Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Demper-setup på vinteren

Demper-setup på vinteren #2692171 17/12/2021 15:41
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Vinteren gir oss (heldigvis) en veldig forskjellig type kjøring enn det vi vanligvis driver med, iaf på Østlandet, i tillegg til lavere temperatur.

Utover det å skifte til en tynnere olje (glemte det på service i oktober :(), hvilke justeringer gjør dere med high/low speed compression og rebound på vinteren? Jeg merker iaf veldig mye mer "chatter" når jeg kjører nedover nå, ujevnhetene er mye mindre, men konstante, og farten er også for det meste høyere. Burde jeg da ha mindre high speed compression og la low speed være sånn den er? Hva med gaffel/dempertrykk, bak har jeg økt trykket noe for å kompensere for lavere temperaturer, men framme tror jeg at mindre trykk vil hjelpe mot chatter, så det er noe å teste. Er ganske langt unna bottom-out nå ifht sommern iaf.

Er glad for input, da jeg ikke helt skjønner emnet nok til å resonnere meg fram, og finner ikke noe særlig vinter-spesifikt på nettet. Sykler jo i alt fra +2 til -15.

Re: Demper-setup på vinteren [Re: Ndreas] #2692195 17/12/2021 19:54
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Kjører du Fox? Hvilken smøreolje bruker du? Det har nok mest å si. Ellers er det å skru ned demping om det blir for ille. Husk også å sjekke lufttrykk på kald demper og gaffel.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Demper-setup på vinteren [Re: Ndreas] #2692196 17/12/2021 20:12
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Fox 36 grip2 og dpx2. Setter sykkelen ut 10min før tur, så den får temperert seg før jeg sjekker trykk. Men hva tror du om lavere trykk i gaffelen? Det burde jo i teorien hjelpe, eller?

Bruker standardolje, aner ikke hva de brukte da jeg fikk den serva på bcverksted i oktober. Men merka det i hendene etter en epic tur på tirsdagen, fortsatt mørbanka i bindevevet mellom tommel og pekefinger ICON_LAUGH

Det er kanskje verdt å ta en oljeskift, er jo en god del timer med vintersykling igjen, og gaffelen spesielt føles mye mer chattery.

Re: Demper-setup på vinteren [Re: Ndreas] #2692198 17/12/2021 20:23
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Bytt til 0W30-olje a'la Rockshox, siden Gold-oljen blir til seig sirup når det er kaldt.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Demper-setup på vinteren [Re: Ndreas] #2692210 18/12/2021 08:31
Ugla Offline
Besatt
Besatt
For egen del gjør jeg absolutt ingen tiltak på vinteren. Oppbevarer sykkelen i romtemperatur helt fram til turens start, sykler typisk i en drøy time, og merker at det blir noe stivere mot slutten når det er skikkelig kaldt, men det lever jeg helt greit med. Har Fox 36 Grip2 el. 34 Fit4 kombinert med Float X, X2 og DPS

Lars-Erik
Re: Demper-setup på vinteren [Re: Ndreas] #2692214 18/12/2021 09:04
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Gjorde ingenting i fjor, men i år merket jeg som sagt mer til chatteret og blir å eksperimentere med både kompresjoner, lufttrykk og retur. Tipper at det kommer av tempo, lysforhold og varighet på tur at jeg merket det såpass som jeg gjorde.

Starter turen i morra tidlig med litt mindre trykk i gaffelen og begge kompresjonene åpne, så får vi se derfra. Hvis det ikke blir bedre blir jeg nok å følge tipset om tynnere olje.

Re: Demper-setup på vinteren [Re: Ndreas] #2692215 18/12/2021 09:11
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Av de to stisyklene jeg har så er det konsekvent hardtailen som blir satt opp med piggdekk. Det er ikke fordi hardtail er så mye bedre, men fordi den har en RockShox Pike-gaffel. Den blir også litt stivere, men ikke i nærheten så ille som Fox36'en på fulldemperen. Fox'en ble riktignok litt bedre ved å bytte ut luftfjæra med en Smashpot.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Demper-setup på vinteren [Re: baronKanon] #2692300 19/12/2021 15:59
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Sitat: baronKanon
Bytt til 0W30-olje a'la Rockshox, siden Gold-oljen blir til seig sirup når det er kaldt.

Kjører nå 0W30 olje på Fox hele året. Synes det gir en litt smoothere feeling. Gjør ingen endringer på vinteren og tenker egentlig aldri over at noe ikke funker. Men nå er nok ikke jeg av den mest følsomme typen.

Redigert av neistein; 19/12/2021 16:00.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Demper-setup på vinteren [Re: Ndreas] #2692303 19/12/2021 16:23
L
LarsAG Offline
Entusiast
Entusiast
L
Har Fox sin vinterolje, 5 wt ett eller annet, på reserve/vintersykkel med Fox 34. Er langt mykere enn Lyric med 30 oljen i kuldegrader er min erfaring. Men så er jo Fox sin grønne standardolje som nevnt ubrukelig når det nærmer seg null

Re: Demper-setup på vinteren [Re: Ndreas] #2692332 20/12/2021 08:22
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Det hjalp meg noe/mye å senke lufttrykket i gaffelen fra 80-72ish, og bare åpne begge kompresjonene helt. Jeg lekte med tanken om å tulle med rebound, hvis noe bør man vel kanskje ha litt tregere rebound enn vanlig, da hitsene er mindre, chatteret og farten høyere og man henger mye mer "tidlig" i vandringen?

Re: Demper-setup på vinteren [Re: Ndreas] #2692335 20/12/2021 08:40
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Som du sier, så er det mye chatter på smått. Da er det i så fall low speed dempingen du må sette helt åpen, og gjerne med rask low speed rebound (åpen) også. Etter min mening, så er det nok demping uansett med kald olje (treg olje -> mye demping). Det er heller ikke slik at om du skrur av all demping, så er dempingen borte, det er kun en liten del som justerbar.

Må huske at low speed ikke henger sammen med hvor fort du kjører, men med hvor fort oljen må bevege seg. Og det har med slaglengde i demperen å gjøre, ikke hastighet på sykkelen.
Så: Low speed når demperen beveger seg kort. Selv om du sykler veldig fort....
(det rimte forresten, kunne blitt et ordtak)

Og lufttrykk er lufttrykk, men det er plass til mer luft i kulda. Så du kan sette lufttrykket ved den temperaturen du ønsker at det skal fungere i. Altså, om du vil ha 70 psi i -5C så må du nesten sette lufttrykket ute mens det er -5C. Da vil du nok ha mer lufttrykk på en varm dag (som gir litt støtte når du glemmer å sette tilbake lsc-dempingen, men nok også veldig rask rebound når du glemmer å sette tilbake den).

Dog, personlig er jeg ikke så innmari følsom på det om vinteren. Er likesom så mye annet som er forskjellig på vinter vs sommer uansett...

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Demper-setup på vinteren [Re: vids] #2692363 20/12/2021 12:42
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Sitat: vids
Må huske at low speed ikke henger sammen med hvor fort du kjører, men med hvor fort oljen må bevege seg. Og det har med slaglengde i demperen å gjøre, ikke hastighet på sykkelen.
Så: Low speed når demperen beveger seg kort. Selv om du sykler veldig fort....
(det rimte forresten, kunne blitt et ordtak)

Dog, personlig er jeg ikke så innmari følsom på det om vinteren. Er likesom så mye annet som er forskjellig på vinter vs sommer uansett...

Det der knakk en lita nøtt hos meg, takk for den! Nå må man bare få gjort ordtaket om til en mnemonic, så er vi virkelig i gang!
Og for å sjekke, compression settings påvirker hvor raskt demperen går gjennom vandringen sin, så lite lsc og mye hsc vil du ha hvis du kjører flytsti med store hopp/dropp?

Jeg setter (i vinter) alltid sykkelen ut 10-15min før tur, og pumper dekk/demper i det jeg forlater huset.

Sykla hele vinteren i fjor uten å gjøre en skit, og det gikk fin-fint, men i år tror jeg at jeg kjører litt hardere (og forhåpentligvis raskere), for jeg merka definitivt mer til chatter i år (selv om jeg oppgraderte demper fra fit4 til grip2), og etter tirsdagsturen var jeg støl i bindevevet mellom tommel og hånd/pekefinger i fire-fem dager ICON_LAUGH

Og ca 72psi funket mye bedre for meg i går vs 80 på tirsdag (dog tempoet var raskere på tirsdag), så jeg tror jeg har funnet en ok løsning.
Jeg kjørte som sagt også med high speed comp på maks, men det hadde kanskje ikke noe å si for følelsen i praksis. Var ikke noe særlig hopping...

Re: Demper-setup på vinteren [Re: Ndreas] #2692365 20/12/2021 13:08
Arne_And Offline
More than words
More than words
Bare for å kverulere litt: kort og fort rimer ikke, med mindre du har en rar uttale av (minst) ett av ordene. ICON_WINK
Du kan vel bunne demperen pga for lite LSC, f.eks. om du tar en dosert sving i veldig høy fart. Demperen beveger seg langt, men det er likevel low speed comp.

Re: Demper-setup på vinteren [Re: Ndreas] #2692370 20/12/2021 13:35
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Ndreas
Det der knakk en lita nøtt hos meg, takk for den! Nå må man bare få gjort ordtaket om til en mnemonic, så er vi virkelig i gang!
Og for å sjekke, compression settings påvirker hvor raskt demperen går gjennom vandringen sin, så lite lsc og mye hsc vil du ha hvis du kjører flytsti med store hopp/dropp?

Definitivt ikke. Med mye flyt, ønsker du noe å jobbe mot når du pumper, så du må nok legge på LSC. HSC vil alltid påvirkes av LSC, da LSC-innstilling flytter punktet hvor HSC åpner.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Demper-setup på vinteren [Re: Ndreas] #2692385 20/12/2021 15:43
L
Lunix Offline
Entusiast
Entusiast
L
Bra filmer.
Takk fra en som aldri har fått helt dreisen på dempertuning.

-------------------------------
NOTS
Re: Demper-setup på vinteren [Re: Ndreas] #2692393 20/12/2021 17:24
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
En ting som er viktig angående LSC vs HSC. Tenk deg at du slår med knyttneven i en vegg. Det er en skumplate foran. Si at den skumplaten er veldig myk. Kall platen for LSC i samme slengen. Da vil du blåse gjennom til veggen og få vondt i hånda. Veggen kan vi si er den kraften som skal til for å åpne HSC. Hvis du har veldig lite LSC (myk plate), vil du få vondt i hånda, men hvis den er fastere, vil du ikke få like vondt, siden du blir bremset opp før du kommer inn til veggen.

Det jeg prøver å si er at å kjøre uten LSC kan føles ganske ubehagelig, siden man slår fort inn i terskelen for åpning av HSC, vil det føles hardt ut på store slag, selv om det kan føles digg ut på smått - selv med mye luft i gaffelen. Dette er utfordringen med en del Rockshox Charger2-dempere, som knapt nok har demping i LSC, og også ganske lite demping i HSC. Dette har gjort at folk har kjørt med med luft i gaffelen, for å kompensere. Merket stor forskjell da jeg byttet fra Charger 2 RC2 til PUSH HC97-demper. Man merket ikke at det var litt forsinkelse før åpning av HSC, men at det var plush åpning på store slag. Har nå gått for en Manitou Mezzer, som har mer demping i LSC og HSC, og kjører heller med mindre luft og mer demping. Det er superplusht!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Demper-setup på vinteren [Re: Ndreas] #2692397 20/12/2021 18:30
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Ndreas, om du kjører med hsc på maks med vinterkald olje, så vil nok det kjennes litt hardt. HSC og LSC påvirker hverandre også.
Men grunnen til at du gjør det er kanskje at du bånner mye? Da er det jo mulig å ha noe mer tokens, eller kjøre med mer luft og klare seg med mindre HSC. Uansett vil jo alle disse tingene påvirke hverandre litt. Om du liker følelsen av mye hsc og lite luft, så er det for så vidt noe som funker det og.

Personlig kjører jeg stort sett med litt lsc (nok til at sykkelen sitter stabilt) og veldig lite hsc. Jeg liker at det er fjæra som gir mesteparten av følelsen, med kun nok demping til unngå for mye sprett. Synes det gir bra grep i høy hastighet og liker at sykkelen føles litt levende i terrenget. Men i dekkene derimot, foretrekker jeg mest mulig demping, gjerne såpass at det føles dødt over røtter og småstein (via innlegg og gjerne solid dekkstamme). Personlig preferanse.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Demper-setup på vinteren [Re: Ndreas] #2692498 21/12/2021 14:09
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
På vintern er jeg langt unna å bånne, selv nå med 72psi i gaffelen, hadde sikkert 3cm igjen på gaffelen (160mm) etter forrige tur. Iaf på det føret her og de stiene jeg sykler nå så er det lite store hits, mest konstant "juling" tidlig i vandringen (antar jeg, jeg tør ikke akkurat å se ned :p).

Jeg skal prøve med mer "medium" hsc, men syntes og tror maks lsc hjalp en del (iaf samtidig som lavere psi). Jeg åpna hsc maks også bare for å ha gjort det, siden turen før med 80psi, maks lsc og medium hsc var såpass skakende. Skal også senke trykket i forhjulet en del, hvor lite psi kan/bør man kjøre med 2.6 ice spiker og cushcore?

Baron: forstår jeg det riktig (mest basert på video) at hvis lsc er maks, så skal det mindre til før hsc kicker inn? Men han sier samtidig at max lsc "can feel quite harsh", fordi den har et threshold før hsc kommer på banen. (ca 11.10 på første vid).

Redigert av Ndreas; 21/12/2021 14:10.
Re: Demper-setup på vinteren [Re: Ndreas] #2692525 21/12/2021 18:08
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Ndreas
Baron: forstår jeg det riktig (mest basert på video) at hvis lsc er maks, så skal det mindre til før hsc kicker inn? Men han sier samtidig at max lsc "can feel quite harsh", fordi den har et threshold før hsc kommer på banen. (ca 11.10 på første vid).

Ja, men det vil også medføre at du får større motstand på småtjafs, så det kan føles hardt.

Dempertuning skal få frem det kompromisset som passer deg best. Man kan ikke få i pose og sekk.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Demper-setup på vinteren [Re: Ndreas] #2692579 22/12/2021 08:54
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Og dette er noe av det som gjør meg så forvirret, for da ender jeg basically opp med den settingen jeg kjører på sommeren (midt på treet på både lsc og hsc), selv om det gaffelen møter knapt kunne vært annerledes! Eneste forskjellen da er ca 8psi mindre på vinteren.

Det kan jo bety at jeg har helt feil setting på sommeren, der underlaget generelt er jevnere, med mye flere hopp og dropp vs vinteren der det konstant er mye chatter, men lite/mindre hopp og dropp.

Re: Demper-setup på vinteren [Re: vids] #2692593 22/12/2021 09:46
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: vids

Personlig kjører jeg stort sett med litt lsc (nok til at sykkelen sitter stabilt) og veldig lite hsc. Jeg liker at det er fjæra som gir mesteparten av følelsen, med kun nok demping til unngå for mye sprett. Synes det gir bra grep i høy hastighet og liker at sykkelen føles litt levende i terrenget. Men i dekkene derimot, foretrekker jeg mest mulig demping, gjerne såpass at det føles dødt over røtter og småstein (via innlegg og gjerne solid dekkstamme). Personlig preferanse.

Enig. Jeg kjører også lite kompresjonsdemping. Når jeg skal sette opp så justerer jeg både hsc og lsc til minimum, så fyller jeg nok luft til at det føles passende. Så justerer jeg demping til jeg føler det gir nok støtte. Som oftest litt lsc for å ikke få så mye "gynging" og et par knepp hsc om jeg skal kjøre heisbasert eller røffe harde løyper. Dempersettings er litt som seter og lufttrykk, det er forskjellige preferanser og ikke noen fasit. Som baronen sier, man kan ikke få i pose og sekk. Stisykkeloppsett handler egentlig om kompromisser på det meste.

Re: Demper-setup på vinteren [Re: Ndreas] #2692763 23/12/2021 13:47
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Kjørte med lite luft i framdekket (~18psi?), medium hsc og to klikk fra maks lsc, 72psi og det syntes jeg funka bedre/bra. Jeg tok sjansen på å se litt på gaffelen av og til, og jeg tror Vidar hadde et godt poeng at dekket (kan) dempe mye chatter. Spesielt kanksje med 2.6 bredde. Vinteren gjør nok at det kreves mer før gaffelen kicker inn med mine vanlige fox-olje.

Re: Demper-setup på vinteren [Re: Ndreas] #2692867 26/12/2021 17:43
N
Ndreas Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
N
Ny runde ute i går, og testa også litt på kompisen mins hightower med 3.0 dekk foran (27.5" han også) og ~15 psi. Det gjorde virkelig mye for chatter altså. Blir jo en stor overgang, og det piggdekket var tungt som bly, men fan det var mykt som ei silkepute. Han bemerka også chatter fra min naturlig nok.

Så inntil jeg får bytta olje, så tror jeg jeg prøver med enda bittelitt lavere psi foran, men tror ikke jeg kan gå noe særlig mer ned selv med cushcore uten frykt for å vrenge av dekket i en sving. Jeg er også usikker på om ojlebytte er nok, det "chatteret" vi møter på vinteren er jo egentlig bare tusenvis av mikroskopiske høydeforskjeller pr meter eller whatever. Det vil naturligvis hjelpe, men på utslag inn i dekket som er på 0.5cm etc, rekker gaffelen egentlig å gjøre noe særlig?

Moderator  support