Lette elsykler. Fremtiden?
|
Re: Lette elsykler. Fremtiden?
[Re: Akaly]
12/12/2021 21:12
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den største utfordringen med el-sykler er at når en av sykkelkompisene har tatt steget over på el-sykkel så må resten også gjøre det samme for å henge med. Eller man kan være jævel og kjøre i ekstra rolig tempo så mopedistene kjeder vettet av seg  Dette har vært et minimalt problem på de både kompis- og fellesturene vi har hatt. Man har tilpasset seg de langsomste, som ellers på tur. elsykkel er ikke en teknisk nyvinning innenfor terrengsykling, men en ny aktivitet parallelt med terrengsykling. Jeg prøver å forstå: hva er det du mener det er som gjør elsykling til noe som ikke kan sammenliknes med vanlig sykling? Fra setet oppleves det veldig likt, selv når jeg bytter mellom sykler med og uten batteri? Jeg blir sliten på nesten samme måte (noe lavere pulstopper), syklene oppleves veldig like (bortsett fra at den ene har litt «lettere gir») og stiene oppleves veldig like. De som ser meg komme må ofte spørre om hvilken sykkel jeg bruker. Sporene jeg etterlater meg er også veldig like. Opplevelsen og utseendet mellom halvdemper og fulldemper kjennes mer forskjellig enn forskjellen på fulldempa stisykkel og fulldempa elsykkel. Så, bortsett fra de elektriske delene, hva er du mener er heeelt annerledes?
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
13/12/2021 07:38
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
det å sykle på sti med en som har 250watts hjelpemotor er rått parti, det er lite givende å sykle med de som har kjøpt sykkel hos hjelpemiddelsentralen når du vet at de står og venter i evigheter på toppen av lange bakker mens du sliter helsa av deg for å komme opp
etterhvert gidder ikke de og vente på deg og du finner heller ikke gleden med å sykle med dem
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
13/12/2021 07:42
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
det er ett par lokale e-bike fantaster som logger turene sine på strava og som av og til fører feil, en ser jo at de opererer med -helt- andre tider opp en del bratte kneiker, forsåvidt ett par lange bakker også hvor jeg ser enkelte har urovekkende høy fart. chip trimming har nok en viss utbredelse
|
|
|
[Re: Flamini]
13/12/2021 08:08
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
det å sykle på sti med en som har 250watts hjelpemotor er rått parti, det er lite givende å sykle med de som har kjøpt sykkel hos hjelpemiddelsentralen når du vet at de står og venter i evigheter på toppen av lange bakker mens du sliter helsa av deg for å komme opp etterhvert gidder ikke de og vente på deg og du finner heller ikke gleden med å sykle med dem Jeg er en av dem som har vært uten elsykkel og jeg møter fremdeles opp på disse turene. Så ille er det ikke. det er ett par lokale e-bike fantaster som logger turene sine på strava og som av og til fører feil, en ser jo at de opererer med -helt- andre tider opp en del bratte kneiker, forsåvidt ett par lange bakker også hvor jeg ser enkelte har urovekkende høy fart. chip trimming har nok en viss utbredelse Jeg kan love deg at chiptrimming (økt toppfart) ikke gjør noen forskjell i bratte oppoverbakker. Det er effekten som begrenser farten her, og dette påvirkes ikke av chiptrimming. Dette hadde du visst om du hadde satt deg inn i det.
|
|
|
[Re: simenf]
13/12/2021 08:12
|
Natier
Veteran
|
Veteran
Skal på ingen måte forsøke å svare på Baronens vegne her men for min del er mye av fasinasjonen med syklingen i skogen at jeg gjør hele jobben selv noe som, for meg, blir borte også med en lett SL eller tilsvarende. Jeg har mange sykkelkompiser med både lette og tunge EL sykler i stallen og har prøvd begge deler så det er ikke det det står på. Kan også hende det er litt redsel for å bli lat som spiller inn for ....Brannfakkel: Ingen jeg kjenner som var syklister fra før har blitt sprekere etter at de kjøpte EL!
Skal ikke lukke døra helt for at jeg ender opp med en lett el-assistert stisykkel etterhvert jeg heller for det blir jo traurig hvis alle andre sykler EL. Men foreløpig vil jeg først og fremst få tak i neste års Spark som kan vise seg å være litt trått:-o
Det har gått veldig mye bedre enn jeg fryktet når det gjelder økt konfliktnivå i skogen etter at EL ble hot, men for min del er likevel skille fra ingen motorisering til pedalassistert mye større enn å gå ett skritt lenger og tillate lette elmopeder. Håper jeg tar fullstendig feil men jeg er fortsatt litt redd for at dette bare er første skritt i feil retning der generell motorisering i utmak blir godtatt.
Spørsmål til EL stisyklistene til slutt: Hvorfor er det så mange som er så opptatt av å fortelle hvor lite assistanse de har på? Opplever rett som det er at ukjente åpner en samtale i skogen med hvor lite assistanse de har på?
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
13/12/2021 08:23
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Så, bortsett fra de elektriske delene, hva er du mener er heeelt annerledes? Det er motorisert ferdsel. Du har også en tyngre sykkel.
|
|
|
[Re: Natier]
13/12/2021 08:44
|
olechr
More than words
|
More than words
....Brannfakkel: Ingen jeg kjenner som var syklister fra før har blitt sprekere etter at de kjøpte EL!
Husker ikke du hvor ræva form jeg var på slettestrand når jeg trente meg opp igjen med el? Ble ganske mye bedre kort tid etter ;-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
13/12/2021 08:52
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Spørsmål til EL stisyklistene til slutt: Hvorfor er det så mange som er så opptatt av å fortelle hvor lite assistanse de har på? Opplever rett som det er at ukjente åpner en samtale i skogen med hvor lite assistanse de har på? Jeg er veldig lite opptatt av dette. Men man blir vel litt forbauset over at man ikke suser rundt på maks assistanse hele tiden, at man klarer seg med mye mindre, og at det derfor holder med en lettere sykkel, kanskje? Hvorfor tror du mange aktive syklister trener med elsykkel? Fordi de blir i dårligere form av dette?
|
|
|
[Re: baronKanon]
13/12/2021 09:51
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Hvorfor? Det er ikke samme aktivitet, jeg har godt av treningen. Som sagt, hjelpemotor er hjelpemiddelsentralen. Har selvrespekt nok til ikke å hoppe eMTB uansett hvor "bra" de blir. Motorisert ferdsel i skogen er i utangspunktet en uting for friske folk
Blitt frisk igjen nå eller og solgt el-sykkelen din? Eller bare blitt gammel nok til å akseptere hjelpemiddel. Du har jo en el-sykkel.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
13/12/2021 09:55
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
....Brannfakkel: Ingen jeg kjenner som var syklister fra før har blitt sprekere etter at de kjøpte EL!
.........
Spørsmål til EL stisyklistene til slutt: Hvorfor er det så mange som er så opptatt av å fortelle hvor lite assistanse de har på? Opplever rett som det er at ukjente åpner en samtale i skogen med hvor lite assistanse de har på? Tja, jeg er ikke i noe dårligere form etter at jeg kjøpte el, faktisk er jeg på det høyeste nivået på to år på "fitness-skalene" til Strava - de siste drøye to månedene har jeg hatt el i stallen, så jeg skal ikke akkurat gi den æren for det, men kurven i den grad den har en trend er opp og ikke ned. I den tiden har det vært sånn ca. 50/50 fordeling mellom el og vanlig. Jeg har en Orbea Rise og for egen del synes jeg "trail"-mode gir den beste opplevelsen for meg, "eco" som er den laveste gir meg lite, da sykler jeg heller på en av stisyklene mine selv om den gir litt hjelp, og "boost" synes jeg blir for mye selv på en laveffekts sykkel, men det er nå mine preferanser. Dette på en sykkel som er relativt lett til å være el, dvs. 19 kg med 2.6 dekk av det tunge slaget. I trail er erfaringen at jeg får omtrent 40-50% lenger rekkevidde på samme tid. Så er min sykkel slik konstruert at man på yte for å få, dvs. jo mer innsats jeg selv legger inn, jo mer effekt får jeg også opp til den nivået en har satt i app'en som man stille slikt i - og det passer meg bra. Det jeg opplever nå er at denne sykkelen ser ut til å kunne overta fra min fatbike, har nå vært et par turer ute både i pudder og kramsnø og det ekstra skyvet motoren gir gjør at man fint kommer seg fram selv under 10-15 cm med snø av ymse kvalitet.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: hbakken]
13/12/2021 10:00
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvorfor? Det er ikke samme aktivitet, jeg har godt av treningen. Som sagt, hjelpemotor er hjelpemiddelsentralen. Har selvrespekt nok til ikke å hoppe eMTB uansett hvor "bra" de blir. Motorisert ferdsel i skogen er i utangspunktet en uting for friske folk
Blitt frisk igjen nå eller og solgt el-sykkelen din? Eller bare blitt gammel nok til å akseptere hjelpemiddel. Du har jo en el-sykkel. Elsykkelen er bil nr. 1, og er ikke ansett som del av sykkelaktiviteten min. (elbilen vår er bil nr. 2)
|
|
|
13/12/2021 10:16
|
Herit
Ringrev
|
Ringrev
Alt snakk om hjelpemiddelsentralen og at en ikke kan bli sliten eller i bedre form er en avsporing. Så, bortsett fra de elektriske delene, hva er du mener er heeelt annerledes? Det er motorisert ferdsel. Dette er faktisk det viktigste poenget i hele diskusjonen. Dersom dere er OK med motorisert ferdsel på sti, kjør på!
|
|
|
[Re: Ugla]
13/12/2021 10:20
|
Hogg75
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Så gøy at flere har sett lyset og ikke forfekter Analog sykkel som eneste sannhet med religiøs intensitet, minnes noen tidligere tråder…  Vil forøvrig si, gratulerer med kapitulasjon 😃 Baronen og Racefaze neste. Regner med at du får en utrolig artig vinter/vår og sommer på din nye Hoi! Gratulerer, dette var gøy, velkommen i klubben!
|
|
|
13/12/2021 10:28
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
det å sykle på sti med en som har 250watts hjelpemotor er rått parti, det er lite givende å sykle med de som har kjøpt sykkel hos hjelpemiddelsentralen når du vet at de står og venter i evigheter på toppen av lange bakker mens du sliter helsa av deg for å komme opp etterhvert gidder ikke de og vente på deg og du finner heller ikke gleden med å sykle med dem Jeg er en av dem som har vært uten elsykkel og jeg møter fremdeles opp på disse turene. Så ille er det ikke. det er ett par lokale e-bike fantaster som logger turene sine på strava og som av og til fører feil, en ser jo at de opererer med -helt- andre tider opp en del bratte kneiker, forsåvidt ett par lange bakker også hvor jeg ser enkelte har urovekkende høy fart. chip trimming har nok en viss utbredelse Jeg kan love deg at chiptrimming (økt toppfart) ikke gjør noen forskjell i bratte oppoverbakker. Det er effekten som begrenser farten her, og dette påvirkes ikke av chiptrimming. Dette hadde du visst om du hadde satt deg inn i det. chip tuning kan endre fartsbegrensningen, men vil vel også kunne fjerne evn effektbegrensninger på el-motorer. det er ikke alle land som har en 250watts begrensning med 250watt i pedalene og 250watt i motoren er det mulig for den jamne mosjonist som har fjernet fartssperren til å holde en rimelig grei fart opp (bratte) bakker, 25 km/t er nødvendigvis ikke en begrensning selv om jeg skriver brattbakke
|
|
|
13/12/2021 10:36
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
chip tuning kan endre fartsbegrensningen, men vil vel også kunne fjerne evn effektbegrensninger på el-motorer. det er ikke alle land som har en 250watts begrensning
med 250watt i pedalene og 250watt i motoren er det mulig for den jamne mosjonist som har fjernet fartssperren til å holde en rimelig grei fart opp (bratte) bakker, 25 km/t er nødvendigvis ikke en begrensning selv om jeg skriver brattbakke
Dette er nok en myte. Det er nemlig dreiemomentet som gir deg mest i en oppoverbakke. En elsykkel med høyt moment har høyere toppeffekt enn en med lavt moment ofte. Kravet er nemlig at NOMIELL effekt over tid skal være 250W. Derfor kan makseffekten være høyere i korte strekk, helt til motoren går varm. Å kjøre 25km/t i oppoverbakke er tungt, selv med en kraftig elmotor. Med longtailen vår med en fem år gammel Bosch Performance er det mye kraft som må til for å komme seg oppover i 25km/t på bar asfalt. Med større moment kommer også større mulighet for å spinne ut hvis du spretter litt og mister marktrykket (noe man ofte kan få ved teknisk oppoversykling). Så jeg kan forstå at folk kjører med lite assistanse på, siden det etter min oppfatning vil virke mot sin hensikt å sykle på sti med turbo.
|
|
|
[Re: Herit]
13/12/2021 11:13
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Dette er faktisk det viktigste poenget i hele diskusjonen. Dersom dere er OK med motorisert ferdsel på sti, kjør på!
Jeg syntes ikke motorisert ferd på sti er veldig ok, men har ingen store problemer med det, og sykler gjerne sammen med eMTB'ere. Syntes det er topp at de som ønsker motorhjelp kommer seg ut, fremfor at de ikke gjør det. For meg er turen målet. Bedre teknikk og helse er bonus. Ville det være mer gøy å surre opp og ned de samme 5 stiene en mandagskveld med gjengen fordi alle har motor? Mer moro å ta et heldagscruise på lekre fjellstier en solfylt sommerdag med kona hvis vi hadde motor? Smaker vaffel og kaffe, eller afterbeer bedre hvis man ikke måtte bruke beina så mye? Tror jeg skal være såpass tøff i trynet og påstå at ingen av mine sykkelturer noensinne hadde gitt meg noe mer (utover antall km/hm på strava) om jeg hadde motor.
|
|
|
13/12/2021 11:29
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Blitt frisk igjen nå eller og solgt el-sykkelen din? Eller bare blitt gammel nok til å akseptere hjelpemiddel. Du har jo en el-sykkel. Elsykkelen er bil nr. 1, og er ikke ansett som del av sykkelaktiviteten min. (elbilen vår er bil nr. 2) haha det var faktisk ikke så aller værst svart!! Da kan du jo bare fortsette å formidle motstanden din for elsykkel så ofte du kan!
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: Hogg75]
13/12/2021 11:34
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Så gøy at flere har sett lyset og ikke forfekter Analog sykkel som eneste sannhet med religiøs intensitet, minnes noen tidligere tråder…  Vil forøvrig si, gratulerer med kapitulasjon 😃 Baronen og Racefaze neste. Regner med at du får en utrolig artig vinter/vår og sommer på din nye Hoi! Gratulerer, dette var gøy, velkommen i klubben! Som jeg skrev i tråden tidligere, så har jeg prinsipielt ment at elsykkel i seg selv burde vært unngått i områder med stort press, skulle man tegnet regelverket på nytt så innestår jeg for det prinsippet, men så har jo lovgiver bestemt seg for noe annet og da spiller mitt prinsipp ingen rolle, så da har jeg spist det prinsippet i meg. Så kan det jo skje at myndighetene kommer med en reversering f.eks ifm. Østmarka Nasjonalpark, men det er vel noen år fram i tid - jeg vil ikke våge meg på en sannsynlighetsberegning på det. At elsykkel er gøy har jeg aldri vært i tvil om, om det er mer gøy enn en vanlig sykkel er jo høyst subjektivt. Jeg synes den har vist seg som et morsomt supplement i stallen.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
13/12/2021 11:45
|
Hogg75
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men Ugla, har du ikke vært litt bekymret for å bli Ugle-sett? 
|
|
|
13/12/2021 11:47
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Hva tror forumet? Vil lette elsykler som Orbea Rise og Specialized Turbo Levo SL erstatte analoge stisykler for mange sykkelkjøpere nå som de kommer ned i pris? Lavere pris kan nok friste flere, samt lettere sykler kan friste flere. Men det er jo ikke sånn alt el-sykler har en så vanvittig prisforskjell at det er utslagsgivende om man ser på sykler i litt dyrere kategori. Selv har jeg ikke helt trua/sansen for "hybrid'ene" lenger, men tror type Orbea Rise kategori vil selge vesentlig bedre enn Levo SL. Årsaken er nok at jeg fikk en Levo først, så en SL i tillegg og deretter en Rise (dog ikke testet i skogen før jeg solgte). De som testet en hybrid som første får nok en annen begeistring. Ganske forskjellig kjørefølelsene på Levo vs Levo SL (min var på 16,99kg). Dette avhenger jo av f.eks av type turer man sykler, eller vil sykle, og hvem du sykler sammen med.
|
|
|
13/12/2021 11:50
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Men Ugla, har du ikke vært litt bekymret for å bli Ugle-sett?  Nix, når du har havnet i aldersgruppen 55-64 på Strava så får man jo sympati for at man trenger hjelpemidler 
Lars-Erik
|
|
|
13/12/2021 12:11
|
Hogg75
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tenker at EL-sykler burde være enda billigere. Flere bruker EL-sykkel som bil nr 1 eller nr 2. Burde da ikke EL-sykler få MVA fritak på lik linje med EL-biler? Noen som kjenner Lan Marie Berg eller Rasmus Hansson? Dette burde jo være en kjærnesak for de som ønsker bilfritt sentrum. (og morro på skauen) Hadde hjulpet enda flere over på EMTB dette.
|
|
|
13/12/2021 12:17
|
saladin
Medlem
|
Medlem
Brannfakkel: Ingen jeg kjenner som var syklister fra før har blitt sprekere etter at de kjøpte EL!
Dette stemmer godt med egne anekdotiske erfaringer. Det er jo ikke noen tvil om at elsykling er veldig mye bedre for både helsa og miljøet hvis alternativet er ingen sykling/bilkjøring. Samtidig mistenker jeg at elsykling over tid gir en del mindre treningseffekt enn vanlig sykkel, på tross av det finnes et par studier som sier at elsykkel gir mye trening. For egen del er bildet slik: Det var et par år jeg stort sett syklet el-hardtail, både til jobb, på grus og på sti. Den perioden fikk jeg LITT bedre kondisjon, og jeg gikk ikke opp i vekt. Hvis jeg ikke hadde elsyklet, men kjørt bil i det daglige, tipper jeg at jeg fort hadde lagt på meg. Sånn sett var elsyklingen viktig. Så begynte jeg etter noen års pause å sykle uten elassistanse igjen. I løpet av ganske kort tid ble kondisjonen betydelig forbedret, og jeg gikk ned fem kilo i løpet av noen måneder. (fortsatt noen få kilo igjen før jeg oppnår matchvekt, men alt hjelper) Det stemmer også med hva jeg ser rundt meg. Folk jeg kjenner som stort sett sykler vanlig sykkel er ofte slanke. Blant dem jeg kjenner som sykler daglig på elsykkel er det derimot en del som har en del kilo for mye. Dette er selvfølgelig helt anekdotisk, og det er antakelig en del seleksjonseffekter her - folk som i utgangspunktet er i dårlig form er nok mer tilbøyelige til å velge el fremfor vanlig sykkel. Likevel, kan det være noe i dette? For min del tror jeg det handler om at jeg blir tvunget til å sykle hardere den tiden jeg sykler. Det er i tråd med forskningen på trening som sier at intensitet er noe av det aller viktigste - trening på kort tid på høy intensitet kan virke vel så bra som lengre trening på lavere intensitet. Så er det selvfølgelig mange unntak i alle retninger her! Generelt er jeg fortsatt veldig positiv til elsykkel. I praksis er det det eneste som kan konkurrere med bilbruk for vanlige folk. Kommer alltid til å ha elsykkel i huset. For helårspendling er det uslåelig. Men når det gjelder trening og fysisk form er jeg nok mindre positiv til elsykling enn hva jeg var tidligere. Og jeg synes fortsatt ikke det er optimalt at hjelpemotor gjør det mye lettere å holde høy fart på stiene, noe som kan påvirke både slitasje, ulykker og forholdet til mykere trafikkanter. Vi er gjester i naturen, også på sykkel, tenker nå jeg 
Redigert av saladin; 13/12/2021 12:25.
to hjul er bedre enn fire
|
|
|
13/12/2021 12:18
|
saladin
Medlem
|
Medlem
Tenker at EL-sykler burde være enda billigere. Flere bruker EL-sykkel som bil nr 1 eller nr 2. Burde da ikke EL-sykler få MVA fritak på lik linje med EL-biler? Noen som kjenner Lan Marie Berg eller Rasmus Hansson? Dette burde jo være en kjærnesak for de som ønsker bilfritt sentrum. (og morro på skauen) Hadde hjulpet enda flere over på EMTB dette. Dette har allerede MDG foreslått flere ganger, tror jeg. Tenker det er viktigere å jobbe overfor andre partier også, sånn at det blir tverrpolitisk støtte for det... enig i at det hadde vært bra!
to hjul er bedre enn fire
|
|
|
[Re: saladin]
13/12/2021 12:25
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Hjelpemiddelsentralen burde jo også bidratt til redusert pris.
|
|
|
13/12/2021 12:31
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Hjelpemiddelsentralen burde jo også bidratt til redusert pris. ' Hjelpemiddelsentralen bidrar vel til redusert pris med å bruke det mest ubrukelige av all ubrukelig dritt. Har hatt El-syklene dems på verksted og det er det desidert verste av det verste å skru på. Takke seg til Biltema er en lek i forhold.
|
|
|
[Re: olechr]
13/12/2021 13:09
|
Natier
Veteran
|
Veteran
Husker ikke du hvor ræva form jeg var på slettestrand når jeg trente meg opp igjen med el? Ble ganske mye bedre kort tid etter ;-) Det er jaggu sant! Unntaket som bekrefter regelen :-)
/Atle
|
|
|
13/12/2021 13:28
|
Nilsern
Ringrev
|
Ringrev
det å sykle på sti med en som har 250watts hjelpemotor er rått parti, det er lite givende å sykle med de som har kjøpt sykkel hos hjelpemiddelsentralen når du vet at de står og venter i evigheter på toppen av lange bakker mens du sliter helsa av deg for å komme opp
etterhvert gidder ikke de og vente på deg og du finner heller ikke gleden med å sykle med dem Jeg har aldri vært først hverken opp eller ned, men hatt det gøy og har hatt artige kompiser å sykle med. Hadde en liten periode hvor jeg ofte kunne være først opp når jeg var tidlig ute med elsykkel. Slik er det ikke lengre nå, da de flere av dem har konvertert, så igjen må kompisene roe tempoet litt, eller vente på toppen eller akseptere at turen blir litt kortere da jeg bruker mer strøm. Heldigvis ingen som slutter å sykle med hverandre grunnet forskjell i form eller utstyr. Nå er vi som oftest på tur for turens og opplevelsens sin skyld, ikke trening eller hardt stravajag. Forstår jo at det ikke er slik for alle. Er man med på tur, så setter man premissene for turen utifra hva hele gruppa klarer/gruppas "svakeste" ledd. Sånn burde det være om man skal på felles tur. Sliter du med å holde følge oppover, så burde de roe tempoet, eller akspetere at de må vente på toppen. Dersom man er sykt mye raskere enn kompisene dine nedover, slutter du da å sykle med dem fordi du må vente på dem i bunn av stien?
|
|
|
13/12/2021 13:35
|
Natier
Veteran
|
Veteran
Hvorfor tror du mange aktive syklister trener med elsykkel? Fordi de blir i dårligere form av dette?
Av satsende rittsyklister jeg kjenner brukes el-sykkel typisk for å få timer på sti når det står rolig på programmet eller for rekogosering av rittløyper.
Redigert av Natier; 13/12/2021 14:00.
/Atle
|
|
|
13/12/2021 14:00
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Hva er alderen på de som har kjøpt seg lett elstisykkel og er fornøyd? Er det en sammenheng mellom alder, nedadgående formkurve og kjøp?
Jeg ser helt klart fordelene med lett elstisykkel. Mitt eneste aber med lett elstisykkel er at helsemessig tar man den litt enkle veien, og konsekvensen for helsa kan være negativ over tid. Jeg kan se effekten på tidligere spreke jobbsyklister som ble i dårligere form etter de fikk seg elsykkel. Får man et par ekstra turer på sti i uka fordi man har elstisykkel, forsvinner nok store deler av den negative helsekonsekvensen. Man må jo også ikke undervurdere Smiles Per Miles.
Har sett få elstisyklister i Maridalen, men de få jeg har sett har fremstått hensynsfulle.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
|
|