Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bikepacking, prøvepakking, vekt og volum

Bikepacking, prøvepakking, vekt og volum #2691638 13/12/2021 22:09
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Ute smelter snøen og jeg har behov for å gjøre noe artig. Det er tid for prøvepakking av ny sykkel.

Spørsmålet er blandt annet hvordan er plassen mellom styre og forhjul, sete og bakhjul og ikke minst om rammeveska får plass.

Jeg skal ha teltet på styret og det er viktig at jeg har litt plass ned mot hjulet. Nesten uansett hvor mye du strammer så blir det litt sig og bevegelse på ujevnt underlag. Her viste det seg i midlertid å være veldig god plass og det kommer garantert ikke til å subbe. Det som er kjedelig er at teltet jeg helst vil bruke ikke får plass i bukken. Jeg må satse på et mindre telt og bonusen vil da være 1,3kg spart vekt.

[Linket bilde]

Rumperaketten har også sjenerøs plass å boltre seg på. Den er ikke på mer enn 10 liter så en mindre (lettere) sovepose og mindre kjøkken vil gjøre underverker. Jeg har tynnere pose, men den er også kaldere og planen er da og kompensere ved å bruke en silkepose i tillegg og litt mer klær på kjølige netter. Vektbesparelse blir 0,5kg.
I setevesken skal jeg også ha kjøkkenet mitt og her jakter jeg mer volum enn vekt, men jeg kan spare 193g vist jeg går for Crux lite settet.

[Linket bilde]

Rammevesken var jeg usikker på, men den passet i triangelet og kunne godt fyllt ut ennå mer. Skal prøve å få tak i ei veske (til verktøy) som kan passe i kløfta ned ved kranken.

[Linket bilde]

Totalt vil den nye sykkelen og det tenkte oppsettet komme med en vektredusering på hele 7,7kg.

Jeg har ikke helt bestemt meg for nytt kjøkken. Det er klart det er bra å slanke vekta på kjøkkenet, men jeg oppnår vel det samme ved å stå over et par juleøl. Jeg skal tenke grundig over det.......... Ferdig; jeg går for nytt kjøkken uten innskrenking av juleøl.

Re: Bikepacking, prøvepakking, vekt og volum [Re: saktetur] #2691841 15/12/2021 08:56
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Oj, kalas farkost til langtur. Et spørsmål, er rumperaketten virkelig bare 10 ltr. Den ser like stor ut som min fra Restrap på 14 ltr. Jeg ville tenkt så stor som mulig bak setet og Restrap sin løsning hvor rammen står fast på sykkelen og du bare tar med deg posen in under et tak eller inn under ei gran er veldig praktisk, du slipper jobben med å stroppe fast og justere for å få den til å sitte godt hver gang du starter opp. Har du mindre bagasje med deg snurper du en rumperakett inn til ønsket størrelse (det løser i hvertfall fint på min). Andre vesker (med unntak av de du fester på siden av hjulene) begrenses gjerne av knær (rammeveske) og bukkestyret mens det du har bak rumpa bare begrenses av dårlig stropping eller en veske som ikke er riktig designet for å unngå at den svinger i takt med dine bevegelser. Jeg ville heller ikke vært redd for å feste noe på toppen av en rakett inn mot setet...

https://restrap.com/collections/saddle-bags/products/saddle-bag-14-litres

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Bikepacking, prøvepakking, vekt og volum [Re: saktetur] #2691853 15/12/2021 09:34
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg dilter visst etter Emil i dag ICON_SMILE

Deler hans forkjærlighet for romslige setevesker som er kjappe å ta av og på, men din vil sikkert fungere utmerket.

Det gikk ikke lange stunden fra du fikk deg blandeveissykkel til du hadde fiks ferdig bikepacking-rigg! Gratulerer!

Denne kunne jo gjort seg i bikepackingtråden også.

Jeg har ikke stort å føye til, men et par tanker:

- Festepunktene på underrøret egner seg etter min erfaring bedre til verktøysflaske eller lignende enn til ekstra drikkeflaske, gitt at den er eksponert mot søle fra underlaget. Jeg brukte først hard Elite Super Byasi, men er nå blitt glad i Elite Takuin. Førstnevnte er fin hvis du også vil bruke den til jakke eller annet som kan pakkes tett sammen, mens sistnevnte er betraktelig mer praktisk for verktøy, lappesaker, ekstraslange og så videre, som du kan se fra hjemmesiden. De innvende lommene kan fjernes om du vil bruke den som en beholder for annet. Jeg har også en miniflaske med guffe i min yes Og så frigjør du plass i hovedtriangelet, om du vil fylle det helt opp.

- Som du nevner, er det gjerne en utfordring at store styrevesker eller annen bagasje man fester på styret, i løpet av en tur senker seg mot fordekket, med den fare for subb som kan oppstå. Da kan det slites hull i veske eller bag på kort tid, som jeg selv erfarte med Ortlieb Accessory-Pack, eller beauty bag, som datteren min kalte den ICON_SMILE Subb kan skyldes både at stropper eller annet festeoppheng ristes slakt, eller at innholdet forskyver seg og formen på veske eller bag endrer seg. Den fortsatt utilgjengelige og dessverre kostbare Jack the Rack vil kunne støtte, men jeg har slått to fluer i en smekk med heldekkende skjermer som både holder sykkel og rytter rene, og hindrer subb dersom styrevesken skulle forskyve seg. Snart sier noen rando, og de vil jo ha rett ICON_SMILE

- For kjøkkenutstyr, følger jeg tråden med interesse. Har stort sett vært foraktelig credit card bikepacking med varme måltider på spisesteder og overnatting under tak for meg, men jeg lytter og lærer. Mitt eneste relaterte tips, måtte være Takeya termosflaske, som er god å ha på kalde dager. Kommer også i dempet sort ICON_SMILE

Re: Bikepacking, prøvepakking, vekt og volum [Re: Sepeda] #2691868 15/12/2021 10:52
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Sepeda
Har stort sett vært foraktelig credit card bikepacking med varme måltider på spisesteder og overnatting under tak for meg, men jeg lytter og lærer.

Sepeda, en superenkel intro til "ha med mat som ikke trenger varmes eller tilberedes på tur men som gir næring, salt, litt fett og ørlite luksus følelse" har jeg kost meg med noen ganger.

Spekeskinke, litt brød og manchego/pecorino, eller en annen hard ost som ikke blir svett (Norvegia kan du legge igjen hjemme) og en kniv. Smaker godt og går lynraskt ! ! Bla på Meny har de hatt små "blokker" med spekeskinke og oster i vakumpakker. Jeg kan spise ost og skinke døgnet rundt :-) Tok jammen med meg et lite glass oliven og en kjekspakke en gang også (anbefaler å pakke kjeks litt bedre enn jeg gjorde :-)

Re: Bikepacking, prøvepakking, vekt og volum [Re: EmilZipp] #2691870 15/12/2021 10:55
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: EmilZipp
Sepeda, en superenkel intro til "ha med mat som ikke trenger varmes eller tilberedes på tur men som gir næring, salt, litt fett og ørlite luksus følelse" har jeg kost meg med noen ganger.

ICON_SMILE

Takk for tips til virkelig lekker mat på tur!

Har jo ofte med niste selv, da, men har åpenbart noe å gå på for å nå de kulinariske høyder.

Men det er altså når det gjelder å medbringe eget kjøkken for å tilberede varm mat at jeg jukser mest.

Og så må det sies at jeg har vært inne på det i bikepackingtråden!

[Linket bilde]

Re: Bikepacking, prøvepakking, vekt og volum [Re: saktetur] #2691874 15/12/2021 11:16
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Ja, setevesken skal vistnok være 10L EmilZip, iflg opplysninger på Tag´en og på XXL sine nettsider da jeg kjøpte våren 2020. Jeg syns midlertid den ligner veldig mye på en enklere/billigere kopi av Apidura sin 14L og begge merkene er "made in China"
Med en bagasjestrikk i tillegg fra sete til bakkant av veska sitter veska ganske godt. Jeg har etter ukvalifisert forskning kommet til at stroppene fra veska bør gå 2x rundt seterails´ene, noe som også ser ut til å hjelpe på pendelbevegelsen. Uansett er veska fortsatt pottetett og like hel så den blir med videre.

Før jeg kjøpte dette settet fra XXL / White hadde jeg et par tidlige vårturer etter strenge coronaregler ble innført med telt stroppet på styret og en vanntett bag stroppet på festebøylen til et Hamax barnesete (setet ble fjernet) og dette fungerte egentlig helt strøkent, men ble noe tungt.

I disse tider holder jeg på å sy en konisk pose av noe teltstoff jeg har liggende og meningen er da å bare ta ut / inn posen og la rumperaketten være på sykkelen. Sparer meg for tid og frustrasjon når det regner på morgenen.

Framover vurdere jeg en slik seteveske som Sepeda har for å ytterligere redusere pendelbevegelsen.

Re: Bikepacking, prøvepakking, vekt og volum [Re: saktetur] #2691879 15/12/2021 11:37
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Ja du har helt rett Sepeda, de festepunktene på underrøret hadde jeg helt glemt. Nå har jeg riktignok skjermer liggende og som skal på sykkelen, men uansett bedre med verktøyflaske, enn drikkeflaske der nede. Det er ganske mye uutnyttet plass under rammevesken så den bør utnyttes til et elle annet fornuftig.
Med mitt gamle (tunge) oppsett hadde jeg plass til mat for 2,5 dag og med volumbesparelsene tiltak på nuværende oppsett regner jeg med å få plass til en dag til, kanskje 1,5.

Når det gjelder kjøkkenløsning har jeg ikke landet helt ennå. Det absolutt letteste og minste er å gå for Colaboks-stove. Dette hadde vært greit vist jeg skulle bruke teltet jeg nå velger vekk. Men, med det mindre og lettere teltet føler jeg at flytende drivstoff og nærhet til tynn teltduk ikke er optimal. Her er gasskjøkken helt overlegent hva kontroll og sikkerhet angår og jeg lander nok på en mindre utgave enn den jeg har i dag.

Re: Bikepacking, prøvepakking, vekt og volum [Re: saktetur] #2691921 15/12/2021 14:15
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Jeg bruker festepunktene på underrøret til vannflaske, men da er det viktig å bruke flaske med mud cap på (noe jeg har begynt med på alle flaskene). Synes det funker bra. Elite Fly MTB er lette flasker i flere størrelser, men også camelback podium finnes nå i varianter med mud cap.

Det jeg derimot også ville vurdert på underrøret for å utnytte plassen bedre på lengre turer med overnatting ute er å heller sette på en king cage manythings med et par små voile straps. Det gjør at man f.eks. kan sette på større flasker ala brede nalgene 1 liters, eller en mindre dry bag hvor man får plass til flere tunge ting enn det man får plass til i en verktøyflaske. Ikke noe stort poeng å styre med dette på credit card touring i siviliserte strøk, men plass er ofte dyrekjøpt hvis man også tar med telt og sovesystem osv.

Jeg kjører ganske enkel kjøkkenløsning:
- Optimus Crux Lite Solo for gassbrenner og panner (310g)
- Eagle Products titan skje 23 cm (19g)
- Sea To Summit XMug 480ml foldable mug (60g)
- GSI Java Drip kaffebrygger (10g)
- Biltema tennstål (43g)
- og f eks Biltema 230g propangass (367g)
Er fornøyd med alle delene.
Går mest i tørkefora ala RealTurmat, samt grøt og kaffe.
Skulle jeg laga noe mer kreativt måtte jeg hatt større kjeler.

Noen ganger tar jeg også med:
- Katadyn BeFree 1l (67g) (vannfiltrering, og ekstra sammenrullbar flaske), denne er super og tar liten plass

Re: Bikepacking, prøvepakking, vekt og volum [Re: saktetur] #2691938 15/12/2021 17:34
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Kan sikkert være lurt å utnytte plassen med størst mulig flaske/bag på underrøret enten det blir vann, eller verktøy. Og som du ganske riktig sier EspenS så trengs hver kvadratcm på overnattingstur.

Jeg har ikke, men skal skaffe meg Crux Lite solo settet for å først og fremst å spare plass. Jeg har en tilsvarende løsning fra Biltema, men Crux Lite solo er noe mindre og vil gi mer rom for andre nødvendigheter. Medbrakt mat på disse turene er ganske likt ditt valg, altså Real, egenblandet havregrøt, pulverkaffe, kjeks/nøtter/snaks. For å drøye bruken av tørrmaten lengst mulig (les, til da jeg har mest bruk for den) benytter jeg butikk/kafe/bensinstasjoner, etc der det er mulig og passer til dagens rytme.

Jeg satser på å legge ut et par depoter med Real og havregrøten min på neste års grustur. Det forenkler en hel del angående mat langt fra folk. Jeg sykler mye i områder med variabel kvalitet på vannet. Før kokte jeg vannet når jeg var i tvil, men det går mye fuel og mye tid. De siste årene har jeg heller brukt et vannfilter. Det er jo heller ikke lynraskt, men likevel går det raskere enn før.

Re: Bikepacking, prøvepakking, vekt og volum [Re: saktetur] #2692017 16/12/2021 11:46
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Minimalistisk turkjøkken kan være TOAKS LIGHT Titanium 650ml Pot, Jetboil Coffee Press Regular, C300 Performance Gas og Soto WindMaster. Vil du ha stekepanne er MSR Ceramic Skillet god. Det er det oppsettet jeg bruker til tur. Mitt er noen år så jeg vet ikke helt om alle dimensjoner stemmer enda. Kaffepressen og 230g gassbeholder går i titankjelen, gassbrenner der jeg finner plass og stekepannen passer i tuppen av setebaggen. Med en 100g gassbeholder får jeg også brenner inn i kjelen. Hvis man skal lage litt mer mat har jeg en TOAKS Titanium 1100ml Pot with Pan som 650ml kjelen passer i.

Hvis man kun skal koke vann, vil nesten hvilken som helst gassbrenner fungere bra. Skal man steke mat krever det en litt bredere flamme, utfordringen er ofte at enkle gassbrennere har veldig konsentrert flamme og kan ødelegge stekepanner. Titan holder dårlig på varmen, dermed kan en titankjele brukes som kaffekopp etter noen minutter, om har french dripp eller filterpose. Min favorittpanne til tur er Primus CampFire Stekepanne RS 25cm, men den veier en halvkilo og er for tungt til å henge bakpå seteraketten.

Topeak VersaCage har medfølgende stropper som gjør at de kan brukes på gafler uten skruefester. Sammen med Apidura Fork Bag(eller lignende), er det en ypperlig måte å pakke med seg ting. I tillegg får det lavt tyngdepunkt. Jeg pleier å ha kokesettet, liggeunderlag, tarp, hengekøye, etc. i disse.

Nå som det er litt kjølig er kjøttsuppe eller gryterett god turmat, som er lett å varme opp. Enten medbrakt i en 0,5L Nalagene flaske, eller i 2 stk Ikea ISTAD Gjenlukkbar pose.
Oj, kalas farkost til langtur. Et spørsmål, er rumperaketten virkelig bare 10 ltr. Den ser like stor ut som min fra Restrap på 14 ltr.
Alle merker juger litt på størrelsen. Spesielt når det kommer til vesker med rullelukking.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Bikepacking, prøvepakking, vekt og volum [Re: saktetur] #2692064 16/12/2021 18:31
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Her var det mange gode tips Andreas83, så jeg takker for det. Den Toaks 650ml pot´en er interessant, men har bare marginalt mindre diameter enn Crux solo. Den er imidlertid hele 3 cm kortere og det gjør den jo mer pakkbar. Skal titte litt nærmere på den.

Jeg bruker i dag et lite kjøkken fra Biltema som er identisk med Crux Lite Solo, men Crux Lite Solo er en del mindre og det er det som gjør den interessant for meg. Jeg skal ikke lage middag på dette kjøkkenet, men bare koke opp vann til middag og kaffe på disse turene. Og jeg bruker faktisk både kjele og lokk til samtlige måltider gjennom dagen. For at Toaks settet skal fylle bruken min trenger jeg ytterligere en kopp og da må den få plass inni Toaks´en sammen med gassboks og brenner. Jeg vet ikke om det går, men visst ja, så er den absolutt med på lista.

Re: Bikepacking, prøvepakking, vekt og volum [Re: saktetur] #2692072 16/12/2021 20:39
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Flott sykkel og oppsett!

Angående kjøkken bruker jeg en Eagle products gassbrenner til ~200 kr, som funker brillefint til mitt bruk.

Også har jeg et Seat to Summit xset hvor jeg plukker med meg det det er behov for på den turen (ofte kun Kettle). Har svidd av sideveggene på en xbowl tidligere, så best å ta med panne hvis man skal steke. Alt pakkes veldig nett i hverandre, men krever at man er litt nøye med flamme og plassering for å ikke svi veggene.

Har ikke noe særlig sammenligning grunnlag egentlig, og jeg har gjerne tid ved leir så kikket ikke på jet-løsninger. Man sparer litt plass ved å velge liten gassboks, og selv de minste varer lenge til mitt bruk.

Re: Bikepacking, prøvepakking, vekt og volum [Re: Sepeda] #2692163 17/12/2021 14:21
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Sepeda

Takk for tips til virkelig lekker mat på tur!

Ble så høy på meg selv i dag at jeg inviterte en kompis på overnatting i Nesoddmarka, riktignok på Fatbike i kveld.

Måneskinn, bål og hengekøye.

Jeg tar med skinker, oster, oliven, kjeks og litt annet mens han står for primus, egg, bønner og bacon til frokost i morgen tidlig :-)

Re: Bikepacking, prøvepakking, vekt og volum [Re: EmilZipp] #2692173 17/12/2021 16:13
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Det er ikke feil med kompiser som inviterer en med på overnattingstur. Nå har ikke jeg fatbike, men hadde jeg hatt sånne kompiser hadde jeg gladelig kjempa meg fram med den gamle DBS´en med 2,1

Nå er jeg først og fremst primusnerd, det skal innrømmes, men lukter det bål av deg mandag morgen har du hatt en fin helg. God tur til dere begge!

Re: Bikepacking, prøvepakking, vekt og volum [Re: saktetur] #2692174 17/12/2021 16:18
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Takk tilbake hadde ikke blitt tur uten denne tråden :-)

Re: Bikepacking, prøvepakking, vekt og volum [Re: EmilZipp] #2692176 17/12/2021 16:23
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk tilbake hadde ikke blitt tur uten denne tråden :-)

Bare innrøm at det er kona som gikk lei av at du fyller opp huset med ny sykkel hver uke og endelig har satt deg på dør.

Re: Bikepacking, prøvepakking, vekt og volum [Re: saktetur] #2692178 17/12/2021 17:00
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Haha, hun har div heste-damer på besøk. Takket være hennes div ridehelger og at 15 åringen som bor hjemme kan overnatte en helg hos venninner innimellom har jeg til tider adgang til kvalitetstid uten å tappe kone-poeng-kontoen.

Men jeg skal innrømme at sykkel nr syv avstedkom en rask opptelling fra øverste hold og et ønske om en relativ rask reduksjon i porteføljen. Jeg synes fargen er så fin at den har stått i stua noen dager, det viste seg å være i overkant :-)

Søk opp Aston Martin DB4 GT Zagato Racing Green så ser man hvor jeg har fascinasjonen for den fargen fra

Re: Bikepacking, prøvepakking, vekt og volum [Re: EmilZipp] #2692191 17/12/2021 18:39
S
saktetur Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Prøvde meg med det samme EmilZipp, på min Fuji Touring fra 2017. Fargen er "Dark green" og jeg syntes den var griselekker, minnet meg litt om drømmebilen jeg aldri kjøper, en Defender. Kona var ikke like entusiastisk så da bar det ned i underetagen. Og etter siste nyanskaffelse er den forvist til garasjen med krav om redusering.

Moderator  support, Valentino