|
Alternativ til Sonos
|
Alternativ til Sonos
25/11/2021 09:34
|
Heliboy
OP
The Photographer
|
OP
The Photographer
HIFI-nerds: Jeg er i løypa for å se på et alternativ til Sonos-riggen, i noe som spiller bedre og kraftigere mht musikk. Vil absolutt ikke ha høyttalerkabler, knotete grensesnitt eller synlige monsterhøyttalere som tar enormt med plass, og således er Sonon glimrende - hvor lyd kan regulers i de definerte sonene. Har et litt «rart» hus med stor stue, pulttak og mesanin, med skrånende takhøyde fra 3 til 6 meter. Altså stort volum. Sonos duger fint til TV, men blir slapt på litt høyere musikkspilling. I stua / hjemmekino er det i dag Sonos Arc, 2 stk Play 5 (bakhøyttalerne) og 2 stk Sub. I tillegg har jeg 2 stk Play 5 i den tilstøtende spisestua, samt 2 stk Play 1 på kjøkkenet og 1 stk Play 1 på mesaninen. Alt er åpent mellom disse rommene. Finnes det noen gode alternativer til Sonos der ute som ikke sprenger banken?
Løvsteika
|
|
|
Re: Alternativ til Sonos
[Re: Heliboy]
25/11/2021 09:54
|
perbl
More than words
|
More than words
Bluesound har gitt meg et bra inntrykk hvertfall. Jeg bruker det riktignok med høytalerkabler, da jeg hadde et par veldig gode og ganske så kompakte høytalere fra System Audio der jeg solgte forsterkeren, og kjøpte en superkompakt PowerNode i stedet. I tillegg har jeg fire sånne Ikea-Sonoser som jeg bruker litt innimellom, og kan da bruke Airplay fra telefonen hvis jeg vil spille både på Bluesound-oppsett og Sonos samtidig.
Men de har jo også endel integrerte høytalere hvis det med å slippe kabler er veldig viktig (jeg får til å skjule mine ganske så ok hvis jeg møblerer korrekt da). Jeg ville tatt en tur på Hifi-klubben og testet.
Appen er kanskje litt mindre gjennompolert enn Sonos sin, bla er det ikke integrert Spotify, men den åpner Spotify-appen. Men den integreringen i Sonos-appen synes jeg forøvrig er mer forvirrende enn nyttig uansett. Slik jeg har forstått det er det sånn i de fleste andre plattformer bortsett fra Sonos, som visstnok har en særavtale med Spotify elns.
Men om det å spille veldig høyt i et stort rom er viktig, tror jeg kanskje ikke sånne ferdighøyttalere med streaming er det beste valget. Jeg har inntrykk av at flere produsenter har produkter som matcher Sonos sin lineup ganske bra (hvertfall har jeg det inntrykket fra Bluesound), så jeg ville vel vært veldig sikker på om jeg ikke kan få til en elegant kabelføring fram til konvensjonelle kraftigere høyttalere og feks en kraftigere forsterker som støtter Bluesound før jeg forkaster det. En av tingene som trakk meg mot Bluesound var hvertfall utvalget av konvensjonelle forsterkere som støtter plattformen.
Et alternativ kan så klart være kraftige aktive høyttalere, men da tror jeg kanskje du vil sprenge banken litt. Men Sonos-oppsettet ditt har nå dratt endel tusinger da, så hvis det er prisklassen vi snakker om, bør du nå hvertfall kunne få tak i noe som kan fylle stua med lyd.
Redigert av perbl; 25/11/2021 09:54.
Per B.
|
|
|
25/11/2021 11:20
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Soundgarden har nå tilbud på System Audio Silverback 60.2. Prisen er redusert fra Dura Ace til 105 ;-). Om du skal ha musikk i flere rom, blir det veldig dyrt...
|
|
|
[Re: joje]
25/11/2021 12:11
|
perbl
More than words
|
More than words
Soundgarden har nå tilbud på System Audio Silverback 60.2. Prisen er redusert fra Dura Ace til 105 ;-). Om du skal ha musikk i flere rom, blir det veldig dyrt... Jau, de Silverback-greiene var det jeg tenkte litt på. Har sikla litt på 40-varianten sjøl, men endte med å beholde de kabla Mantra-høytalerne jeg hadde, det ble for dyrt å bytte. Men det er nå typisk en komplett Dura Ace vs Ultegrautstyrt toppsykkel vi snakker om i prisreduksjon her da 
Per B.
|
|
|
25/11/2021 12:14
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Jeg hadde 40.2 i bakhodet og kjøpte 60.2 i oktober på tilsvarende tilbud. Interiørdiktaturen syns at de er store og stygge, men jeg kunne ikke forsvare å betale mer for 40.2.
|
|
|
25/11/2021 12:49
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Men hva i all verden gjør dere for å få tillatelse til å ha store høyttalere i stua? Her i huset sliter jeg med SA i minste kompaktstørrelse pga konas diktaturtendenser
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
[Re: universalis]
25/11/2021 13:17
|
perbl
More than words
|
More than words
I mitt tilfelle har jeg ingen diktator i hus :-/
Og må nå innrømme at personlig synes jeg nå endel høytalere har visse møbelkvaliteter, det er jo tross alt ikke koksgrå gigantiske Cerwin Vega-greier det nødvendigvis er snakk om.
Mange husdiktatorer aksepterer jo å ha svære skjermer i form av 50-80"-TVer, det er nå et mye styggere møbel i mine øyne.
Redigert av perbl; 25/11/2021 13:18.
Per B.
|
|
|
25/11/2021 13:42
|
joje
Ivrig
|
Ivrig
Kone 1.0 var svært streng på det området, noe som gjorde min egen trivsel i hjemmet svært dårlig. I tilværelsen Singel 1.2 ble nytt anlegg anskaffet og var på plass før jeg etablerte meg med Samboer 2.0
Jeg byttet ut Audio Physics høyttalere (lyst treverk) med helt hvite SA og trodde at det skulle passe bedre inn i stua som er hvit, men hun var ikke helt fornøyd.
Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse!
|
|
|
[Re: perbl]
25/11/2021 14:37
|
Heliboy
OP
The Photographer
|
OP
The Photographer
B
Et alternativ kan så klart være kraftige aktive høyttalere, men da tror jeg kanskje du vil sprenge banken litt. Men Sonos-oppsettet ditt har nå dratt endel tusinger da, så hvis det er prisklassen vi snakker om, bør du nå hvertfall kunne få tak i noe som kan fylle stua med lyd. Sonos holder seg eksepsjonelt godt i pris på bruktmarkedet, så der får jeg omtrent igjen hva jeg har betalt for det opp gjennom. Forslag til aktive høyttalere?
Løvsteika
|
|
|
25/11/2021 18:43
|
perbl
More than words
|
More than words
Hvis det ikke skal stå på pengan, synes jeg de nevnte System Audioene virker veldig bra.
Men å utstyre hele huset med dem har jeg ikke tatt med i vurderingen, jeg synes de virker veldig fristende som eneste høytalere på stua med en liten hub du kobler til HDMI og øvrig lyd inn på.
Jeg mistenker vel kanskje at et multiromoppsett ikke er det systemet er mest laget for, men ser du kan utvide dem til surround-oppsett ved å koble til rette type forsterker/sender.
Per B.
|
|
|
25/11/2021 20:44
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Har et par KEF LS50 Wireless II som jeg synes ser bra ut med de matchende KEF stativene og i tillegg spiller de ganske bra. Ikke er de så store heller.
|
|
|
25/11/2021 23:39
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
En høyttaler er da et møbel, forstår ikke hvorfor man skal ha det så smått.
|
|
|
26/11/2021 07:29
|
Heliboy
OP
The Photographer
|
OP
The Photographer
Bluesound har gitt meg et bra inntrykk hvertfall. Jeg bruker det riktignok med høytalerkabler, da jeg hadde et par veldig gode og ganske så kompakte høytalere fra System Audio der jeg solgte forsterkeren, og kjøpte en superkompakt PowerNode i stedet. I tillegg har jeg fire sånne Ikea-Sonoser som jeg bruker litt innimellom, og kan da bruke Airplay fra telefonen hvis jeg vil spille både på Bluesound-oppsett og Sonos samtidig.
Men de har jo også endel integrerte høytalere hvis det med å slippe kabler er veldig viktig (jeg får til å skjule mine ganske så ok hvis jeg møblerer korrekt da). Jeg ville tatt en tur på Hifi-klubben og testet.
Appen er kanskje litt mindre gjennompolert enn Sonos sin, bla er det ikke integrert Spotify, men den åpner Spotify-appen. Men den integreringen i Sonos-appen synes jeg forøvrig er mer forvirrende enn nyttig uansett. Slik jeg har forstått det er det sånn i de fleste andre plattformer bortsett fra Sonos, som visstnok har en særavtale med Spotify elns.
Men om det å spille veldig høyt i et stort rom er viktig, tror jeg kanskje ikke sånne ferdighøyttalere med streaming er det beste valget. Jeg har inntrykk av at flere produsenter har produkter som matcher Sonos sin lineup ganske bra (hvertfall har jeg det inntrykket fra Bluesound), så jeg ville vel vært veldig sikker på om jeg ikke kan få til en elegant kabelføring fram til konvensjonelle kraftigere høyttalere og feks en kraftigere forsterker som støtter Bluesound før jeg forkaster det. En av tingene som trakk meg mot Bluesound var hvertfall utvalget av konvensjonelle forsterkere som støtter plattformen.
Et alternativ kan så klart være kraftige aktive høyttalere, men da tror jeg kanskje du vil sprenge banken litt. Men Sonos-oppsettet ditt har nå dratt endel tusinger da, så hvis det er prisklassen vi snakker om, bør du nå hvertfall kunne få tak i noe som kan fylle stua med lyd. Hvordan vil du rangere Bluesound lydmessig i forhold til Sonos?
Løvsteika
|
|
|
26/11/2021 07:52
|
perbl
More than words
|
More than words
Hvordan vil du rangere Bluesound lydmessig i forhold til Sonos?
Det som betyr desidert mest for lyden er jo gjerne høyttalerne, men nå bruker jeg jo bare en forsterker med Bluesound-funksjon. Så vet ikke om jeg har så mye relevante ting å komme med der for deg. Jeg er hvertfall veldig fornøyd, men lyden er jo ca klin lik som den var da jeg drev de samme høyttalerne med en Hegel-forsterker som tok mange ganger volumet i TV-benken. Men om du lurer på de ferdighøyttalerne ville jeg nok tatt en tur til HiFi-klubben, for dem har jeg ikke hørt særlig på. Inntrykket mitt er vel at Bluesound gjerne har litt mer apell blant HiFi-folk enn Sonos, det støtter vel bedre oppløsning på lyd etc, uten at det nødvendigvis gjør så mye forskjell på det man opplever som lytter.
Per B.
|
|
|
26/11/2021 08:30
|
Heliboy
OP
The Photographer
|
OP
The Photographer
Hvordan vil du rangere Bluesound lydmessig i forhold til Sonos?
Det som betyr desidert mest for lyden er jo gjerne høyttalerne, men nå bruker jeg jo bare en forsterker med Bluesound-funksjon. Så vet ikke om jeg har så mye relevante ting å komme med der for deg. Jeg er hvertfall veldig fornøyd, men lyden er jo ca klin lik som den var da jeg drev de samme høyttalerne med en Hegel-forsterker som tok mange ganger volumet i TV-benken. Men om du lurer på de ferdighøyttalerne ville jeg nok tatt en tur til HiFi-klubben, for dem har jeg ikke hørt særlig på. Inntrykket mitt er vel at Bluesound gjerne har litt mer apell blant HiFi-folk enn Sonos, det støtter vel bedre oppløsning på lyd etc, uten at det nødvendigvis gjør så mye forskjell på det man opplever som lytter. Takk for gode tips - jeg skal få tatt meg en tur til Hifi-klubben.
Løvsteika
|
|
|
27/11/2021 22:05
|
Eivel
Entusiast
|
Entusiast
Hvis du bruker en sonos connect så kan du koble til hva du vil av effektforsterker og høyttaler.
|
|
|
[Re: krrm]
28/11/2021 14:39
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Har et par KEF LS50 Wireless II som jeg synes ser bra ut med de matchende KEF stativene og i tillegg spiller de ganske bra. Ikke er de så store heller. Lokale pushere hos Hifi Life skryter også av LS50 Wireless II som et naturlig steg opp fra Sonos.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
|
|