Lette elsykler. Fremtiden?
|
Re: Lette elsykler. Fremtiden?
[Re: Akaly]
06/01/2022 09:10
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Angående orginalspørsmålet i tråden:
Jeg tror ikke lette elsykler kommer til å erstatte sykler.
F.eks. mopeder (ekte mopeder) har ikke erstattet landeveissykler, eller bysykler for den saks skyld. Selv om de er veldig mye bedre på alt syklene gjør (transportere folk på 2 hjul).
Jeg har både lett terreng-elsykkel og terrengsykkel uten motor. Konkurranseinstinktet mitt er for stort til å bare sitte på elsykkelen. Konkurransedelen på elsykkel er veldig vanskelig å forholde seg til, da motorstyrken er for vanskelig å regulere. Den er for svak for å være interessant som motorsport og utviklingen går mer i retning support på tur (sykkelfølelse) enn på konkurranse. Om det skulle vært noe så hadde det i mine øyne bare vært i øyemed å shuttle til toppen slik at man kunne tatt 10 stages om dagen og slått av motor i nedoverbakke?
Jeg kjøpte min lette elsykkel hovedsaklig som et annerledes trenings-verktøy for å bli flinkere på min vanlige enduro-sykkel. Akkurat som jeg kunne kjøpt en såkalt "downcountry" sykkel for å ha det moro i litt annerledes terreng. (Og fordi det er litt deilig å sykle litt uten konkurranse-instinkt, elsker å dra inn strava-segmenter men litt deilig å ha en sykkel jeg kan chille litt på også)
Men som tur-kos for folk som ikke orker å holde seg i toppform hele tiden, men likevel vil sykle litt og kjenne på den følelsen, så tror jeg en lett elsykkel godt kan være eneste terrengsykkel. Så en del av markedet vil helt klart tas over, i tillegg vil det nok øke størrelsen på markedet.
Men så har du andre faktorer, folk går på treningssenter og sitter på spinningsykler som ikke en gang har et fnugg av turglede. Noen sitter på rulla og svetter. En hel haug av mennesker løper maraton, selv om det hadde vært enklere å ta bussen eller bare bli hjemme. Drivet etter å få trening er stort blant folk, og noen mennesker liker rett å slett at det skal være slitsomt.
Jeg har ikke noe tro på at sykler uten hjelpemotor forsvinner. Jeg tror bare det blir et større utvalg sykler i begge kategorier.
Redigert av vids; 06/01/2022 09:17.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
06/01/2022 09:56
|
Hogg75
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Angående orginalspørsmålet i tråden:
Jeg tror ikke lette elsykler kommer til å erstatte sykler.
F.eks. mopeder (ekte mopeder) har ikke erstattet landeveissykler, eller bysykler for den saks skyld. Selv om de er veldig mye bedre på alt syklene gjør (transportere folk på 2 hjul).
Jeg har både lett terreng-elsykkel og terrengsykkel uten motor. Konkurranseinstinktet mitt er for stort til å bare sitte på elsykkelen. Konkurransedelen på elsykkel er veldig vanskelig å forholde seg til, da motorstyrken er for vanskelig å regulere. Den er for svak for å være interessant som motorsport og utviklingen går mer i retning support på tur (sykkelfølelse) enn på konkurranse. Om det skulle vært noe så hadde det i mine øyne bare vært i øyemed å shuttle til toppen slik at man kunne tatt 10 stages om dagen og slått av motor i nedoverbakke?
Jeg kjøpte min lette elsykkel hovedsaklig som et annerledes trenings-verktøy for å bli flinkere på min vanlige enduro-sykkel. Akkurat som jeg kunne kjøpt en såkalt "downcountry" sykkel for å ha det moro i litt annerledes terreng. (Og fordi det er litt deilig å sykle litt uten konkurranse-instinkt, elsker å dra inn strava-segmenter men litt deilig å ha en sykkel jeg kan chille litt på også)
Men som tur-kos for folk som ikke orker å holde seg i toppform hele tiden, men likevel vil sykle litt og kjenne på den følelsen, så tror jeg en lett elsykkel godt kan være eneste terrengsykkel. Så en del av markedet vil helt klart tas over, i tillegg vil det nok øke størrelsen på markedet.
Men så har du andre faktorer, folk går på treningssenter og sitter på spinningsykler som ikke en gang har et fnugg av turglede. Noen sitter på rulla og svetter. En hel haug av mennesker løper maraton, selv om det hadde vært enklere å ta bussen eller bare bli hjemme. Drivet etter å få trening er stort blant folk, og noen mennesker liker rett å slett at det skal være slitsomt.
Jeg har ikke noe tro på at sykler uten hjelpemotor forsvinner. Jeg tror bare det blir et større utvalg sykler i begge kategorier.
Enig med det du skriver ang Konkurransedelen, i mine øyne blir det tullete med konkurranse på emtb da det er så stor forskjell på motorer. Så for konkurranse segmentet blir nok aldri en analog sykkel obsolete. Men kan jo hende at enda flere bruker emtb som treningsverktøy og at analogsykler blir for konkurranser og innkjøring opp mot konkurranser. Da vil det jo kunne bli et skifte i markedet. Jeg tenker at desto mer like egenskaper emtb'er får opp mot analoge, desto større vriding mot emtb vil markedet ta. Da kan man risikere at vanlig analog sykkel blir en nisje for de få/mange konkurranse menneskene der ute. Dette kan jo i verste fall få en negativ virkning på videreutvikling av analoge sykler. For alle andre så tror jeg at både full fat og lett emtb er fremtiden.
|
|
|
[Re: olechr]
04/04/2022 15:03
|
olechr
More than words
|
More than words
Når det gjelder lette elsykler er jeg spent på utviklingen her fremover. Foreløpig synes jeg lette elsykler fortsatt er litt tunge, med unntak av noen sykler Fazua systemet. Har på følelsen de andre motorene kommer med tilsvarende løsning som dette etterhvert. Foreløpig er det såpass få av de store merkene som har kommet med "lette elsykler". Etter å ha testet en tur så er jeg Ikke enig med meg selv :-). Selv om de fortsatt er tunge føles de mye nærmere vanlig sykkel. Så det var riktig så morsomt. Draget i motoren også føles mer som om man er i veldig god form.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
11/04/2022 07:35
|
eldo472
Veteran
|
Veteran
Fortere, lenger og lettere. Vanlig sykler har blitt veldig tunge med mye fjæring og brede dekk. De letteste syklene har blitt litt tyngre. Down Country. Nye Rocky Mountain Element har fått mer vekt, mer tilpasset sti geometri og fjæring. Når man har el, koster ikke vekta så mye og dra på fysisk. Har ført til veldig grove og tunge el-sykler. Ikke rart folk ser på dem som motor sykler. De lette syklene er mosommere og mer håndterlige i vanlig skogsterreng. Gjelder også el-sykler. Tipper de letteste vil bli kraftigere igjen og dyrere og lettere batterier vil gjøre at rekkevidden opprettholdes. Prisen vil derimot bli så høy at de fleste vil ikke kunne forsvare kostnadene. En topp modell uten el koster i dag fort 100 kkr. Legg på 35' til for el. Batteri slitasje og vedlikehold er høyt i forhold til en vanlig sykkel, men ikke i forhold til verdi tapet. Det vil dermed bli et stort spenn i utvalget av el-sykler, noe som kan gå ut over utvalget av vanlig sykler. I HI-FI /Hjemmekino bransjen har den skikkelig HI-FI'n forsvunnet ut av kjedene og inn i nisje butikker. I gull tidene hadde Sony 24 forskjellig CD-spillere hvorav 5 var topp modeller. Nå har de ingen. Folk kjøper fin TV og en vederstyggelig lyd-planke. Så hvis vi slutter å etterspørrer topp terrengsykler, forsvinner de.
Redigert av eldo472; 11/04/2022 07:39.
|
|
|
30/04/2022 09:55
|
CHS
Fersking
|
Fersking
Har selv kjørt diverse fullblods e-mtb de siste årene, og også testet Specialized Turbo Levo SL noen turer i fjor.
Personlig liner jeg best de lettere e-mtb, da feelingen blir mer lik tradisjonell tråkk sykkel.
I år sykler jeg på FORESTAL, som er i lett e-mtb sjiktet.
Den passer meg perfekt med 60nm, 350Wb batteri og lav vekt. (ca. 18. kg),
Vil nok være en fin miks fremover av både fullblods e-mtb, lettere varianter og tradisjonelle tråsykler.
Ser at flere produsenter nå jobber med mer Down Country og XC sykler ned el, så blir nok mer å velge mellom her fremover.
|
|
|
|
|