Størrelse på batteri
|
Størrelse på batteri
#2692309
19/12/2021 18:37
|
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 61
SveinK
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 61 |
Hei, jeg har bestemt meg for å kjøpe en orbea rise med 360 Wh batteri, men nå har det kommet en alu utgave med 540 Wh batteri. Da ble jeg litt i tvil om 360 holder. Har lest at 360 holder til 2 timer boost mode og 3 timer trail mode sånn ca, men det er trolig ved hyggelig utetemp. Hva tror dere som har erfaring om dette? Blir rekkevidde vesentlig dårligere i kaldt vær?
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: SveinK]
#2692321
19/12/2021 21:24
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 987
Kamao
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 987 |
Mange faktorer som spiller inn når det gjelder batteritid, rekkevidde osv, men jeg ville helt klart gått for større batteri.
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: SveinK]
#2692325
20/12/2021 06:36
|
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jun 2012
Innlegg: 3,260 |
Vet ikke hvem system det der er men 2 timer på boost er jo årets førjulsvits med mindre det er markedets veikeste boost. Boost tømmer batteriet.
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: SveinK]
#2692329
20/12/2021 07:20
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Har en Orbea rise med 360-batteri. Den holder ca. 3 timer med bruk av mest Trail, litt boost av og til og noe Eco på flatene og nedover. Men ca. 80 % Trail tipper jeg. Men kun boost tror jeg du er tom etter 1 timer. Ingen kjører kun boost på en slik sykkel. Trail er det som gjelder på denne.
Kjørte en tur her med ca. - 5 grader. Rekkevidden var marginalt mindre pga. kulden.
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: SveinK]
#2692331
20/12/2021 07:48
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Det spørs jo helt hvordan du bruker den. Man kan konfigurere de ulike assist-nivåene selv, men med standardoppsettet vil jeg si at 4 timer er innen rekkevidde hvis man bruker Trail-modus som standard, men det spørs jo helt på antallet høydemeter du skal spise. Dette med karbon-modellen med minst batteri. Går man ned på assist-nivå så rekker den veldig mye lenger, og motsatt så går det unna på boost.
For en vanlig stitur vil jeg jo si at det er mer enn nok, det finnes også en extender dersom man en sjelden gang skal på lenger tur, jeg har pt. ikke sett noen grunn til å kjøpe den.
Virker ikke som om kulda svekker rekkevidden noe særlig, var ute drøye tre timer i ca. minus 10 og også løssnø. Da hadde jeg rett under 30% igjen da jeg var ferdig. Hadde da brukt boost minimalt.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: SveinK]
#2692336
20/12/2021 08:49
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118 |
Vil vel si at alu-versjonen later til å være et veldig bra kjøp da, uansett. Og hvis du skal sykle mye sammen med andre som har full-power-elsykler, så vil du nok bli fristet til å sykle litt oftere i boost. Og da er alu-versjonen litt mer egnet grunnet større batteri.
Men når du sykler alene, så synes jeg karbon-utgaven med sitt lille batteri varer tilnærmet uendelig? Jeg har i alle fall ikke hatt tid til å sykle det tomt ennå, så lenge jeg bare bruker boost ved de få anledningene det sømmer seg å gjøre sånt...
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: SveinK]
#2692734
23/12/2021 07:52
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Har Levo SL med 320 Wh batteri. Har aldri klart å tømme det, men har det som mål. Større batteri er mer vekt, og det kan påvirke sykkelfølelsen, spesielt på disse lette elsyklene. Ikke at jeg tror det er avgjørende. Aluutgaven (med stort batteri) virker som en kjempesykkel.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: SveinK]
#2692769
23/12/2021 15:16
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 987
Kamao
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 987 |
Liten forskjell på vekt på carbon og alu versjonene, etter hva jeg har fått med meg.
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: Kamao]
#2692775
23/12/2021 16:49
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Liten forskjell på vekt på carbon og alu versjonene, etter hva jeg har fått med meg. Nå spørs det hva du legger i liten forskjell, men det er ingen tvil om at like for like er karbonversjonen mye lettere i min optikk, blir fort +2 kg i vektforskjell hvis jeg sammenligner min M10 som slettes ikke er lettest i lineup med letteste alu-versjon - H10, og så blir det jo bare større forskjell dersom du tar en av de rimeligere alu-versjonene eller dyrere karbon-versjonene. I min sammenligning har alu-versjonen lettere bakdemper (DPS vs. X m/piggyback) og lettere dekk i tillegg (Maxxis 2.5/2.4) vs. 2.6 på min. Da har begge Fox36 Factory Grip2 foran.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: SveinK]
#2692783
23/12/2021 19:30
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 987
Kamao
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 987 |
Ja, det kan fort bli opp mot 2kg og mer alt etter hvordan man speccer sykkelen, men jeg så en video på YouTube der vekta ble sammenlignet. Vekt på hjulsett karbon varianten ble ikke oppgitt.
19.81kg uten pedaler. Aluramme. 18.02kg med carbon hjul, uten pedaler, med DHR DHF dekk. Karbon. 19.51kg samme som over, men med range extender. Karbon.
For min egen del så klarer jeg meg fint med Rekon og Dissector og den enkle DPS. Så hvis karbon varianten har like stort batteri så er ikke vekt forskjellene så veldig store. Den gir uansett veldig mye for pengene.
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: SveinK]
#2692790
23/12/2021 22:46
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
H15-varianten har Float X og Fox 36. Det er den du vil ha til stibruk. DPS er ikke en demper som jeg ble fornøyd med, heller ikke Fox 34.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: Kamao]
#2692794
24/12/2021 08:53
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Ja, det kan fort bli opp mot 2kg og mer alt etter hvordan man speccer sykkelen, men jeg så en video på YouTube der vekta ble sammenlignet. Vekt på hjulsett karbon varianten ble ikke oppgitt.
19.81kg uten pedaler. Aluramme. 18.02kg med carbon hjul, uten pedaler, med DHR DHF dekk. Karbon. 19.51kg samme som over, men med range extender. Karbon.
For min egen del så klarer jeg meg fint med Rekon og Dissector og den enkle DPS. Så hvis karbon varianten har like stort batteri så er ikke vekt forskjellene så veldig store. Den gir uansett veldig mye for pengene. De videoene jeg har sett på YouTube er epler og pærer sammenligninger, nesten som å sette ett lodd på karbonversjonen og så sammenligne med aluversjonen og si, hei det er jo små forskjeller. Loddene i denne sammenhengen er tyngre komponenter. Letteste aluversjon veier omtrent 19 kg i str medium, letteste karbon veier omtrent 16,5, så må man legge til pedaler som et minimum som legger ca. 0,5 kg på det, og så blir det ekstra for å gå opp i størrelse. Dette er de teoretiske verdiene, i den virkelige verden ser jeg at en H10 er veid inn til 21 kg i str L Min XL M10 som da slettes ikke er letteste i karbon-lineupen veier godt under 19 kg i den virkelige verden med XT Trail pedaler. For egen del har jeg factory dempere Fox 36 Grip2 og Float X som jeg vil anbefale sterkt å ha, vs. Fox34 og DPS. Har normalt DHF/DHRII - begge i 2.6 vs. Rekon/Dissector som også drar bra på vekt. Og leser jeg testen som har veid H10 med lettere dekk og DPS så veier den 21+ kg i str L, ergo en forskjell på 2 kg+ Aluversjonen er sikkert veldig bra den, men ikke tro at det er nesten det samme som karbonversjonen, for det er det ikke. Ville jo vært et mirakel med større batteri og tyngre ramme - da må man ha ofret noe annet, og det er akkurat det man har - og den ofringen kan man selvsagt gjøre på karbonversjonen også.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: SveinK]
#2692804
24/12/2021 14:53
|
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 61
SveinK
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 61 |
Takk for svar, ble enda mere usikker nå😂 Jeg liker konseptet lett el.sykkel. Men alu utgaven H15 veier trolig rundt 21 kg, og da er det ikke langt unna lettere full elektriske(hvis vekten som oppgis på disse er riktig da) Så da blir det carbon utgaven, men jeg var ikke klar over at fox34 og dps ikke er tingen. Så da er jeg fort over mitt budsjett, ikke lett dette. Får tenke/lese litt mere.
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: Ugla]
#2692820
25/12/2021 11:10
|
Registrert: May 2012
Innlegg: 987
Kamao
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: May 2012
Innlegg: 987 |
For min egen del så er fordelen med større batteri at jeg slipper å lade etter hver tur. Hadde tidligere en Focus med 625w batteri. Det holdt til 3 turer i uka, mellom 25-30km per tur. Jeg er ikke en lett kar. Brukte sjeldent boost/turbo, men brukte de de første modusene stort sett hele tiden. Har nå byttet ut Focusen med en Canndondale med 500w batteri og som er 3kg lettere. Ja, det kan fort bli opp mot 2kg og mer alt etter hvordan man speccer sykkelen, men jeg så en video på YouTube der vekta ble sammenlignet. Vekt på hjulsett karbon varianten ble ikke oppgitt.
19.81kg uten pedaler. Aluramme. 18.02kg med carbon hjul, uten pedaler, med DHR DHF dekk. Karbon. 19.51kg samme som over, men med range extender. Karbon.
For min egen del så klarer jeg meg fint med Rekon og Dissector og den enkle DPS. Så hvis karbon varianten har like stort batteri så er ikke vekt forskjellene så veldig store. Den gir uansett veldig mye for pengene. De videoene jeg har sett på YouTube er epler og pærer sammenligninger, nesten som å sette ett lodd på karbonversjonen og så sammenligne med aluversjonen og si, hei det er jo små forskjeller. Loddene i denne sammenhengen er tyngre komponenter. Letteste aluversjon veier omtrent 19 kg i str medium, letteste karbon veier omtrent 16,5, så må man legge til pedaler som et minimum som legger ca. 0,5 kg på det, og så blir det ekstra for å gå opp i størrelse. Dette er de teoretiske verdiene, i den virkelige verden ser jeg at en H10 er veid inn til 21 kg i str L Min XL M10 som da slettes ikke er letteste i karbon-lineupen veier godt under 19 kg i den virkelige verden med XT Trail pedaler. For egen del har jeg factory dempere Fox 36 Grip2 og Float X som jeg vil anbefale sterkt å ha, vs. Fox34 og DPS. Har normalt DHF/DHRII - begge i 2.6 vs. Rekon/Dissector som også drar bra på vekt. Og leser jeg testen som har veid H10 med lettere dekk og DPS så veier den 21+ kg i str L, ergo en forskjell på 2 kg+ Aluversjonen er sikkert veldig bra den, men ikke tro at det er nesten det samme som karbonversjonen, for det er det ikke. Ville jo vært et mirakel med større batteri og tyngre ramme - da må man ha ofret noe annet, og det er akkurat det man har - og den ofringen kan man selvsagt gjøre på karbonversjonen også. De tallene jeg tok fra YT er fra XL ramme. Med Fox 36 så er vekta på 20kg uten pedaler. Det syns jeg er imponerende.
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: SveinK]
#2692827
25/12/2021 15:52
|
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2008
Innlegg: 6,389 |
Men om man sammenlikner epler og epler så er det jo ramma (500g?) og stort batteri (1500g?) som nevnt over som utgjør forskjellen. Om man trenger et stort batteri er jo litt opp til bruken, men det er jo her (pluss evt lettere motor) vektforskjellen mellom full power og lettere elsykler er. Det er lett å innbille seg at man kan klare seg med lettere komponenter på en lettere sykkel, men 2kg er ikke all verden, spesielt siden lette elsykler er veldig kapable og derfor raskt blir kjørt like hardt som full power-sykler nedover.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: SveinK]
#2692851
26/12/2021 09:18
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Takk for svar, ble enda mere usikker nå😂 Jeg liker konseptet lett el.sykkel. Men alu utgaven H15 veier trolig rundt 21 kg, og da er det ikke langt unna lettere full elektriske(hvis vekten som oppgis på disse er riktig da) Så da blir det carbon utgaven, men jeg var ikke klar over at fox34 og dps ikke er tingen. Så da er jeg fort over mitt budsjett, ikke lett dette. Får tenke/lese litt mere. Fox34 og DPS fungerer greit nok, men Fox36/DPX2 eller X er et bedre valg for min type sykling. Jeg har en sykkel med factory Fox34 Fit4 og DPS og den er en rakett, men jeg kjenner at særlig bakdemperen mister litt traction av og til særlig i teknisk klatring, det ville ha vært bedre med en piggyback. Så skal det sies at dyreste modell av Rise har Fox34/DPS så helt håpløs er den ikke, du får jo en vektbonus. Min vurdering var at M10 ga mest sykkel for pengene, deretter ville jeg nok gått for M20 skulle jeg valgt på nytt.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: SveinK]
#2692852
26/12/2021 09:23
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Jeg har Orbea Rise med DPX2, og jeg synes ikke den demperen innfrir. Når det går fort nedover så blir den overveldet av store slag, den åpner ikke raskt nok. Jeg får innimellom "ding"-lyder fra bakhjulet som får meg til å lure på når jeg skal få en solid punktering og ødelagt felg. Jeg har en ny bakdemper på vei.
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: Arne_And]
#2692929
28/12/2021 08:34
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Jeg har Orbea Rise med DPX2, og jeg synes ikke den demperen innfrir. Når det går fort nedover så blir den overveldet av store slag, den åpner ikke raskt nok. Jeg får innimellom "ding"-lyder fra bakhjulet som får meg til å lure på når jeg skal få en solid punktering og ødelagt felg. Jeg har en ny bakdemper på vei. Det kan jo være noe feil med den, DPX2 har generelt et greit rykte i markedet og jeg har stiftet bekjentskap med den flere ganger. Har en en X2, dvs. storebroren med uendelig med innstillingsmuligheter, og det er klart at den kan fintunes bedre, men jeg synes ikke DPX2 er dårlig av den grunn.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: SveinK]
#2692941
28/12/2021 11:59
|
Registrert: Apr 2019
Innlegg: 1,172
Stupfull
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2019
Innlegg: 1,172 |
Høres ut som den åpner for mye enn for lite? Hvilken tune har du?
Redigert av Stupfull; 28/12/2021 12:00.
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: SveinK]
#2693042
29/12/2021 19:02
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Da må jeg ha formulert meg dårlig, jeg er temmelig sikker på at jeg ikke bunner. Det er helt klart en følelse av at den ikke åpner nok. Sykkelen kom med denne demperen, så det er "riktig" tune til rammen.
Orbea Rise er ganske progressiv, så det er nok kombinasjonen ramme/demper som ikke er ideell.
Redigert av Arne_And; 29/12/2021 19:34.
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: SveinK]
#2693102
31/12/2021 09:28
|
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314
Arne_And
More than words
|
More than words
Registrert: Dec 2003
Innlegg: 11,314 |
Og lett rytter, jeg må "alltid" sette comp på minimum, både på gafler og bakdempere. Den fungerer sikkert bedre med noen med mer pondus.
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: SveinK]
#2700088
27/02/2022 22:50
|
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 61
SveinK
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Registrert: Nov 2015
Innlegg: 61 |
Takk for alle svar, det ble en H30 da H15 ikke var inne. Oppgraderte til 150 lyrik ultimate, bedre bremser osv. Etter 8 uker er jeg glad jeg gikk for modell med større batteri. Jeg har ikke mere enn 30-40 prosent igjen når turen er ferdig, og jeg vil nok sykle lengre på sommeren vil jeg tro. Klart en carbon utgave med ekstra batteri og 150 gaffel hadde vært tingen, Men det var det ikke budsjett til🙂 Neste blir å oppgradere bakdemperen.
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: Arne_And]
#2700094
28/02/2022 08:29
|
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118
vids
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2013
Innlegg: 2,118 |
Da må jeg ha formulert meg dårlig, jeg er temmelig sikker på at jeg ikke bunner. Det er helt klart en følelse av at den ikke åpner nok. Sykkelen kom med denne demperen, så det er "riktig" tune til rammen.
Orbea Rise er ganske progressiv, så det er nok kombinasjonen ramme/demper som ikke er ideell. Vet ikke hva du har prøvd fra før. Men jeg fikk min til å bli veldig fin i høy fart ved å sette rebound til veldig rask (2 fra åpen, eller om du vil,12 fra stengt). Da kjennes bakenden som limt til bakken i høy fart over ujevnt underlag. Men den er litt ustabil over hopp, fin for å bunnyhoppe fra terreng, men liker ikke helt å hoppe større hopp med den. Mulig det er pga rebounden. Skulle gjerne satt high-speed rebound litt tregere og low speed litt raskere hvis det hadde vært mulig.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
Re: Størrelse på batteri
[Re: SveinK]
#2700308
02/03/2022 07:23
|
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772
Ugla
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 2,772 |
Takk for alle svar, det ble en H30 da H15 ikke var inne. Oppgraderte til 150 lyrik ultimate, bedre bremser osv. Etter 8 uker er jeg glad jeg gikk for modell med større batteri. Jeg har ikke mere enn 30-40 prosent igjen når turen er ferdig, og jeg vil nok sykle lengre på sommeren vil jeg tro. Klart en carbon utgave med ekstra batteri og 150 gaffel hadde vært tingen, Men det var det ikke budsjett til🙂 Neste blir å oppgradere bakdemperen. Gratulerer med fin sykkel, selv har jeg en M10. Batteriforbruket på is og snøføre med piggdekk er vesentlig større enn på barmark, det er ganske tydelig. Kulde virker å ha liten påvirkning men jeg oppebevarer sykkelen i romtemperatur så det tar litt tid før den evt. virker. Kjøpte meg en range extender rett og slett fordi da kan jeg cruise til og fra marka hjemmefra i boost uten at det påvirker lengden på selve stituren. Da legger jeg på ca. 14 km på turen i semi-terreng og rent tidsmessig er det ikke helt håpløst vs. det å kjøre bil, og bedre enn å bruke kollektivt.
Lars-Erik
|
|
|
|
|