Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Robotstøvsuger?!?

Robotstøvsuger?!? #2690679 06/12/2021 17:28
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er jul og kona skal få robotstøvsuger. Det blir to i en smekk for da slipper jeg å bli påmint på hvor dårlig jeg er til å finne frem støvsugeren.
Det er en vrimmel der ute så kanskje noen har noen forslag?

Jeg skal bare ha i første etg.
Stua, gangen og kjøkkenet er uten dørstokker, badet og soverommet nede må den evt over ganske lave dørstokker.
Ser at noen tom kan moppe gulvet, men det er kanskje mer teori enn i praksis?
App styring er kanskje standard? Hvis ikke trenger jeg det kanskje ikke, hvis jeg bare får programmert den til å gjøre jobben på et gitt tidspunkt på natten?
Hva med størrelse? Kjører ikke full minimalisme i huset så det står jo litt greier rundt om kring. er det en fordel at den ikke er så svær? Tar gjerne i mot forslag isf.

Har sett på en fornuftig priset modell som også mopper ved navn Roborock S5 Max som ser ut til å kunne funke. Men jeg må kanskje opp i pris for å få noe som faktisk funker?

Kan legge til at det henger to særdeles langhårete skogskatter rundt i heimen. Det blir mye pels å støvsuge.

https://www.komplett.no/product/118...ck-s5-max-robotstoevsuger-ink-tilbehoer#

Redigert av sanouka; 06/12/2021 17:31.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Robotstøvsuger?!? [Re: sanouka] #2690686 06/12/2021 18:17
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Har hatt første generasjon Xiaomi i mange år nå, og vært veldig fornøyd ( https://prisguiden.no/produkt/xiaom..._campaign=20190828&utm_content=title)

Det har vel kommet noen etterfølgere, uten at jeg har fulgt med på dem. Veldig kjekt at den tegner opp kart av huset mens den støvsuger, så kan man sjekke hvor den evt ikke har kommet seg.

Re: Robotstøvsuger?!? [Re: sanouka] #2690687 06/12/2021 18:18
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
De eneste som mopper effekivt er vel de aller dyreste, slik som Roborock S7. De andre drar kun en fuktig mopp over gulvet.

Men i den prisklassen der er det nå bare å kjøpe Roborock S6 MaxV og kalle det en dag.

Redigert av Jacobsen; 06/12/2021 18:23.
Re: Robotstøvsuger?!? [Re: sanouka] #2690688 06/12/2021 18:22
S
Skogsmatrosen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Har en S5 Max som tar første etasje hver hverdag. Tømmer den hver eller annenhver dag, og følger ellers rens/bytte som anvist i Roborock-appen. Bruker ikke moppen, men storfornøyd etter ca 200t bruk. Har innekatter, men pels fra dem er ikke noe problem.

Re: Robotstøvsuger?!? [Re: sanouka] #2690689 06/12/2021 18:46
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: sanouka
Det er jul og kona skal få robotstøvsuger.

Haha, her blir det julestemning på selveste julaften tenker jeg

Re: Robotstøvsuger?!? [Re: sanouka] #2690691 06/12/2021 19:07
Furu Offline
/Stig
/Stig
Vi har S6 MaxV.
Kjøpte den rett før hjemmekontor ble standarden for snart to år siden, så ikke så mye brukt.
Den bråker for mye, spesielt ved passering av terskler. Tror ikke du vil ha den gående på natta.
Nå fikk den gå litt her i høst, men så ble det hjemmekontor igjen nå…
Vi har den parkert under sofaen. Det er derfor litt styr med å tømme den. Det var et dumt valg.
Moppingen fungerer veldig bra hvis den får starte med et rent og vasket gulv.
Hos oss bør det våtmoppes minst ca hver 3. dag med roboten, så holder gulvet seg fint nok (for meg) i flere uker.

Redigert av Furu; 06/12/2021 19:08.

Stig

Re: Robotstøvsuger?!? [Re: Tagelli] #2690693 06/12/2021 19:28
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Tagelli

Ligger sykepleieruniform med stillettheler litt lengre under treet så her snakker vi tidenes jul

Re: Robotstøvsuger?!? [Re: sanouka] #2690695 06/12/2021 20:09
Panda Offline
Besatt
Besatt
Har Roborock S5 på 3. året nå.
Kjører 1 gang / uken. Har langhåret hund.
Bråker om den skal over en høy kant (3-4 cm).
Har app men bruker den ikke, trykker bare på startknappen og så går den igang.

Ikke selg støvsugeren. Den må du fremdeles bruke en gang i måneden til å støvsuge trapper og evt. gulvlister.

Vi bruker vår i alle etasjer. Må bæres ned i 1 etasje og så kjører den en runde der også. Når den er ferdig der så stopper den med error da den ikke kommer opp i 2. etasje selv til dockingplassen ICON_LAUGH

Redigert av Panda; 06/12/2021 20:09.
Re: Robotstøvsuger?!? [Re: Panda] #2690696 06/12/2021 20:13
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Panda

Vi bruker vår i alle etasjer. Må bæres ned i 1 etasje og så kjører den en runde der også. Når den er ferdig der så stopper den med error da den ikke kommer opp i 2. etasje selv til dockingplassen ICON_LAUGH

ICON_LAUGH Jeg venter fortsatt på en skikkelig husrobot. Type C3PO. Som kan bæle med sentralstøvsugeren mens vi er på jobb, for så etterpå gå ut og fyre opp gressklipperen. Deretter rake hele plenen, og gjøre klar beholderen til renovasjonsbilen kommer. Så hogge og stable ved den skal få lov til å bære inn til vinteren, men skifte til vinterhjul på bilen først...

Re: Robotstøvsuger?!? [Re: Panda] #2690707 06/12/2021 22:19
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Panda
Har Roborock S5 på 3. året nå.
Kjører 1 gang / uken. Har langhåret hund.
Bråker om den skal over en høy kant (3-4 cm).
Har app men bruker den ikke, trykker bare på startknappen og så går den igang.

Ikke selg støvsugeren. Den må du fremdeles bruke en gang i måneden til å støvsuge trapper og evt. gulvlister.

Konas standarder er skyhøye så støvsugeren kommer nok ikke til å bli pensjonert. Det fine med det er at den standarden vil jeg aldri innfri så da er det greit at jeg bare sveiper over en gang i blant. Det er der roboten kommer inn i bildet.

Når jeg har fått tenkt meg om så er en moppefunksjon helt unødvendig av de samme årsakene og da kan 5 se ut til å være like greit som 6.

Redigert av sanouka; 06/12/2021 22:22.

Re: Robotstøvsuger?!? [Re: sanouka] #2690712 07/12/2021 05:25
K
Klang Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
S6 maxV.
Har tre hunder i nærfamilien..så her er det hundehår herfra til evigheten.
Går alle hverdager i lunsjtiden, tømmer annenhver dag.
Den er litt dum, kjører seg av og til fast og den kan ikke løfte opp moppen på tepper. Moppinga er så som så, men den tar unna 80% av hår/støv…rett og slett topp.

Hvis du lar roboten gå hver dag, holder du unna så mye støv at du slipper å ta frem en vanlig støvsuger så ofte - drar ned behovet for husarbeid veldig.

Redigert av Klang; 07/12/2021 06:21.
Re: Robotstøvsuger?!? [Re: sanouka] #2690715 07/12/2021 07:21
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Roborock s5 i noen år og er fortsatt kjempefornøyd. Vi har en ganske komplisert spisestue med et virvar av bord og stolbein og jeg er imponert over hvordan den tar seg fram uten å sette seg fast. Vist de fysiske mål bare er rett over "tjomi´s" mål går den inn/under/rundt/ut over alt og den faller heller ikke ned trappa. Resten av etasjen er enkel og uten store utfordringer og er kjapt unnagjort.

Bæres mellom etasjene og bruker 2 forskjellige kart. På æppen kan du sette opp stengsler og merke f.eks. at den ikke skal gå på teppe, eller matskåla til dyr. Du kan be om rengjøring av bestemte rom, stille opp eller ned sugeeffekten, eller ikke forstyrr modus.

Går greit over terskel om den ikke er for høy, men liker ikke løse ledninger på gulvet, typ skjøteledning.

Vi er uten dyr og "tjomi" jobber ca annen hver dag. Da holder det med støvsuger en gang i blant der "tjomi" ikke kommer til.

Nå har vi skaffet oss hytte og "tjomi" skal etterhvert til fjells. Så hadde jeg kjøpt Roborock igjen ? Ja en s7 står på ønskelista.

Re: Robotstøvsuger?!? [Re: sanouka] #2690736 07/12/2021 09:20
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Konas standarder er skyhøye så støvsugeren kommer nok ikke til å bli pensjonert. Det fine med det er at den standarden vil jeg aldri innfri så da er det greit at jeg bare sveiper over en gang i blant. Det er der roboten kommer inn i bildet.

Når jeg har fått tenkt meg om så er en moppefunksjon helt unødvendig av de samme årsakene og da kan 5 se ut til å være like greit som 6.
S6 MaxV har kamera som benyttes til å unngå kollisjon med ting. Men det er vel eneste forskjell på S5 Max og S6 MaxV.

Re: Robotstøvsuger?!? [Re: Jacobsen] #2690758 07/12/2021 11:04
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Jacobsen

S6 MaxV har kamera som benyttes til å unngå kollisjon med ting. Men det er vel eneste forskjell på S5 Max og S6 MaxV.

Har sett det og ser ut til å lande på kamera. Hvis jeg ikke trenger moppefunksjon eller dokking er det da noe poeng å kjøpe 7ern?

Re: Robotstøvsuger?!? [Re: sanouka] #2690765 07/12/2021 11:30
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Har sett det og ser ut til å lande på kamera. Hvis jeg ikke trenger moppefunksjon eller dokking er det da noe poeng å kjøpe 7ern?
Det er ikke noe poeng nei. S7 mangler jo faktisk kamerasystemet også. Dockingen er jo også fint lite annet enn en tømmestasjon som tar ekstra plass, så i bunn og grunn vil det da stå mellom god mopping vs kamera. Hadde selv gått for S6 MaxV, men det blir nå en personlig vurdering hvorvidt mopping som faktisk funker er viktig eller ikke. Ikke alle som synes kinesiske kamera i hus er en god idé heller, men om de absolutt vil se sokka mine så skal de nå få lov til det.

Re: Robotstøvsuger?!? [Re: Tagelli] #2690775 07/12/2021 11:50
R
rogerha Offline
Avhengig
Avhengig
R

https://www.youtube.com/watch?v=Twivg7GkYts&ab_channel=Bewareofthedoghouse1

Støtt NOTS sitt arbeid. Bli medlem du også.
Re: Robotstøvsuger?!? [Re: sanouka] #2690779 07/12/2021 12:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hva gjør dere med robotstøvsuger etter et måltid der det ligger smuler på gulvet, venter på at roboten skal ta det?

Jeg synes det er mye greiere å ta frem Dyson-en og bruke et par minutter på å få bort alt i én smell.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Robotstøvsuger?!? [Re: GeirK] #2690780 07/12/2021 12:10
Panda Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
smuler på gulvet???

Har hund!

Re: Robotstøvsuger?!? [Re: GeirK] #2690793 07/12/2021 12:38
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hva gjør dere med robotstøvsuger etter et måltid der det ligger smuler på gulvet, venter på at roboten skal ta det?

Jeg synes det er mye greiere å ta frem Dyson-en og bruke et par minutter på å få bort alt i én smell.

Æææh? De ligger til jeg en dag ikke orker mer og henter Big Red og støvsuger.
Det er tøffeltvang på kjøkkenet hos oss.

LarsB

Re: Robotstøvsuger?!? [Re: GeirK] #2690795 07/12/2021 12:41
H
Hillmar Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H

Alt til sitt bruk.
Hos oss kjører roboten 3 dager i uken, mens "Dyson'en" (som hos oss er en Roborock Mace H6) brukes til sånt som smuler under bordet og en runde i trappa.

Dette "systemet" erstatter den vanlige støvsugeren for oss.

Re: Robotstøvsuger?!? [Re: GeirK] #2690803 07/12/2021 13:07
Furu Offline
/Stig
/Stig

Feiebrett og feiekost bruker som regel jeg. Tømmer det så rett i matsøpla.

Stig

Re: Robotstøvsuger?!? [Re: GeirK] #2690823 07/12/2021 14:16
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev

Det er en grunn til at Komplett selger en bundle med Robotstøvsuger + en dyson ripoff. De utfyller hverandre meget godt. Robot for det meste og en dyson-sak for raske småting eller steder roboten ikke klarer. Totalt sett mange ganger bedre enn en vanlig støvsuger.

Re: Robotstøvsuger?!? [Re: Furu] #2690865 07/12/2021 16:41
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Furu

Feiebrett og feiekost bruker som regel jeg. Tømmer det så rett i matsøpla.

Har smulespalte til sentralstøvsugeren under kjøkkenbenken. Det er likevel mye raskere med støvsuger.

- Robert Green Ingersoll
Re: Robotstøvsuger?!? [Re: sanouka] #2690867 07/12/2021 16:57
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Man har jo ikke bare robotstøvsuger. Men den utfyller en fin oppgave i å holde det generelle støvnivået nede. Dessuten går den ikke lei og er veldig systematisk, som er veldig komplimemtært til hvordan jeg forholder meg til støvsuging

Re: Robotstøvsuger?!? [Re: GeirK] #2690879 07/12/2021 18:19
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Kjøp en Roborock.
Har S5 Max.
Fin app hvor roboten tegner opp rommene og du kan dele inn i soner, angi hvilken rekkefølge det skal støvsuges i, sende roboten til spesifikke punkter etc. Og så ser du kjørespor.
Den forrige roboten vår var uten app og det var helt klart et minus! Bare å gjøre enkle innstillinger er et herk uten app.

Uansett, selv på lav viftestøy så er det hjulene som bråker mest.

Hadde hund inntil nylig. Med små barn i hus merkes det at den støvsugeren ikke er her lengre...
Tar fram feiekosten.
Evt kan man sende roboten dit fra appen. Men raskere med feiekost.

Re: Robotstøvsuger?!? [Re: Tagelli] #2690894 07/12/2021 20:14
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Man har jo ikke bare robotstøvsuger. Men den utfyller en fin oppgave i å holde det generelle støvnivået nede. Dessuten går den ikke lei og er veldig systematisk, som er veldig komplimemtært til hvordan jeg forholder meg til støvsuging

Men jeg gidder ikke ha tre stykker - en i hver etasje, tror jeg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Robotstøvsuger?!? [Re: GeirK] #2691316 10/12/2021 14:08
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Men jeg gidder ikke ha tre stykker - en i hver etasje, tror jeg.

Jeg bare bærer min mellom etasjene og trykker på start. Den finner fort ut at den er i en ny etasje og bruker kart og innstiller for den spesifikke etasjen.

Tenk på det mer som en vaskemaskin. Den er treig og bruker lengre tid og skjønner ikke alt mulig, men den tar jammen unna store deler av rengjøringen.

Re: Robotstøvsuger?!? [Re: sanouka] #2691393 11/12/2021 15:02
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Motherofgod.gif

Vi har en Roborock og en Samsung Navibot. Navibot'n begynner å dra på åra og er litt vekselvis i operasjon. Vi har også en liten Roomba vaskerobot som spyler såpe og mopper. Den fungerer overraskende bra.

Men jeg ville ikke finne på å gi noen av disse i julegave - men jeg fikk faktisk navibot i gave selv for en del år siden...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Robotstøvsuger?!? [Re: sanouka] #2691427 12/12/2021 10:13
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Kjærringa fikk s5max i bursdagsgave. Både hun og jeg ble kjempefornøyd. Vi bruker moppefuksjonen en del og synes den er kjekk. For de fleste oppholdsrom erstatter robotstøvsugeren den vanlige støvsugeren hos oss. Det er synd å si det men så lenge robotstøvsugeren kommer til gjør den en bedre jobb enn vi klarer selv.

En konsekvens av at vi har fått robotstøvsuger er at vi har endret litt på huset. Vi prøver å få alt opp fra gulvet slik at støvsugeren kommer til. Vedstativet ble løftet opp på veggen, sofabordet ble erstattet med et som var mer robotvennlig. Og vi snekra på 12mm høyere føtter på senga sånn at støvsugeren kom seg under osv. Ellers har vi et ganske greit hus for en robot, med kun harde gulv og ingen tepper.

Vi har også noen irriterende knekott hvor det er vanskelig å komme til med støvsugeren, og her er roboten genial.

Det irriterende med robotstøvsugeren er at den setter seg fast i ting. Glemmer du å fjerne mobilladeren så drar roboten den med seg på ferden. Vi har en stressless med klassisk fot og en jetson-stol og disse to er som kryptonitt for roboten. Klær som ligger på gulvet kjører den seg fast i eller stopper børsten og noen ganger bruker den klær til å tørrmoppe rommet.

Jeg ser absolutt poenget med flere sensorer slik som kamera eller ir. Men jeg har forstått det slik at teknologien ikke er helt moden enda. Med kamera må du vel ha lysene på når roboten går. Det blir bare ekstra hassle. Hvis jeg skulle oppgradert fra s5max i dag måtte det vært for å få autotømmestasjon.

Re: Robotstøvsuger?!? [Re: sanouka] #2691430 12/12/2021 10:41
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Den jeg har (Roborocks V-max etteller annet) har kamera og er ganske flink til å se ting den ikke burde kjøre på. Men fortsatt ikke flink nok til å unngå ledninger.

Det mest irriterende med den er mangelen på forståelse for terskler. Den har ingen begrep om de og kan slite seg opp og ned én terskel fem ganger selv om den har blitt bedt om å støvsuge ett rom

Moderator  support