Re: Philips Hue
[Re: Harald_D]
13/12/2021 12:26
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Alle Hue produktene oppfører seg sånn sett likt men det er mulig noe forskjell på brukersnittet om det "standalone" Bluetooth eller med bridge. Med forbehold om at jeg bruker bridge så kan jeg velge hva hver enkelt dings vil gjøre etter strømbrudd. Det som heter "Strøm på atferd" har "Sist på" som et av flere alternativ.
|
|
|
13/12/2021 12:28
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
PS: Det den gjør standard hvis du ikke sier den skal gjøre noe annet er å slå på vanlig varmhvit.
|
|
|
13/12/2021 12:29
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Aldri brukt den spesifikke armaturen, men hue kan velge å huske siste innstilling ja. Det er en funksjon du kan velge å skru på via appen.
Skal du bruke den medfølgende kontrolleren til Hue er du derimot avhengig av at den vanlige veggbryteren er på naturligvis.
|
|
|
13/12/2021 13:03
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har den bryteren på 3 lamper i stua, og den husker siste innstilling på de pærene, uten at vi har brukt app.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ripen]
13/12/2021 13:06
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Vi har den bryteren på 3 lamper i stua, og den husker siste innstilling på de pærene, uten at vi har brukt app. Det er kun når du tar strømmen med veggbryter at app-innstillingen blir relevant.
|
|
|
13/12/2021 18:15
|
Panda
Besatt
|
Besatt
« Med enkle talekommandoer kan du styre en enkelt lampe, eller flere lyskilder i et rom»
Virkelig???
|
|
|
[Re: Panda]
13/12/2021 19:45
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
« Med enkle talekommandoer kan du styre en enkelt lampe, eller flere lyskilder i et rom»
Virkelig??? Ja, noe mer du lurte på?
|
|
|
[Re: Jacobsen]
13/12/2021 20:47
|
Harald_D
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Vi har den bryteren på 3 lamper i stua, og den husker siste innstilling på de pærene, uten at vi har brukt app. Det er kun når du tar strømmen med veggbryter at app-innstillingen blir relevant. Betyr det at jeg må ha en ekstra controller for at den skal huske innstillingene når jeg slår av med veggbryteren? Harald D
|
|
|
13/12/2021 22:18
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Vi har den bryteren på 3 lamper i stua, og den husker siste innstilling på de pærene, uten at vi har brukt app. Det er kun når du tar strømmen med veggbryter at app-innstillingen blir relevant. Betyr det at jeg må ha en ekstra controller for at den skal huske innstillingene når jeg slår av med veggbryteren? Harald D App til IOS eller Android ja. Siste generasjon Hue-lamper har Bluetooth og du kan ha inntil 10 enheter før du må ha bridge.
|
|
|
14/12/2021 07:20
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har den bryteren på 3 lamper i stua, og den husker siste innstilling på de pærene, uten at vi har brukt app. Det er kun når du tar strømmen med veggbryter at app-innstillingen blir relevant. Betyr det at jeg må ha en ekstra controller for at den skal huske innstillingene når jeg slår av med veggbryteren? Harald D Vi har ikke det, kun veggbryteren og 3 HUE pærer. Bruker bryteren stort sett som av/på bryter og de slår på pærene med samme innstilling som når vi slo av.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ripen]
14/12/2021 12:05
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Vi har den bryteren på 3 lamper i stua, og den husker siste innstilling på de pærene, uten at vi har brukt app. Det er kun når du tar strømmen med veggbryter at app-innstillingen blir relevant. Betyr det at jeg må ha en ekstra controller for at den skal huske innstillingene når jeg slår av med veggbryteren? Harald D Vi har ikke det, kun veggbryteren og 3 HUE pærer. Bruker bryteren stort sett som av/på bryter og de slår på pærene med samme innstilling som når vi slo av. Litt usikker på hvorfor du har smart-pærer når du alikevel bruker gammeldags måte for å slå på/av. Mulig jeg misforstår deg. Jeg har hue i stue og kjøkken koblet mot bridge, altså de rommene vi bruker mest. Disse er automatisert til å slå seg på/av morgen og kveld, noen min. før vi kommer, og noen min. etter vi forlater rommene. Trenger vi styre de manuellt, eks. helger, så står frk. Guggla i hylla klar til å hjelpe oss. Perfekt løsning.
|
|
|
[Re: Kjesk]
14/12/2021 12:22
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Vi har ikke det, kun veggbryteren og 3 HUE pærer. Bruker bryteren stort sett som av/på bryter og de slår på pærene med samme innstilling som når vi slo av. Litt usikker på hvorfor du har smart-pærer når du alikevel bruker gammeldags måte for å slå på/av. Mulig jeg misforstår deg. Jeg har hue i stue og kjøkken koblet mot bridge, altså de rommene vi bruker mest. Disse er automatisert til å slå seg på/av morgen og kveld, noen min. før vi kommer, og noen min. etter vi forlater rommene. Trenger vi styre de manuellt, eks. helger, så står frk. Guggla i hylla klar til å hjelpe oss. Perfekt løsning. Tror han snakker om Hue sin egen bryter som følger med i flere av pakkene, ikke den gamle veggbryteren. Jeg har derimot også et svar på hvorfor man vil styre en Hue-pære med en gammeldags bryter: Fordi man ikke nødvendigvis trenger smartfunksjoner men vil ha kontroll over styrke og varme. Vi har foreløpig bare to hue-pærer. Én med smartstyring, hue-bryter og full pakke + én på gamingrommet mitt som jeg skrur av og på på vanlig vis men benytter appen for å forandre lyset om jeg ønsker.
Redigert av Jacobsen; 14/12/2021 12:28.
|
|
|
14/12/2021 12:56
|
Raskall
More than words
|
More than words
Jeg har også blitt bitt av smarthus-basillen, men har valgt Nedis Smartlife-serien i stedet. Alle enheter der kobler seg rett på wifi og styres med egen app eller Google Home/Assistant.
Jeg begynte på impuls da jeg skulle kjøpe nye lyspærer og tok like godt med wifi-pærer til 79 kr. stk. Til slutt var alt lys i huset byttet ut med wifi-enablede pærer.
Så begynte jeg å se på bevegelses-sensorer. Har satt én på badet, én på toalettet og er på utkikk etter en utendørs-sensor til utelyset. Så når man går inn på toalettet slår lyset seg på og av igjen etter 20 minutter. På badet har vi satt 30 minutter. Miljøvennlig og fint.
Det siste nå er brannvarslerne til Nedis. De varsler på telefonen selv om vi ikke er hjemme. I tillegg har jeg satt dem opp til å skru på alt lys i huset når alarmen går. Det kan potensielt redde livene våre. Alt annet i dette smarthus-prosjektet mitt er bare morsomt, kjekt å ha og litt praktisk og jeg får noen hånflir og kommentarer om "Rema 1000-fyren" når jeg prater med folk om det. Men brannvarslerne og de ekstra funksjonene de gir overbeviser de fleste om at dette faktisk har noe for seg.
Jeg vurderer å parre brannvarslerne med et kamera også, for å kunne se hva som skjer hjemme når alarmen går. Greit å raskt kunne sjekke om det bare er jentungen som har stekt baconet litt for hardt og glemt å skru på avtrekksvifta.
Anbefaler virkelig å gå for et system med wifi-enablede enheter som ikke trenger en hub/sentral.
Redigert av Raskall; 14/12/2021 13:09.
|
|
|
14/12/2021 15:24
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt usikker på hvorfor du har smart-pærer når du alikevel bruker gammeldags måte for å slå på/av. Mulig jeg misforstår deg.
Jeg har hue i stue og kjøkken koblet mot bridge, altså de rommene vi bruker mest. Disse er automatisert til å slå seg på/av morgen og kveld, noen min. før vi kommer, og noen min. etter vi forlater rommene. Trenger vi styre de manuellt, eks. helger, så står frk. Guggla i hylla klar til å hjelpe oss. Perfekt løsning.
Dette kan jeg forklare deg, det er veldig praktisk for oss. Vi har 3 frittstående lamper som vi nå har HUE pærer i og som vi slår av og på med en lysbryter på veggen. Med denne løsningen kan mor, far, barna, svigermor, svigerfar ++ styre belysningen i den delen av stua. Så bygger vi ut med flere pærer etter hvert. Null stress å bruke en lysbryter på veggen ved døra inn til stua. Lettere enn å bruke en app og mindre komisk enn stemmestyring via Google høyttalerne når pensjonistgjestene skal forsøke seg på belysningen. Vi kan selvsagt styre dem via høyttaleren også men det var ikke tema i diskusjonen før nå, men lysbryteren og funksjonen på den derimot sto sentralt fra første innlegg. Vi slår lyset på når vi kommer inn i rommet/trenger det, og slår det av når vi forlater rommet eller det er lyst nok til at vi klarer oss uten. Den dagen lyspærene er smartere enn meg så legger jeg inn årene og slår lyset av for godt.
Roy
|
|
|
14/12/2021 16:41
|
gbrig
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har en kombinasjon av Hue i boligdelen av huset og IKEA i kjelleren. Hue fjernkontroller, IKEA fjernkontroller og Namron fjernkontroll montert i Elko ramme. Hue fjernkontroller står i ramme (magnetisk) ved soveromsdør i to rom. Tas med og legges ved sengen om natten, greit å kunne slå av/på lys fra sengen. IKEA fjernkontroll til fire spotter i stuen ligger ved sofaen. Namron firekanals fjernkontroll ved inngang fra gang til kjøkken/stue. Tre kanaler brukes til tre forskjellige soner. Den fjerde kanalen brukes til å slå på/av alle tre sonene samtidig, greit når man kommer hjem og det er mørkt overalt. IKEA fjernkontroller slår på/av alt lys i kjelleren, IKEA bevegelsessensor i kjeller yttergang. Det begynte som moro med noen spotter. Nå er det en kombinasjon av helt genialt og moro. Fruen nekter å si «Hey Google», og brukte litt tid på å venne seg av med å bruke lysbryterne, men nå er hun også fornøyd.
Geir B
|
|
|
14/12/2021 17:03
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ingen har spurt, men jeg svarer likevel: jeg forbinder det meste som er "smart" med løsninger som før eller siden svikter og lager trøbbel. Det at noen menn har duppedingser som hobby og liker å plages med oppsett er ikke smart. Men til tross for dette har jeg nå hatt et godt liv med Phillips Hue (iblandet noe fra Namron og Ikea) i over et år. Uten raseriutbrudd. Jeg valgte Phillips Hue etter råd fra en kollega som jobber med smartteknologi i sykehus o.l. Det var selvsagt mange alternativer og noen med potensielle fordeler, men når han skulle velge et system som bare funker, og som er tilgjengelig, da ble det Hue. Jeg valgte et "smart" system først og fremst fordi vi bor i et gammelt hus der vi har byttet alt elektrisk. Trådløse brytere har spart oss for noen hundre meter kabel og like mange tusen i trikkerregning.
|
|
|
[Re: erikskon]
14/12/2021 20:18
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
IJeg valgte et "smart" system først og fremst fordi vi bor i et gammelt hus der vi har byttet alt elektrisk. Trådløse brytere har spart oss for noen hundre meter kabel og like mange tusen i trikkerregning. Dette. Jeg kjøpte meg leilighet i fjor med mye begredelige løsninger på lys. Spennende leilighet med mye triste løsninger så her var det potensiale. Jeg prøvde meg først med litt forskjellig men nå er Namrom borte på finn.no og jeg sverger til P. Hue på alt av lys. Stue, spisestue og sov hadde tvilsomme gamle dimmere. Bort med de, på med Wago og PH dimmer switch på boksen. 3/3 forskjellige generasjoner/standarder passer med skruene rett på så sitter fjernkontrollen med magnet. Filamentpærene gir veldig fint pyntelys men jeg har endt opp med WCA (RGB) over det meste og fikk meg nå omsider HDMI Sync boks. Det er faktisk rimelig kult og med enkle instillinger så du kan ha det dempet, moderat elller ekstremt alt ettersom. Spotify er også støttet nå. Appen hadde en overhaling for litt siden så jeg mistet motet å måtte sette meg inn i ting litt men nå fungerer det veldig bra. Venter på 4.10 skal komme med julescener, voila ferdig "pyntet" til jul. Lysekrona i spisestua ble også E14 WCA candle. Skal få tatt noe bilder/film det har skjedd en del her de siste dagene og jeg venter enda på ett par pærer for å fullføre lysekrona. Jo også har jeg en sånn lei trapp der har jeg RGB-list. Og noe mer småtteri. Og i dag mitt siste tilskudd i stua, veldig fornøyd med den. Ensis 
|
|
|
15/12/2021 08:06
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har også drevet med "oppsmarting" av mitt gamle hus de siste ukene, men i motsetning til Raskall så prøver jeg i det lengste å unngå WiFi-dingser. Ikke fordi de er dårlige eller ikke fungerer, men jeg vil helst slippe å "forurense" nettet mitt med lassevis av slike dingser. Det baller fort på seg, og man får svært mange WiFi-klienter om hver eneste pære har har det. Noen av disse er antakelig også skyavhengige, slik at både dingser og appen går via skyen for å kommunisere, og det er i så fall negativt i min bok.
Jeg foretrekker derfor Zigbee til lys (stort sett Ikeas Trådfri-pærer, men kan gjerne sette opp Hue også), og så har jeg også noe Z-wave til styringer.
|
|
|
15/12/2021 12:49
|
Harald_D
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Hei
Bestilte HUE-armaturen fra Elektroimportøren i går, og ble levert på døra i dag :-)
Den fungerer akkurat som jeg håpte. Hvis jeg går inn i App-en og slår på "Husk siste innstilling" så kan kona slå av/på med den "fysiske" "Elko-bryteren" på veggen, og lyset slås på som det var. Dimming og farging utføres fra medfølgende fjernkontroll eller App.
Harald D
|
|
|
|
|