Mulig å "modde" eldre generasjon VillaVent?
|
Mulig å "modde" eldre generasjon VillaVent?
08/12/2021 08:21
|
evergreen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Vi har et 20 år-ish gammel hus med et villavent system av typen med en vifte på loftet som kontinuerlig trekker luft fra to bad og kjøkken. Det er ikke mulig å skru av, men via kjøkkenventilatoren kan man justere hastigheten på vifta fra 1-3. Altså blåser den kontinuerlig ut varmluft som blir erstattet av iskald luft fra ventilene i vinduer osv, dette er sikkert bra for inneklimaet, men er generelt håpløst for lommeboka på vinteren, spesielt med disse strømprisene.
Så mitt spørsmål, finnes det en måte å modifisere dette systemet på? Jeg tenker f.eks om det kan være en mulighet å sette opp trådløse brytere på kjøkken og bad som kan skru av og på viften på loftet etter behov?
|
|
|
Re: Mulig å "modde" eldre generasjon VillaVent?
[Re: evergreen]
08/12/2021 09:05
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
KAnskje man kan koble om litt inne i vifteskapet, og sette inn en dimme-ish innretning og justere farta gradvis?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
08/12/2021 09:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
KAnskje man kan koble om litt inne i vifteskapet, og sette inn en dimme-ish innretning og justere farta gradvis? Anbefales ikke. Man kan ikke bruke en dimmer for resistiv last til å styre hastigheten på en elektromotor. Her må man vite nøyaktig hva slags motor man har og ha kunnskap om motorstyring.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
08/12/2021 09:11
|
evergreen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
KAnskje man kan koble om litt inne i vifteskapet, og sette inn en dimme-ish innretning og justere farta gradvis? Anbefales ikke. Man kan ikke bruke en dimmer for resistiv last til å styre hastigheten på en elektromotor. Her må man vite nøyaktig hva slags motor man har og ha kunnskap om motorstyring. Jeg tenkte mer på en smart-kontakt til vifta (230V stikk) og trådløse brytere som plasseres iht på kjøkken og bad. Da vil disse styre nettspenning av/på, mens selve hastighetsreguleringen fremdeles vil være via styringen på ventilatoren.
|
|
|
08/12/2021 09:16
|
GeirK
More than words
|
More than words
KAnskje man kan koble om litt inne i vifteskapet, og sette inn en dimme-ish innretning og justere farta gradvis? Anbefales ikke. Man kan ikke bruke en dimmer for resistiv last til å styre hastigheten på en elektromotor. Her må man vite nøyaktig hva slags motor man har og ha kunnskap om motorstyring. Jeg tenkte mer på en smart-kontakt til vifta (230V stikk) og trådløse brytere som plasseres iht på kjøkken og bad. Da vil disse styre nettspenning av/på, mens selve hastighetsreguleringen fremdeles vil være via styringen på ventilatoren. Dette bør gå an. Du stopper da luftutskiftningen, men konseptet med å dra kald luft inn i huset, varme den opp og så sende den ut er forferdelig lite energiøkonomisk. 20 år siden er vel rett før balansert ventilasjon med varmegjenvinning ble standard.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
08/12/2021 09:34
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Mener du kan finne info om styringen til disse på nett. Mener den går på nettspenning så man må vere forsiktig med hvordan man roter med det.
Generelt vil du ha ventilasjon, 0.36 Wh/m^3/C er vel noenlunde varmekapasitet, så en kubikkmeter luft vil koste deg ca. 7 Watt timer. Hva er kapasiteten på vifta på lav hastighet? Hvor mye er et bra inneklima og sikkerhet mot mugg og dritt av verdi for deg?
En form for timer/fuktstyring som skrur ned vantilasjonen når fukt er lav og ingen er hjemme ser jeg for meg at kunne vere fornuftig for økonomien uten å ødelegge inneklima.
|
|
|
08/12/2021 09:42
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det ikke bare å skru igjen alle ventilene unntatt på badet og la systemet gå på laveste innstilling? Hvis det fremdeles da er merkbart undertrykk i huset , selv med lukket baderomsdør så skrur du igjen ventilen på badet såpass at problemet forsvinner evt blir til å leve med. Blir det tett luft ellers i kåken, lufter du bare noen minutter som i gamle dager. Litt dugg på baderommet når man dusjer er innafor så lenge det er avsug som står og går jevnt. Å holde døren lukket og ikke slippe ut videre i huset er å anbefale hvis resten av avsuget er skrudd igjen, men det skjønner du sikkert.
Redigert av sanouka; 08/12/2021 09:49.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
08/12/2021 10:00
|
nesegrus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Er det ikke bare å skru igjen alle ventilene unntatt på badet og la systemet gå på laveste innstilling? Hvis det fremdeles da er merkbart undertrykk i huset , selv med lukket baderomsdør så skrur du igjen ventilen på badet såpass at problemet forsvinner evt blir til å leve med. Blir det tett luft ellers i kåken, lufter du bare noen minutter som i gamle dager. Litt dugg på baderommet når man dusjer er innafor så lenge det er avsug som står og går jevnt. Å holde døren lukket og ikke slippe ut videre i huset er å anbefale hvis resten av avsuget er skrudd igjen, men det skjønner du sikkert. Blir god lukt da når den begynner å suge vakum fra avløpet!
|
|
|
[Re: nesegrus]
08/12/2021 10:06
|
evergreen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Er det ikke bare å skru igjen alle ventilene unntatt på badet og la systemet gå på laveste innstilling? Hvis det fremdeles da er merkbart undertrykk i huset , selv med lukket baderomsdør så skrur du igjen ventilen på badet såpass at problemet forsvinner evt blir til å leve med. Blir det tett luft ellers i kåken, lufter du bare noen minutter som i gamle dager. Litt dugg på baderommet når man dusjer er innafor så lenge det er avsug som står og går jevnt. Å holde døren lukket og ikke slippe ut videre i huset er å anbefale hvis resten av avsuget er skrudd igjen, men det skjønner du sikkert. Blir god lukt da når den begynner å suge vakum fra avløpet! eller pipa...
|
|
|
08/12/2021 11:09
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ikke sikkert den vil hente luft fra pipa og eller avløpet på lav hastighet og mekanisk begrensning på ventilen. Men det er så klart lov å ikke prøve på noe som tar 5 min og heller fortsette å klø seg i hodet....hehe
|
|
|
08/12/2021 12:07
|
evergreen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det er ikke sikkert den vil hente luft fra pipa og eller avløpet på lav hastighet og mekanisk begrensning på ventilen. Men det er så klart lov å ikke prøve på noe som tar 5 min og heller fortsette å klø seg i hodet....hehe Det med pipa er erfaringsbasert... 
|
|
|
08/12/2021 13:37
|
stalsan
Entusiast
|
Entusiast
Sikker på at du ikke kan skru av vifta med eksisterende bryter? Jeg har en Villavent, styrt fra kjøkkenhetta (Røroshetta). Der er det en tretrinns vribryter, der jeg kan vri motsatt vei fra "0" posisjon. Da skrues avtrekkvifte på loftet av. Merk: Å vri "motsatt" vei gir betydlig mer motstand.
Ståle
|
|
|
08/12/2021 14:24
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi hadde en gang en villavent som var gammel og nedgriset av støv/fett. Den gikk så sakte at det på dårlige dager ble nødvendig å løpe opp på mørkloftet å dytte den i gang med en pinne! Byttet den ut med "en tilsvarnde", som i etterpåklokskapens ånd nok var for kraftig. MAn kjente trykkendringen i huset når den ble koblet til :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
08/12/2021 14:48
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi hadde en gang en villavent som var gammel og nedgriset av støv/fett. Den gikk så sakte at det på dårlige dager ble nødvendig å løpe opp på mørkloftet å dytte den i gang med en pinne! Byttet den ut med "en tilsvarnde", som i etterpåklokskapens ånd nok var for kraftig. MAn kjente trykkendringen i huset når den ble koblet til :-D Jeg har modda et av programmene på min Tek17 villavent til å gå på undertrykk for å få levlig luft inne. Bruker det bare sånn som det er ment når det er kaldere enn 5 pluss. Har kun tre avsug, to på badene pluss et i stua nede. Har justert til jeg fant sweetspot hvor man ikke må bruke makt for å få opp dør og vindu og slipper sus i ventiler. Det undertrykket som er er ikke veldig stort, men akkurat stort nok til at vi får luft inn av vinduene istedet for at varmluft innenifra trykker ut av vinduene og sperrer for frisk uteluft. Helt nødvendig gode, spes på soverommet. Har aldri opplevd at det lukter på badene, hadde jeg hatt ovn hadde jeg bare hatt dørene evt spjeldet stengt når ikke i bruk. Varmen i pipa når man fyrer opphever glatt det lille undertrykket.
|
|
|
09/12/2021 07:39
|
la1hka
Helt klart
|
Helt klart
Hadde et Villaventopplegg fra 1994. Inne i den hetta var det en egen bryter som reduserte hastigheten på viftas laveste nivå. Er noen år siden men mener jeg måtte på innsiden av filtrene. Ta en kikk,kan være en enkel løsning.
Eirik Nøkleby "Velg dine kriger med omhu."
|
|
|
09/12/2021 09:53
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har kun tre avsug, to på badene pluss et i stua nede. Har justert til jeg fant sweetspot hvor man ikke må bruke makt Snakker vi fortsatt om VillaVent?
|
|
|
09/12/2021 10:01
|
KjellMa
Avhengig
|
Avhengig
Har kun tre avsug, to på badene pluss et i stua nede. Har justert til jeg fant sweetspot hvor man ikke må bruke makt Snakker vi fortsatt om VillaVent? F... Kaffe i tastaturet 
Gi noe som varer, gi fan
|
|
|
09/12/2021 10:07
|
tron
Besatt
|
Besatt
Jøss, jeg trodde balansert ventilasjon alltid gikk via en varmeveksler. Du kommer til å få en vesentlig komfortøkning, og en merkbart mer effektiv oppvarming av boligen, om du hiver ut det gamle aggregatet og installerer et med roterende varmeveksler. De varmevekslerne er ganske effektive.
|
|
|
09/12/2021 11:07
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har kun tre avsug, to på badene pluss et i stua nede. Har justert til jeg fant sweetspot hvor man ikke må bruke makt Snakker vi fortsatt om VillaVent? Ja ci2 eller noe sånn Ganske basic modell fra 2017 eller deromkring Ved å floppe avsug/tilluft kan man lage ganske så heftig undertrykk. Helt 90s style hvis det er det man vil ha 
|
|
|
[Re: tron]
09/12/2021 11:08
|
evergreen
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jøss, jeg trodde balansert ventilasjon alltid gikk via en varmeveksler. Du kommer til å få en vesentlig komfortøkning, og en merkbart mer effektiv oppvarming av boligen, om du hiver ut det gamle aggregatet og installerer et med roterende varmeveksler. De varmevekslerne er ganske effektive. Usikker på hvor "balansert" dette systmet er... Det er som jeg skrev over en vifte på loftet med tre punktavsug, to stk på badene samt kjøkkenventilatoren. På kjøkkenventilatoren er det en bryter som regulerer hastigheten, I, II og III. Selv på laveste hastighet trekker den fra pipa dersom vi lukker for mange ventiler i huset. Jeg tror aboslutt på den komfortøøkningen, men jeg er usikker på økonomien i et slikt prosjekt - jeg vil anta at ved å installere balansert ventilasjon med varmeveksler vil det ikke bare være behov for flere punkter, men også dobbelt så mange rør? Dette vil vel da føre med seg store inngrep i tak/gulv?
Redigert av evergreen; 09/12/2021 11:09.
|
|
|
[Re: tron]
09/12/2021 11:14
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jøss, jeg trodde balansert ventilasjon alltid gikk via en varmeveksler. Du kommer til å få en vesentlig komfortøkning, og en merkbart mer effektiv oppvarming av boligen, om du hiver ut det gamle aggregatet og installerer et med roterende varmeveksler. De varmevekslerne er ganske effektive. Hvis det er meg du mener, så er det siste jeg trenger mer effektiv varme. Kåken holdes fin og lun stort sett kun på vannet i gulvene i 1etg. Skulle jeg tatt ut mer på varme fra ventilasjonen så måtte jeg ha senket vanntemp med følge av "kalde" gulv. Litt av poenget med vannbåren er komforten med lunk i gulvet synes jeg. Hva jeg har vet jeg ikke helt sikkert, men det kalles en varmegjenvinner. Under 5 pluss så svopper jeg som sagt tilbake til overtrykk og gjenvinner på 18 grader og vifta på 1. Har mikka med det en stund nå og er omsider fornøyd med både forbruk og inneklima. Mitt passivhus blir veldig tett med balansert ventilasjon. På normal innstilling så trykker varmluft ut av åpne vinduer og hindrer frisk herlig og kjølig luft ute å komme inn. Eller det har vært hypotesen. Forsøk ser ut til å støtte den. Ihvertfall for meg. Kan sikkert være forskjellig fra hus til hus og anlegg og kanskje tom hvor i landet.
Redigert av sanouka; 09/12/2021 11:20.
|
|
|
09/12/2021 11:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jøss, jeg trodde balansert ventilasjon alltid gikk via en varmeveksler. Du kommer til å få en vesentlig komfortøkning, og en merkbart mer effektiv oppvarming av boligen, om du hiver ut det gamle aggregatet og installerer et med roterende varmeveksler. De varmevekslerne er ganske effektive. Usikker på hvor "balansert" dette systmet er... Det er som jeg skrev over en vifte på loftet med tre punktavsug, to stk på badene samt kjøkkenventilatoren. På kjøkkenventilatoren er det en bryter som regulerer hastigheten, I, II og III. Selv på laveste hastighet trekker den fra pipa dersom vi lukker for mange ventiler i huset. Jeg tror aboslutt på den komfortøøkningen, men jeg er usikker på økonomien i et slikt prosjekt - jeg vil anta at ved å installere balansert ventilasjon med varmeveksler vil det ikke bare være behov for flere punkter, men også dobbelt så mange rør? Dette vil vel da føre med seg store inngrep i tak/gulv? Det er MYE jobb å etterinstallere balansert ventilasjon og du ender opp med masse kasser i overgang mellom tak og vegg og vegg/vegg. Altnernativet er å rive store deler av huset og bygge det opp igjen. Du må, som du antyder, i tillegg til avsug du har i dag, ha tilluftspunkter i alle oppholdsrom. I tillegg må du ha et inntak fra utsiden.
|
|
|
09/12/2021 13:11
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Usikker på hvor "balansert" dette systmet er... Det er som jeg skrev over en vifte på loftet med tre punktavsug, to stk på badene samt kjøkkenventilatoren. På kjøkkenventilatoren er det en bryter som regulerer hastigheten, I, II og III. Selv på laveste hastighet trekker den fra pipa dersom vi lukker for mange ventiler i huset.
Jeg tror aboslutt på den komfortøøkningen, men jeg er usikker på økonomien i et slikt prosjekt - jeg vil anta at ved å installere balansert ventilasjon med varmeveksler vil det ikke bare være behov for flere punkter, men også dobbelt så mange rør? Dette vil vel da føre med seg store inngrep i tak/gulv?
Det avhenger av huset ditt. Har du et mørkeloft du kan legge rør på? Miniventilasjon er en boks på veggen, ganske billig. Må nok ha avsug på bad og slikt uansett, men du kan få bedre luft i utvalgte rom.
|
|
|
[Re: GeirK]
09/12/2021 16:03
|
Storfe
Entusiast
|
Entusiast
Det kommer Jøss, jeg trodde balansert ventilasjon alltid gikk via en varmeveksler. Du kommer til å få en vesentlig komfortøkning, og en merkbart mer effektiv oppvarming av boligen, om du hiver ut det gamle aggregatet og installerer et med roterende varmeveksler. De varmevekslerne er ganske effektive. Usikker på hvor "balansert" dette systmet er... Det er som jeg skrev over en vifte på loftet med tre punktavsug, to stk på badene samt kjøkkenventilatoren. På kjøkkenventilatoren er det en bryter som regulerer hastigheten, I, II og III. Selv på laveste hastighet trekker den fra pipa dersom vi lukker for mange ventiler i huset. Jeg tror aboslutt på den komfortøøkningen, men jeg er usikker på økonomien i et slikt prosjekt - jeg vil anta at ved å installere balansert ventilasjon med varmeveksler vil det ikke bare være behov for flere punkter, men også dobbelt så mange rør? Dette vil vel da føre med seg store inngrep i tak/gulv? Det er MYE jobb å etterinstallere balansert ventilasjon og du ender opp med masse kasser i overgang mellom tak og vegg og vegg/vegg. Altnernativet er å rive store deler av huset og bygge det opp igjen. Du må, som du antyder, i tillegg til avsug du har i dag, ha tilluftspunkter i alle oppholdsrom. I tillegg må du ha et inntak fra utsiden. Det kommer i stor grad an på huset. Jeg ettermonterte balansert ventilasjon i huset fra 1965 over 2 etasjer. Har 2 meter synlig rør på ett vaskerom i kjeller, resten er skjult. (Utover rørkaoset på teknisk rom). Jobben var ikke så ille, hvertfall ikke sammenlignet med totalrenoveringen av samme hus noen år i forveien. "MYE" jobb er vel kanskje subjektivt, men ventilasjon er noe av det bedre jeg har brukt tid og penger på.
|
|
|
09/12/2021 20:20
|
neistein
Veteran
|
Veteran
Monter en egen hovedbryter på systemet. Da kann du skru av og på som du vil, og justere hastigheten over kjøkkenvifta.
Ønsker du en form for automatikk. Forigl systemet mot lysene på baderommene. Lyset på kjøkkenet står vel stort sett på hele tiden, så her vil det være enklest å styre manuelt via kjøkkenavtrekket. Ønsker du å styre noe ut over av på, kan man sette en timer på systemet.
Stokk og stein sykkelklubb
|
|
|
[Re: Storfe]
10/12/2021 09:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det kommer i stor grad an på huset. Jeg ettermonterte balansert ventilasjon i huset fra 1965 over 2 etasjer. Har 2 meter synlig rør på ett vaskerom i kjeller, resten er skjult. (Utover rørkaoset på teknisk rom).
Jobben var ikke så ille, hvertfall ikke sammenlignet med totalrenoveringen av samme hus noen år i forveien. "MYE" jobb er vel kanskje subjektivt, men ventilasjon er noe av det bedre jeg har brukt tid og penger på.
Det er riktig. Det kommer an på huset. Jeg har sett hus der det ble mye jobb og ikke særlig pent.
|
|
|
10/12/2021 10:27
|
vichingo
Medlem
|
Medlem
Kjapt, "enkelt" og relativt rimelig, dog uten noen form for balansering: Hva med å bytte loftsenheten "likt mot likt" fra Villavent til Flexit?
Hvis ledningsopplegget går i rør og er relativt lett å trekke om, kan du sette regulatoren ved kjøkkenventilatoren og få trinnløs regulering samt mulighet for å skru helt av.
Ser at det ligger en lett brukt vifte med regulator på Finn til 3.000,- nå (ny pris ca 5000,- fra eksempelvis Megaflis). Verdt et forsøk for trådstarter?
Har også 20 år gammelt hus. Mitt er rekkehus på 3 plan med loftsvifte fra Flexit (ULV100), trinnløs regulator i sikringsskapet. Kjøkkenventilatoren min er separat og går rett ut gjennom vegg.
Jeg struper ned til minimal hastighet på vinteren og drar på litt mer sommerstid. TIl sammen 3 avtrekk fra badene på hvert sitt plan. Aldri duggproblemer der, det tyder på mer enn nok undertrykk selv på den laveste hastigheten. Kunne kanskje skrudd viften helt av i de aller kaldeste periodene, men har ikke turt det pga. muligheten for tilbakeslag av kondens i rørene på loftet.
|
|
|
10/12/2021 16:13
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har kun tre avsug, to på badene pluss et i stua nede. Har justert til jeg fant sweetspot hvor man ikke må bruke makt Snakker vi fortsatt om VillaVent? Sorry! Det er såklart Flexit jeg har. Der gikk det litt ball. Beklager den.
|
|
|
10/12/2021 17:45
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Ikke slå helt av,som en nevner kan det oppstå kondens i rørene. Da blir det fukt problem . Har erfaring. 😥
|
|
|
|
|