|
|
Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
|
Re: Strømprisene og utvekslingsfesten -hva bør gjøres?
[Re: Duck]
08/12/2021 09:32
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Acer er ikke problemet, det er avtalen/den manglende interne reguleringen som er årsaken. Å selge dyrt og importere billig er i utgpkt ikke dumt og kan absolutt la seg gjøre. Det er viljen det står på. Derfor jeg stusser på hvordan de velger å håndtere dette. De må jo forstå at dette blir enda en runde av mange nå hvor de blir drevet fra skanse til skanse og på toppen av det hele i et prosjekt hvor de går ut og skal gjøre en forskjell for vanlige folk. Det ligger åpne mål hele veien hvor de ikke bare kunne unngått kjeft og mistillit, men tom høstet heder for å gjennomføre det de gikk til valg på. Helt ubegripelig.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: GeirK]
08/12/2021 09:34
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Høyre som i sin tid var i en av regjeringene som har vært pådriver for Acer mfl. synes det er utrolig skuffende. FRP som i sin tid også støttet Acer-forslaget mener at det ikke holder (partiet som tidligst innså sin tabbe, men som trakk seg for sent ut allikevel?). SP som sitter ordentlig i saksa (manglet vel noen vegger som kunne skrives på i Hurdal). Og AP som i opposisjpon støttet Acer, fortsetter nok å støtte seg på tanken at de også ved neste valg fortsatt vil være størst.
Har du satt deg inn i hva ACER er? Har du lest avisinnlegget i NRK som jeg linker til? Update: Hmm, ser at teksten er såpass endret nå at du godt kan la være å lese den nå (kl. 11.30) for å skjønne sammenhengen. Den er ikke der lenger, men kommentaren får stå.
Redigert av Tange; 08/12/2021 10:33. Rediger grunn: NRK har endret innlegget såpass mye at sammenhengen mellom innlegg og kommentar er fullstendig fraværende
|
|
|
08/12/2021 10:03
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ang min siste post. Kan det være at de "bare" sliter med kommunikasjonen og at den første kun er nødhjelp og at denne gruppen også vil nyte godt av en mer generell løsning. Skal det vise seg å stemme så må de uansett begynne å komme seg opp fra benken og begynne å spille ball.
Tatt fra DNs nyhetsmail nå
Regjeringen har alt varslet økt bostøtte, sosialhjelp og studiestøtte. Så jobbes det med en ny ordning for å gi strømstøtte til vanlige husholdninger.
– Men den ordningen må være solid. Vi må utarbeide en ordning som kan virke, og kan virke raskt og komme i gang i desember – januar. I løpet av timer, eller en dag eller to, så er denne ordningen på plass, varslet Støre.
|
|
|
08/12/2021 14:33
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Hvis noen tror at folk med middels eller høyere inntekter vil få noen form for strømstøtte, så er det temmelig naivt. Den røde delen av regjeringen og deres støttespillere i SV er egentlig veldig fornøyd med å få en "gratis" omfordelingspolitikk der de kan velge å yte støtte til de med lave inntekter, og dermed oppnå en relativt sett hardere skattlegging av "de rike".
Det er i hvert fall hva jeg tror, så får vi se hva som skjer.
|
|
|
08/12/2021 14:51
|
Lucifer-
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
[Re: mroek]
08/12/2021 15:11
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Hvis noen tror at folk med middels eller høyere inntekter vil få noen form for strømstøtte, så er det temmelig naivt. Det praktiske problemet er å kjapt lage helt nye ordninger som det ikke finnes etablerte kanaler for, slik som å betale kontanter til alle eller noen strømkunder. Det Støre sa, hvis jeg oppfattet ham riktig, var at de nå ser på muligheten for å gjøre noe "via strømregningen". Og ettersom Hafslund ikke vet hva jeg tjener, må det da nødvendigvis bli noe som er uavhengig av inntekt. Redusert mva. på strøm og nettleie i vintermånedene, hvis jeg skal tippe. Vi får se.
|
|
|
[Re: mroek]
08/12/2021 15:26
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Hvis noen tror at folk med middels eller høyere inntekter vil få noen form for strømstøtte, så er det temmelig naivt. Den røde delen av regjeringen og deres støttespillere i SV er egentlig veldig fornøyd med å få en "gratis" omfordelingspolitikk der de kan velge å yte støtte til de med lave inntekter, og dermed oppnå en relativt sett hardere skattlegging av "de rike".
Det er i hvert fall hva jeg tror, så får vi se hva som skjer. Er nok ganske mange med middelshøy inntekt som "sliter" også. Vi får en ekstra regning på 8000 kr i desember regner jeg med. Den kan vi betale nok så greit med en hustandsinntek på 1,2 mill. Men, da er det ikke mye igjen til forbruk og om ikke middelklassen kan bruke lønnen sin til forbruk da går jo dette ut over økonomien generelt. Så om ikke alle får samme kompensasjon da er man jo lige langt.
|
|
|
08/12/2021 16:06
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Jeg håper jo at jeg tar feil, og det Støre sier i artikkelen som Lucifer- linket til kan jo tyde på det. Jeg synes forsåvidt det er mest rettferdig at alle får ta del i en slik kompensasjonsordning, men jeg er altså åpen for at de vil benytte anledningen til å utøve litt aktiv fordelingspolitikk også.
Argumentet med at det er vanskelig å lage en splitter ny ordning med differensiering er nok gyldig, men jeg tviler på at det er umulig. Staten har jo tross alt informasjon om alles inntekt og skatt, og den informasjonen kan benyttes til differensiering. Rent teknisk er det kanskje ikke så enkelt å få det til på kort sikt, det ser jeg.
|
|
|
[Re: GeirK]
08/12/2021 16:24
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Mener du at Erna Solbergs regjering bærer hovedansvaret for de høye strømprisene? Nei.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
08/12/2021 16:58
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Tør man håpe på et solid håndslag til oss Tesla-eiere? Med to el-biler i garasjen går det unektelig en del strøm.
|
|
|
08/12/2021 17:08
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har i hvert fall hørt om økonomisk støtte for de som fortsatt kjører fossilbiler og opplever skyhøye drivstoffpriser.
Snakk om 2-3 kroner på pumpeprisen, et slags trumf-kort opplegg. Setter inn støttekort før man setter inn bankkortet og får da refundert 2-3 kroner literen i slutten av måneden.
|
|
|
08/12/2021 18:13
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alle synes nå enige om at strømprisene er for høye. Men hva mener man er «riktig» pris på strøm ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
08/12/2021 19:58
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Riktig pris er slik at vi har insentiver for å være noenlunde forsiktig med forbruket og f.eks lade på bilen på natta, samtidig som leverandørene har et normalt overskudd. Hva vil det si i praksis?
Altså et par knepp opp fra prisen i fjor og milevis unna dagens nivå.
|
|
|
[Re: runermm]
08/12/2021 20:20
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg betalte 0.65/ kWh i november og desember i fjor, i år betaler jeg 1.35 ( ex nettleie). Altså en dobling, men ingen krise vil jeg påstå. Så hvis «et par knepp opp» er ca 1 kr/kWh , så er vi ikke så langt unna ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
08/12/2021 20:52
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vanlig forbruk for en familie er vel fra 10 til 20 tusen timer. Et sted mellom 0,65 og 100 øre vil kanskje være en fornuftig pris. I tillegg kommer all verdens merkelige tillegg da. De bør man også se gjennom. De nye reglene fra 1. januar kan slå alle veier.
|
|
|
08/12/2021 20:56
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ei krone fast året rundt er vel omtrent snittet for de siste årene ink alle avgiftene. Med en 25/25/50 fordeling på punktene nedenfor.
Legge ut noen gulerøtter for lavere enn et definert snitt og straff for over.
Mer av midlene direkte inn i ENØK og gjøre disse tilgjengelige for alle og ikke som i dag hvor mesteparten er reservert utbyggere. Da har man mulighet til å gjøre noe hvis man bryter terskelen for påslaget og samtidig oppnår vi generell energiøkonomisering.
En del av krona satt av til utvikling av nye grønne energikilder og ikke minst oppgradering av de eksisterende kraftverkene. Finansiering av kabler lengre enn våre naboland får andre enn forbrukerne finansiere.
En rabatt på noen tiører (i praksis ikke bli belastet for feks ENØK avgiften) til industrien og frivillige org/kultur/idrett
Da bør det være igjen et greit overskudd som kan fordeles til eierne stat fylkeskommune og kommune Evt bare gjøre det statlig. Personlig er jeg tilhenger av at noe bør gå dit hvor det produseres, men ikke så lokalt at man sitter med en søkkrik kommune og en fattig rett ved siden av. Ål vs Gol er et godt eks. I dette tilfellet vil Hallingdal være et greit avgrenset område. Fylkeskommunen Viken vil bli for svært.
Finnes sikkert mye å utsette på forslaget, men som en ramme kunne det kanskje ha fungert.
Vi bør utnytte at vi har billig energi som i tillegg er fornybar. Det er et vanvittig gode og har tjent oss særdeles godt.
|
|
|
08/12/2021 21:02
|
Lucifer-
Entusiast
|
Entusiast
Jeg mener de nye reglene som kommer fra 1. januar monner for lite. Med to elbiler og strømfyrt bolig på 180kvm blir det rett og slett for mye mikkmakk som skal gå opp om jeg skal klare å holde meg under 10kWh som makstime gjennom en hel måned. Særlig nå på vinteren. Så må man også regne på kosten ved å fordele lading av bilen utover døgnet, kontra å kjøre full guffe på natta.
Jeg ser for meg at jeg setter tibber til å sperre maksforbruk på rett i underkant av 15kWh for å kunne leve tilnærmet normalt, og for å kunne maksimere lading av elbil på natta. Om jeg må betale 250,- ekstra i måneden for å gjøre det på den måten er det for meg verdt det.
Kona blir ikke særlig blid om bilen hennes ikke er fulladet en morgen, så den har fått førstepri. Teslaen drar jo 11kWh aleine om jeg vil det.
Det kan ikke være tvil om at dette vil merkes for de aller fleste husstander. Det er jo en viss sammenheng mellom inntekt og forbruk, og selv om vår hustandsinntekt er relativt god, er det ikke sånn at jeg setter pris på å få utgifter på 3-4k ekstra hver måned frem til april. Vi setter av 3000kr hver eneste måned gjennom året til strøm, og de to siste årene har vi opparbeidet en buffer på 18500,-. At den bufferen forsvinner på noen få måneder føles ganske håpløst.
Redigert av Lucifer-; 08/12/2021 21:30.
|
|
|
08/12/2021 21:24
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At du ikke skal klare det har vel i utgpkt vært meningen. Disse modellene ble laget før the great awakening vi nettopp har vært igjennom og er derfor et produkt av tanken om strømmen som en extra skattekasse fordekt som vare påvirket av ytre krefter som vær osv. Når strømregningen blir like komplisert som tlf regningen er det en grunn til det. Det begynte med to delingen av forbruk og nett. Nå sitter vi her og blir nedringt av tidligere katalogselgere opptil flere ganger om dagen med det ene tvilsomme tilbudet etter det andre. Det er en skam helt enkelt og ikke en sivilisert nasjon verdig. Jeg vil tro vi får en helt ny og oversiktlig struktur snart. Noe annet blir for kostbart politisk. Jeg som bor i passivhus med fjernvarme og gjennomisolert vil kanskje kunne ha klart å kjøre 7,2 laderen på natten og akkurat klart meg under 10 grensa, men da kan jeg feks ikke glemme at jeg ikke kan kjøre oppvaskmaskinen in case kablene på badet i 2 etg skulle slå inn. Så lav er grensa. Folk i vanlige hus har ikke sjans uten å løpe rundt og være strømpoliti og lage dårlig stemning i heimen. Jeg har funnet ut at jeg ikke gidder å stresse med det, men mulig det går i mitt tilfelle likevel.
|
|
|
[Re: Lucifer-]
08/12/2021 22:52
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Jeg mener de nye reglene som kommer fra 1. januar monner for lite. For lite for hva? Poenget er jo at nettselskapet skal slippe å bygge ut så mye. Det skal få folk til å tilpasse seg, så er det jo bra om det ikke blir for radikalt nå i starten, slik at teknologien får utvikle seg.
|
|
|
[Re: appelsin2]
09/12/2021 07:36
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg mener de nye reglene som kommer fra 1. januar monner for lite. For lite for hva? Poenget er jo at nettselskapet skal slippe å bygge ut så mye. Det skal få folk til å tilpasse seg, så er det jo bra om det ikke blir for radikalt nå i starten, slik at teknologien får utvikle seg. Det er jo ikke helt riktig. De må jo uansett dimensjonere for en eller annen definert makslast. Det er ikke sånn at inntakskabele din slites nevneverdig mindre om du har 0 timer over 10kw eller om du har 10t over. Forbrukerne har nå fått et multikriterieoptimaliseringsproblem de i de færreste tilfellene har noe som helst forutsetning for å løse i sin favør. ‘Skal jeg lade elbilen på maks i natt tru? Jeg vil bikke et effekttrinn, så det vil koste meg 500,-. Men jeg sparer jo 100,- hver natt resten av måneden framfor å lade sakte fra ettermiddagen. Hvis prisene holder seg like høye, men det har jeg ingen innsikt eller påvirkning på’ Dessverre er den politiske fiklingen med markedet og lovene for stor til at noen aktør er villig til å riskere store investeringer i å utvikle nye produkter av betydning for kraft og nett. Med timesmålere og mulighet for toveiskommunikasjon mellom forbruker og leverandør åpner det for avanserte systemer for optimalisering. Men det eneste vi får er en vippebryter fra 50-tallet med automatisk fakurerering.
|
|
|
[Re: appelsin2]
09/12/2021 07:38
|
Tagelli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg mener de nye reglene som kommer fra 1. januar monner for lite. For lite for hva? Poenget er jo at nettselskapet skal slippe å bygge ut så mye. Det skal få folk til å tilpasse seg, så er det jo bra om det ikke blir for radikalt nå i starten, slik at teknologien får utvikle seg. Men forbruket har jo ikke økt i nevneverdig grad på mange år. For husholdninger har det jo til og med gått ned, til tross for at vi er 20% flere enn for noen få tiår side .
|
|
|
[Re: Tagelli]
09/12/2021 07:51
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Jeg mener de nye reglene som kommer fra 1. januar monner for lite. For lite for hva? Poenget er jo at nettselskapet skal slippe å bygge ut så mye. Det skal få folk til å tilpasse seg, så er det jo bra om det ikke blir for radikalt nå i starten, slik at teknologien får utvikle seg. Men forbruket har jo ikke økt i nevneverdig grad på mange år. For husholdninger har det jo til og med gått ned, til tross for at vi er 20% flere enn for noen få tiår side . Men viktig å skille på energi og effekt. Lastbalansering må gjøres automatisk skal det fungere noe særlig, men det krever investering av den enkelte.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
09/12/2021 07:58
|
appelsin2
Avhengig
|
Avhengig
Det er jo ikke helt riktig. De må jo uansett dimensjonere for en eller annen definert makslast. Det er ikke sånn at inntakskabele din slites nevneverdig mindre om du har 0 timer over 10kw eller om du har 10t over.
Forbrukerne har nå fått et multikriterieoptimaliseringsproblem de i de færreste tilfellene har noe som helst forutsetning for å løse i sin favør. ‘Skal jeg lade elbilen på maks i natt tru? Jeg vil bikke et effekttrinn, så det vil koste meg 500,-. Men jeg sparer jo 100,- hver natt resten av måneden framfor å lade sakte fra ettermiddagen. Hvis prisene holder seg like høye, men det har jeg ingen innsikt eller påvirkning på’
Dessverre er den politiske fiklingen med markedet og lovene for stor til at noen aktør er villig til å riskere store investeringer i å utvikle nye produkter av betydning for kraft og nett. Med timesmålere og mulighet for toveiskommunikasjon mellom forbruker og leverandør åpner det for avanserte systemer for optimalisering. Men det eneste vi får er en vippebryter fra 50-tallet med automatisk fakurerering.
Nei, det er i praksis ingen slitasje på kablene, og de er nok allerede dimensjonert rikelig bra. Spørsmålet er fremtidig utbygging av andre deler av nettet, som trafoen som forsyner boligfeltet ditt. Dine tall i eksempelet er fullstendig urealistiske, ikke vits å diskutere detajer på slikt tull. Andre mere realistiske eksempler vil vere at elbilladeren skrur ned effekten den timen koketoppen, varmtvannsberederen og bakerovnen kjører hardt etter at man kommer fra jobb. Trenger lite fancy for det, bare en lader som snakker med strømmåleren.
|
|
|
09/12/2021 08:43
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
‘Skal jeg lade elbilen på maks i natt tru? Jeg vil bikke et effekttrinn, så det vil koste meg 500,-. Men jeg sparer jo 100,- hver natt resten av måneden framfor å lade sakte fra ettermiddagen. Hvis prisene holder seg like høye, men det har jeg ingen innsikt eller påvirkning på’
Jeg sliter litt med å forstå hysteriet rundt effektleddet. Skulle man akkurat bikke et effektledd er det snakk om under 100 kr den inneværende måneden. Jeg kommer ikke til å løpe rundt og leke sisten med diverse brytere for å unngå det. Har forståelse for folk som sliter med økonomien, men det er ikke i hovedsak her kostnaden på strømregningen påløper. Fra Elvia: * Fastledd (kroner per måned) Trinn 1: 0-2 kW 130 kr Trinn 2: 2-5 kW 190 kr Trinn 3: 5-10 kW 280 kr Trinn 4: 10-15 kW 375 kr Trinn 5: 15-20 kW 470 kr
Redigert av Cerberus; 09/12/2021 09:22.
|
|
|
09/12/2021 08:55
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er ikke diskusjonen om de nye satsene for nettleie også litt hysteriske ? Har noen regnet på hvor mye det vil slå ut på nettleien hvis de fortsetter med dagens forbruksmønster ?
|
|
|
[Re: Cerberus]
09/12/2021 09:00
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
‘Skal jeg lade elbilen på maks i natt tru? Jeg vil bikke et effekttrinn, så det vil koste meg 500,-. Men jeg sparer jo 100,- hver natt resten av måneden framfor å lade sakte fra ettermiddagen. Hvis prisene holder seg like høye, men det har jeg ingen innsikt eller påvirkning på’
Jeg sliter litt med å forstå hysteriet rundt effektleddet. Skulle man akkurat bikke et effektledd er det snakk om under 100 kr den inneværende måneden. Jeg kommer ikke til å løpe rundt og leke sisten med diverse brytere for å unngå det. Har forståelse for folk som sliter med økonomien, men det er ikke i hovedsak her kostnaden på strømregningen påløper. Fra Elvia: * Fastledd (kroner per måned) Trinn 1: 0-2 kW 130 kr Trinn 2: 2-5 kW 190 kr Trinn 3: 5-10 kW 280 kr Trinn 4: 10-15 kW 375 kr Trinn 5: 15-20 kW 470 kr Er det påslag på påslag ? Man vet jo aldri med de cowboy tilstandene vi har i salgsleddet nå så må jo spørre.
|
|
|
[Re: Panda]
09/12/2021 09:02
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er nok ganske mange med middelshøy inntekt som "sliter" også. Vi får en ekstra regning på 8000 kr i desember regner jeg med.
8000 i ekstra utgift en måned på strøm ..i forhold til samme periode i fjor ? Og med samme antall kWh ? Hva utgjør økningen pr kwh i % ?
|
|
|
[Re: sanouka]
09/12/2021 09:09
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Jeg sliter litt med å forstå hysteriet rundt effektleddet. Skulle man akkurat bikke et effektledd er det snakk om under 100 kr den inneværende måneden. Jeg kommer ikke til å løpe rundt og leke sisten med diverse brytere for å unngå det. Har forståelse for folk som sliter med økonomien, men det er ikke i hovedsak her kostnaden på strømregningen påløper. Fra Elvia: * Fastledd (kroner per måned) Trinn 1: 0-2 kW 130 kr Trinn 2: 2-5 kW 190 kr Trinn 3: 5-10 kW 280 kr Trinn 4: 10-15 kW 375 kr Trinn 5: 15-20 kW 470 kr Er det påslag på påslag ? Man vet jo aldri med de cowboy tilstandene vi har i salgsleddet nå så må jo spørre. Nei, det er for det intervallet maksforbruket dit er i. Elvia: "Tabellen viser at den som klarer å bruke mindre enn 2 kilowatt i timen gjennom hele måneden, vil fra 1. januar 2022 betale 130 kroner for fastleddet i måneden. Bruker du opptil 5 kilowatt i én time, øker fastleddet med 60 kroner den måneden. Neste måned starter du med blanke ark og kan igjen oppnå laveste pris for fastleddet." Energileddet går imidlertid en del opp på dagtid hverdager. Ser ut som vi betaler 26 øre/kWh alt inkludert for det nå, den nye satsen dagtid hverdag vinter er ca 42 øre/kWh. https://www.elvia.no/nettleie/alt-du-ma-vite-om-ny-nettleie-for-2022/
|
|
|
[Re: Cerberus]
09/12/2021 09:13
|
Hillmar
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg sliter litt med å forstå hysteriet rundt effektleddet. Skulle man akkurat bikke et effektledd er det snakk om under 100 kr den inneværende måneden. Jeg kommer ikke til å løpe rundt og leke sisten med diverse brytere for å unngå det. Har forståelse for folk som sliter med økonomien, men det er ikke i hovedsak her kostnaden på strømregningen påløper. Fra Elvia: * Fastledd (kroner per måned) Trinn 1: 0-2 kW 130 kr Trinn 2: 2-5 kW 190 kr Trinn 3: 5-10 kW 280 kr Trinn 4: 10-15 kW 375 kr Trinn 5: 15-20 kW 470 kr appelsin2 ser ut til å sette det litt på spissen (det vil som Cerberus sier kun være snakk om ~100 kr), men jeg forstår poenget hans. For egen del er det ikke snakk om å "løpe rundt å skru av/på brytere", men legge til funksjonalitet i smarthussystemet som forsøker å styre forbruket slik at det holder seg under valgt grense. Forbruket mitt holder seg i hovedsak under 5 kWh, men jeg har noen timer pr. dag som bikker over. Med litt enkel logikk på styring av VVB og varmekilder tror jeg at jeg klarer å kvitte meg med disse timene. Det vil bety en knapp 100-lapp spart, om ikke hver måned så i alle fall 6-8 måneder i året. Jeg blir ikke rik av det, men det er i alle fall unnskyldning god nok til å kunne plusse på smarthuset med et par nye dingser  Er forøvrig enig med appelsin2 at det nå blir vanskeligere for den jevne forbruker å gjøre kloke valg med hensyn på å kutte strømregningen. Vi må ta hensyn til variabel nettleie (variabelt fastledd+variabelt energiledd dag/natt og ukedag/helg) og variabel strømpris... Men jeg kom over et lite prosjekt som kan hjelpe å forstå hvordan den nye nettleiemodellen vil slå ut for hver og en av oss.
Redigert av Hillmar; 09/12/2021 09:14.
|
|
|
|
|