Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Giring - kombimuligheter 1x12?

Giring - kombimuligheter 1x12? #2689407 22/11/2021 15:19
svegar Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hei, driver og skraper sammen en ny gravel, har litt og må kjøpe litt. Må blant annet ha gir og bremser, 1x er selvsagt og hydrauliske bremser er selvsagt. Har hjul med både XD-boss og "vanlig". Ønsker i utgangspunktet å kunne bruke kassett med 10t på minste, altså SRAM XD-basert. Da kan jeg f.eks kjøre med 10-36-kassett og ha en brukbar range.

Altså;
-1x12
-mekanisk giring
-hydrauliske bremser
-10-36-kassett

Følgende kombinasjoner ser ut til å være aktuelle;
- Campagnolo 12-delt gir og hendler, det vil i tilfelle være bakgir uten kløtsj, men med mulighet til å stramme fjæra litt. Vil det funke sammen med narrow-wide klinge og evt. kjedefører?
- Campagnolo 12-delt hendel sammen med Ekar bakgir? Giret er i utgangspunktet 13-delt, men er vaiertrekket det samme?
- SRAM ser ikke ut til å ha mekanisk 12-delt? Da måtte jeg evt gått for 11-delt. Eller tatt jobben med å tukle til en 12-delt løsning.
- Shimano GRX er 11-delt, og jeg kan også her selvsagt droppe 12 og går for 11-delt.
- Shimano køstom: Kan jeg bruke et GRX bakgir, eller et terrenggir (XT eller XTR med kløtsj) sammen med Ultegra eller Dura Ace hendler? Får jeg tak i 12-delt Shimano hendler med hydrauliske bremser og som trekker vaier til giret? Finner bare Di2.
- Jeg har to SRAM Red kalipere liggende. Kan jeg i prinsippet kombinere disse to med Shimano hendler? Jeg veit de i utgangspunktet bruker ulik væske, en Shimanos olje må da kunne drive disse kaliperne fra SRAM?
- Andre muligheter?

Håper noen kan hjelpe meg med dette i-landsproblemet, dette er som dere skjønner ikke lett.

sv

Re: Giring - kombimuligheter 1x12? [Re: svegar] #2689442 23/11/2021 07:57
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Det er pakningsmaterialet i Shimano bremsehendler som ikke er kompatibelt med bremsevesken som brukes i SRAM kalipere og omvendt.
Å blande de 2 er oppskriften på trøbbel, såvidt jeg vet.

Jeg hadde gått for GRX hendler, bremser og bakgir kombinert med for eks SRAM 10-42 kassett.
Da har du spenn i giringen til mye forskjellig.

Dersom du har ramme med postmount fester så kan du evt bruke gamle terrengkalipere sammen med GRX hendlene.
Du får bare 11 delt, men tror ikke det betyr så mye i det store bildet.

AG

40+ and still climbing......
Re: Giring - kombimuligheter 1x12? [Re: svegar] #2689443 23/11/2021 08:08
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Jeg hadde, som Gullars, valgt en GRX setup med Sram 10-42 XX1 kassett.

Ellers kan jeg (selv som Shimano fanboy) også slå et slag for Sram 1x11. Solide saker og Double Tap vender man seg fort til. Fåes i alle prisklasser fra Apex til Force. Hendlene ser stygge ut, men det er jo noe de deler med alle andre hydraulisk/mekaniske hendler.

Re: Giring - kombimuligheter 1x12? [Re: svegar] #2689469 23/11/2021 11:52
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Ingenting i veien med SRAM sitt 1x11, bortsett fra lufteprosedyre og at bremsene har en tendens til å lage mer lyd enn andre pga lite plass mellom klosser og skive.

Er ikke glad i SRAM sitt 2 sprøyte system for lufting, men kanskje det er jeg som mangler kompetanse eller mengde trening.

Endte opp med GRX bakgir på eldste datteren sin CX med 6800 hendler og mekaniske skiver.
Kassetten ble en 11-42 XT.
Krank ble en Easton EA90 med 38t klinge.

Det funker veldig bra (testet i NM CX i Sandnes bla.)

AG

Redigert av Gullars; 23/11/2021 11:53.

40+ and still climbing......
Re: Giring - kombimuligheter 1x12? [Re: svegar] #2699402 18/02/2022 11:53
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: svegar

- SRAM ser ikke ut til å ha mekanisk 12-delt? Da måtte jeg evt gått for 11-delt. Eller tatt jobben med å tukle til en 12-delt løsning.

Ser ikke bort fra at jeg tester Ratio sine "ratchets" når kassett som står på er utslitt og må skiftes. Sram Rival hendler og Force long cage så kan jeg enten gå for "wide ratchet" og Rotor 1x12 kassett. Både 11-39 og 11-46 ser gravel-vennlige ut. Spørs med holdbarheten, men det er nok aktuelt å bruke med stor kjedering og da blir slitasjen på drevene noe mindre.

Eller så er det mulig å gå for "road ratchet" plus axs-kompatible trinsehjul og kjøre 10-44 xplr kassett og flat top kjede.

Rotor kassette er muligens mest attraktivt da jeg hverken trenger nye trinsehjul eller XDR boss og med lavere vekt. Ser også for meg at siden den har lik spacing som 11-speed, så blir ikke giringen mindre presis, men får litt dårligere kjedelinje enn med axs.

Re: Giring - kombimuligheter 1x12? [Re: svegar] #2699422 18/02/2022 13:55
E
EspenS Offline
Veteran
Veteran
E
Ratio-løsningen får også veldig gode omtaler her:
https://bikepacking.com/gear/ratio-1x12-upgrade-kit-review/

Det finnes også andre løsninger for mekaniske mullets. Genevalle-hendlene skal funke veldig bra. https://www.gevenalle.com/product/gx/
Jeg synes bare det ser ser litt merkelig ut. Men du også finner ferdige bygg som leveres med disse, for eksempel Panorama Taiga Exp

Jeg skulle selv bygge meg en mullet nå, på en drop bar mtb.

For meg stod det mellom
* f.eks. SRAM Force mekanisk med noe SRAM Eagle bak med Ratio-løsningen, eller
* elektrisk for eksempel Rival AXS hendler og bremser + GX AXS gir bak (evt høyere modell), siden 'trickle down' til Rival og GX har gjort AXS mye mer affordable

Jeg var egentlig mest gira på AXS-løsning, siden jeg er så sjukt fornøyd med det på MTBen, og siden også bikepackere på veldig lange turer vurderer det som pålitelig nok ref https://bikepacking.com/gear/sram-axs-review/

Problemet var at etap AXS hendelsettene er utsolgt og har månedsvis av leveringstid i hele verden. Knapt å oppdrive på en nettbutikk, og svartebørspriser på ebay. Det lille som produseres nå går vel til builds av nye sykler. Kundeservice på butikkene var usikker på om de får noe før sommeren.

Men etter mye lang leting fant jeg plutselig et sett på erlan.se https://www.erlan.se/produkt/sram-rival-e-tap-axs-broms-vaxelreglage/
som jeg bestilte til en poste restante service i strømstad (i skrivende stund kun 1+2 hendelsett igjen på lager).

sånn ellers har bikepacking com har en lang og god gjennomgang av løsninger for mekaniske mullets her:
https://bikepacking.com/gear/guide-to-mullet-drivetrains/

Re: Giring - kombimuligheter 1x12? [Re: svegar] #2699440 18/02/2022 20:02
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Garbaruk har også lang cage til Force og Red axs bakgir så de kan brukes med 10-44 eller med 10-52 med en ekstra link...

Men føler ratio har en egen nisje i at man kan konvertere 1x11 mekaniske oppsett man allerede måtte ha. Lettere vekt enn elektronisk blir det også...

Re: Giring - kombimuligheter 1x12? [Re: svegar] #2699607 21/02/2022 13:48
P
pcb Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Mulig dette er informasjon ingen trenger, men jeg har ratio basert på GX eagle RD da. Og det funker helt knall ihvertfall! Veldig fornøyd. Er noe med følelsen av å ha mekket ting til selv som føles så rett i tillegg til performance :-)

Men gir jo selvsagt mest mening om du har/kan skaffe mekaniske SRAM-hendler da.

Redigert av pcb; 21/02/2022 13:49.

Moderator  support, Valentino