Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ullsåler!

Ullsåler! #2690286 02/12/2021 07:56
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Nå er det kaldt. Alt er kald, og mine føtter tåler lite kulde lenger. Lite blodomløp og dovner fort når det er varmt, og det hjelper da ikke med dårlig blodomløp ved tærne når det er kaldt. Fant denne artikkelen som beskriver Esker anatomiske ullsåler (tydeligvis ikke samme som Esker cycles.

Hva tror folket? Det kule med disse er at man bytter ut de kjipe standardsålene og legger inn ullsåler heller enn å beholde standardsålene og legge inn ullsåler - for da blir det jo bare jævlig trangt! For man må jo beholde standardsålene for å få noe ergonomi i skoene!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ullsåler! [Re: baronKanon] #2690297 02/12/2021 09:33
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Superfeet har også en i ull. Usikker på om det er like mye ull som den du viste til, men de er gode og varme og prima kvalitet.
Superfeet har også en (ikke ull) som er ekstra varm via refleksjon. Kanskje bare tull, men jeg har dem i skiskoene. Jeg har uansett et stort utvalg superfeet såler hamstret på tilbud her og der.

https://www.derute.no/products/supe...IXsjOoi8zP84716lTtw1X8N_gqYaAkoPEALw_wcB

Redigert av erikskon; 02/12/2021 09:34.
Re: Ullsåler! [Re: baronKanon] #2690312 02/12/2021 11:14
Natier Offline
Veteran
Veteran
Gode ullsåler gjør underverker. Jeg har byttet ut orginalsålene med gode ullsåler og en "fotbue støtte" ala denne.

/Atle

Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
Re: Ullsåler! [Re: baronKanon] #2690321 02/12/2021 11:33
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Det var smart, Natier! Kanskje en del billigere også, ja!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ullsåler! [Re: baronKanon] #2690358 02/12/2021 20:01
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Pedag har også noen varianter i ull, blant annet denne anatomiske til vinterbruk. Den har fungert fint for meg til langrenn og diverse.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Ullsåler! [Re: baronKanon] #2690517 04/12/2021 15:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg mistenker at du ikke er særlig mer mottagelig for råd fra blandeveisfolket hva gjelder såler enn du var hva gjelder bukkestyre ICON_SMILE

[Linket bilde]

Vil likevel si at jeg nettopp har hentet noen par reinsdyrsåler som skal prøves ut de nærmeste ukene.

Jeg har altså ingen erfaring med dem ennå, men de bygger slett ikke så mye som bildene på hjemmesiden skulle tilsi, samtidig som de synes å lage mer luftrom under/rundt fotsåle og tær enn ullsåler jeg har sett. Og luft hjelper i kulda. Så jeg har tro på dem.

De skal til en viss grad forme seg etter foten, men er ikke ergonomiske, og har heller ikke aluminium eller annet isolerende materiale i bunn, så jeg regner med at Baronen avviser dem umiddelbart ICON_SMILE

Som forventet passer reinsdyrsålene i 44 ganske nøyaktig 45NRTH-sko i 45, og tilsvarende for såle i 43 og sko i 44.

Ellers er mine råd helt sammenfallende med det man hører fra erfarne ekspedisjonssyklister, fjellfolk og polarfarere:

Altså godt isolerte sko, som for oss syklister betyr beskyttelse mot kulda fra både pedaler/klosser og fartsvind, og som er 1-2 numre større enn man vanligvis bruker, slik at man får plass til flere lag sokker, forslagsvis tynn innersokk med ull innerst, deretter gjerne dampsperre for lengre turer, og siden skikkelig tykk, luftig ullsokk ICON_SMILE

Alt dette med tanke på sykling i 10-20 kuldegrader, eller noen grader mer eller mindre, ikke sånt varmvær med bare noen få minus ICON_SMILE

Tåvarmere og elektriske såler eller sokker fungerer også, om enn de har tidsbegrenset funksjon. Jeg ser absolutt nytten, og applauderer alt som hindrer forfrysning, men jeg prøver selv å bruke kroppsvarme. (Med inntoget av el-sykler kan man dog forvente stadig bredere tilbud av elektriske såler, sokker, hansker, jakker, vester, bukser, luer og sikkert etterhvert hjelmer, om man er ute etter det. Kanskje sykkelsko fiks ferdig med innebygget batteri og varmekabler idea )

Kanskje er det noen nordfra på forumet som kan dele sine erfaringer.

Re: Ullsåler! [Re: baronKanon] #2690530 04/12/2021 19:17
S
saktetur Offline
Entusiast
Entusiast
S
Mitt beskjedne bidrag i kampen om varme føtter er som følger:

For prisen av en halvliter på by´n kan man skaffe seg et hundretalls isolasjonsåler til sko. Frontrutebeskyttelse som brukes på denne årstiden klippes opp etter målene fra skoens originale såle.

F.eks. fra clas, men også fra andre bilrekvisita forretninger får man kjøpt tynn celleplast/alu som er beregnet på å legge over frontruta på bilen for å ungå is/snø. Disse bygger svært lite og egner seg utmerket under originalsålen, eller en ullsåle, enten det er sykkelsko, eller andre sko som trenger litt ekstra isolasjon.

Jeg har brukt dette i noen år og uten å ha vitenskapelig belegg, syns jeg det funker. Jeg plassere sålen slik at foam´en plasseres ned og alubelegget opp mot foten. Da blir sålen liggende stabilt og original/ullsåle lett å skli inn og ut i posisjon.

Billig og holder som regel en hel sesong.

Re: Ullsåler! [Re: baronKanon] #2690536 04/12/2021 20:08
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Grunnen til at jeg i det hele tatt kicket på de jeg nevnte i første post er at det faktisk er plass til dem i vanlige sykkelsko (eller vintersykkelsko). Hvis jeg legger på noe mer i sykkelskoene mine, vil det fort bli til at det blir for trangt for tærne. I egnet skotøy tror jeg nok de reinsålene er king kong. Har hatt tilsvarende i ull før med hell. Så dette var ikke en tråd for "finn ulsåler til Kristian", men "her var det noe fiffig jeg vil dele med andre" ICON_SMILE Med en isolerende såle man kan bytte ut standardsålen med, vil de faktisk medføre en fordel. Blir det en ekstrasåle, så er stort sett sykkelskotøy såpass tettsittende at det blir for trangt.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ullsåler! [Re: baronKanon] #2690537 04/12/2021 20:21
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: baronKanon
Med en isolerende såle man kan bytte ut standardsålen med, vil de faktisk medføre en fordel. Blir det en ekstrasåle, så er stort sett sykkelskotøy såpass tettsittende at det blir for trangt.

Ser poenget og er enig. Men for ordens skyld: Jeg tenker å bytte standardsålen ut med reinsdyrsålen ICON_SMILE Ergonomi i sålen opplever jeg som mindre avgjørende i solide vintersko med flere par sokker. Men det er individuelt og avhengig av utformingen av sko og såler. I mine vintersko har ikke de originale innleggssålene reell ergonomisk funksjon i seg selv, og de nye sålene vil forme seg etter skoen. Tror jeg.

For øvrig: Takk for interessant tips om Eskers anatomiske "The Approach"! Aktuell for mange av oss.

Gode tips også fra de andre i tråden.

Men jeg er redd du ikke bør ha for store forhåpninger til at Esker-sålene vil holde føtter og tær merkbart varmere i vinterkulda i sykkelsko av begrenset størrelse, hvis jeg har forstått utgangspunktet ditt rett. Håper dog at de hjelper og hører gjerne erfaringer!

Re: Ullsåler! [Re: baronKanon] #2690950 08/12/2021 09:16
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ullsåler er gull - bruker det i alle vinterskoene mine. Men regn med at de slites fort, så ha gjerne et par såler i reserve.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Ullsåler! [Re: baronKanon] #2690996 08/12/2021 13:34
chalshus Offline
More than words
More than words
Jeg bruker helt vanlige Utmark såler fra Norsk Ullsåle. Rimelige og fungerer bra.

Sepada. Jeg har hatt de reinskinnsålene. Kjøpte dem på Jørn Jensen i 2015 eller så. De bygger ganske mye og forvent deg endel løse hår. Men de er varme.

Moderator  support