Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Eikespenningsmåler

Eikespenningsmåler #2692792 24/12/2021 08:02
L
Labbetuss Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Jeg kjøpte en billigvariant, DECAS, fra Aliexpress. Da jeg sammenlignet målte verdier med samme type som en venn har, så viste det seg at de to viste vidt forskjellige verdier. Altså ikke til å stole på.
Deretter fant jeg en annen på Aliexpress en som heter ZTTO TC-1 BLACK til totalt kr. 245,-. Den er helt lik Park Tools TM-1 sin og med skala og tabell helt lik. Det betyr at en kan benytte Park Tools TM-1 app på nett.

Om det er ZTTO som produserer Park Tools sin variant, eller om ZTTO er en ren kopi er ikke godt å vite.

Re: Eikespenningsmåler [Re: Labbetuss] #2692797 24/12/2021 09:41
OHD Offline
Medlem
Medlem
En eikespennmåler er et fint verktøy for å sikre rett spenn og sjekke jevnt spenn på drive-/ non-driveside. Erfaringsmessig kan det være store forskjeller mellom eikespennmålere og også av samme type fra samme fabrikant. Bruken av eikespennmåleren vil også kunne påvirke verdien som vises. For eksempel vil TM-1 vise en annen verdi om man slipper den opp rolig enn brått. Resultatene fra en eikespennmåler vil også kunne endres over tid. Ønsker du med størst mulig presisjon å vite om eikespennmåleren din viser ønsket verdi bør den kalibreres med jevne mellomrom og gjerne også for ulike typer eiker.

Instragram - #happywheel_bikes
Re: Eikespenningsmåler [Re: Labbetuss] #2692801 24/12/2021 12:35
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Labbetuss
Jeg kjøpte en billigvariant, DECAS, fra Aliexpress. Da jeg sammenlignet målte verdier med samme type som en venn har, så viste det seg at de to viste vidt forskjellige verdier. Altså ikke til å stole på.
Deretter fant jeg en annen på Aliexpress en som heter ZTTO TC-1 BLACK til totalt kr. 245,-. Den er helt lik Park Tools TM-1 sin og med skala og tabell helt lik. Det betyr at en kan benytte Park Tools TM-1 app på nett.

Om det er ZTTO som produserer Park Tools sin variant, eller om ZTTO er en ren kopi er ikke godt å vite.

Nå produserer Park Tools nesten alt de lager på sin fabrikk i USA, og det gjelder trolig også TM-1. Vi snakker vel heller en klassisk stjeling av andres produkter med stilltiende aksept fra kinesiske myndigheter. De har også kopiert fra Wolftooth, DT Swiss mm. Egentlig veldig ugreit at slike selskaper får operere.

Lars-Erik
Re: Eikespenningsmåler [Re: Labbetuss] #2692842 25/12/2021 22:34
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: Labbetuss

Regner med at du går i norsk nutikk for å prøve sko for deretter å bestille den på nett for å spare litt penger?

Re: Eikespenningsmåler [Re: Labbetuss] #2692845 26/12/2021 08:08
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Og du vet at den kommer kalibrert fra fabrikk?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Eikespenningsmåler [Re: Labbetuss] #2692856 26/12/2021 10:50
L
Labbetuss Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Sikker kan jeg ikke være, men verdiene virker å være korrekte (mer) sammenlignet med de to tidligere nevnte.

Rettet forøvrig ett bar hjul for deretter å fylle ut verdiene i appen. Sirklene var langt fra runde men innenfor toleransenegrensen mellom de enkelte eikespenninger. Prøvde deretter å få rimelig runde sirkler, men da ble det kast istedet. Rettet hjulene tilbake til inget kast. Appen viser igjen ujevne sirkler men ingen varseltrekanter for noen eiker.
Jeg får nøye meg med det.

Moderator  support