Dårlig med snøsmelting for tiden. Er eneste snøfrie skogsbilveien i Nordmarka Hammeren - Skjærsjøen? Øst for Maridalsvannet ligger det ihvertfall speilblank is i skyggepartiene.
Re: Førerapport Nordmarka og andre marker, 2021/ 2022
[Re: Alpers]
#270400109/04/202223:21
Nja, midt på dagen er jo isen bare slush - det går fint å sykle, men er egentlig ikke noe særlig opplevelse siden det går sakte og er grisete. Omtrent like forhold mot Bjørnholt som øst for Maridalsvannet - vekselvis våt grus og partier med råtten is.
Create the problem and sell the solution
#270495120/04/202223:08
Tok litt recon. på tirsdag og onsdag. Skjer mye i løpet av en dag med denne varmen, så spesifiserer:
Tirsdag: Østsiden av Maridalsvannet: noen korte strekk med snø/is og litt søle, men helt OK til der den splitter ned mot Sander. Snødekke inn mot Monsetangen, greit videre derfra til Sandemosen, med noen korte strekk med is. Snarveien (kjerreveien) mellom Sandermosen stasjon og Snippen stasjon (bilde 1) har et kort strekk med snø, men ellers tørt. Litt sølete på veien opp fra Movann stasjon, og veldig sølete oppover mot Ørfiske. Dette var nok i hovedsak søle fra nattefrost, for her har det vært brøytet i vinter. Movann-Tømte har snødekke fra første sving (bilde 2) Kjørte med 40mm dekk, sank inn mye, så ukjørbart oppover. Denne har nok snødekke til langt uti mai, kanskje bikker vi juni før det er tørt over toppen. Skar-Øyungen er fin (på østsiden av elven), sjekket ikke vestsiden, men der ligger snøen vanligvis lenge. Hammeren-Skjærsjøen på østsiden er knusktørr opp til dammen, men som vanlig sølete umiddelbart derfra. Østsiden er helt OK, men mer søle. Hammeren-Låkeberget er i all hovedsak snøfri, mens Låkeberget-Brekke hadde noen partier med snø/søle. Onsdag: Lysløypa Sognsvann-Ullevålseter var sjokkerende bra, bare et kort strekk med snø langs sydsiden av Åklungen. Ullevålseter-Aurtjern-Blankvann og Aurtjern-Nordmarkskapellet er greie, noen strekk med søle. Nordmarkskapellet-Tryvann har snødekke 80% av veien. Tryvann-Midstuen er derimot super. Heggehullet-Frognerseteren har snødekke, samme med Frønsvollstråkka-Lorttjern, og veldig sannsynlig mesteparten av Lorttjern-vestsiden av Sognsvann.
Kudos for veldig grundig rapport Espen W. Fikk her svar på ståa for veldig mange strekk, i alle fall for egent del. Meget nyttig. Men spm. om Snarveien (kjerreveien) mellom Sandermosen stasjon og Snippen stasjon som heter Greveveien på kartet var det en del trefall i fjor og sag måtte til. Er det ok i år?
[Re: Labbetuss]
#270503321/04/202209:53
Kudos for veldig grundig rapport Espen W. Fikk her svar på ståa for veldig mange strekk, i alle fall for egent del. Meget nyttig. Men spm. om Snarveien (kjerreveien) mellom Sandermosen stasjon og Snippen stasjon som heter Greveveien på kartet var det en del trefall i fjor og sag måtte til. Er det ok i år?
Jepp! Sandermosen-Snippen er fri for trefall. Tipper jeg ruller opp der og videre til Ørfiske/Varingskollen i løpet av dagen, er nok betydelig tørrere enn på tirsdag, siden det sannsynligvis ikke var nattefrost forrige natt.
Noen som har vært rundt hele Ring 4 og/eller Ring 5?
Ikke vært rundt hele, men jeg tråkket Hakkloa runden nå ikveld, og det er sølete på Ring 5 langs Hakkloa. Deretter relativt tørt til Fortjern, men Fortjernsbakken er en svinesti, og det er sølete mye av veien forbi Bjørnholt og nesten til toppen av Skjærsjøbakken. Langs Skjærsjøen er det overraskende tørt, mye pga at de har felt en del trær, så mer solinnstråling enn før. Første halvdel av Hakkloa runden er derfor langt bedre enn andre halvdel. Rimelig tørt fra Movann, forbi Ørfiske, ned mot Hakadal, opp til Langvann og videre til Trehjørningen gård. Langs Trehjørningen er det sølete, mens opp på høyden nord for Hakkloa er det tildels knusktørt (bilde). Trehjørningen-Gørja-Fortjern har fortsatt snødekke, så den shortcuten er nok ikke tørr på noen uker.
Skjer ting for hver time i marka nå. Hakkloa runden var merkbart tørrere idag enn i går. Skikkelig varme, og det er spesielt med varm vind fra nord, så nordhellinger, som normalt smelter/tørker tregt går mye kjappere nå enn tidligere år. BTW, Grusveien Snippen-Movann har tildels isdekke, men er kjørbar (her er riktignok asfalten et greit alternativ). Skillingsdalen (opp fra Snippen, retning Sandermosen, har fullt snødekke, men det er ingen bombe) NB: Flere enn syklister som liker varme grusveier i marka om dagen. Traff på disse to krabatene med 10 meters avstand i bakken nord for Hakkloa. Har faktisk møtt på to stykk samtidig på samme sted for et par år siden, så er nok et ormebol i nærheten. Syklet i mange år med klapperslanger krypende på de lokale stiene, så hoggorm blir litt spedt, men det er jo Vipere, så fortjener respekt. Følg med på veien, for spesielt nå på våren har de har en tendens til å legge seg akkurat i kjørebanen for sykkelen.
Takk for mange fine løyperapporter Espen W. Søle gjør ikke noe, sykler og klær skal jo uansett vaskes. Men hvis jeg tolker førerapportene riktig så er det naturlig å anta at de vinterbrøyta grusveiene nå er snø- og isfri iallefall opp til Sandungen så man kommer seg greit rundt Ring 5?
[Re: EspenS]
#270539824/04/202218:36
Noen som har vært rundt hele Ring 4 og/eller Ring 5?
Ring 4 er så godt som stævtørr. Var vel ca 5 m med snø/is i bakkene nedover ca 5km før Kikut (retn. Fra Maridalen til Sørkedalen) disse heller vel nordover sånn høvelig så annet kan man ikke forvente. Møtte mange syklister der i dag.
Min første tur med grussykkelen i marka i år tok inn ved Hakadals Verk, opp forbi Langvann og Trehjørningen, og videre ut Måsjøveien til den møter Nordmarksveien, fulgte den ned til Kikut for en vaffelstopp, deretter videre langs Ring 4 ned til Maridalen. Det var knusktørt og raskt hele veien. Helt nydelig.Bare å sette på slicksa.
#270550525/04/202211:49
Jeg syklet i helgen: Sykkelveien Ring3/Trondheimsveien/Hadelandsveien til Hakadal stasjon - Trehørningen - Kikut(via Gørjaveien) - Maridalen. Håpte at Espen Ws rapport om snødekke betydde et tynt lag råtten snø, men det var snødekke nok til skigåing. Man kunne sykle det meste, men det var seigt. Ikke noe jeg ville gjort igjen nå som Måsjøveien er bar.
Redigert av Andreas83; 25/04/202211:50.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
#270556125/04/202217:50
Noen som har prøvd seg opp til Brunkollen på grusen i det siste? Er det mye snø igjen på den vanlige grusveien fra Fossum/Bogstadvannet?
Hadde tenkt å ta Brunkollen på søndag, men ble surring i Tryvannsbakkene istedet. Men: var i Fossum området og litt oppover retning Brunkollen tidligere i uken, det var tørt og fint på grusveiene der, men kan selvsagt være snø på strekk med skygge oppover mot Brunkollen, toppen ligger jo forholdsvis høyt (414moh)
Syklet Sørkedalen via den lille grusveien ovenfor Bogstad Camping. Den lille stien hvor det pleier å være bløtt rett før man kommer ned til Zinoberveien er helt ødelagt av hester i 50 meter og er du uheldig får du gjørme over skoene. Akkurat der det pleier å være litt spennende. Videre sykler jeg rundt Sandungen og over mot Nittedal (Langevann) og på østsiden av Maridalsvannet. I området før og etter Movatn er det 75 meter is, ellers TippTopp hele runden. Videre tok jeg opp og over Linnerudkollen, krysset dalen og inn i Østmarka over Mariholtet, Nøklevann og På østsiden av Grønmo Golf. Ingen utfordrende steder, bare gøy på stort sett fast og rask grus.
Fikk det for meg at jeg skulle starte tidlig og tok 0300 båten fra Nesodden, møtte ganske mange som hadde drukket med begge armene på vei hjem. Uansett, kalas tur hvor jeg avsluttet med en æresrunde på grus via Hølen. Jammen fant jeg et par nye stier også, digger å redusere asfalt. Årets første 200K alene på grus (med 3.600 høydemetre). Fingre og tær tinte opp ved Langevann og de første solstrålene. Kort/Kort fra Grønmo.
Snøfritt hele veien fra nordenden av Trehjørningen og ned til Stryken. Delvis snødekke på veien fra Stryken til Gjerdingen (øverste strekket her pleier å ha snø til nærmere juni) Mantjernsveien (Stryken til nordenden av Sandungen) er helt tørr. Veien forbi Daltjuven har snødekke, men er tørr (var vinterbrøytet) inn til dammen på Daltjuven. Forstatt en god del snø over Tømte. Fra Movann siden er det noen kortere strekk med snø før man møter det sammenhengende strekket som starter ca 600m før toppen. Bildet er fra fredag, men denne svingen var rimelig uendret idag. Kjørte greit over fra vestsiden idag, riktignok med fatbike, men uansett ikke mange meterne man trenger å trille, så jeg vil si at Tømte er kjørbar nå. Selv om det er igjen en del snø så smelter den fort om dagen, langt kjappere enn foregående år.
Jeg vet ikke om dette kvalifiserer til "Andre marker" men prøver meg her: Jeg skal en sykkeltur til Kongsvingerområdet til helgen, og har sett meg ut en vei vestover fra Brandval til Storsjøen som heter Odalsveien som jeg ville innom på vei tilbake. Er det noen som vet om denne veien er bar nå? Hva slags tilstand kan jeg regne med?
#270629103/05/202209:44
Med tanke på hvor lite snø det har vært i vinter og hvor lite nedbør det har kommet nå i våres vil jeg tro veien er bar. Kan muligens være noe bløt grus her og der / kortere partier med snø, men det smelter veldig fort nå om dagen.
Jeg baserer dette på forholdene vi har i mine områder som ligger ca 5-6 mil (luftlinje) lenger sør.
Du skal vel opp i 360-70 moh sånn ca og ikke lenge etter at du er inne på Overåsveien begynner det å gå utfor ned mot Storsjøen, så burde være problemfritt.
Ser på post ovenfor som fortsatt viser noe snø enkelte steder i Nordmarka, men vintrene her øst for Oslo er vanligvis kaldere, men har generelt mindre nedbør. Men som sagt, jeg har ikke vært i Odalen hittil i år, så kanskje noen som bor nærmere har mer fakta.
#270629203/05/202209:57
Takker, det var litt i tråd med mine tanker også. Hvis denne veien brøytes om vinteren bør den vel være bar nå. Jeg får ta min gamle cx så kommer jeg nok igjennom selv om det skulle være noen partier med is og snø.
[Re: jorlie]
#270629803/05/202210:40
Jeg vet ikke om dette kvalifiserer til "Andre marker" men prøver meg her: Jeg skal en sykkeltur til Kongsvingerområdet til helgen, og har sett meg ut en vei vestover fra Brandval til Storsjøen som heter Odalsveien som jeg ville innom på vei tilbake. Er det noen som vet om denne veien er bar nå? Hva slags tilstand kan jeg regne med?
Se her - denne nettsiden oppdaterer satelittbilder daglig:
Er det noen som har vært oppe i området rundt Gjerdingen nylig og vet om grusveier (og trillesti) som har skispor om vinteren nå er farbare? Eventuelt også enda lenger nord? (mylla, ruta fra gjøvik osv) (ser ut som det fremdeles ligger igjen en god del snø og is i nordmarka nord på satelittbildene... men litt vanskelig å se)
[Re: EspenS]
#270740212/05/202222:13
Er det noen som har vært oppe i området rundt Gjerdingen nylig og vet om grusveier (og trillesti) som har skispor om vinteren nå er farbare? Eventuelt også enda lenger nord? (mylla, ruta fra gjøvik osv) (ser ut som det fremdeles ligger igjen en god del snø og is i nordmarka nord på satelittbildene... men litt vanskelig å se)
Jeg har ikke vært der på 11 dager, (snødekke på Stryken-Gjerdingen da). Det har nok skjedd mye siden da, men av erfaring holder snøen i siste bakken opp mot Gjerdingen veldig lenge. ''Trillestien'' tipper jeg er rimelig farbar nå. Generelt så smeltet snøen mye kjappere i år enn tidligere år. Kom opp noen Facebook bilder som jeg la ut av høye brøytekanter langs Hakkloa for noen år siden på omtrent denne datoen, og der har det vært helt snøfritt i flere uker allerede.
Var på Snøploghøgda forrige helg. Der var det helt bart i alle retninger. Men vet ikke om det har vært brøytet mot Gjerdingen der for anleggstrafikk o.l., slik at det var mindre snø der enn tidligere, etter at det raste ut stein på andre veien mot Gjerdingen i fjor, eller om det har vært skiløype i år.