Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke?

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2723059 25/10/2022 07:35
Panda Offline
Besatt
Besatt
Vinter i Italia er høst i Norge ICON_WINK

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: nanonils] #2723075 25/10/2022 12:14
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: nanonils
Jeg tok sjansen på Endura FS260 Pro Thermo. Litt dyrere enn alternativet til Panda, men gjerne litt enklere om den ikke faller i smak og må returneres.
Satser på at det er en varm nok bukse til 98% av turene her i Bergen. For varmt er heller ikke ideelt.

Fint om du vil melde tilbake i tråden her hva du mener om buksa.

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Egil52] #2725295 06/12/2022 05:11
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Egil52
Sitat: nanonils
Jeg tok sjansen på Endura FS260 Pro Thermo. Litt dyrere enn alternativet til Panda, men gjerne litt enklere om den ikke faller i smak og må returneres.
Satser på at det er en varm nok bukse til 98% av turene her i Bergen. For varmt er heller ikke ideelt.

Fint om du vil melde tilbake i tråden her hva du mener om buksa.

Buksen har omsider blitt brukt litt, og jeg syns foreløpig den gjør jobben. Brukt den ned mot rundt -5 grader siste par dagene og det har gått greit. Passform er bra, bortsett fra at den gjerne kunne vært litt mer tight rundt anklene. Jeg bruker str L og er 186cm og ca 80kg.

Specialized Allez Sprint Sagan Edition
Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
https://www.instagram.com/nanonils/
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2725303 06/12/2022 08:01
Panda Offline
Besatt
Besatt
Kan melde inn at Pearl Izumi Pursuit Thermal Bib Tights No Pad ble brukt i helgen i 4 minus, det var ikke beina jeg frøs på for å si det sånn.
Jeg har str. Medium til 181 cm og 69 kg.
Seler er litt korte når du tar på buksa, men de sitter perfekt under bruk.
Til 590 kr ferdig innfortollet er dette et kupp.

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Panda] #2725305 06/12/2022 08:14
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det Panda skriver om selelengde er viktig, folkens. Man står ikke oppreist når man sykler.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Panda] #2725315 06/12/2022 09:32
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: Panda
Kan melde inn at Pearl Izumi Pursuit Thermal Bib Tights No Pad ble brukt i helgen i 4 minus, det var ikke beina jeg frøs på for å si det sånn.
Jeg har str. Medium til 181 cm og 69 kg.
Seler er litt korte når du tar på buksa, men de sitter perfekt under bruk.
Til 590 kr ferdig innfortollet er dette et kupp.

Bestilt, selv om det står 5+ i beskrivelsen. Verdt å prøve til NOK 393 og fri frakt. Toll/tollbehandling kommer i tillegg.
Regner det var cyclestore.no du fikk den fra?

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Panda] #2725339 06/12/2022 13:41
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider

Gratulerer med nye bukser yes ICON_SMILE

Etter flere sesonger med vinterbukse uten pute, prøver jeg meg i år med pute på Santini Vega C3. Mye fordi den står til min Santini Vega Xtreme og er akkurat passe Fluo Bang!

På tidlige morgener og sene kvelder i mine strøk vipper temperaturen allerede nær ti minus, og jeg har trivdes med den nevnte kombinasjonen.

Men jeg kjenner at med denne buksa - som med andre vinterbukser med pute som jeg har prøvd - kan det bli litt kjølig rundt skrittet og de edlere deler i fartsvinden når det nærmer seg tosifrede kuldegrader.

Min foreløpige konklusjon er dermed som før at i skikkelig kulde er vinterbukse uten pute den optimale løsningen: Ekstra beskyttelse rundt skrittet gitt bib under, behøver ikke så hyppig vask - kort sagt alle grunner som Øyvind snakker om. Derfor har jeg da også beholdt gamlebuksa i tillegg til den skinnende nye - med tanke på de kaldeste dagene.

Min utfordring er den særskilte formen for tvangslidelse som sier at jakke og bukse bør (må?) være samme merke og fargekoordinert frown

Sykkelgudene følger med, selv når alle andre sitter inne på rulla.

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Sepeda] #2725350 06/12/2022 18:31
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Sepeda

Min utfordring er den særskilte formen for tvangslidelse som sier at jakke og bukse bør (må?) være samme merke og fargekoordinert frown
.

Buksene er vel som regel svarte, så da passer vel det meste av jakker?

Apropos jakke. Til de kaldeste dagene har jeg benyttet meg av denne jakken fra Peloton de Paris.

https://www.pelotondeparis.cc/colle...s/products/atlas-2in1-puffy-jacket-black

Kan også slå et slag for de nye lobsterhanskene fra Gripgrab.

https://www.gripgrab.com/collection...c-2-windproof-deep-winter-lobster-gloves

Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2725352 06/12/2022 19:32
Panda Offline
Besatt
Besatt
Kan dere seriøst holde varmen på hender med f. eks. lobster hansker.
Jeg har et par fra Grib Grab (modellen under de som linkes til) og i minus 5 da blir det kaldt ganske raskt.

Redigert av Panda; 06/12/2022 19:32.
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Panda] #2725353 06/12/2022 19:46
nanonils Offline
Avhengig
Avhengig
Kan dere seriøst holde varmen på hender med f. eks. lobster hansker.
Jeg har et par fra Grib Grab (modellen under de som linkes til) og i minus 5 da blir det kaldt ganske raskt.

Det er vel litt individuelt hva folk mener er bra nok for å holde varmen. Jeg har selv ikke vært kjempefan av Lobster hansker, men akkurat de jeg linket til har vært bra. Hva holder du varmen med?

Trek Madone 6.9 pro
GT Grade
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2725358 06/12/2022 21:06
Panda Offline
Besatt
Besatt
Jeg fryser ICON_SMILE

Har et par Grib Grab nordic lobster selv. De er 4 år gamle og virker noe tynnere i det enn de som er i linket.

Lei av å fryse. Kanskje vurdere sånne med batteri og varme i.

Redigert av Panda; 06/12/2022 21:09.
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Panda] #2725367 07/12/2022 07:17
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg fryser ICON_SMILE

Har et par Grib Grab nordic lobster selv. De er 4 år gamle og virker noe tynnere i det enn de som er i linket.

Lei av å fryse. Kanskje vurdere sånne med batteri og varme i.

# #

En mellomting, jeg liker å ha litt store lobsterhansker hvor jeg får plass til et par ullvanter inni. Blir det varmt tar jeg bare ut vantene. På langtur liker jeg å ha vanter med som backup i tilfelle jeg blir stående med punktering etc.

https://bikeshop.no/defeet/ny298041/defeet-duragloves-et-hansker-sort-electronic-touch

https://www.xxl.no/white-ultimate-subzero-lobster-sykkelvott-vinter-unisex-svart/p/1187873_1_style

.... og tilbake til topic. Jeg har tre vinterbukser med pad og liker det godt, Gore, Castelli og Sugoi. Riktignok er de to siste en del år gamle men felles for de er at sømmene bak på rumpa ryker slik at pad'n blir eksponert. Jeg har aldri opplevd noe lignende på sommerbukser.

Redigert av EmilZipp; 07/12/2022 07:46.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: EmilZipp] #2725369 07/12/2022 07:45
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Utfordringen på bukkestyre er at man kommer til et punkt der volumiøse hansker med få fingre gjør det litt knotete å betjene hendlene. Ettersom elektronisk giring (dessverre) blir standard, antar jeg at utfordringen vil vedvare.

På en dag som denne, med 5 -10 minusgrader, beveger jeg meg fra 45NRTH Nøkken til Sturmfist 5.

I under 10 minus, gjerne til Sturmfist 4.

På turer i f.eks. Nordmarka, blir jeg under oppstigning gjerne litt varm og fuktig i hanskene. Landeveisutveksling! Og fuktighet betyr kulde når intensiteten faller. Da er det deilig å bytte til andre, tørre hansker for cruising i høyden og nedstigning.

Hender jeg bruker Risør innerhansker i merinoull, men det forutsetter romslig størrelse på ytterhansken.

Men som sees av bildet over til venstre, har jeg på de kaldeste dagene innvilget meg luksusen av styremuffer, for min del Bar Mitts. Da er man varm uansett, og tynne hansker gjør det enkelt å betjene hendlene. Ulempen er at man må ha hendene statisk plassert på toppen av hendlene, som reduserer moroa med bukkestyre.

45NRTH har forresten nettopp lansert ny vinterbekledning, med bl.a. Sturmfist 3. Den har færre fingre, men mindre isolasjon og dermed anbefalt for varmere vær enn Sturmfist 4 (-1 til -12 for 3 fingre versus -9 til -18 for 4 fingre).

Blant rimeligere alternativer som jeg har tro på, er forresten også Craft Siberian.

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2725370 07/12/2022 07:56
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Hva er elektronisk giring :-) mener jeg har lest om det et eller annet sted.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2725378 07/12/2022 09:14
S
sun flyer Offline
Ivrig
Ivrig
S
Kjøpte noen billige Bar mitts. Får bare tåle å bruke dem, hendene mine streiker om jeg lar være. Og da trenger jeg heller ikke de tykkeste hanskene.

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Sepeda] #2725404 07/12/2022 13:19
yolo Offline
Ringrev
Ringrev
Utfordringen på bukkestyre er at man kommer til et punkt der volumiøse hansker med få fingre gjør det litt knotete å betjene hendlene. Ettersom elektronisk giring (dessverre) blir standard, antar jeg at utfordringen vil vedvare.
Med AXS kan jeg gire med knær/sko/hode osv uten bomgiring. Trenger null følelse.

Elektronisk giring / Elektrisk / Trådløs / Digital etc. Alt som ikke er mekanisk.

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: EmilZipp] #2725418 07/12/2022 15:56
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EmilZipp
Hva er elektronisk giring :-) mener jeg har lest om det et eller annet sted.
Samme her. Jeg tror det er moderne.
Det sagt så har Shimano STI og derivater alltid vært et helvete å betjene med hvilke hansker som helst, også fingerløse.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: yolo] #2725420 07/12/2022 17:33
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: yolo
Med AXS kan jeg gire med knær/sko/hode osv uten bomgiring. Trenger null følelse.

Elektronisk giring / Elektrisk / Trådløs / Digital etc. Alt som ikke er mekanisk.

Støttes! AXS er vesentlig enklere å betjene med (tjukke) hansker ifht Di2.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2725504 09/12/2022 10:36
E
eSkåra Offline
Entusiast
Entusiast
E
Jeg kjøpte Sturmfist 4 i skinn, men er ikke fornøyd, blir iskald på peke-og langefinger etter ca 10-15min i -5, de 2 som ligger i sammen holder seg varme.
Dette er på lavintensitet pendling 25-30km/t snittfart.
Hadde jeg brukt de i skogen der intensitet er høyere og fart betraktelig lavere hadde nok saken vært annerledes!

Tror jeg rett å slett må prøve meg på bar mitts, men vet ikke helt hva jeg skal prøve. Er å få i alle prisklasser kan jeg se...

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: eSkåra] #2725505 09/12/2022 10:54
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: eSkåra

Tror jeg rett å slett må prøve meg på bar mitts, men vet ikke helt hva jeg skal prøve. Er å få i alle prisklasser kan jeg se...

Foreløpig konklusjon i tråden https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2725382#Post2725382 er at pris ikke har så mye å si for funksjon. Om det har noe å si for holdbarhet eller stilpoeng for være opp til hver enkelt.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: eSkåra] #2725508 09/12/2022 11:20
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Buksetråden er visst blitt hansketråd ICON_SMILE Trådstarter får avgjøre om det er greit, men jeg kjører på.

Jeg kjøpte Sturmfist 4 i skinn, men er ikke fornøyd, blir iskald på peke-og langefinger etter ca 10-15min i -5, de 2 som ligger i sammen holder seg varme.

Vet at det er vidt forskjellige erfaringer med 45NRTHs hansker, også Sturmfist 4.

Versjonen med geiteskinn rundt hele hånden er oppgitt til å skulle være like varme som versjonen med geiteskinn ved håndflaten og ellers soft-shell. Fungerer bra for meg, og åpenbart også for Alpers.

De forskjellige erfaringene kan skyldes helt individuelle og fysiologiske forhold, men kanskje også lokale forhold som luftfuktighet? Her på Østlandet er kulda snill og tørr, mens langs kysten kan den være bitende og fuktig.

Selv passer jeg på at hanskene er tørre og varme ved oppstart, og unngår å trekke dem over fuktige hender. Om man først får kulde og fuktighet i hanskene, forblir de gjerne kalde - eller man må opp i en viss intensitet for å få dem varme igjen,

Varmen i styremuffer oppstår, så vidt jeg kan forstå, fordi man fanger luft mellom muffe og hender. Så lenge muffene er vindtette, og man gjerne tetter gliper som kan oppstå ved fester og kabler, tyder min erfaring på at prisnivå eller materiale spiller mindre rolle. Størrelse er viktigere - at de ikke er for små.

Vi er på landeveisforumet ICON_SMILE og jeg har ikke sett mange versjoner for bukkestyre, kun Bar Mitts Road i neopren (tre versjoner for forskjellig kabling) og 45NRTH Draugenklaw Drop Bar i softshell og fleece.

En god ting med Bar Mitts Road er at de kommer i forskjellige størrelser, fra S til XL Extreme, alt etter størrelse på hender og ikke minst hendler. Jeg har L, men skulle gjerne hatt hakket større spesifikt for hydrauliske hendler.

Så finnes det også Road Bike Dual Position, der man kan variere plassering av hendene og ligge i bukken, men jeg har valgt dem bort på grunn av omfanget. Synes som å ha seil på styret. Kanskje er de helt topp i bruk, jeg vet ikke.

På flatt styre (håper moderator Valentino ikke leser dette) har jeg kun prøvd XXLs rimelige White styremuffer i neopren. Varme i massevis. Samtidig har Bar Mitts igjen den fordel at de kommer i forskjellige versjoner og størrelser.

Men det er først i skikkelig kulde at jeg tyr til muffer, og da på lengre turer. Det er selvsagt helt individuelt, men når det er varmere enn 10 kuldegrader, liker jeg ikke styremuffer så godt. Jeg er rett og slett ikke så glad i kontrasten mellom sommervarme rundt hendene, men kjølig vinterluft ellers. Og om man trekker ut hendene fra muffene, gjør vinterkulda dem raskt kalde.

Uansett - muffer fungerer, ingen tvil om det.

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Sepeda] #2725509 09/12/2022 11:31
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J

På flatt styre (håper moderator Valentino ikke leser dette) har jeg kun prøvd XXLs rimelige White styremuffer. Varme i massevis.

Jeg har brukt disse fra XXL på bukkestyre. passer helt greit og gir mye varme. Kan sykle med høsthansker i -15 da. Men jeg liker ikke å være begrenset til en posisjon så godt.

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Jamez] #2725514 09/12/2022 11:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Jamez
Jeg har brukt disse fra XXL på bukkestyre. passer helt greit og gir mye varme.

ICON_SMILE

Form og størrelse på muffer for henholdsvis flatt styre og bukkestyre er ikke nødvendigvis så forskjellige, nei. Men bukkestyreversjonen er likevel utformet på annet vis, og har bl.a. hull for å passe over røret i styret slik at muffen går opp ved hendlene.

[Linket bilde]

Nerden i meg ville valgt bukkestyreversjonen, men jeg applauderer praktiske løsninger med det man har for hånden.

Re: Vintersykkelbukse skal jeg ha pute eller ikke? [Re: Gråstein] #2725525 09/12/2022 19:42
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Vil tro at det viktigste for muffer er at de er vindtette. Jeg setter mine på når temperaturen holder seg under 0. Gidder ikke lide med kalde fingre. Etter erfaring finnes det ikke hansker som er varme nok. Og om de skulle være varme nok, blir det vanskelig å operere gir.
Med muffer har jeg aldri hatt kalde fingre, selv sub -10.
Har kun erfaring med Bar Mitts. Både road og flatt styre. Investering som varer i mange år.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå