Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Robust, halvvarm og slitesterk turjakke - forslag?

Robust, halvvarm og slitesterk turjakke - forslag? #2690052 30/11/2021 09:51
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Jeg er på jakkejakt (artig ord), igjen, men siden jeg tror jeg har det jeg trenger av tjukke, mellomtjukke og skalljakker så har jeg allikevel ikke helt dekket behovet for turjakka i temperaturer rett under 0, på sti og tidvis gjennom litt kratt. Det jeg ønsker meg er ei jakke som ikke er for tjukk til at varmen blir for stor under gange, jeg skal ikke opp på fjellet så vindtett kan jeg file på, samme gjelder vanntett selv om vannavstøtende sikkert er fint.

Robusthet og slitesterk tenker jeg teller mye, den skal tåle en sekk som kanskje slenger litt rundt og gnager, jeg skal tidvis gjennom et kratt eller tre, og den må har litt romslighet i passformen slik at ved en pause, med eller uten bål, er raskt og mulig å slenge en ekstra ullgenser under eller tilsvarende kjapp omkledning. Kanskje jeg til og med er borti jakke med ei øks ved uhell som jeg syntes den bør tåle, noe disse tynne boblejakkene som eksempel absolutt ikke tåler… Jeg vil ha noe jeg ikke trenger å bekymre meg veldig for om gnist fra bålet treffer meg også.

Finnes det noe slikt, eller snakker jeg egentlig om en jaktjakke av noe slag? (som jeg egentlig håper jeg ikke gjør)

Budsjett er litt tja, men villig til å betale litt ekstra for kvalitet som varer.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Robust, halvvarm og slitesterk turjakke - forslag? [Re: eOpseth] #2690068 30/11/2021 10:48
Flo Offline
Ringrev
Ringrev
Siden du ikke sier noe om pakkbarhet og vekt så er det lett for meg å anbefale Fjellreven. Nevner det bare fordi Fjellreven typisk er litt tung og voluminøs. Sjekk ut Vidda Pro. Opplever at Vidda Pro er litt "boksete" i passformen, så det er lett å bygge lagvis under. Eventuelt så vil en standard Keb-jakke nok gjøre også susen. Denne oppleves dog som litt slankere i passformen, og ikke like mye plass til lag. Men det kommer jo selvfølgelig an på kroppsfasong og valg av størrelse. Kan gjøres mer eller mindre vindtett og vannavvisende med voks, da får jakken også en herlig patina.
Bruker også en Singi til de kalde dagene med mye stillesitting foran bålet. Men denne blir nok rimelig overkill til bruken du skisserer.

Re: Robust, halvvarm og slitesterk turjakke - forslag? [Re: eOpseth] #2690075 30/11/2021 11:05
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Høres ut som du er ute etter noe Klättermusen. Dog kan de muligens bli litt for tykk, hvertfall de kraftigste modellene. De koster i tillegg heroin.

Redigert av H.Iversen; 30/11/2021 11:05.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Robust, halvvarm og slitesterk turjakke - forslag? [Re: eOpseth] #2690091 30/11/2021 12:35
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fjellreven Grønnland, vinter.
Robust, halvvarmt for og rimelig slitesterk.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Robust, halvvarm og slitesterk turjakke - forslag? [Re: Flo] #2690132 30/11/2021 21:43
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Sitat: Flo
Siden du ikke sier noe om pakkbarhet og vekt så er det lett for meg å anbefale Fjellreven. Nevner det bare fordi Fjellreven typisk er litt tung og voluminøs. Sjekk ut Vidda Pro. Opplever at Vidda Pro er litt "boksete" i passformen, så det er lett å bygge lagvis under. Eventuelt så vil en standard Keb-jakke nok gjøre også susen. Denne oppleves dog som litt slankere i passformen, og ikke like mye plass til lag. Men det kommer jo selvfølgelig an på kroppsfasong og valg av størrelse. Kan gjøres mer eller mindre vindtett og vannavvisende med voks, da får jakken også en herlig patina.
Bruker også en Singi til de kalde dagene med mye stillesitting foran bålet. Men denne blir nok rimelig overkill til bruken du skisserer.

Takk for tips - jeg likte et par av de der, kanskje særlig Keb.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Robust, halvvarm og slitesterk turjakke - forslag? [Re: H.Iversen] #2690133 30/11/2021 21:45
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Sitat: H.Iversen
Høres ut som du er ute etter noe Klättermusen. Dog kan de muligens bli litt for tykk, hvertfall de kraftigste modellene. De koster i tillegg heroin.

Hvilke av de litt tynnere er verdt å se nærmere på? Det er jo en liten jungel av de. ICON_SMILE

Re: Robust, halvvarm og slitesterk turjakke - forslag? [Re: H.Iversen] #2690134 30/11/2021 21:52
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: H.Iversen

Det hjelper veldig å stå på epostlista deres og vente på perioder med salg. Jeg har nesten utelukkende kjøpt det jeg har på salg og med 30-50% så er prisene litt mer til å leve med. Har ikke noen av jakkene deres (enda) men siden min Trollveggen begynner å bli litt lurvete i sømmene etter 10 år så...

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Robust, halvvarm og slitesterk turjakke - forslag? [Re: eOpseth] #2691956 15/12/2021 23:39
aleks75 Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg har en Singhi anorakk fra Fjällräven som tikker inn alle boksene. Utrolig slitesterk, tåler vind og forholdsvis mye regn, avhengig av impregnering. God lufting, veldig god hette med avtagbar pelskant. Romslig, med god plass til forsterkningslag. Bekymringsløst foran bål. Veldig behagelig å gå med, både med og uten sekk. Store lommer. Bruker den hele året. Får en veldig fin patina med årene. Finnes også som jakke.

Aleksander
Re: Robust, halvvarm og slitesterk turjakke - forslag? [Re: eOpseth] #2691977 16/12/2021 08:16
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: eOpseth

Takk for tips - jeg likte et par av de der, kanskje særlig Keb.

Keb er jo en "skalljakke" Ikke nok med det men halve jakka er iskaldplast, andre 1/2 er G-1000 som er det stoffet jeg forbinder med Fjellreven.

Som et alternativ til Keb har jeg en https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-skogso-jacket/ men den er G-1000 Lite. super høstjakke hvor trivselen avhenger av hv ajeg har under så tar den det meste av vær og vind.

Men nå mot kaldere tider ser jeg på Greenland Winter som anbefalt over her. Har søk på finn.no etter en sånn i L.

Husk at Fjellreven er store i størrelsen, jeg er XL men L i Fjellreven.

https://www.fjellrevenshop.no/produkt/fjellreven-greenland-winter-jacket-herre/

Moderator  support