Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Junior og umulige sykkelvalg

Junior og umulige sykkelvalg #2692412 20/12/2021 20:21
kjasmas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Junior blir 11 år neste år og jeg får grå hår av å fundere på hva slags sykkel han bør ha.

Han sykler «aktivt», to treninger i uka som er typisk rundbane for den aldersgruppen. I tillegg liker han seg på sti og vi drar jevnlig til Aron.

I dag sykler han en 26" med litt slakkere styrevinkel enn originalt og senkepinne. Den er lett fordi den er plukket sammen fra bruktmarkedet.

Hadde han bare syklet med klubben hadde jeg kjøpt en halvdemper til han med litt moderne geometri, typisk en bmc twostroke som jeg selv har og digger. Aron, sti og dropping har imidlertid fått meg til å tenke på om han først som sist burde hatt en fulldemper med litt mer vandring og (enda) litt slakkere vinkler.

Det koker i grunn ned til to-tre muligheter for meg:
1. halvdemper med moderne geo. Fordelene er vekt, pris og ikke overkill. Vil fungere ok til det meste, i alle fall med senkepinne og litt dekkbytter. Suboptimalt i Aron mv. Her vil alternativene typisk være bmc twostroke eller orbea Alma, kanskje til og med karbon om det dukker opp noe riktig.
2. sti-fulldemper. For at en fulldemper skal tilføre noe annet enn «komfort» bør den slik jeg ser det være hakket grovere enn en rittfulldemper. Han er 11 år så her snakker vi om alu for at det ikke skal bli helt «bananas». De åpenbare ulempene her er vekt og pris. Videre er jeg litt usikker på om det vil bli for dorskt for en liten/tynn sprett på sykkeltrening og ritt. Det går jo an å tenke på en løsning med to hjulsett her for å utvide bruksområdet litt. Jeg har en fuel ex i small på hånden, andre sykler i denne kategorien vil jo være canyon neutron eller tilsvarende til rundt 20k.

Noen som har vært i ca. samme situasjon og tenkt noe klokt?

Re: Junior og umulige sykkelvalg [Re: kjasmas] #2692414 20/12/2021 20:45
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Min tolvåring er ingen syklist, men har en finfin sykkel likevel - en Gekko. Fordi jeg er faren hans. ICON_WINK
Våre (hans) erfaringer fra satsende sykkeldestinasjoner som Trysil og denslags er at en ordentlig stisykkel er et hav morsommere i sånne anlegg, altså noe à la Aron. Og det gjelder ikke bare nedoversyklinga, men alt. Der kommer hans egen sykkel til kort, så vi har leid.
Kanskje de har noen leiesykler til salgs nå, midt mellom to sykkelsesonger?

Canyon Neuron Young Hero var ny for meg, den så fin ut. Ellers kan f.eks. Rocky Mountain Reaper eller Scott Ransom 600 være andre (kanskje litt grovere) kandidater.

Gaute
Re: Junior og umulige sykkelvalg [Re: kjasmas] #2692417 20/12/2021 21:11
olechr Offline
More than words
More than words
Mulig jeg tar feil, men har på følelsen av at en junior stisykkel blir såpass tung og dorsk at det er seigt på rundbane delen. Kommer nok også litt an på hvordan junior er. Er han veldig konkurranse innstilt ville jeg gått for halvdemper. Er han litt mer layback og sykler rundbane mest fordi det er gøy på sti ville jeg valgt stisykkel.

Det siste er litt hvilken retning du ønsker å dytte han i. Med en grovere stisykkel så kan fort rundbane delen bli litt "kjedelig" og Aron delen veldig gøy.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Junior og umulige sykkelvalg [Re: olechr] #2692438 21/12/2021 08:55
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr

Det siste er litt hvilken retning du ønsker å dytte han i. Med en grovere stisykkel så kan fort rundbane delen bli litt "kjedelig" og Aron delen veldig gøy.

Godt poeng.

Gaute
Re: Junior og umulige sykkelvalg [Re: kjasmas] #2692439 21/12/2021 09:04
kjasmas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det er vel det som er litt av utfordringen; han liker begge deler og det er svært vanskelig å kombinere med en sykkel virker det som. I tillegg mumles det jo om landevei innimellom.

Jeg er ikke så opptatt av vekt selv, men for en liten sprett må jo vekt være av betydning, i alle fall når det er snakk om rundbane-sykling.

Kanskje alternativet er å beholde den han har som rundbanesykkel (den holder nok en sesong til størrelsesmessig) og kjøpe noe litt grovere til sti/Aron for å se hva han liker best. Litt redd for at dette vil føre til at han vil bruke den til alt og sånn sett at sykkeltreningen for seg en knekk.

Re: Junior og umulige sykkelvalg [Re: kjasmas] #2692442 21/12/2021 09:31
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis det har noen overføringsverdi, så er det noe både jeg selv og andre voksne har lagt merke til:
I grovt terreng tror man at man må ha grov sykkel for å komme helskinnet bort eller ned. En grov sykkel hjelper på selvtilliten.
Så viser det seg at det hele var "a piece of cake". Da kan man prøve samme parti på den halvdempa rundbanesykkelen, og så finner man ut at de samme partiene på sti eller nedover også går fint med den sykkelen. Man har altså med seg selvtilliten over på den litt spinklere sykkelen.

Det kunne kanskje gå an å bli enig om at (den eventuelle) stisykkelen brukes til leik og nedovermoro, mens halvdemperen - som formodentlig også er rittsykkelen - brukes til alt annet, som f.eks. all organisert trening uansett terreng?

Gaute
Re: Junior og umulige sykkelvalg [Re: kjasmas] #2692450 21/12/2021 10:06
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hvis du kjøper en hardtail og den brukes lite, så har vel sønnen din valgt selv? ICON_SMILE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Junior og umulige sykkelvalg [Re: baronKanon] #2692466 21/12/2021 11:18
kjasmas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: baronKanon
Hvis du kjøper en hardtail og den brukes lite, så har vel sønnen din valgt selv? ICON_SMILE

Han sykler relativt mye på den han har, er ikke redd for at det ikke kommer til å bli brukt nesten uansett hva slags sykkel jeg kjøper.

Dette var vel strengt tatt et forsøk på å finne den ene sykkelen som kunne fungere til "alt", men det viser seg å være kanskje en enda mer krevende øvelse for lette barn enn det er for voksne.

Det betyr vel fulldemper i grunn dette da, da har han i alle fall muligheten til å bytte til hardtailen om han syns fulldemperen blir dorsk.

Re: Junior og umulige sykkelvalg [Re: kjasmas] #2692511 21/12/2021 16:00
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: kjasmas
Sitat: baronKanon

Han sykler relativt mye på den han har, er ikke redd for at det ikke kommer til å bli brukt nesten uansett hva slags sykkel jeg kjøper.

Dette var vel strengt tatt et forsøk på å finne den ene sykkelen som kunne fungere til "alt", men det viser seg å være kanskje en enda mer krevende øvelse for lette barn enn det er for voksne.

Det betyr vel fulldemper i grunn dette da, da har han i alle fall muligheten til å bytte til hardtailen om han syns fulldemperen blir dorsk.

Mitt inntrykk er at det er mye vanskeligere å kombinere på barnesykler. For oss voksene (hvis vi legger litt penger i det) er det relativt greit. Selv har jeg vært i toppen av enduro ritt, terrengesykkelrittet og rundbane ritt med samme sykkel bare ved å bytte dekk/hjul. På barnesykler virker det litt seigere.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Junior og umulige sykkelvalg [Re: kjasmas] #2692519 21/12/2021 16:59
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S

Litt redd for at dette vil føre til at han vil bruke den til alt og sånn sett at sykkeltreningen for seg en knekk.

Hvorfor skulle sykkeltreningen få seg en knekk med en grovere sykkel? Du trenger jo ikke gi ham heiskort og bamsemums sammen med sykkelen ;-)

Ut på tur!

Re: Junior og umulige sykkelvalg [Re: kjasmas] #2692624 22/12/2021 11:14
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Jeg tror du løser problemet med en rittfulldemper. Litt avhengig av størrelsen på gutten, men min sønn er 12 år og 150 høy, og han sykler på en rittfulldemper i small, 29" hjulstørrelse. Er gutten din lavere, fins det jo fulldempere i barnestørrelse også!

En rittfulldemper for en liten gutt har mer enn nok demping, og de moderne syklene har jo mye bedre geometri i dag enn tidligere.

Div. sportsremedier ...
Re: Junior og umulige sykkelvalg [Re: kjasmas] #2692628 22/12/2021 11:20
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Mye av dette kan man vel relatere til kostnad og hvor mye penger du vil bruke ref. olechr sin kommentar.

Når vi voksne entusiaster kjøper sykkel til oss selv så går det jo ofte minst like mye penger som til et 2 - 3 barnesykler og da får man jo litt det man betaler for.

Har selv 2 jenter som sykler rundbane og har gjort det siden de var rundt 8-9, de er nå 13 og 16 og eldste jenta går på terrengsykkellinja på NTG.
Jeg nok, som som de fleste som har vert med her en stund, glad i både utstyr og sykling og har overført dette til jentene mine på godt og vondt.

De begynte med helt std Islabikes med 20" og 24" hjul uten demper.
Begge ruller i dag rundt på 29" hardtailer med skikkelige dempegafler (100mm) og hjul (<1600g) samt relativt rimelig drivverk type 11 og 12 delt SLX/GX.
Ingen av de har vert spesielt interessert i den nedover orienterte delen av syklinga og det er rundbane som gjelder for begge.

I overgangen fra aldersbestemte klasser til junior så forsvinner reguleringen relatert vekt og det åpner muligheter for å bruke betraktelig mer penger enn det som tidligere var nødvvendig. Har bla. bestilt ny Trek Supercaliber til eldstejenta for 2022 sesongen.

Jeg tror at junior ville fått en en generelt god opplevelse på en hardtail med skikkelig gaffel/hjul og et ok drivverk dvs. ganske lik sykkel som du har.
For en 11åring så tror jeg det er mer å hente på teknikk trening enn ved å kjøpe seg opp til en fulldemper.
Samtidig vil steget fra 26" til 29" være et skikkelig løft, men det fordrer igjen lette/stive hjul og dekk med bra grep/gummi og passende vekt.

Dersom du ender på fulldemper så vil det bli tungt og "sluggish" om du ikke brenner veldig mange tusenlapper.

Fulldemper til barn blir for meg litt sånn "jeg vil ha samme sykkel som pappa har" og ikke basert på at det er riktig sykkel til bruken og for å få utvikling.
Hevder ikke å ha rett, men det en mitt inntrykk !!

AG

40+ and still climbing......
Re: Junior og umulige sykkelvalg [Re: gauter] #2692641 22/12/2021 12:22
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: gauter
Min tolvåring er ingen syklist

Dette føler jeg forumet som helhet må ta skikkelig tak i, dette er jo en uholdbar situasjon.

For sikkerhets skyld: ICON_WINK

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Junior og umulige sykkelvalg [Re: kjasmas] #2692701 22/12/2021 19:50
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Junior blir 11 år neste år og jeg får grå hår av å fundere på hva slags sykkel han bør ha.

Han sykler «aktivt», to treninger i uka som er typisk rundbane for den aldersgruppen. I tillegg liker han seg på sti og vi drar jevnlig til Aron.

I dag sykler han en 26" med litt slakkere styrevinkel enn originalt og senkepinne. Den er lett fordi den er plukket sammen fra bruktmarkedet.

Hadde han bare syklet med klubben hadde jeg kjøpt en halvdemper til han med litt moderne geometri, typisk en bmc twostroke som jeg selv har og digger. Aron, sti og dropping har imidlertid fått meg til å tenke på om han først som sist burde hatt en fulldemper med litt mer vandring og (enda) litt slakkere vinkler.

1. halvdemper med moderne geo. Fordelene er vekt, pris og ikke overkill. Vil fungere ok til det meste, i alle fall med senkepinne og litt dekkbytter. Suboptimalt i Aron mv. Her vil alternativene typisk være bmc twostroke eller orbea Alma, kanskje til og med karbon om det dukker opp noe riktig.
2. sti-fulldemper. For at en fulldemper skal tilføre noe annet enn «komfort» bør den slik jeg ser det være hakket grovere enn en rittfulldemper. Han er 11 år så her snakker vi om alu for at det ikke skal bli helt «bananas». De åpenbare ulempene her er vekt og pris. Videre er jeg litt usikker på om det vil bli for dorskt for en liten/tynn sprett på sykkeltrening og ritt. Det går jo an å tenke på en løsning med to hjulsett her for å utvide bruksområdet litt. Jeg har en fuel ex i small på hånden, andre sykler i denne kategorien vil jo være canyon neutron eller tilsvarende til rundt 20k.

Kjøp en billig sykkel som han kan bruke til velodromen i Asker åpner i 2023
Pengene du da har til overs kan du bruke på en grei banesykkel, og vær litt tidlig ute.
Får ungen din prøvd banesykling, vil antageligvis de andre formene for sykling komme i andre rekke. Selvsagt bør dere ikke bo for langt vekke fra Asker da.

Re: Junior og umulige sykkelvalg [Re: Shellpropell] #2692846 26/12/2021 08:20
S
Shellpropell Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: Shellpropell

Kjøp en billig sykkel som han kan bruke til velodromen i Asker åpner i 2023
Pengene du da har til overs kan du bruke på en grei banesykkel, og vær litt tidlig ute.
Får ungen din prøvd banesykling, vil antageligvis de andre formene for sykling komme i andre rekke. Selvsagt bør dere ikke bo for langt vekke fra Asker da.

Velodromen i Asker åpner i 2022.

Redigert av Shellpropell; 26/12/2021 09:07.
Re: Junior og umulige sykkelvalg [Re: Anders A-R] #2693117 31/12/2021 16:06
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Anders A-R
Sitat: gauter
Min tolvåring er ingen syklist

Dette føler jeg forumet som helhet må ta skikkelig tak i, dette er jo en uholdbar situasjon.

For sikkerhets skyld: ICON_WINK

Hehe! ICON_SMILE

Gaute
Re: Junior og umulige sykkelvalg [Re: kjasmas] #2693139 01/01/2022 00:33
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Det beste for barnet her helt klart flere sykler. En grov fulldemper med senkepinne for lek og moro i over alt. Ser som trener i at barne- og ungdomsgruppa i sykkelklubben at dette bidrar en fulldemper til glede. Tror at dette gjør at man totalt sett sykler mer.

I tillegg en lett halvdemper eller en rittfulldemper (hvis du har veldig god råd) til rundbane..

Har vært litt i samme situasjon selv og den grove fulldemperen jeg har forsøkt å få kjøpt de siste årene til guttungen(til ca 2500 euro), har vært utsolgt. 9-åringen har som en midlertidig løsning syklet på pluss-sykkel uten dempere, men sykler uansett fra mange voksne på sti med fulldemper.

Jeg tror at fordelen med en slakk styrevinkel er mindre skader, slik er det i alle fall for meg.

Re: Junior og umulige sykkelvalg [Re: kjasmas] #2693147 01/01/2022 11:43
OHD Offline
Medlem
Medlem
Har akkurat samme erfaring som Gullars med egne sønner. De bruker HT til alt og lærer seg med det å jobbe teknisk med sykkelen i ulikt terreng. Hadde de hovedsaklig syklet heisbasert hadde kanskje sykkelvalget vært annerledes, men det er imponerende å se hvor raskt de sykler nedover med HT uten senkepinne også i teknisk krevende terreng. Ser i klubben der de sykler at de fleste unge utøverene som bruker fulldemper har det tyngre i motbakkene. Er en vesentlig del av treningen rundbane ville jeg gått for en lett HT og heller satt på en senkepinne for økt komfort.

Instragram - #happywheel_bikes
Re: Junior og umulige sykkelvalg [Re: kjasmas] #2693363 03/01/2022 15:01
kjasmas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for gode innspill, jeg må dog erkjenne at jeg ikke ble veldig mye klokere ICON_WINK

Jeg tror det går mot halvdemper med litt mer moderne geometri og store hjul. Han greier jo fint å sykle ganske heftig terreng med den sykkelen han har, men det er jo klart det er mer slitsomt også for en liten sprett å sykle med begrenset vandring foran. Når far greier seg med halvdemper må da jammen ungdommen greie det...

Så får vi eventuelt konvertere til fulldemper etter hvert om rundbanefokuset kommer i andre rekke.

Re: Junior og umulige sykkelvalg [Re: kjasmas] #2693418 03/01/2022 21:03
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Min smule erfaring med tenåringen er at sykkelgleden tok seg atskillig opp med (lånt) fulldemper.
Hadde jeg kommet over et noenlunde godt kjøp ville jeg definitivt gått for det.

Re: Junior og umulige sykkelvalg [Re: runermm] #2693436 04/01/2022 07:56
kjasmas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: runermm
Min smule erfaring med tenåringen er at sykkelgleden tok seg atskillig opp med (lånt) fulldemper.
Hadde jeg kommet over et noenlunde godt kjøp ville jeg definitivt gått for det.

Men da en rittfulldemper eller en stisykkel?

Re: Junior og umulige sykkelvalg [Re: kjasmas] #2693438 04/01/2022 07:59
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det var en Canyon Neuron kids-versjon, såvidt jeg husker. Altså stisykkel.

https://www.canyon.com/en-us/mountain-bikes/trail-bikes/neuron/al/neuron-young-hero/2624.html

For øvrig leid av de fine folka i Stifolk.no.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå