Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mus!

Mus! #2689614 25/11/2021 11:02
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Har fått mus i huset.

Har en stund hørt noen mistenkelige lyder i huset. Natt til lørdag tok jeg en liten pause fra søvnen og så plutselig dette. Han ble sittende så lenge at jeg fikk tatt bilde:

[Linket bilde]

Så snart butikkene åpnet ble musefeller kjøpt inn. I løpet av 2 dager fanget vi 3 små mus. Etter det har det vært stille. I følge pakningen til musefellene, som hadde "innebygget" åte, skulle fellene kunne brukes flere ganger. Men etter disse 3 har ingen flere gått i fella. Kanskje fordi det snart er jul og de passer seg litt ekstra?

Men uanz, setter det seg noe "dødslukt" e.l. i fellene slik at de skygger unna, eller hadde vi bare 3 mus? Finner det litt usannsynlig, men ingen har gått i fella på 4 dager og lydene vi har hørt i veggene er borte. Har vi blitt kvitt faenskapet, tror dere?

Har satt ut 10 feller rundt i huset, men de 3 som vi tok ble tatt i samme delen av huset, så de har kanskje holdt seg på ett sted?

Huseier tar saken alvorlig og er klar til å sette alle kluter til hvis det viser seg at problemet er stort.

PS! Vi har tørket støv av lampefoten nå. ICON_SMILE

Redigert av Raskall; 25/11/2021 11:03.
Re: Mus! [Re: Raskall] #2689616 25/11/2021 11:08
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Ville prøvd med litt peanøttsmør i fellene i tillegg til innebygget åte.

Tok vel borti 50 mus i garasjen med det i fjor.........

Er vel ikke kommet lenger enn 10stk i år

AG

40+ and still climbing......
Re: Mus! [Re: Raskall] #2689621 25/11/2021 11:30
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Store sesongvariasjoner på dette. Mange tilfeldigheter som styrer, men næringstilgang og temperatur har mye å si for om man får et museår.

Jeg tok veldig mange i fjor, så langt i år kanskje 5 stykk.
Har også veldig varierende erfaring med feller - jeg har en "nymotens" type i gul og blå plast som på papiret skulle være ny og bedre. Aldri fanget mus i noen av dem, har 4 stykk.

Men den tradisjonelle typen som består av en trebit med fjær og bøyle har gitt bedre resultat. Jeg har også en haug feller for jordrotter, men der har jeg bare tatt et par stykk og håper det er slutt med det...

Den beste musefella i huset er dog den minst dyrevennlige varianten, som er en "gå planken" type mekanisme over en bøtte med vann. Med åte på kanten (type peanøttsmør, kaviar etc) så trekker den veldig bra, og det er ikke mulig å klare å lure den på noe lettvint vis heller. Dog så duger den selvfølgelig ikke veldig langt utover vinteren.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Mus! [Re: Anders A-R] #2689623 25/11/2021 11:40
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Jeg følte vel at fellene jeg valgte funka greit når jeg tok 3 stk på et drøyt døgn. Og den fanget faktisk musene. De klarte ikke å løse ut fella uten å bli fanget. Jeg skal prøve å legge inn mer peanøtt-smør og se om det frister dem mer.

Jeg valgte Trinol Powercat. Den fristet med berøringsfri fjerning av musa, så valget falt på den. Frister ikke å ta på disse krekene.

https://www.maxbo.no/musefelle-powercat-med-ate-2-pk-p3086643/

Noen som har erfaringer å dele om den?

Redigert av Raskall; 25/11/2021 11:41.
Re: Mus! [Re: Raskall] #2689626 25/11/2021 12:05
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Trinol sine feller funker helt fint, men de tåler ikke mye risting i gulvet eller lignende før de klapper sammen, av samme grunn må du sette de opp med varsom hånd. Synes ikke de har et veldig kraftig "bitt", men har ikke opplevd at musene ikke knekker nakken når de klapper sammen. Tok en bråte med mus i de i sommer. Ja, du slipper å håndtere byttet med den fella.

Ellers setter vi opp Victor Multikill (den heter faktisk det!!) i et kjølig rom når vi drar fra hytta. Den har aldri tatt snømus eller andre små hjelpere som vi også har en del av på Hamarøy.

Da pleier det å ligge et lite knippe mus i "sarkofagen" til fella når vi kommer nordover. For daglig sjekking av feller funker vanlige feller som Trinol best.

edit: og peanøttsmør er "da shit" for mus, husk å kjøpe den med lite salt og økologiske nøtter! ICON_WINK

Redigert av Garpen; 25/11/2021 12:07.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Mus! [Re: Raskall] #2689629 25/11/2021 12:14
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Raskall
... setter det seg noe "dødslukt" e.l. i fellene slik at de skygger unna, eller hadde vi bare 3 mus? ...

Nei, det setter seg ikke "dødslukt" i musefeller. Om det har gått hundrevis av mus i en felle, eller om det har ligget et krek og råtnet eller blitt spist i fella spiller ingen rolle for neste mus som har lyst på åtet som ligger i den.

Har noen gamle feller som fortsatt funker, men som er byttet ut med de nye for å drepe mer effektivt dvs ikke knekke føtter eller knipe magen på musa (+ at de nye er litt freshere ...)

Re: Mus! [Re: Anders A-R] #2689631 25/11/2021 12:28
V
vichingo Offline
Medlem
Medlem
V
Sitat: Anders A-R
Store sesongvariasjoner på dette. Mange tilfeldigheter som styrer, men næringstilgang og temperatur har mye å si for om man får et museår.

Har også veldig varierende erfaring med feller - jeg har en "nymotens" type i gul og blå plast som på papiret skulle være ny og bedre. Aldri fanget mus i noen av dem, har 4 stykk.

Men den tradisjonelle typen som består av en trebit med fjær og bøyle har gitt bedre resultat. Jeg har også en haug feller for jordrotter, men der har jeg bare tatt et par stykk og håper det er slutt med det...

Den beste musefella i huset er dog den minst dyrevennlige varianten, som er en "gå planken" type mekanisme over en bøtte med vann. Med åte på kanten (type peanøttsmør, kaviar etc) så trekker den veldig bra, og det er ikke mulig å klare å lure den på noe lettvint vis heller. Dog så duger den selvfølgelig ikke veldig langt utover vinteren.

Hva med å bruke vindusspylervæske i bøtta vinterstid?

Re: Mus! [Re: Raskall] #2689638 25/11/2021 13:05
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
"Smertelige erfaringer i evig kamp med musefeller... " Jeg får noen bilder i hodet som hører hjemme i en Tom og Jerry film... ICON_LAUGH

Ellers helt enig i at musesikring er steg nummer to når du har konstatert mus i hus.

Re: Mus! [Re: Raskall] #2689655 25/11/2021 15:04
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Derfor fanger jeg de levende, får å flytte de bort til naboene ICON_SMILE.

I fjor var det en liten tass som klarte å komme seg ut hver gang. Det ble mange kvelder og netter hvor vi stirrer hverandre i øyne.......... ja, jeg vet at det ligger peanøtsmør i fella og jeg kommer til å ta det før eller senere, og jeg kommer til å slippe ut igjen før du tar meg.

Nei, de bryr seg ikke om liklukt. Da jeg ennå brukte vanlige feller hente det at jeg ikke var kjapt nok til å tømme dem, for å finne en halvspist død mus i fella. De foretrekker hjernen. Ikke spesielt Tommy og Jerry-aktig.

Re: Mus! [Re: vichingo] #2689660 25/11/2021 16:34
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: vichingo

Ja, det går ann å tilsette litt for å holde isen unna. Bare upraktisk mtp tømming. Jeg har min stående under huset så den holder normalt sett et stykke inn i vinteren.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Mus! [Re: Tange] #2689703 26/11/2021 06:32
R
Raskall Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
R
Sitat: Tange
Nei, de bryr seg ikke om liklukt. Da jeg ennå brukte vanlige feller hente det at jeg ikke var kjapt nok til å tømme dem, for å finne en halvspist død mus i fella. De foretrekker hjernen. Ikke spesielt Tommy og Jerry-aktig.

Mer Itchy and Scratchy kanskje?

Men: ÆSJ!

Har uansett desinfisert nå fellene jeg har tatt i og håndert dem med hansker deretter. Dyttet inn litt peanøttsmør også. Så får vi håpe fangsten tar seg opp. Eller kanskje uteblir helt.

Huseier er i ferd med å kartlegge veier inn i huset og legger planer for å tette dem.

Redigert av Raskall; 26/11/2021 06:35.
Re: Mus! [Re: vichingo] #2689729 26/11/2021 09:55
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: vichingo
Sitat: Anders A-R

Eller bare ha en skvett med frostvæske i vannet.

Re: Mus! [Re: Raskall] #2689732 26/11/2021 10:11
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Tja, med at mange dyr ikke klarer å skille mellom vann med og uten frostvæske vil jeg ikke brukt det på steder hvor også andre dyr ferdes.

Ikke sagt at dette er tilfelle for noen her.

Re: Mus! [Re: Raskall] #2689738 26/11/2021 10:40
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mitt foreløpige inntrykk er at det er mindre mus i år enn i fjor, da det var ekstremt mye. Sjekket fellene i kryploftet i morges og det var ingen, har så langt bare tatt 6-8 mus.

Re: Mus! [Re: Raskall] #2689744 26/11/2021 11:12
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Det beste er å ha nabo som skaffer seg katt. Ingen mus, ingen utgifter.

Re: Mus! [Re: Raskall] #2689747 26/11/2021 11:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
HaH, jeg har fem katter.

Når det er sagt har jeg ikke sett mus ennå i år, men det skyldes nok heller lite mus generelt en overflod av katter.
Det har vel vært i underkant av 100 mus de verste årene, flere titalls er helt vanlig.

Eneste jeg er rimelig sikker på som har kommet inn igjen er spissmus, for kattene reagerer helt klart på noe av og til.

Re: Mus! [Re: pbk] #2689750 26/11/2021 11:46
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pbk

Da kan man ta opp tråden til våren når plena di brukes som kattedo. Da er kanskje svaret å skaffe en hund.

Re: Mus! [Re: kjerts] #2689780 26/11/2021 14:34
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: kjerts
Sitat: pbk

Da kan man ta opp tråden til våren når plena di brukes som kattedo. Da er kanskje svaret å skaffe en hund.

Da er jo alltid rart, jeg har mye plen (ingen naboer) og finner aldri kattelort på plenen.
Om vinteren er det jo logisk, for da bruker de gjerne kattedoen, men om sommeren skiter de helst ute.
De fleste katter foretrekker å grave ned bæsjen, i motsetning til bikkjer som helst pakker den i plast.

Moderator  support