Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bedre bremseeffekt SRAM Apex

Bedre bremseeffekt SRAM Apex #2689699 25/11/2021 22:25
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Hei,

Er det mulig å få koe bedre bremseeffekt på SRAM Apex bakbrems? Jeg har prøvd å lufte de, og det ble noe bedre men sammenlignet med Shimano Tiagra så synes jeg de er mye skarpere og tar tidligere «tak». På SRAM apex må jeg klemme bremsen helt inn for å få noe brems og det går akkurat når sykkelen er tungt lastet med sykkelvesker eller barnevogn.

På div youtube-videoer ser jeg de lufter bremsekalipere med en slags lukkeventil. Hvilke bremsekalipere er det og passer de til SRAM apex-gruppen med 160mm skive?

Re: Bedre bremseeffekt SRAM Apex [Re: bigp85] #2689833 27/11/2021 15:06
Elmersen Offline
Ringrev
Ringrev
Ingen teknisk ekspert, men har både Apex og Tiagra hydrauliske bremser, og det skal ikke være slik du beskriver det. Foretrekker riktignok Shimano-bremsene pga. mer solide hendler med jevnere vandring, men kraften er der på Apex. Mitt problemet har heller vært at det blir for lite vandring (og dermed subbing).

Re: Bedre bremseeffekt SRAM Apex [Re: bigp85] #2689847 27/11/2021 19:44
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Kan være at bremseklossene er forurenset, f eks hvis de har vært i kontakt med bremseveske eller annet kjemisk, da blir det fort ubrukelig bremsekraft. Ville forsøkt med nye klosser. Det ordna biffen en gang for meg. Hvis du ikke har nye klosser liggende test det med klossene fra det andre hjulet og se om det hjelper.

Re: Bedre bremseeffekt SRAM Apex [Re: EspenS] #2695869 18/01/2022 22:19
B
bigp85 Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Sitat: EspenS
Kan være at bremseklossene er forurenset, f eks hvis de har vært i kontakt med bremseveske eller annet kjemisk, da blir det fort ubrukelig bremsekraft. Ville forsøkt med nye klosser. Det ordna biffen en gang for meg. Hvis du ikke har nye klosser liggende test det med klossene fra det andre hjulet og se om det hjelper.

Mange takk skal prøve det.

Jeg forsøkte å lufte de også men det ble ikke så mye bedre. Er det noen teknikk på å få mer hydraulikkolje inne i systemet slik at det evt gir «strammere» bremser?

Moderator  support, Valentino