Internett - ulovlig prissamarbeid?
|
Internett - ulovlig prissamarbeid?
06/12/2021 14:23
|
Heliboy
OP
The Photographer
|
OP
The Photographer
Vi sa farvel til lineær-TV og kastet ut dekodere / TV-bokser for mange år siden, og husstanden har utelukkende hatt internett (fiberhybrid fra Telenor/CD, men i dårlig konkurranse med fiber fra Telia/Get). Jeg minnes det var et helvete å få leverandørene (CanalDigital / Get) til å bryte opp pakketeringen sin med påtvunget TV-pakke sammen med internetttilgang, men Konkurransetilsynet eller Forbrukerrådet klarte til slutt å tvinge dem til å splitte opp. Siden har vi levd med mildt sagt stigende priser, og det kan se ut til at pandemien og hjemmekontor har fått internettilbyderne til å stramme til prisskruen noe så jævlig. Riktignok er det med solid hastighet (600 Mbs) fiberhybrid, og ekstremt god stabilitet. I gata ligger også Get/Telia med fiber, kneppet under på pris versus hastighet, men voldsomt under på stabilitet i følge misfornøyde kunder i nabolaget. Eksempel:
Sommeren 2021 varslet Telenor at de ville erstatte sitt produkt "500", som vi da betalte 659/mnd for, med sitt nye fantastiske produkt "600" til intet mindre enn 1149/mnd. Altså, 20% økt nedlastingshastighet, men 74% prisøkning. Opplastingshastigheten (50 Mbs) forble uforandret. Og det er ikke gravd en meter med ny kabel siden 80-tallet, så den infrastrukturkostnaden kan de bare drite i å skylde på. Get/Telia foretok også en "plutselig" endring i sine priser og produkter, men "lure" som de er, så differensierer de seg marginalt på hastighet, og tilbyr 500 til 939/mnd, og 750 til 1029/mnd.
De fleste arbeidsgivere dekker internett hjemme opp til et visst beløp (700/mnd?), men med husstanden opptatt i Teams-møter på hjemmekontor og barn på skjerm emd hjemmeskole kreves det en viss kapasitet i båndbredden også, og da duger ikke de rimeligste abonnementene særlig godt.
Er det flere som deler inntrykket om at det her lukter ulovlig prissamarbeid lang vei? Konkurransen er jo marginal (duopol), og vi betaler indirekte for TV-rettigheter som vi overhodet ikke er interessert i.
Løvsteika
|
|
|
Re: Internett - ulovlig prissamarbeid?
[Re: Heliboy]
06/12/2021 14:59
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Jeg har registrert at min lokale bredbåndsleverandør også har satt opp prisen betraktelig i år. Heldigvis så inngikk sameie her en 5-årsavtale på TV/Internett når alt var ferdigbygget. Jeg synes avtalen var stivt priset da, men nå fremstår den jo som rene røverkjøpet. Uansett, min lokale leverandør hadde i 2020 1,7 MRD i omsetning og 240 M i resultat før skatt. Så det er jo i grunnen bare å vente til regnskapstallene for 2021 er klare for å se om denne massive prisøkningen var for å øke overskuddet eller om det faktisk var fordi at driftskostnadene økte.
Det er få tilbydere på markedet, og alle har jo satt opp prisen relativt på likt virker det som. Det kan være prissamarbeid eller det kan være at alle har fått behov for å øke driftskostnadene som følge av annen bruk av internett i hjemmene.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
06/12/2021 21:00
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Er det flere som deler inntrykket om at det her lukter ulovlig prissamarbeid lang vei? Konkurransen er jo marginal (duopol), og vi betaler indirekte for TV-rettigheter som vi overhodet ikke er interessert i.
Nei det inntrykket har jeg ikke. Jobber i bransjen på teknisk side og blir daglig sjokkert over hvor sabla mye dyrere det er blitt både å bygge og å drifte infrastruktur de siste årene. Enterprenører, kostnader til søknader, hardware osv. Alt er blitt mye dyrere enn det var for få år siden, og ingenting er blitt billigere. Denne kostnadsønkingen må jo hentes inn ett sted. Mye av prisøkningen ligger her. Marginene har ikke blitt større, tvert imot i hvertfall hos oss. Har ingen grunn til å tro at andre aktører i markedet har annen erfaring. Konkurransen oppleves som reell, og det er tre store og mange mindre aktører, ikke noe duopol.
------------------------------- NOTS
|
|
|
[Re: Lunix]
07/12/2021 07:53
|
Heliboy
OP
The Photographer
|
OP
The Photographer
Marginene har ikke blitt større, tvert imot i hvertfall hos oss. Har ingen grunn til å tro at andre aktører i markedet har annen erfaring. Konkurransen oppleves som reell, og det er tre store og mange mindre aktører, ikke noe duopol.
Graving av fiber til nye utbyggingsområder kan være dyrt, utvilsomt, men bindingstid og tilknytningsavgifter sikrer utbyggerne noenlunde god kostnadsdekning. Telenor presterer i dette tilfellet 74% prisøkning i en jafs, drøyt 220% prisøkning på 5 år - og fortsatt basert på den gode gamle kobberkabelen som ble hengt i luftspenn på 80-tallet. Telia og Telenor som de desidert dominerende aktørene nasjonalt, med Altibox, Homenet med flere som tetter hullene lokalt til blodpris. En såkalt "sterk økning i infrastrukturkostnader" kan ikke hjemles med økningen i trafikkmengden på nettet i forbindelse med pandemien. Det er som et alpinanlegg plutselig skal doble prisen på dagskort på grunn av at litt flere står på ski i bakken enn normalt, og skylde på snøslitasje. Kostnader til heiser og kunstsnø ble tatt for lengst.
Løvsteika
|
|
|
07/12/2021 23:48
|
Lunix
Entusiast
|
Entusiast
Stort sett har ikke et nytt fibernett i ett borettslag med ny infrastruktur kostnadsdekning i løpet av det som er satt som max bindingstid. Man er avhengig av oppsalg og lengre kundeforhold før det går i +
Det at mange fler konsumerer mye data, særlig videostreaming har medført ganske store investeringer i bakenforliggende infrastruktur. For 3-4år siden gikk det 40G i peak med TV streaming gjennom CDNet, i kveld var peaken på godt over 300G . Dette er kun TV over OTT og timeshift. VOD, Youtube, Netflix etc kommer i tillegg, de har egne CDN men økningen her har vært mye større. Dersom man tror at dette kunne vært kjørt på den infrastrukturen som lå på plass for 3 år siden tar man feil og vet ikke hva man skakker om. Analogien med skiheisen funker ikke, der blir det kø. Kø på Videotrafikk funker ikke. Det koster noen mill å deploye ett de-sentralisert CDN som man kan dra godt over 1T fra uten at noe går fullt. Samlet sett peaket det på nesten 1,3T i TV/Video på "mine" CDN i kveld. Og vi må bygge for å klare ekstrempeak som ligger mye over dette. Eks ballspill VM og OL. Det har vært gøy å bygge dette, men også utrolig dyrt. Ett datarack med CDN noder med aggregert 4Tb RAM og 300Tb SSD koster fort en Tesla-X eller to, og nettverket som trengs for å sy det sammen mer enn dobler kosten. Da er vi fortsatt i et datasenter, og man har jo ikke bare et. Så skal det ut på nettet og der blir ting enda dyrere. Akkurat nå får vi ikke bygget noenting, verden er tom for hardware. Og når man får kjøpt noe er det ikke gode tilbud. CDN=Content Delivery Network - eksemplet er bare en liten del av økt kost på infrastruktur, men et godt eksempel på utfordringene. Kundegrunnlaget er det samme, all vekst er økt konsum.
------------------------------- NOTS
|
|
|
08/12/2021 08:27
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Deilig med teknisk dypdykk, takker Jeg betaler ca 1000kr/mnd for nygravd fiber hos meg (Viken). Ikke spesielt fornøyd med stabilitet og hastighet, og det tror jeg skyldes 100% den elendige ruteren som de tilbyr. Vurderer å oppgradere selv og fjerne boksen men det koster jo litt det også.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
08/12/2021 09:26
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Deilig med teknisk dypdykk, takker Jeg betaler ca 1000kr/mnd for nygravd fiber hos meg (Viken). Ikke spesielt fornøyd med stabilitet og hastighet, og det tror jeg skyldes 100% den elendige ruteren som de tilbyr. Vurderer å oppgradere selv og fjerne boksen men det koster jo litt det også. Du fjerner ikke boksen, men kobler til egen router og setter routeren fra Viken/Altibox i "bridge mode".
|
|
|
[Re: joje]
08/12/2021 11:11
|
Hillmar
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Deilig med teknisk dypdykk, takker Jeg betaler ca 1000kr/mnd for nygravd fiber hos meg (Viken). Ikke spesielt fornøyd med stabilitet og hastighet, og det tror jeg skyldes 100% den elendige ruteren som de tilbyr. Vurderer å oppgradere selv og fjerne boksen men det koster jo litt det også. Du fjerner ikke boksen, men kobler til egen router og setter routeren fra Viken/Altibox i "bridge mode". Man kan også fjerne boksen helt og koble fiberen rett i egnet switch eller router. Krever litt mer fikling, spesielt hvis du vil beholde TV, og det er ingen garanti for at det ikke plutselig slutter å virke...Men fordelen med å bli kvitt en boks kan for noen veie opp for ulempene.
Redigert av Hillmar; 08/12/2021 11:11.
|
|
|
08/12/2021 12:30
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Går vel med en UniFi Dream Machine Pro. Må bare bruke riktig SFP etc.
|
|
|
09/12/2021 07:34
|
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Bytta fra lokal leverandør (rett borti veien) til Homenet fiber for ca 2år siden. Var som vanlig skeptisk når det kommer noen på døra og skal selge noe nytt og revolusjonerende samt at du må skrive under der og da.
Litt forsinkelser og hikke mellom det som selgern på døra sa og det som som Homenet leverte, men det tok de faktisk på strak arm og rydda opp i.
Stabilitet og hastighet inn er 100% såvidt jeg kan se/oppleve. Den kombinerte router/modem boksen som Homenet leverte er ikke fantastisk på Wifi så den gav jeg opp første uka.
Om jeg ikke har misforstått helt så har boksen til Homenet 2 porter som konstant står i bidge mode og to vanlige. Jeg kjører en Netgear Orbi i den ene bridge porten og 1 node i 2 etg + kabel for kablet nettverk på kontoret i en de andre.
Via kabel så få vi ca. 1Gbit/s som er et vi betaler for og via Wifi får vi mellom 300-600mbit/s alt etter hvor vi er i huset (240m2/2etg). Det Orbien sin "feil" da jeg var kjip og ikke kjøpte den nyeste typen som har høyere wifi hastighet.
Prisen gikk opp litt etter at bindingsperioden var over, men de justerte seg raskt ned et hakk etter en telefonsamtale.
Det værste prishoppet kom faktisk fra Rikstv som nesten dobla månedsprisen etter at bindingstiden var over til i underkant 700kr/mnd. Litt rart egentlig når de har konkurrent i eget hus (Strim) som leverer samme pakke + 2 strømmetjenester for halve prisen. Eneste ulempe er at man må streame, men kan fortsatt se direkte tv.....
Om det er tvil, så er jeg godt fornøyd så langt.
AG
Redigert av Gullars; 09/12/2021 07:35.
40+ and still climbing......
|
|
|
[Re: Hillmar]
09/12/2021 09:18
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Deilig med teknisk dypdykk, takker Jeg betaler ca 1000kr/mnd for nygravd fiber hos meg (Viken). Ikke spesielt fornøyd med stabilitet og hastighet, og det tror jeg skyldes 100% den elendige ruteren som de tilbyr. Vurderer å oppgradere selv og fjerne boksen men det koster jo litt det også. Du fjerner ikke boksen, men kobler til egen router og setter routeren fra Viken/Altibox i "bridge mode". Man kan også fjerne boksen helt og koble fiberen rett i egnet switch eller router. Krever litt mer fikling, spesielt hvis du vil beholde TV, og det er ingen garanti for at det ikke plutselig slutter å virke...Men fordelen med å bli kvitt en boks kan for noen veie opp for ulempene. Jepp, det er det som er planen (om jeg orker å bruke såpass med penger på det) Men det føles ikke akkurat verdt å betale for fiber med dagens kvalitet på resten av nettverksutstyret heller.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
09/12/2021 09:41
|
Hillmar
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jepp, det er det som er planen (om jeg orker å bruke såpass med penger på det) Men det føles ikke akkurat verdt å betale for fiber med dagens kvalitet på resten av nettverksutstyret heller.
Har selv Viken fiber og et oppsett det jeg har kvittet meg med Altibox-routeren. Har hatt stabilt 500/500mbit internet og TV i 4 år med denne løsningen. Sliter du med stabilitet både kablet og trådløs? Om det kun er trådløst kommer du sikker langt med å bare deaktivere WiFi og sette opp eget/egne aksesspunkter, om du ønsker å spare lommeboken litt...
|
|
|
09/12/2021 10:15
|
KjellMa
Avhengig
|
Avhengig
Ett datarack med CDN noder med aggregert 4Tb RAM og 300Tb SSD koster fort en Tesla-X eller to, og nettverket som trengs for å sy det sammen mer enn dobler kosten.
Og det er gjerne bare hardwarekostnader. Software og lisenser kommer i tillegg. En av mine kunder nedgraderte nettopp CPU på 9 servere for å redusere kostnader. 18 CPUer til 400k i innkjøpspris resulterte i 2M (pr. år) i redusert kost på SQL.
Gi noe som varer, gi fan
|
|
|
13/12/2021 19:47
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jepp, det er det som er planen (om jeg orker å bruke såpass med penger på det) Men det føles ikke akkurat verdt å betale for fiber med dagens kvalitet på resten av nettverksutstyret heller.
Har selv Viken fiber og et oppsett det jeg har kvittet meg med Altibox-routeren. Har hatt stabilt 500/500mbit internet og TV i 4 år med denne løsningen. Sliter du med stabilitet både kablet og trådløs? Om det kun er trådløst kommer du sikker langt med å bare deaktivere WiFi og sette opp eget/egne aksesspunkter, om du ønsker å spare lommeboken litt... Har prøvd det også, men ble ikke helt fornøyd der heller. Så det spørs nok om jeg ikke følger med på prisene på Ubi utstyr over nyttår....
|
|
|
13/12/2021 23:16
|
TorbjornJ
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Man kan også fjerne boksen helt og koble fiberen rett i egnet switch eller router. Krever litt mer fikling, spesielt hvis du vil beholde TV, og det er ingen garanti for at det ikke plutselig slutter å virke...Men fordelen med å bli kvitt en boks kan for noen veie opp for ulempene.
Med den nye tv-boksen til Altibox (model a?) så trenger man visst ikke sette opp VLAN 101 og styre med multicast/igmp virker det som. Fungerte i hvertfall her bak egen ruter (testa dog ikke så lenge, men testa flere kanaler).
Redigert av TorbjornJ; 13/12/2021 23:18.
|
|
|
[Re: TorbjornJ]
14/12/2021 07:57
|
Hillmar
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Man kan også fjerne boksen helt og koble fiberen rett i egnet switch eller router. Krever litt mer fikling, spesielt hvis du vil beholde TV, og det er ingen garanti for at det ikke plutselig slutter å virke...Men fordelen med å bli kvitt en boks kan for noen veie opp for ulempene.
Med den nye tv-boksen til Altibox (model a?) så trenger man visst ikke sette opp VLAN 101 og styre med multicast/igmp virker det som. Fungerte i hvertfall her bak egen ruter (testa dog ikke så lenge, men testa flere kanaler). Takk for info! Dette var nytt for meg. Ser ut som om Model A ikke benytter IPTV i det hele tatt, men kun streaming over vanlig internett. Det gjør jo saken mye enklere.
|
|
|
|
|