Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Thermacell erfaringer?

Thermacell erfaringer? #2692267 18/12/2021 20:06
O
olip Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Jeg har begynt sakte å se på saker til sommeren, og da dukket thermacell opp.

Er det noen som har noe erfaring med den mot disse forskjellige krypene?
Knott
Mygg
Klegg
Svartfluer

Eventuelt annet den virker mot?

Re: Thermacell erfaringer? [Re: olip] #2692270 18/12/2021 20:29
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Synes den har fungert overraskende bra mot mygg og knott i alle fall. Men bør jo være rimelig vindstille for at det skal fungere bra ute. Det finnes forøvrig videoer på YouTube om hvordan du "hacker" gasspatronene slik at de kan fylles med lightergass. Kutter driftsutgifter en god del.

Re: Thermacell erfaringer? [Re: olip] #2692271 18/12/2021 20:31
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Har hatt den lille bordmodellen et par år nå. Den funker helt topp mot mygg og knott. Vet ikke hvordan den er mot klegg og svartfluer, er lite av de i området der jeg bor. Men den må brukes på en litt skjermet plass. Blåser det så blir funksjonen kraftig redusert. Tar 5-10 min etter at jeg har starta den før det er mygg/knottfritt.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Thermacell erfaringer? [Re: olip] #2692297 19/12/2021 13:55
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Brukte det for mange år siden på idrettsarrangementer som typisk var i sommerhalvåret på gressbane med dertil mengde insekter. Pga logistikk med deltakere og ID kort var vi tilstede 24/7 gjennom hele helga og hadde antagelig blitt spist opp uten disse. Dyrt og litt styr med å bytte patroner/pads var det jo, men alternativet var mye dårligere.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Thermacell erfaringer? [Re: olip] #2692338 20/12/2021 08:56
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har den nye modellen, Radius 2.0, som jeg kjøpte etter at den fikk sykt mye skryt i en test hos tek.no.
På grunn av denne testen ble den også bortimot umulig å få tak i, men etter to bilturer ut av byen i hver sin retning hadde jeg endelig både selve dingsen og en refill klar før sommerferien.

Fikk bare brukt den et par ganger, men var bl.a. på hengekøyeovernatting uten å få et eneste mygg- eller knottstikk i løpet av hele kvelden når vi satt ute (myggnetting på natta). Den er liten og lett i tillegg, så terningkast 10 fra meg!
Angående vind så tenker jeg at det ikke er så farlig. Er det mye vind så er det jo gjerne ikke mygg uansett.

Har ikke testet om den fungerer på klegg også, men det hadde jo vært helt nydelig. Stropper den fast frampå SUP-en på neste elvepadling til sommeren.

Obs på at man må kjøpe refill med en gang. En ny dings kommer bare med patron som varer i et par timer, mens en refill er full og varer i 40 timer.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Thermacell erfaringer? [Re: olip] #2692361 20/12/2021 12:30
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Sakset fra Wikipedia angående Alletrin, som er det aktive stoffet: Insects subject to exposure become paralyzed (nervous system effect) before dying. Det tyder jo på at det i utgangspunktet fungerer mot alle typer insekter. Man skal forøvrig være obs på at det er svært giftig for vannlevende organismer, og giftig for katter.
Det finnes også flere produsenter av de mattene med det aktive stoffet. Så lenge de passer, kan de brukes i Thermacell.

Re: Thermacell erfaringer? [Re: parob] #2692551 21/12/2021 22:54
O
olip Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
O
Sitat: DeepFu
Synes den har fungert overraskende bra mot mygg og knott i alle fall. Men bør jo være rimelig vindstille for at det skal fungere bra ute. Det finnes forøvrig videoer på YouTube om hvordan du "hacker" gasspatronene slik at de kan fylles med lightergass. Kutter driftsutgifter en god del.

Det med å 'gjenbruke' patronene hadde jeg ikke hørt om, og det må sjekkes. Hvilken type gass brukes i patronene?

Sitat: parob
Obs på at man må kjøpe refill med en gang. En ny dings kommer bare med patron som varer i et par timer, mens en refill er full og varer i 40 timer.

Oi, jeg trodde alle patronene kun varte i fire timer.

Den må vel anskaffes og prøves ut mot sommeren.
Det var et helvete i sommer med alle kryp, mygg og knott i hopetall i myrområder, og ellers så var det mangfoldige tusen av svartfluer som fulgte etter oss.

Re: Thermacell erfaringer? [Re: olip] #2692558 22/12/2021 07:00
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Det er vanlig lightergass/butan som brukes. Fås kjøpt i vanlig butikk.

Re: Thermacell erfaringer? [Re: olip] #2692573 22/12/2021 08:30
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Lightergass? Nå skjønner jeg ingenting. Finnes det versjoner hvor Thermacell-en varmes med lightergass? Eller er det selve refill-kapselen med myggmiddelet i som du fyller med lightergass?
Min Radius 2.0 går på batteri og lades med en USB-kabel.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Thermacell erfaringer? [Re: olip] #2692576 22/12/2021 08:42
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: olip
Sitat: DeepFu

Det med å 'gjenbruke' patronene hadde jeg ikke hørt om, og det må sjekkes. Hvilken type gass brukes i patronene?

Sitat: parob

Oi, jeg trodde alle patronene kun varte i fire timer.

Den må vel anskaffes og prøves ut mot sommeren.
Det var et helvete i sommer med alle kryp, mygg og knott i hopetall i myrområder, og ellers så var det mangfoldige tusen av svartfluer som fulgte etter oss.

Thermacell kommer i flere varianter. @parob skriver om den nyeste?, som er batteridreven (oppladbar). Her er middelet flytende, kan ikke brukes på de gassdrevne.
Av gassdrevne så finnes det også en som bruker «vanlig» campinggass, da slipper du de små og dyre gasspatronene.

"I never understood wind"
- Donald Trump

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå