Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 101 av 116 1 2 99 100 101 102 103 115 116

Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2725787 15/12/2022 13:26
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: JoachimV
Sitat: fredriks

Tydligen att det blir enklare når man bara ignorerar fakta. Igår fick du ett tydligt eksempel på att hypotesen stämde för ett tillfälle.

Et enkelt ubekreftet tilfelle, ja det stemmer hypotesen kan stemme for et enkelt tilfelle etter et år og et større antall husstander.

Gratulerer.

Hva er det du mener? Dette gjelder jo alle hustander i alle perioder denne denne strømstøtterordningen er i drift.

La oss heller få noen tall på bordet her da? Jeg foreslår vi laster ned elhub-filene for vår egne boliger (som man bruker og bor i), laster de opp på på minpotpris og ser hva vi får for slags utslag mot snittprisen. Her er hvordan det ser ut når jeg lar skjødeløse bli med å planlegge når utkoblbar strøm skal brukes og ikke:

[Linket bilde fra iili.io]

Jeg foreslår september 2022, så får vi noen tall på bordet hva dette kan utgjøre i kroner og øre. Da har vi kanskje noe mer hensiktsmessig å diskutere rundt når vi ser på hvordan dette rammer de som har dårlig råd og ikke evne til å automatisere seg til bedre strømstøtte.

JoachimV? Appelsin? Fredriks?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2725789 15/12/2022 14:20
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Tange kanskje?

Huff da 6.3 øre. Jeg tror at vi alle kan være enige om at når strømprisen ER et problem for noen (< reele personer, hustander osv.), så er det ikke 6,3 øre, det dobbelte eller tregangeren, 20 øre som er utfordringen, selv om det ikke er strømstøtte på hele beløpet.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tange] #2725790 15/12/2022 14:39
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Tange
Tange kanskje?

Huff da 6.3 øre. Jeg tror at vi alle kan være enige om at når strømprisen ER et problem for noen (< reele personer, hustander osv.), så er det ikke 6,3 øre, det dobbelte eller tregangeren, 20 øre som er utfordringen, selv om det ikke er strømstøtte på hele beløpet.

Det er ift snittprisen. Jeg er mer interessert i hva folk faktisk får her inne, så kan vi sammenlikne på kroner hva det har å si for folk.

Kan ikke du teste a Tange, og se hva du får for september? Jeg lover å laste opp min etter vi får inn litt flere synspunkter.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2725793 15/12/2022 19:08
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Tagelli

Hva er det du mener? Dette gjelder jo alle hustander i alle perioder denne denne strømstøtterordningen er i drift.

Nei dette gjaldt dette tilfellet:

Sitat: ML1

Snittpris nov 171 øre- støtte 49 øre pr kWh. Gir vel ca 50%?

Jeg får feilmelding på å laste ned fra Elhub. Vet heller ikke hvor på minspotpris dette skal ha noe for seg.

Det enkleste er å ta det du betaler for forbruket på strømregningen å dele denne summen på antall kWt. Tunga rett i munnen på moms og å holde alt av avgifter, påslag osv utenfor.

Hvis jeg som ikke har spotpris skal få til dette nå må jeg regne det ut time for time og det gidder jeg ikke.

Redigert av JoachimV; 15/12/2022 19:09.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2725794 15/12/2022 20:42
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg får feilmelding på å laste ned fra Elhub. Vet heller ikke hvor på minspotpris dette skal ha noe for seg.

Du får inn på «beregn faktura» og velger «last opp fra elhub». Da får du en detaljer oversikt over forbruket ditt, strømstøtte og grafer og tall som viser hvor «lur» du har vært med forbruket ditt.

Om du inne får ut dataene dine fra Elhub, bryter de mot rollen de har ifølge « Forskrift om måling, avregning, fakturering av nettjenester og elektrisk energi, nettselskapets nøytralitet mv.» og du bør for felleskapets gode ta kontakt med de for å få de til å rette.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2725795 16/12/2022 07:21
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Du får inn på «beregn faktura» og velger «last opp fra elhub». Da får du en detaljer oversikt over forbruket ditt, strømstøtte og grafer og tall som viser hvor «lur» du har vært med forbruket ditt.

Om du inne får ut dataene dine fra Elhub, bryter de mot rollen de har ifølge « Forskrift om måling, avregning, fakturering av nettjenester og elektrisk energi, nettselskapets nøytralitet mv.» og du bør for felleskapets gode ta kontakt med de for å få de til å rette.

Hvorfor kan du ikke selv som skriker høyest gjøre det i stedet for å forvente at andre skal gjøre dette?

Det var en feil på Elhun i går, virker igjen nå.
Viktig å sette alt av påslag osv i 0,- hvis ikke blir det også med og det blir jo feil. Det er fortsatt veldig enkelt (enklere?) å se dette på egen strømregning hvis man forstår seg på moms og slikt.

Her er mine avvik i ØRE etter 12 måneder med strømstøtte i følge minspotpris. f.o.m desember 21 t.o.m november 22.

-9.31
1.34
1.77
4.77
3.56
2.47
0.03

-2.74
-2.13

4.34
8.04
17.65

Verdt å merke at jeg har fastpris å gjør derfor ingen andre tiltak enn 2-3 grader nattesenk på panelovnene. (Noe som egentlig virker mot sin hensikt her). Det er ganske selvforklarende at alle som gjør minimale tiltak vil komme positivt ut av det. Alle som lader elbil på natta f.eks.

Også greit å huske på at strømstøtten er og skal belønne sparetiltak der det brukes mest strøm og når den er dyrest. Nordmenn har selv ønsket spotpris. Det var 4% fastprisavtaler i Norge for et år siden når skiten traff vifta. Enkle tiltak når strømmen er dyr vil åpenbart gi positive resultater på strømstøtten.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2725801 16/12/2022 08:42
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Hvorfor kan du ikke selv som skriker høyest gjøre det i stedet for å forvente at andre skal gjøre dette?

Mener du å spørre om noen er interessert i å dele reele data er "skrike høyest"? Hvorfor mener du det? Jeg prøver jo bare å få en rasjonell diskusjon om emnet som går på rene tall istedenfor å synse og mene utover "hvis det var så ille ville journalister tatt tak i det"

Poenget var å se om det var noen av debattmotstanderne som var villige til å dele sine data og flytte diskusjonen over på reelle situasjoner og ta det derfra. Jeg venter litt til og ser om flere kommer på banen, så deler jeg mitt i løpet av dagen.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2725803 16/12/2022 09:16
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Mener du å spørre om noen er interessert i å dele reele data er "skrike høyest"? Hvorfor mener du det? Jeg prøver jo bare å få en rasjonell diskusjon om emnet som går på rene tall istedenfor å synse og mene utover "hvis det var så ille ville journalister tatt tak i det"

Poenget var å se om det var noen av debattmotstanderne som var villige til å dele sine data og flytte diskusjonen over på reelle situasjoner og ta det derfra. Jeg venter litt til og ser om flere kommer på banen, så deler jeg mitt i løpet av dagen.

Jeg mente at det er bemerkelsesverdig at det er den som roper høyest om at strømstøtten er så forferdelig dårlig (juks fra Støre & Co) også er den som ber andre om å dokumentere at den faktisk er det.

Jeg har kjent til mine tall og en gjeng andre brukere fra Tibber siden i fjor vinter. Så jeg er ganske komfortabel med hvor jeg står i denne diskusjonen.

Problemet som åpenbarer seg for motstanderne av strømstøtten her er jo følgende:

Huff!!
Din snittpris er x øre høyere enn gjennomsnitt spotpris. Du kan prøve å flytte forbruket til når strømprisen er billigst.

Så jeg ville kanskje vært litt forsiktig med å rope høyest hvis man har høye røde tall her.

Eller mener du at man skal belønnes for å bruke mest strøm når alle andre gjør det og det er dyrest? Det blir ganske rart å ha fremmet spotpris for så å forvente at man ikke lenger skal måtte ta konsekvensene av sviningingene i pris når det er dyrest.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2725804 16/12/2022 09:21
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Problemet som åpenbarer seg for motstanderne av strømstøtten her er jo følgende:

Huff!!
Din snittpris er x øre høyere enn gjennomsnitt spotpris. Du kan prøve å flytte forbruket til når strømprisen er billigst.

Så jeg ville kanskje vært litt forsiktig med å rope høyest hvis man har høye røde tall her.

Jeg ser du fortsatt ikke tar poenget, så jeg venter litt til og ser om noen flere melder seg på utfordringen om å dele, sånn at vi har litt bedre diskusjonsgrunnlag.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2725808 16/12/2022 09:37
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Huff!!

Jeg ser du fortsatt ikke tar poenget, så jeg venter litt til og ser om noen flere melder seg på utfordringen om å dele, sånn at vi har litt bedre diskusjonsgrunnlag.

Da avventer jeg også poenget. Har ventet et år så jeg kan fint vente litt til. ICON_SMILE

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2725809 16/12/2022 09:44
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

Da avventer jeg også poenget. Har ventet et år så jeg kan fint vente litt til. ICON_SMILE

Jeg tror du hverken vil eller klarer skjønne poenget, så dette er egentlig ikke for deg, men for diskusjonen ellers. Men flott hvis du kan bli med å diskutere fra pemissene tallene gir annet enn å gå til "dumme folk som er fattige fortjener det" sporet du har låst deg fast i.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2725810 16/12/2022 09:46
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Jeg tror du hverken vil eller klarer skjønne poenget, så dette er egentlig ikke for deg, men for diskusjonen ellers. Men flott hvis du kan bli med å diskutere fra pemissene tallene gir annet enn å gå til "dumme folk som er fattige fortjener det" sporet du har låst deg fast i.

Gratulerer med dagens stråmann. Denne står seg nok godt inntil videre.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tagelli] #2725815 16/12/2022 10:24
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange
Tange kanskje?

Det er ift snittprisen. Jeg er mer interessert i hva folk faktisk får her inne, så kan vi sammenlikne på kroner hva det har å si for folk.

Kan ikke du teste a Tange, og se hva du får for september? Jeg lover å laste opp min etter vi får inn litt flere synspunkter.

Joda, den skjønte jeg. Men det er priser på 150 øre som evt. er problemet ikke 156.30 øre.
Jeg vet ikke om mine tall er så interessante. Jeg har for tiden bare 400w elvarme i huset og resten går på ved. Men om jeg ikke må lage ørten nye ktti, for å få gjort sjekken skal jeg se om jeg får tid i løpet av helgen.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2725816 16/12/2022 10:24
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B

Her er mine avvik i ØRE etter 12 måneder med strømstøtte i følge minspotpris. f.o.m desember 21 t.o.m november 22.

Hvordan du klarer å få så lave avvik på gjennomsnittsprisen når ikke gjør noen tiltak er for meg en gåte. I de periodene med høy pris (hvor den gjerne er mye lavere på natten) så har min familie et avvik på mellom 18 og 25 øre. Vi bor i en ny leilighet (2019) på 80 m2 med to små barn (1+2 år), så middag osv må naturlignok lages når prisen er høyest da barna må ha mat til et fornuftig tidspunkt og ikke når strømprisen er lavest. Skrur av varmekabler i gangen når man går på jobb og skrur de på igjen når man kommer hjem med barnehagebarn med sko, votter osv som må tørke til neste dag og kjører alt av oppvaskmaskin, vaskemaskin osv sent på kvelden/på natta. Så jeg føler vi gjør det vi kan for å spare strøm/spre ut forbruket etter beste evne, allikevel er vi ikke i nærheten av å få spotprisen i nærheten av månedens snittpris.

Disclaimer: Vi ender opp på under 8 000 kwh uten å fyre med ved, så klager ikke over at det er dyrt, synes bare som flere at ordningen ikke fungerer kjempebra.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2725819 16/12/2022 12:05
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
3,59 under spotpris.
Lever helt vanlig, men elbil drar ned snittet.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2725820 16/12/2022 12:37
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Är kanske inte så lätt att flytte förbruket för oppvärming når det är -15 - - 20 dygnet rundt och strömmen är dyr?

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Supermann] #2725821 16/12/2022 13:59
Tex Offline
Besatt
Besatt
Jeg gir meg ikke helt på gasskraften ...

Sitat: Supermann
Regnestykket for gasskraftverk er håpløst i Norge. Er ikke akkurat en kø av investorer som har lyst til å lage gasskraftverk i Norge. Og det er det gode grunner til.

Nå har jeg funnet noen tall:
https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/kostnader-for-kraftproduksjon/

For meg ser det ut som at det vi nå satser på i Norge, flytende havvind, også er det alternativet som vil ha høyest produksjonskostnad, omtrent dobbelt så høy som for gasskraft.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2725824 16/12/2022 14:11
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hittil i desember har jeg en gjennomsnittlig kWh-pris på 72 øre ( inkl avgifter, inkl strømstøtte ex nettleie).
Ikke så mye å miste nattesøvnen av .

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tex] #2725825 16/12/2022 14:15
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Tex

For meg ser det ut som at det vi nå satser på i Norge, flytende havvind, også er det alternativet som vil ha høyest produksjonskostnad, omtrent dobbelt så høy som for gasskraft.

Når ingen store vassdrag skal bygges ut og ingen vil ha vindkraft på land, hva er da igjen?
Microkraftverk produserer ikke så mye.
Solkraft virker ikke om vinteren.
Kjernekraft er det mange som ikke vil ha og gir egentlig ganske dyr strøm.

Hvis nedtappingen av magasinene fortsetter i det tempoet som det gjør nå, vil ikke situasjonen bli noe bedre til sommeren/høsten en det det var i sommer.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Tex] #2725826 16/12/2022 14:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Tror en väldigt viktigt orsak till att man inte vill ha gaskraftverk i Norge är att den er fossil. Man vill ju till och med elektrifisera anlegg som idag bruker gas som energikilde.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Plankepetter] #2725827 16/12/2022 14:39
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Är kanske inte så lätt att flytte förbruket för oppvärming når det är -15 - - 20 dygnet rundt och strömmen är dyr?

Troller du igjen?
Sitat: Tex
Jeg gir meg ikke helt på gasskraften ...

Sitat: Supermann
Regnestykket for gasskraftverk er håpløst i Norge. Er ikke akkurat en kø av investorer som har lyst til å lage gasskraftverk i Norge. Og det er det gode grunner til.

Nå har jeg funnet noen tall:
https://www.nve.no/energi/analyser-og-statistikk/kostnader-for-kraftproduksjon/

Det er vel egentlig ganske uinteressant når vi uansett skal vekk fra å brenne opp fossile energikilder.

Sitat: Plankepetter

Solkraft virker ikke om vinteren.

Dette er jo bare helt feil. Tverimot så har solcellepanel høyere virkningsgrad ved lavere temperaturer. En utfordring er snø på panelene, det kommer nå paneler med oppvarming for å smelte snø ved å reversere strømmen.
Mener det er funnet effekt av solenergi opp til Tromsø i nord. Det er bare et lass med myter at sol ikke er egnet i Norge.
Det forskes også på bakkemonterte anlegg med tosidige paneler som utnytter refleksjonene fra snøen. ROAF er et forskningsprosjekt på dette.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Duck] #2725828 16/12/2022 14:52
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Troller du igjen?

Nei, hvorfor skulle jag göra det? Kom bara med lite fakta som är väldigt relevant för min situation senaste tiden. Är ju vid sådana tillfällen som faktiskt strömstötten kan göra en relevant forskjell som er omöjlig att förutspå.

Är inte så väldigt lätt att bara flytte rundt en hel del av förbruket når strömmen för att strömmen råkar vara dyr.

Men lite göy att din egen forskjell i pris för november överensstämde rätt bra med "Et enkelt ubekreftet tilfelle".

Dette er jo bare helt feil. Tverimot så har solcellepanel høyere virkningsgrad ved lavere temperaturer. En utfordring er snø på panelene, det kommer nå paneler med oppvarming for å smelte snø ved å reversere strømmen.
Mener det er funnet effekt av solenergi opp til Tromsø i nord. Det er bare et lass med myter at sol ikke er egnet i Norge.
Det forskes også på bakkemonterte anlegg med tosidige paneler som utnytter refleksjonene fra snøen. ROAF er et forskningsprosjekt på dette.

Tror inte ens det er verdt att kommentera det där ... mer än att kanske dagarna er "lite" kortare på vintern och solinstrålningen är "lite" mindre.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: HeavyDude] #2725829 16/12/2022 15:00
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: HeavyDude
Hittil i desember har jeg en gjennomsnittlig kWh-pris på 72 øre ( inkl avgifter, inkl strømstøtte ex nettleie).
Ikke så mye å miste nattesøvnen av .
Har du fastpris enda?

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2725830 16/12/2022 15:13
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Tror inte ens det er verdt att kommentera det där ... mer än att kanske dagarna er "lite" kortare på vintern och solinstrålningen är "lite" mindre.
Når jeg estimerte produksjon fra solceller fikk jeg disse denne fordelingen.

Øst Vest
Januar 1,2% 1,2%
Februar 3,1% 3,2%
Mars 8,1% 8,1%
April 12,5% 12,5%
Mai 16,1% 15,8%
Juni 17,5% 17,3%
Juli 15,7% 15,7%
August 11,9% 12,1%
September 8,0% 8,2%
Oktober 3,8% 3,9%
November 1,4% 1,4%
Desember 0,7% 0,7%
Totalt 100% 100%

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Andreas83] #2725831 16/12/2022 15:20
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Vet ikke vad du bruker för tal men de överenstämmer väl rimeligt bra med vad solenergiföreneninge skriver

"Solinnstrålingen i Norge varierer mye gjennom året. Den høyeste innstrålingen opplever vi fra mai til juli, og lavest innstråling i desember og januar. Ved å optimalisere helningsvinkelen til et solcelle- eller solfangeranlegg kan vi oppnå at solenergien vil gi et betydelig bidrag i månedene fra mars til oktober. For solceller er det faktisk en fordel med det kalde klimaet i Norge, siden solcellene er mer effektive når de er kalde. Det kan derfor være høy produksjon av solenergi på en kald og fin dag i mars."

Lite energi blir det väl på vintern men jag skulle si det är mycket närmare fungerer ikke på vintern än att det är helt fel att de ikke fungerer på vintern.

Sämre på vintern desto längre nord man kommer är det också.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Andreas83] #2725832 16/12/2022 15:35
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Andreas83

Øst Vest

Svaret ditt er jo der. En øst/vest-retning av panelene vil av åpenbare grunner være dårlig på vinteren derfor ser man etter andre løsninger vis man ønsker produksjon på vinteren. I områder med mye snø så kan man se bort fra disse månedene og da vil dette være en grei løsning. Jeg har vært med på Nord/Sør prosjekter hvor man gjør det for å få bedre balansert produksjon gjennom året om enn så "feil" det virker.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: fredriks] #2725833 16/12/2022 15:46
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J

Desto bedre resten av året...

"Trass i mørketida, er det også meir sollys i nord enn ein skulle tru. Totalt sett er det faktisk fleire soltimar ved polarsirkelen enn ved ekvator."

https://www.met.no/nyhetsarkiv/gode-muligheter-for-solenergi-i-norge

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2725834 16/12/2022 15:59
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Svaret ditt er jo der. En øst/vest-retning av panelene vil av åpenbare grunner være dårlig på vinteren derfor ser man etter andre løsninger vis man ønsker produksjon på vinteren. I områder med mye snø så kan man se bort fra disse månedene og da vil dette være en grei løsning. Jeg har vært med på Nord/Sør prosjekter hvor man gjør det for å få bedre balansert produksjon gjennom året om enn så "feil" det virker.
Nå er verden slik at en må forholde seg til hvordan hus er bygget. Har bekjente som fikk installert solceller før strømprisene gikk drastisk opp, de er sånn middels fornøyd, pga. helt klart lavere produksjon enn de ble forespeilet. Det er også endel misinformasjon når det kommer til hvor effektive solceller er i praksis, ref. Gammel TU artikkel som belyser temaet.

Solceller er fint og flott, og en miljøvennlig måte å lage energi på, dog ikke for hvermannsen. Det er endel negative sider ved produksjonen, og bransjen har cowboytendenser (ref. DN-artikkel). Selv er jeg nysgjerrig når f.eks. Proff: Otovo ASA skal gå med positivt årsresultat. Utfordringen er at en må drive med markedskorrigering for at det skal bli lønnsomt, og da er ting ikke så rett frem lengre. Må en gi massiv støtte for at det skal på papiret være lønnsomt, samt at en må forby alternative oppvarmingskilder, klusser man litt med "det frie" markedet som strømmarkedsforkjemperne er opptatte av. (Ikke at jeg imot å støtte miljøvennlige energikilder eller forby oppvarming via olje/parafin/gass/gamle ineffektive peiser.)

Jeg har tidligere lekt meg litt i Excel for å se hvor kostnadsbesparende solceller ville være. Her er to utklipp (34=22Øst+12Vest.26=14Øst+12Vest):[Linket bilde][Linket bilde]

Redigert av Andreas83; 16/12/2022 16:22.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: Andreas83] #2725835 16/12/2022 16:08
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Andreas83
Nå er verden slik at en må forholde seg til hvordan hus er bygget.

For all del, men nå svarte jeg i utgangspunktet på den noe bombastiske påstanden:

"Solkraft virker ikke om vinteren"

Og da gjaldt det nasjonal kraftproduksjon som kan optimaliseres, ikke individuelle husholdninger.

Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres? [Re: JoachimV] #2725836 16/12/2022 16:46
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Desto bedre resten av året...

"Trass i mørketida, er det også meir sollys i nord enn ein skulle tru. Totalt sett er det faktisk fleire soltimar ved polarsirkelen enn ved ekvator."

https://www.met.no/nyhetsarkiv/gode-muligheter-for-solenergi-i-norge

Trodde vi diskuterade hur bra solenergi är på vintern i Norge. Alltså det du skrev att någon hade helt fel om.

Side 101 av 116 1 2 99 100 101 102 103 115 116

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå