|
Betennelse i finger etter grove braking bumps?
|
Betennelse i finger etter grove braking bumps?
03/12/2021 14:37
|
lanwee
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei,
Det er ca 6 uker siden jeg kjørte heisbasert sykling som skulle vise seg å bli min siste sykkeltur i år. I løypa er det et raskt utfor parti på grus, hvor farten blir høy. Dette er like før man skal på heisen igjen, så det er bremsing i et langt parti før det går til fullstendig stopp. Det har da utviklest seg grove braking bumps å det er bare å holde fast for harde livet. Det blir jo mange turer med heis, og jeg begynte å få utrolig vondt i fingrene utover dagen. Det var vondt I et par dager og jeg tenkte ikke mer over det. Så var det neste sykkeltur og da kom smertene tilbake så fort jeg grep rundt sykkelstyret. Jeg kom meg så vidt ned bakken, og det var bare å dra hjem igjen. Jeg har vært hos legen og fått resept på Voltaren, som ikke har hjulpet i det heletatt. Så fort jeg må brukte hånden med som krever litt grep/styrk får jeg vondt. Det funker til det daglige, men sykling er det bare å glemme sånn det er nå. Om det skulle ha noe å si, så sykler jeg på en XL rocky mountain altitude 2021. Jeg er 193 høy med store hender.
Jeg regner med det er fler her som har erfaring med dette? jeg fant et gammelt innlegg her blant annet. Noen som kan gi meg noen tips/råd?
|
|
|
Re: Betennelse i finger etter grove braking bumps?
[Re: lanwee]
03/12/2021 19:22
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Trening av grep og innstilling av bremser. Det kan også være demperen din som er dårlig innstilt, eller at du har holker som ikke passer deg. Det kan være du holder for hardt rundt styret også. Har hatt sånt selv, og det tok lang tid å få det bra. nå bruker jeg kun veldig gode bremser, og gode holker. Har også lært meg å holde lettere rundt holkene, da deathgrip tar knekken på fingrene. jeg sleit LENGE med dette, dessverre, men å ikke sykle er ikke alternativ for meg 
|
|
|
05/12/2021 12:54
|
Timo
Fersking
|
Fersking
Det er viktig å ha en god og avslappet stilling når man sykler, men dette krever at sykkelen er riktig innstilt og at man klarer å slappe av tilstrekkelig når man sykler. En forutsetning for å slappe av er at man føler man har kontroll over sykkelen når man sykler, noe som øker jo bedre man blir. Og jo bedre man blir, jo mindre bremser man, noe som resulterer i at man holder bedre rundt styret og bruker hele kroppen i større grad enn å bremse for harde livet i annenhver sving. Men noe sliten blir man uansett. Derfor vil det også være viktig å trene grepet hvis man er svak. Kettlebell-øvelser er perfekt til dette (swing, clean & press, farmer's walk etc.). Generell styrketrening vil også hjelpe, for da vil man orke å bruke hele kroppen mer når man sykler, noe som gjør at man slapper av mer. Kondisjonstrening vil selvsagt også hjelpe.
Når man får vondt i fingrene kan det være greit å restituere i noen dager. Selv merker jeg at jeg kan være øm i fingrene dagen etter hard bikepark-kjøring, men at det går over helt dagen etter det igjen.
Jeg regner med at det partiet med brake bumps som du beskriver er i Aron? Det rister mye ned der. Tips: Prøv å bremse så lite som mulig i det verste humpepartiet. Du kan også prøve å la sykkelen "riste" under deg mens du holder overkroppen rolig, dvs. ikke prøv å bremse med HELE kroppen.
|
|
|
05/12/2021 14:59
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om det skulle ha noe å si, så sykler jeg på en XL rocky mountain altitude 2021. Jeg er 193 høy med store hender.
Jeg regner med det er fler her som har erfaring med dette? jeg fant et gammelt innlegg her blant annet. Noen som kan gi meg noen tips/råd?
Nevnt av andre her - men holkene ville jeg startet med først. Om du har store hender kan det være at omkretsen på standard størrelse blir for liten og du ender opp med å måtte knytte neven rundt holkene hardere og med krappere vinkel i leddene enn nødvendig. Se hva som finnes av større holker. Jeg har aldri likt ESI sin skumholker og de er litt for tjukke for mine pølsefingre. Men de har et bredt utvalg og får mye skryt. Se også på om holkene er for glatte slik at du holder hardt av den grunn - det er stor forskjell på hvor godt de klistrer seg til henda. Jeg bruker Lizard Skins på flere av mine sykler og liker de godt. Cockpit-oppsett, styrebredde etc regner jeg med du har fått sjekket ut. Bikefit hos en proff kan kanskje være noe å vurdere for å finspisse dette. Og så er det opptrening av hånd, albue, overarm når du har fått kontroll på betennelsen selvfølgelig... Edit: Du skriver 6 uker - og det gjør fortsatt like mye vondt? Mindre? Det høres lenge ut, ta en prat med fastlegen! Jeg vet ikke hva normalt/maks anbefalt forbruk av Voltaren er, men det høres litt lenge ut for meg.
Redigert av Anders A-R; 05/12/2021 15:27.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
05/12/2021 15:13
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Er så heldig å ha vokst opp med en lege som pappa. Hver gang jeg har kommet med en eller annen vondt fra løping, sykling osv er svaret det samme: Gjør det vondt, ikke gjør det. Prøv noe annet en stund. Repeat til det ikke gjør vondt lenger.Nesten aldri fått noe sterkere enn Paracet, og det virker hver gang  Mange gode tips over her. Om du er desperat etter å sykle (sånn som meg) - prøv å justere cockpit helt annerledes. Som nevnt - andre holker, kanskje annet styre, vipp hendlene opp så de nesten står i vater (om de ikke sto sånn før). Prøv å finne en annen stilling som ikke gjør vondt, selv om det ikke er optimalt for syklinga. Trikset er å prøve å avlaste akkurat det som gjør vondt. Prøv en bukkestyresykkel i mellomtiden? Hvis det fortsatt er vondt når du ikke har gjort det som gjør vondt på en stund - da er neste steg å gå til en proff.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
06/12/2021 11:13
|
lanwee
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Tusen takk for gode tips folkens! Det setter jeg pris på  Utifra hva jeg leser her, kan det tenkes at jeg må finne meg tykkere holker. Tenker også at jeg skal skaffe meg et bredere og høyere styre. Jobbe med grep er noe jeg også må jobbe med tenker jeg, være mer avslappet osv. Sånn ellers har jeg trent på gym i mange år, men det dabbet av når koronaen kom. Har ikke trent med kettlebells før, så det skal jeg starte med når fingern er frisk igjen. Jeg regner med at det partiet med brake bumps som du beskriver er i Aron? Det rister mye ned der. Tips: Prøv å bremse så lite som mulig i det verste humpepartiet. Du kan også prøve å la sykkelen "riste" under deg mens du holder overkroppen rolig, dvs. ikke prøv å bremse med HELE kroppen. Det stemmer! Edit: Du skriver 6 uker - og det gjør fortsatt like mye vondt? Mindre? Det høres lenge ut, ta en prat med fastlegen! Jeg vet ikke hva normalt/maks anbefalt forbruk av Voltaren er, men det høres litt lenge ut for meg. Voltaren kuren gikk jeg på i en uke, og det hjalp ikke. Det gjøre fortsatt like mye vondt ja. Fks å dra en manual eller dumper er uaktuelt... Generelt å holde i noe i det daglige er smertefult. Har bestilt legetime igjen, så før høre hva hun sier da.
|
|
|
[Re: Timo]
07/12/2021 07:58
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg regner med at det partiet med brake bumps som du beskriver er i Aron? Det rister mye ned der. Tips: Prøv å bremse så lite som mulig i det verste humpepartiet. Du kan også prøve å la sykkelen "riste" under deg mens du holder overkroppen rolig, dvs. ikke prøv å bremse med HELE kroppen.
Har leddkapselsmerter i høyre hand fortsatt etter min første dag der, det er nå 1.5 år siden. De er heldigvis veldig milde og kommer ikke når jeg strammer musklene rundt, men fortsatt irri å bli påminnet at noe er litt fucka så lenge etter. Takk for gode tips!
Redigert av Ndreas; 07/12/2021 07:58.
|
|
|
[Re: Ndreas]
20/01/2022 12:33
|
lanwee
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Bumper denne. Noen flere som har erfaringer med dette eller tips? Fortsatt så er fingern min ubrukelig. Legen anbefalte fysioterapeut, men det var bare tull... Litt massasje og strømbehandling var det han prøvde seg på. 700 kr rett ut av vinduet
|
|
|
21/01/2022 10:08
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Bumper denne. Noen flere som har erfaringer med dette eller tips? Fortsatt så er fingern min ubrukelig. Legen anbefalte fysioterapeut, men det var bare tull... Litt massasje og strømbehandling var det han prøvde seg på. 700 kr rett ut av vinduet
Du må ikke tro at én behandling skal utføre mirakler. Blir nok heller noen tusen. Min erfaring er at fingrene mine har det bedre om de er varme, dvs. kalde fingre er ikke noen suksessoppskrift. Dessverre er det noe som må gå seg til, og det kan være du aldri blir kvitt det. Jeg har slitt med fingrene mine siden 1996 (første år med stisykling etter at jeg ødela en helt annen finger i 1995). Gode bremser, gode dempere og varme fingrer er suksessoppskriften min.
|
|
|
[Re: baronKanon]
25/01/2022 13:19
|
lanwee
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Du må ikke tro at én behandling skal utføre mirakler. Blir nok heller noen tusen. Min erfaring er at fingrene mine har det bedre om de er varme, dvs. kalde fingre er ikke noen suksessoppskrift. Dessverre er det noe som må gå seg til, og det kan være du aldri blir kvitt det. Jeg har slitt med fingrene mine siden 1996 (første år med stisykling etter at jeg ødela en helt annen finger i 1995). Gode bremser, gode dempere og varme fingrer er suksessoppskriften min. Har skjønt at det ikke er noe quickfix her ja.. Jeg venter på innkallingsbrev til ortoped også en spesialist som håndterer ting som dette med injeksjoner av kortison osv. Så kanskje jeg får noen svar der. Tenker jeg skal oppgradere bremsene mine, også justere litt på dempere når sessongen starter igjen.
Redigert av lanwee; 25/01/2022 13:19.
|
|
|
|
|