Acc-egolf
|
Acc-egolf
16/12/2021 12:02
|
iverta
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Prøver her!  Har en egolf hvor acc må kalibreres, nei ikke støta borti noe osv. Bilen er innenfor reklamasjon men møller hevder dette ikke går under det. Noen med erfaring?
Redigert av iverta; 16/12/2021 12:02.
|
|
|
Re: Acc-egolf
[Re: iverta]
16/12/2021 13:07
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Det høres da veldig merkelig ut at Møller ikke vil fikse opp i en mangel ved produktet de har solgt som ikke skyldes feil bruk?
Be de lese over forbrukerkjøpsloven §16 (mangler) og §29 (retting).
Jeg tipper det de egentlig mener er at dette får de ikke dekket av importør eller produsent, så da har de ikke lyst. Men det er forskjell på det man har lyst til og det loven sier man må.
|
|
|
16/12/2021 14:06
|
iverta
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk, jeg får prøve en henvendelse!
|
|
|
18/12/2021 13:55
|
iverta
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Følgende er nå kommet pr mail.
Meg: At feil på et produkt som ikke skyldes feil bruk ikke skal dekkes av forbrukerkjøpsloven ($16, mangler og $29, retting) er merkelig. Fruen fikk varsel om accfeil da hun kjørte hjem fra jobb i hommelvik. Det regna visstnok, men det skal det vel tåle…? Et evt sammenstøt (som ikke har funnet sted) ville vel ha vistes både på acc-enhet og fanger/plast ellers?
Imøteser positiv respons på denne eposten, sånn at forbrukerkjøpsloven overholdes.
Møller stjørdal:
Fabrikken og garantiavdelingen vår i Oslo er helt klar på slike spørsmål. Kalibreringer/justeringer dekkes ikke ut over 6mnd/10000km. Dette begrunnes med muligheten for at enheten utsettes for ytre påvirkninger og dermed ikke har med noen feil fra fabrikk å gjøre. Det trenger ikke nødvendigvis være enheten selv som er kommet ut av stilling, men hjulstillingen på bilen f.eks. Dette vil igjen påvirke vinkelen på sensoren i front av bilen og ville kunne gi et urealistisk signal. Dette må så kalibreres inn igjen samtidig som hjulstillingen kontrolleres og kalibreres.
Meg:
Dere antyder altså at jeg har støta borti noe? Det har jeg/vi ikke.
Indikerer acc at hjulstillingen er feil, er det andre feilmeldinger i loggen? Fastmontert utstyr på bil, som ikke er utsatt for sammenstøt skal vel ikke flytte på seg?
Hjulstillingen ble justert i mai/juni (mener jeg å huske), hos autorisert verksted, og den heller skal vel ikke være nødvendig å justere flere ganger årlig?
Hadde ikke denne blitt forskriftsmessig utført hadde vel feilmeldingen kommet med en gang, og ikke 6 mnd etterpå?
Jeg forventer fortsatt at min acc blir satt i forventet stand (altså velfungerende), innenfor reklamasjon/garanti i forbrukerkjøpsloven
Forøvrig forstår jeg at hjulstilling må justeres (dog ikke 2 ganger årlig), da dette består av slitedeler osv.
Møller stjørdal
Med mindre det er feil på enheten så er dette ikke noe som dekkes på garantien. Det ble ikke avdekket feil på den ved sist kontroll, kun at kalibreringen var utenfor toleranse. Dette er derfor ingen garantisak.
Årsaken til at denne er utenfor toleranse vil kun være teoretisk da det ikke finnes noen bevis hva årsaken er, jeg går derfor ikke mer inn på dette.
Redigert av iverta; 18/12/2021 13:56.
|
|
|
18/12/2021 14:04
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Kan se ut som Møller ikke vet forskjell på garanti og reklamasjon.
Jepp
|
|
|
18/12/2021 14:09
|
johannessen
Avhengig
|
Avhengig
Deilig svar fra møller  Helt utrolig at de bare avviser uten å kunne vise til st dere har gjort noe feil
|
|
|
18/12/2021 14:11
|
iverta
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Ja, tenker det samme.
Men går man postal fra nå, eller hva svarer man… ?
|
|
|
18/12/2021 14:21
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Spørsmålet er vel hvem som har bevisbyrden, ble nysgjerrig og googlet litt. Ser ut til at det muligens er det forbruker over 6 måneder. Likevel, om det ikke er tegn til noe ekstraordinært burde det kanskje være mest sannsynlig at det er en form for konstruksjonsfeil?
|
|
|
18/12/2021 19:13
|
iverta
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg sendte en epost nå, autosvar med at mottaker er på ferie. Stikker en tur innom dem på mandag. Takk for tips, jeg poster videre korrespondanse.
Her er epost:
Er det altså tegn til noe ekstraordinært? Da fungerer ikke enheten som den skal! Dere antar, og kan ikke vise til noe håndfast og legger ansvaret på meg.
Hjulstilling ble kontrollert og justert i ca juni. Ingen feilmld fra acc den gang!
Hvis hjulstilling igjen er ute av posisjon (som jo er veldig rart..) og jeg får denne justert til original stand skal vel acc igjen fungere, uten å måtte kalibreres? Iom at det iflg dere ikke er noen meldinger som skulle tilsi noe annet!
Hvor mange ganger i året må jeg forvente at hjulstilling skal kontrolleres/justeres? Er dette normalt på all egolf?
Så, jeg får justert hjulstilling hos autorisert verksted. Hvis acc fortsatt ikke fungerer er det vel reklamasjon/garanti.. Dere vil da få regning fra hjulstillingskontroll!
En ting til er ladeluka, som jeg ble bedt om filme når vrang. Dette er en kjent egolf-feil! Dere avfeier med at dere ser is på filmen (ja, det er vinter) Vel, luka virka dagen før ved -4, det var -6 denne dagen. Vann fryser ved? Det ble brukt hårføner, men jeg har bare to hender så jeg fikk ikke filma dette.
Dere holder meg for narr!
Vennligst eskaler dette opp i systemet!
|
|
|
19/12/2021 09:31
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Du kan jo også be om å få opplyst hvor i kjøpskontrakt, brukerhåndbøker eller annen informasjon du har eller skulle fått hvor informasjon om denne kuriositeten står opplyst.
Her er det bare å fortsette kjøre på og hevde mangel. Husk at motparten er profesjonelle kranglere, så ikke la deg vippe av pinnen eller bli for følelsesmessig. De har levert deg en vare med en mangel, så de vet at du har en god sak. Det ser ut til at du kan begynne å skrive på en mail hvor du formelt krever retting, slik at de kan slutte med den garantifinta si.
|
|
|
05/01/2022 22:34
|
iverta
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei igjen, og godt nyttår..
Intet svar på siste epost foreløpig, men trøbbel med ladeluka igjen, ga meg mer enn nok sinne til å fyre av en ny epost. Jeg får ikke lada bilen, og acc er selvsagt død som en rød uer. Så, får ta en gåtur til Møller Stjørdal i morgen…
Legger eposten jeg sendte under her (filmet luketrøbbel, så la med 3min video som viser bruk av hårføner. Dette er mildt satt latterlig kundeservice..)
//E-posten:
Er saken eskalert til leder?
Når det gjelder ladeluka har jeg nok en gang trøbbel, og det er tull at jeg ENDA en gang må filme, men så er gjort nå. Som du/dere ser brukes også hårføner, så. IKKE kom her og hevd fastfrysing.
Jeg krever at ladeluke og acc blir rettet innenfor garanti/reklamasjonsrett omgående!
Nå er det nok
-ivar
|
|
|
06/01/2022 07:28
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har du postet tilsvarende spørsmål på elbilforum.no? Der er det et eget underforum for E-Golf, vil tro det du opplever kan være kjente feil og mangler for flere andre også.
Så er du forberedt når varmeapparatet ditt begynner å krangle også.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
06/01/2022 08:33
|
iverta
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Nei, men det skal jeg. Prøver jo stort sett alltid her først, dette er jo verdens beste forum for ALT. Særlig når man er i den kategorien, dette er det sikkert ingen som vet/kan jeg spørre om det? 
|
|
|
[Re: parob]
06/01/2022 08:54
|
avdem
Avhengig
|
Avhengig
Har du postet tilsvarende spørsmål på elbilforum.no? Der er det et eget underforum for E-Golf, vil tro det du opplever kan være kjente feil og mangler for flere andre også.
Så er du forberedt når varmeapparatet ditt begynner å krangle også. Ja det er berre å glede seg til AC pumpa tar kvelden og tar med seg ledningsnettet til AC i samme slengen, Skjer sannsynlegvis når den akkurat har passert garanti........
|
|
|
|
|