Hei, driver og skraper sammen en ny gravel, har litt og må kjøpe litt. Må blant annet ha gir og bremser, 1x er selvsagt og hydrauliske bremser er selvsagt. Har hjul med både XD-boss og "vanlig". Ønsker i utgangspunktet å kunne bruke kassett med 10t på minste, altså SRAM XD-basert. Da kan jeg f.eks kjøre med 10-36-kassett og ha en brukbar range.
Altså;
-1x12
-mekanisk giring
-hydrauliske bremser
-10-36-kassett
Følgende kombinasjoner ser ut til å være aktuelle;
- Campagnolo 12-delt gir og hendler, det vil i tilfelle være bakgir uten kløtsj, men med mulighet til å stramme fjæra litt. Vil det funke sammen med narrow-wide klinge og evt. kjedefører?
- Campagnolo 12-delt hendel sammen med Ekar bakgir? Giret er i utgangspunktet 13-delt, men er vaiertrekket det samme?
- SRAM ser ikke ut til å ha mekanisk 12-delt? Da måtte jeg evt gått for 11-delt. Eller
tatt jobben med å tukle til en 12-delt løsning. - Shimano GRX er 11-delt, og jeg kan også her selvsagt droppe 12 og går for 11-delt.
- Shimano køstom: Kan jeg bruke et GRX bakgir, eller et terrenggir (XT eller XTR med kløtsj) sammen med Ultegra eller Dura Ace hendler? Får jeg tak i 12-delt Shimano hendler med hydrauliske bremser og som trekker vaier til giret? Finner bare Di2.
- Jeg har to SRAM Red kalipere liggende. Kan jeg i prinsippet kombinere disse to med Shimano hendler? Jeg veit de i utgangspunktet bruker ulik væske, en Shimanos olje må da kunne drive disse kaliperne fra SRAM?
- Andre muligheter?
Håper noen kan hjelpe meg med dette i-landsproblemet, dette er som dere skjønner ikke lett.
sv