Det har blitt flere og flere turer på denne, for min Cannondale Caad12 disc er foreløpig i tusen nedslitte commuter-knas, og selv om jeg har alle delene har den midlertidig mistet litt sjarm.
Så, funn på finn, ca 1998-modell Orlowski kjøpt som rammesett. Flyttet over deler fra min 1990 Peugeot. 10-delt 105. HED Belgium-felger, DT180 nav bak og billig Novatec foran (matcher)
55cm opp, 58,5 cm frem, 90mm stem, kontra caad12 som er 54cm, 54cm og 110mm stem. Oppleves som litt ukomfortabel og nervøs hjemme i gata, men du verden for en maskin. +2km/t i snitt uansett distanse, var ute 7 timer på denne 2 uker siden helt uten problemer eller vondter av noe slag. (bildet er fra Skjævelandsvegen mellom Vikeså og Søyland sør for ca Ålgård).
Så nå begynner jeg å lure på om neste moderne racer som er planlagt kjøpt 2024, skal rett og slett bli noe moderne med felgbrems... har dog ikke prøvd denne i regn enda.
Tøft. Ja fikk med meg den finn annonsen jeg å. Flott noen her på forumet kjøpte den og ga den nytt liv. Man trenger ikke skivebremser, elektronisk giring og høyprofil for og trives på landeveien.
Takk! Din var jo også en veldig pen og klassisk Trek i Discovery-drakt. Er vel denne "Alpha-series" aluminium med mix av Ultegra og 105.
De hjula, kom de både med røde og gule nav, eller var det forskjellige modeller, mon tro. Tidlig generasjon Ksyrium? Hadde noen hjul med Open Pro-felg i 2020, de hadde fortsatt denne bølgete formen som dine har, og var veldig gode å bremse på i regn, i kombinasjon med nye dual-pivot bremser (Ultegra 8000) - en annen sykkel enn den jeg har nå.
Takk! Din var jo også en veldig pen og klassisk Trek i Discovery-drakt. Er vel denne "Alpha-series" aluminium med mix av Ultegra og 105.
De hjula, kom de både med røde og gule nav, eller var det forskjellige modeller, mon tro. Tidlig generasjon Ksyrium? Hadde noen hjul med Open Pro-felg i 2020, de hadde fortsatt denne bølgete formen som dine har, og var veldig gode å bremse på i regn, i kombinasjon med nye dual-pivot bremser (Ultegra 8000) - en annen sykkel enn den jeg har nå.
-KT
Er Mavic Ksyrium Elite fra rundt 17\18 ja. Tror di var å få med gule, røde og sølv nav om jeg ikke husker feil. Di kan sette opp slangeløst og veier ikke så alt for mye så er fornøyd med di Hadde passet sykkelen din perfekt og du som har Mavic logo på ramma
Diamant Pinnacle R1. Veier 7,4 kg på bildet. Var lettere originalt, men har satt på kompaktkrank og byttet ut karbonfelgene som føltes mest ut som seil i sidevind..
Bianchi'n har fått nye hjul fra Nord-Irland, satt opp tubeless med italienske dekk. Også byttet flaskeholdere fra plastic fantastic til King Cage, som jo aldri er feil
Redigert av ohjelm; 13/05/202207:19.
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Det fine med King Cage er at de "forsvinner". Passer en Specialissima bra^^^^. Men hvor er den Celeste styretapen? Makan! De små prikkene der holder ikke altså.
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Altså! Med den sykkelen slipper han glatt unna med både seteveske og ventilhetter.
(Men litt enig med deg. Selv vil jeg mene at disse ville tatt seg godt ut, kombinert med svarte Bianchi-flasker.
Seteveske er en dyd av nødvendighet. Denne er fra Silca med boa-stramming. Litt mer innafor enn en sånn en som henger og slenger bak der.
Av en eller annen grunn har jeg beholdt ventilhettene på alle syklene mine med tubeless. Aner ikke hvorfor.. Og ser jo at det skjærer i øynene. Skal sporenstreks bort.
Det fine med King Cage er at de "forsvinner". Passer en Specialissima bra^^^^. Men hvor er den Celeste styretapen? Makan! De små prikkene der holder ikke altså.
Herlig å få støtte fra Moderator på holdere! Når det gjelder styretapen så beholder jeg original enn så lenge. Juryen har forøvrig ikke bestemt seg for om tapen er digg eller helt jævlig. Synes ikke jeg blir så klam, men fikk noe h#¤%"# til blemmer på sist tur. Litt usikker på å om det skyldes hullene eller bare "early season" kontorlabber...
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Har du hatt en proff til å se på posisjonen din, ohjelm?
Anekdote/ot: Jeg var hos Spesh i Nederland for noen år siden. De laserte disse Grail-hanskene sine omtrent da. De hadde selvfølgelig en målesykkel der og Ass-o-meteret sitt og innleggsåler etc. osv. Jeg skulle være prøvekanin på de flotte hanskene. Sykkel satt opp, alt vel. Inn med trykksensor mellom hender og håndgrep. De målte meg til halvparten av "vanlig" trykk. Men. Med Grail-hanskene på ble trykket redusert som forventet. 30% eller noe slikt.Senere har jeg kjøpt meg to par Grail-hansker, ett hvitt og ett svart (Lusa på gangen etc.).Grail er de eneste sommerhanskene jeg har prøvd som er bedre enn ingen hansker. Utfor- og sykle med folk man ikke kjenner-hansker.
Men nå må jeg ut og marsjere eller noe. Gratulerer med dagen folkens!
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
Har du hatt en proff til å se på posisjonen din, ohjelm?
Vitale mål er kopiert fra SuperSix'en som jeg har hatt på bikefit tidligere. Men, setet og styret er forskjellig fra SuperSix. Fizik-setet på Bianchien tvinger meg litt frem. Veldig uvant i starten, men nå begynner jeg å bli vant til det. Sitter forøvrig godt på det. Styret har annen utforming enn det mer klassiske jeg har på SuperSix, og det er godt mulig jeg bør justere dette i samråd med en proff. Jeg får ikke blemmer til vanlig, men dette var etter en relativt lang bakkeøkt der det blir litt ståing. Det KAN være at hendlenes posisjon gir litt gal vinkel i håndleddet når jeg står. Tenker jeg føler meg frem denne sesongen og tar en bikefit i vinter dersom jeg kjenner det er mye å plukke på. Da kan jeg i samme åndedrag bytte styretape til celeste
Jeg har forøvrig litt med blemmer tidligere. Både med og uten hansker, på landevei og sti. Svetter en del. Disse "Grail" ser ikke ut til å eksistere lenger. Hva er 2022 varianten?
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Jeg bytter ikke ræser hvert år, akkurat, men kjøpte en Giant TCR Advanced Pro 0 Disc i fjor.
En ørliten oppdatering: Jaeger-Liteseat er byttet tilbake til originalsetet. Voggefasongen på førstnevnte er ikke bra når man er offensiv og mye frampå setetuppen i klatringer og slikt. Det medfører en vektøkning på ca. 160 g, men pyttsann. Og her om dagen - på KOM-jakt på "grævvel" - viste Elite-flaskeholderne seg å ikke duge. Har merka litt ristetendenser på asfalt også, men flaska spratt ut tidlig på turen, i en motbakke. I tillegg vil jeg egentlig gjerne få bort styreknotten, men er redd det vil minske en evt. gjensalgsverdi. Det peneste er jo stemmet i bånn, men det passer ikke meg.
Sykler som ikke passer er de dummeste. Svaret på flaskesprett er King Cage. Jeg foretrekker stål. De er mest diskrete.
Eller Arundel Mandible - Gaute har vel noen King Cage i titan, kjenner jeg ham rett, men de sitter sikkert på terrengsyklene. Jeg har to Arundel Mandible på grus/landeveisraceren - King Cage i stål på stålsykkelen, King cage Titan på terrengsykkelen og alu-raceren. De tre King Cage-titan-holderne jeg har kjøpte jeg i 2002 - den ene har sprukket - de to andre er som nye.
Før stilpolitiet blander seg inn i dine prioriteringer, den sykkelen og ikke minst fargen er nydelig Gaute :-)
Mange takk. Jo, jeg må si meg enig. Det var jo en grunn - nei, mange grunner - til at jeg kjøpte nettopp denne. At wattmåleren har streika, gjør meg ikke så mye. Det blir ny krank på reklamasjon, men sånt lar vente på seg i disse dager.
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: Valentino
Sykler som ikke passer er de dummeste. Svaret på flaskesprett er King Cage. Jeg foretrekker stål. De er mest diskrete.
Eller Arundel Mandible - Gaute har vel noen King Cage i titan, kjenner jeg ham rett, men de sitter sikkert på terrengsyklene. Jeg har to Arundel Mandible på grus/landeveisraceren - King Cage i stål på stålsykkelen, King cage Titan på terrengsykkelen og alu-raceren. De tre King Cage-titan-holderne jeg har kjøpte jeg i 2002 - den ene har sprukket - de to andre er som nye.
Ja, jeg har en King Cage i titan, som for øyeblikket ikke står på noen sykkel. Men på denne sykkelen bør og skal flaskeholderen være svart, av estetiske hensyn. Det gjelder de fleste sykler, egentlig. Har satt på to Arundel Mandible jeg hadde liggende. De har verdensmesterstriper-pynt hvor blåfargen er en helt annen enn sykkelen, men det får jeg vel godta. Skal ikke se bort fra at det blir to helsvarte Mandible på sikt. Reint jåleri, så klart.
Fortsetter på tredje året med min 2015 Canyon Ultimate 7.0 SLX uten større endringer. Er stor fornøyd med både komfort og respons, men har litt lyst på skivebremser.
Lett grævvelifisert Giant TCR, med 32 mm Maxxis Re-Fuse TR med MaxxShield. Tipper at jeg ville fått plass til 35 mm dekk også (SLR1-felgene er smale, bare 19,4 mm innvendig), men kommer neppe til å prøve. Og ja, jeg innser at den diskrete logoen på dekket burde vært over SLR1 på felgen, ikke ved ventilen.
Og ja, jeg innser at den diskrete logoen på dekket burde vært over SLR1 på felgen, ikke ved ventilen.
Helt uenig egentlig ;-) Logoplassering ved ventil er jo en regel for å gjøre det raskere/lettere å finne ventilen. SLR-logoen fungerer nå fint som motside til den mer markante ventilsiden.
Trodde det mest var en terreng-tommelfingerregel? Jeg kommer uansett ikke til å ha hastverk med å finne ventilen på denne. Sist jeg punkterte på landeveissykkel, var i 2011. Helt sant! Sjansene er enda mindre nå, med slangeløst.
Giant-logoen på felgen ved ventilen viser iallfall at ventilen skal være nærmest bakken, pekende opp. Og hvis ikke dekket snurres 180 grader, vil dekklogoen være opp-ned. Jeje. Kan vi være enige om at dette er et i-landsproblem?
Trodde det mest var en terreng-tommelfingerregel? Jeg kommer uansett ikke til å ha hastverk med å finne ventilen på denne. Sist jeg punkterte på landeveissykkel, var i 2011. Helt sant! Sjansene er enda mindre nå, med slangeløst.
Giant-logoen på felgen ved ventilen viser iallfall at ventilen skal være nærmest bakken, pekende opp. Og hvis ikke dekket snurres 180 grader, vil dekklogoen være opp-ned. Jeje. Kan vi være enige om at dette er et i-landsproblem?
Litt sent ute, men her er min Emonda SL6 Pro med Aelous 35 carbonhjul, Enve 29mm, Black Inc integrert styre med noenlunde skjult mekanisk Ultegra. Decent daily driver.
Savnet CAAD så mye at jeg ble nødt å kjøpe en. Og ja, har bestilt nytt sete... Ikke helt bestemt for hvilket hjulsett jeg skal gå for. Lyst å prøve DT swiss!
2022 kan vel godt være et år der man koser seg og ruller rundt på en gammel haug av en sykkel… Her er feriesykkelen min: De Rosa ‘Vega’. 10-delt. Aluminium. Billig. ❤️🇮🇹❤️