Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Helgetur til alpene..hvor? (...om verden er åpen)

Helgetur til alpene..hvor? (...om verden er åpen) #2691582 13/12/2021 13:41
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Okei, det er et snev av dagdrømming her.... Men i stedet for å bare tenke på hvor mye strøm tastaturet krever når jeg skriver dette innlegget og at det sannsynligvis betyr at jeg må droppe en julegave og alt det der, så dagdrømmer jeg litt og trenger litt inspo fra dere bereiste ski folk..

Jeg har abstinenser etter et par sesonger uten en eneste dose alpetur og tenkte å legge inn et par langhelger i tillegg til ukestur i februar for å "ta igjen" litt av det tapte. Forutsatt at grenser er åpne og at man kan reise uten for mye risiko for hverken seg selv eller andre, ellers får det bli med synsing, dagdrømming og planlegging til 2025 eller noe sånt..

Hvor er det greit å reise for en langhelg, uten å bruke hele helgen på transport?

Engelberg via Zurich er jo rimelig bankers. Er det andre store kjente plasser, eller enda bedre; er det noen litt mer ukjente plasser som man kanskje ikke har besøkt før men som er en bortgjemt pudderperle?

Re: Helgetur til alpene..hvor? (...om verden er åpen) [Re: Raymond] #2691628 13/12/2021 20:15
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vurderte langhelg tidlig februar men det var rett før smitten økte i Østerrike/alpene så skrinla det for denne gang. Men det jeg fant ut var mest praktisk/økonomisk var å fly til Munchen med KLM, for da går fly sent på onsdag og søndag, 5 skidager, kun 2 arbeidsdager. Fant ikke noen gode alternativ med SAS, Norwegian eller Flyr når det gjelder langhelg. Du bor i Tønsberg og vil kanskje helst fly fra Torp, og jeg har ikke oversikt der.

Ukjente Perler ? tja, alt blir en perle i alpene med snøfall, og spesielt mindre anlegg. Men hvis Munchen og heftig snøfall på nordsiden. Bregenzerwald, nært St Anton, men svenske/skandiafritt og mye mindre løssnøhets. Zurich, Løtchental. Riktignok hypet i siste Åka Skidor, men her er det flere dansker en svensker. Noe som aldri er feil hvis det kommer snø. Milano/Malpensa, Madesimo hvis området rundt St Morits får mest snø, Macugnaga hvis Alagna får masse snø men har vært der før og fortsatt lei svensker. Limone hvis lavtrykkene står i kø over middelhavet. Makan til perle når det kom masse snø skal en lete lenge etter. Ok tur fra Malpensa men kortest fra Nice.

Re: Helgetur til alpene..hvor? (...om verden er åpen) [Re: Oddefa] #2691637 13/12/2021 21:58
Raymond Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Oddefa
Vurderte langhelg tidlig februar men det var rett før smitten økte i Østerrike/alpene så skrinla det for denne gang. Men det jeg fant ut var mest praktisk/økonomisk var å fly til Munchen med KLM, for da går fly sent på onsdag og søndag, 5 skidager, kun 2 arbeidsdager. Fant ikke noen gode alternativ med SAS, Norwegian eller Flyr når det gjelder langhelg. Du bor i Tønsberg og vil kanskje helst fly fra Torp, og jeg har ikke oversikt der.

Ukjente Perler ? tja, alt blir en perle i alpene med snøfall, og spesielt mindre anlegg. Men hvis Munchen og heftig snøfall på nordsiden. Bregenzerwald, nært St Anton, men svenske/skandiafritt og mye mindre løssnøhets. Zurich, Løtchental. Riktignok hypet i siste Åka Skidor, men her er det flere dansker en svensker. Noe som aldri er feil hvis det kommer snø. Milano/Malpensa, Madesimo hvis området rundt St Morits får mest snø, Macugnaga hvis Alagna får masse snø men har vært der før og fortsatt lei svensker. Limone hvis lavtrykkene står i kø over middelhavet. Makan til perle når det kom masse snø skal en lete lenge etter. Ok tur fra Malpensa men kortest fra Nice.

Takk for tips! Her var det noen muligheter å sjekke ut 👍

Ikke avhengig av å fly fra Torp, men klart, skulle det passe seg sånn er jeg ikke motstander av å slippe å dra til gærdis!

Moderator  support