|
Instinct A50 eller Element A50?
|
Instinct A50 eller Element A50?
23/12/2021 08:00
|
Jomar Henriksen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
God førjulstid, godtfolk. Har flytta til T-by og erkjenner at jeg må hive meg på stitoget etter mange år i landeveg/grus-diasporaen. Men for å rebrande meg selv som stimann(tm) trenger jeg en stisykkel. Min forrige sykkel var en Morewood Zula (2011) som jeg var glad i og som guttungen nå bruker i Nilsbyen. Har endt litt opp med at jeg ønsker en Rocky Mountain fra vpg, og da er det Instinct A50 som frister. Men så ser jeg til min fortvilelse at den mindre grove Element A50 har kommet i ny utgave. Jeg vil aldri bli en nedoverrakett, og gamlesykkelen hadde lite demping og funka fint til mitt bruk. Jeg er litt fan av aluminium pga a)budsjett b)synes ikke vektkostnadene er så store og er redd for at vibrasjonsdempinga til karbon bare er noe proffene merker noe til uansett c) Vil ha best mulig komponenter for en gitt pris Her kommer spmbatteriet Hvilken sykkel passer best til terrenget rundt Byåsen og Dombås? Vil den ekstra dempinga til Instinct være noe jeg savner? Er det så sjukt mye bedre med karbonvarianten? Er det andre sykler som er bedre? Budsjett rundt 40. Takk for svar.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
Re: Instinct A50 eller Element A50?
[Re: Jomar Henriksen]
23/12/2021 11:05
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
God førjulstid, godtfolk. Har flytta til T-by og erkjenner at jeg må hive meg på stitoget etter mange år i landeveg/grus-diasporaen. Men for å rebrande meg selv som stimann(tm) trenger jeg en stisykkel. Min forrige sykkel var en Morewood Zula (2011) som jeg var glad i og som guttungen nå bruker i Nilsbyen. Har endt litt opp med at jeg ønsker en Rocky Mountain fra vpg, og da er det Instinct A50 som frister. Men så ser jeg til min fortvilelse at den mindre grove Element A50 har kommet i ny utgave. Jeg vil aldri bli en nedoverrakett, og gamlesykkelen hadde lite demping og funka fint til mitt bruk. Jeg er litt fan av aluminium pga a)budsjett b)synes ikke vektkostnadene er så store og er redd for at vibrasjonsdempinga til karbon bare er noe proffene merker noe til uansett c) Vil ha best mulig komponenter for en gitt pris Her kommer spmbatteriet Hvilken sykkel passer best til terrenget rundt Byåsen og Dombås? Vil den ekstra dempinga til Instinct være noe jeg savner? Er det så sjukt mye bedre med karbonvarianten? Er det andre sykler som er bedre? Budsjett rundt 40. Takk for svar. Kjør alu, de er knallbra de nye Rocky´ene i så måte...til den prisen. Instinct vs Element... der er det smak og behag. Velger du Instinct vil du sikkert av og til tenke "hva om den var litt kjappere oppover?" Velger du Element vil du sikkert av og til tenke "shit, hva om jeg hadde litt mer vandring, litt mer nerrover-geometri... " Hva ønsker du? Hva er viktigst for deg? Geometrijusteringa på Instinct er veldig fin, den strammer også opp bakenden litt. Jeg hadde ikke vært i tvil, Instinct for Trondheim, men en kompis er heller ikke i tvil om Element er bedre. Jeg sykler sti med prioritet nedover, han vil ha noe som kan sykle maraton-ritt også... men liker nedover. Føler du deg komfy og trygg nedover finnes det mye mer stier å velge i... og et knepp mer kapabel sykkel gir trygghet. Og Instinct tråkker ganske så bra opp og bort også. Såååå, ja... :-D "det kjæm an på..." Og velkommen til Trondheim
Redigert av RazeFaze; 23/12/2021 11:09.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
23/12/2021 13:19
|
Jomar Henriksen
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Såååå, ja... :-D
"det kjæm an på..."
Og velkommen til Trondheim
Ja, det var det jeg var redd for. Holder meg våken om natta disse greiene her. Takk for velkomst.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
23/12/2021 13:43
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Det rette valget er det du tar.
|
|
|
23/12/2021 16:37
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Velkommen til Trondheim!
Mitt inntrykk er at de fleste som sykler mye sti i Trondheim har sykler mer i kategorien Instinct. Kanskje er vi bare trege til å ta innover oss trenden med mindre sykler, men mange av dem er da både erfarne og rasjonelle folk. En grunn til at jeg "over biker" (jeg sykler sannsynligvis 160/170 enduromonster i 2022) er muligheten for turer til litt grovere terreng rundt Oppdal og i Åre. Jeg har for øvrig også en hardtail som dekker behovet for noe mindre og raskere.
|
|
|
[Re: erikskon]
27/12/2021 07:47
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Velkommen til Trondheim!
Mitt inntrykk er at de fleste som sykler mye sti i Trondheim har sykler mer i kategorien Instinct. Kanskje er vi bare trege til å ta innover oss trenden med mindre sykler, men mange av dem er da både erfarne og rasjonelle folk. En grunn til at jeg "over biker" (jeg sykler sannsynligvis 160/170 enduromonster i 2022) er muligheten for turer til litt grovere terreng rundt Oppdal og i Åre. Jeg har for øvrig også en hardtail som dekker behovet for noe mindre og raskere. Instinct med 150/140 kan knapt kalles "overbike" :-D Hadde han kommet drassende med en Altitude derimot. Så, Element har jo også blitt en nytt beist og vil kunne brukes på 95% av alt Trondheim kan tilby... kanskje mer. Men det kommer an på rytter oppå, vil kanskje kreve mer av han. Litt mer vandring gir litt mer selvtillit, etter min erfaring, man tørr eller føler seg tryggere på flere stier med litt mer vandring. Uansett er Instinct en tråkkeffektiv sak man også kan stramme opp med Ride9 geojustering... For meg ville det vært et enkelt valg, Instinct.
|
|
|
05/01/2022 08:42
|
Molly
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har en 2017 Element rittrakett, satt opp med den slakkeste geometrien. Jeg ville ikke nølt med å kjøre den på > 95 % av stiene i Trondheim, som RazeFaze sier. I oppdatert utgave ville jeg ikke vært i tvil  Den er utolig kapabel til å være så "liten". Men det er meg, tilslutt kommer det vel an på hvor behagelig du vil ha det nedover. Gubben har bestilt seg Element A50, så det blir nok litt sniktesting etterhvert 
|
|
|
05/01/2022 11:32
|
olechr
More than words
|
More than words
Ikke så kjent i Trondheim, men valget mitt ville bli tatt utifra: -Hva sykler de du skal sykle sammen med? Blir best turer hvis man prøver å matche. -Er du bra teknisk ville jeg gått for Element. Trenger du litt ekstra hjelp ville jeg valgt Instinct -Skal du være med på noe ritt av en eller annen type. Enduro eller maraton feks.
Blir nok ikke feil uansett hva du velger, men de nye syklene med litt mindre vandrig kan brukes til det meste. Skulle jeg valgt en av de og kun hatt 1 sykkel ville det blitt Element.
Alu fungerer helt fint. Irriterer meg litt at ikke flere merker kommer med alu rammer med bra utstyr. At man hos mange merker må betale ekstra for karbon når man ønsker bedre hjul og dempere, noe som sørger for at prisen blir unødvendig høy.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
05/01/2022 11:40
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Alu fungerer helt fint. Irriterer meg litt at ikke flere merker kommer med alu rammer med bra utstyr. At man hos mange merker må betale ekstra for karbon når man ønsker bedre hjul og dempere, noe som sørger for at prisen blir unødvendig høy.
Sikkert kopiert fra "fancy" biler hvor hvis du vil ha bedre lyd, så må du kjøpe pakke X til 70k som inkluderer sportsseter etc...
|
|
|
[Re: olechr]
05/01/2022 11:46
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Alu fungerer helt fint. Irriterer meg litt at ikke flere merker kommer med alu rammer med bra utstyr. At man hos mange merker må betale ekstra for karbon når man ønsker bedre hjul og dempere, noe som sørger for at prisen blir unødvendig høy. Jeg tipper det vil komme. Basert på Treks bærekraftsrapport, så er aluminium "grønnere" enn karbonfiber, i tillegg til at det er lite innsats for gjenvinning. Stål er faktisk enda bedre enn det igjen. Det som må gjøres er at aluminium må bli "sexy" igjen. Alternativet er å kjøpe to sykler, én med ramma du vil ha og én med utstyret du vil ha, flytte alt godutstyr over på ramme du vil ha og selge den "fete" karbonramma med "drittutstyr". Et annet alternativ er at man kjøper gromhjul og gromgaffel, som man lar følge med fra sykkel til sykkel (akkurat som sete og pedaler). Følg opp med bremser etc også, og så har man i prinsippet gromdeler som man alltid har, men ny ramme nå og da. Kjører fortsatt med setet og girhendelen fra 2013. Har så supplert med hjul, krank og bremser som aldri kommer til å selges før det dør.
Redigert av baronKanon; 05/01/2022 13:20. Rediger grunn: mer info
|
|
|
[Re: Ndreas]
05/01/2022 12:38
|
olechr
More than words
|
More than words
Sikkert kopiert fra "fancy" biler hvor hvis du vil ha bedre lyd, så må du kjøpe pakke X til 70k som inkluderer sportsseter etc... Bil er jo håpløst. Sist jeg kjøpte bil så endte jeg jo opp med en hau av ting i pakker for å få 2-3 ting som er viktig for meg.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
05/01/2022 16:04
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Håper bare sykkel går i andre retningen, men er farlig å håpe på ting i disse dager 
|
|
|
06/01/2022 08:27
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Det er litt ålreit med sykler som Orbea og Propain, de kan fin-specces ned til nesten siste detalj.
Dog, jeg kjøpte en Orbea i fjor og tok en standard-spec bare fordi jeg tenkte leveringstiden skulle bli kortere. Jeg la på noen andre dekk og en annen setepinne da, men det endte med at den ble levert uten de (grunnet leveringproblemer).
Pakken jeg tok var dog omtrent som jeg ville ha den, hadde bare speccet et lavere nivå på gir-systemet om jeg hadde turt å ta sjansen på leveransetiden.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
06/01/2022 08:30
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det er litt ålreit med sykler som Orbea og Propain, de kan fin-specces ned til nesten siste detalj.
Dog, jeg kjøpte en Orbea i fjor og tok en standard-spec bare fordi jeg tenkte leveringstiden skulle bli kortere. Jeg la på noen andre dekk og en annen setepinne da, men det endte med at den ble levert uten de (grunnet leveringproblemer).
Pakken jeg tok var dog omtrent som jeg ville ha den, hadde bare speccet et lavere nivå på gir-systemet om jeg hadde turt å ta sjansen på leveransetiden.
Direktesalg-merker kan gjøre dette enklere siden de ofte pakker/bygger en og en sykkel...kan også mistenke at det er enklere for "små" merker, samtidig kjenner jeg ikke størrelsen til Orbea. Cotic i UK lar deg også bestille sykkel og droppe deler du ikke trenger...har du favoritt-jukkepinne fra før, og den flotte gaffelen, kan du visstnok bestille sykkel uten. Fiffig.
Redigert av RazeFaze; 06/01/2022 08:31.
|
|
|
06/01/2022 08:43
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Orbea er ikke direktesalg i Norge, eller i alle fall bestilte jeg gjennom Unaas. Sannelig ikke sikker på størrelsen deres jeg heller? Større en propain, men neppe større enn Canyon som er et direktesalgsmerke?
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
06/01/2022 09:00
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Orbea er ikke direktesalg i Norge, eller i alle fall bestilte jeg gjennom Unaas. Sannelig ikke sikker på størrelsen deres jeg heller? Større en propain, men neppe større enn Canyon som er et direktesalgsmerke?
Direktesalg med en lokal agent... whatnot. Har hørt folk kjøpt direkte fra Orbea, utenom unaas. Fordel med lokal butikk er jo at du får norske kjøpslovsfordeler. Propain er knøtt, Canyon er schvære... subjektiv synsing :-D Jeg antar Orbea er rimelig store gitt spennet de har av modeller fra voksen til barn, og mtb og "urban", og de må være betydelig størrelse gitt at de har fått spesial-merket Shimano EP8 motor på Rise.
|
|
|
|
|