporter om løst og sporete føre på de mye brukte veiene mellom Hammeren og Bjørnholt/Kikut. Da gjelder det å huske at dette strekket kun er oppstigningen til de fine vinterveiene i Nordmarka - man får lønn for strevet ICON_SMILE

Krysser fingrene for at noen kan legge ut informasjon om brøyting andre steder, gjerne på skogsveier nordover mot Gjøvik.

Re: Brøytekart - hva finnes? [Re: Sepeda] #2693767 05/01/2022 16:06
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sepeda svarer svært bra som vanlig. Kan tilføye noe i korthet, siden han styrer underforumet med hard hånd.

Katnosa Gård er utleid som feriebolig, dermed ikke daglig kjøring. Sandvikshytta byr på servering i (noen) helger som står oppgitt på siden, de kjører kanskje inn med bil. DNT hytta Katnosdammen er utleid minst hver lørdag i vinter så det er nok endel aktivitet der, dog sikkert mest på ski. Det kun 4 km fra DNT Katnosdammen til veien ved Sandungen gård, veien er fin så det skal ha snødd godt før det er vrient å iallefall gå den. Halvparten er nedoverbakke, mtp. på det vintursyklingsentusiasten Sepeda skriver.

Opplevelsen blir nok ekstra minneverdig om det har snødd litt. Lykke til, høres ut som en flott tur.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Brøytekart - hva finnes? [Re: Sepeda] #2693788 05/01/2022 18:28
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Erfarte en januar for noen år siden å være på telttur fra fre-lør. Gikk inn til Sandungen på holke fredagen og våknet til 30 cm nysnø! Gikk ut i skumringen på ubrøyta vei og møtte ikke brøytebilen før i 17-draget.
Så brøyting kan være litt vanskelig å planlegge for.

Moderator  support, Valentino