Om noen vil overta
Spatzwear Gravlr i M/L til Black Week-pris, gi meg et ord raskt før jeg returnerer dem på grunn av feil størrelse.
Opprinnelig pris for disse er kr. 1499,-. Kjøpte dem hos Spinn for
kr. 799, som du også kan overta dem for, om du er kjapp

Jeg er som nevnt flere steder svært fornøyd med mine
Pro 2, som har ført meg tørrskodd gjennom lange dager i regn, forutsatt vannavvisende sko med tette såler og at buksa trekkes over skotrekkene for å hindre at fuktighet overføres fra bukse til sokker. Var nysgjerrig på om glidelåsen på Gravlr ville gjøre det enda enklere å
ta av og på trekkene.
Men Gravlr er dessverre ikke like strekkbare som Pro 2. Det medfører at M-L (oppgitt til EU 43-45) er hakket for små for mine litt klumpete blandeværssko Shimano MT701 Gore-Tex i 44. så vel som andre sko jeg har i 43-44. Jeg vil tro at trekkene i realiteten passer bedre for nette og tettsittende sykkelsko opp til 42-43.
Er også rimelig stramme å få på rundt leggene.
Gravlr har forresten fått mye ros i tester i flere engelskspråklige magasiner, f.eks.
Off-road.cc,
Advntr.cc og
UKGravelCO. Jeg har også fått en del informasjon direkte fra Spatzwear.
På forbilledlig vis gav Spatzwear meg flere grundige svar i løpet av kun et par timer:
- Glidelåsen er neopren-spesifikk og skal i seg selv motstå vann, men fremfor alt er det overlappende lag av neopren på innsiden. Det skal etter Spatz-medarbeidernes egen erfaring fungere godt og motstå selv tungt regn. Men jeg er fortsatt i tvil.
- Gravlr skal ha tykkere og mer solid neopren enn mine
Pro 2, med tanke på røff bruk. Min erfaring er at Pro 2 har en noe tender neopren, sårbar for hakk. Om neoprenet i Gravlr faktisk er mer solid, er det et pluss i min bok.
- Gravlr har varmende thermo-lag kun foran, mens Pro 2 har varmende lag rundt hele foten. Hvorvidt det er en fordel eller ulempe, vil avhenge av temperatur. Synes selv thermo-laget i Pro 2 er behagelig mot huden, men det blir varmt ved en viss intensitet i mildt vær. På den annen side, er det
Legalz 2 eller
Roadman 2 som utpeker seg for ritt og varmere vær.
Holder til i Oslo/Sørkedalen. Send PM.