Nok en tråd om; hvilken sykkel skal jeg velge??
|
Nok en tråd om; hvilken sykkel skal jeg velge??
20/11/2021 08:05
|
Majoren
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Var uheldig og krasjet med bil for noen uker siden med min Cannondale Super X. Sykkelen er nå søppel og jeg må erstatte denne. Har trålet jungelen etter ulike varianter, men blir ikke helt 100% klok. Bruksområde for en ny sykkel er pendling og regnværssykling. Jeg har 2 racere fra før, så jeg er greit dekket der.
Så, skal jeg da gå for en Gravel eller en til racer? Hodet forteller meg at jeg vil ha skivebremser, plass til (litt) brede dekk og skjermfester. Clip-on skjermer ser ikke bra ut, så det utgår. Sykler stort sett asfalt, men å kunne ha muligheten til å kjøre litt grus er bonus. Budsjett er mellom 20-30.000,-
-Har sett litt på Orbea Terra H30 hos Unaas. Denne dekker forsåvidt det jeg ser etter og etter hva jeg kan se, så er det tilbud på denne nå. Denne er i førersetet hos meg foreløpig. -Cannondale Topstone? Sikkert bra den også, men mener å ha lest at å bytte hjul(bakhjul) er styr pga sentrering av navet? -Flere varianter?
|
|
|
Re: Nok en tråd om; hvilken sykkel skal jeg velge??
[Re: Majoren]
20/11/2021 13:47
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Fara er jo veldig i skuddet for tiden. https://faracycling.com/models/F_GR
Redigert av Furu; 20/11/2021 13:47.
Stig
|
|
|
21/11/2021 09:37
|
Majoren
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har sett på Fara, men den blir litt for mye eventyr for meg. Jeg kommer ikke til å henge på masse vesker og div. Vil ha en sykkel som funker til pendling/regnværsykling og langturer. Skjermfester og skjermer er et must, da det ikke akkurat er sydenstemning her på vestlandet! 
|
|
|
21/11/2021 11:41
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Synd å høre om krasjet og din SuperX sitt bedrøvelige endelikt. Håper du selv kom fra det uten skade. Ellers etterlyser du egentlig akkurat det jeg liker - en allsidig sykkel som kan brukes under alle forhold og til alle tider, der mulighetene er endeløse og selv den fjerne horisonten ikke setter grenser  Men... for å engasjere forumet, tror jeg du må gi oss litt mer spesifikke - og kanskje mer inspirerende - ønsker enn kun pendling, regnværssykling og turer uten vesker. Særlig når du kommer fra en så superduper sykkel som Cannondales skarpe våpen SuperX. Her er et forsøk: - Hva legger du i "plass til (litt) brede dekk"? Klaring for 30, 35 eller 40 mm under skjermer? Ting å tenke på: Hvilken dekkbredde trives du med for bysykling? På langtur? Hva med grus og skogsveier? Trenger du plass til piggdekk, og i så fall hvilken bredde foretrekker du? - Trives du med aggressive og kjappe kjøreegenskaper og eller ønsker du mer stabilitet og trygghet på røft underlag? - Du skriver langtur, men vil ikke bruke vesker. Er det likevel interessant med en doning som er designet med tanke på turer over dager og uker, eller tenker du langtur som begrenset til noen timer? - Hvilke landeveissykler har du fra før? Vil du ha en sykkel som gir likest mulig kjøreegenskaper, bare med skjermfester og plass til bredere dekk, eller er du ute etter en sykkel med andre egenskaper og et potensielt annet bruksområde? - Har du strenge preferanser på gruppe og komponenter? (Håper svaret er nei. Synes rammesettet er mye mer spennende enn gruppe og komponenter  ) - Ønsker du å kjøpe lokalt eller fjernhandel? Det er forresten slett ikke sikkert at valget vil stå mellom en racer eller en gravel (uff, jeg blir visst nødt til å bruke den absolutt fæle betegnelsen nå). En spennende kategori som nesten ingen snakker om, er jo All Road eller lett blandeveissykkel, om du vil bruke et norsk begrep. *** Du nevner Topstone og Cannondales merkespesifikke AI (Asymmetric Integration). Dette er altså en forskyving av drivlinjen på 6 mm for å oppnå kombinasjonen av bred dekklaring og korte kjedestag. Begge deler er helt topp, bortsett fra at det altså medfører behov for en spesifikk sentrering av bakhjulet. En hjulbygger gjør det kjapt. Topstone Alloy med kjedestag på 430 mm har ikke AI. Men Topstone Carbon med kjedestag på kun 415 mm har AI. Om din SuperX var 2017-modell eller nyere, hadde den med sine 422 mm kjedestag også AI. Om det ikke plaget deg på den sykkelen, kommer det neppe til å plage deg på den neste 
|
|
|
[Re: Sepeda]
21/11/2021 14:30
|
Majoren
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ja, burde vært mer presis i mine ønsker! På Super X`en kjørte jeg med Conti 5000 28mm dekk, og det dekket egentlig behovet mitt. Tenker nok at det vil bli i samme gate på ny sykkel, kanskje justere meg opp til 30mm. Pr nå, så har det vært lite kjøring på grovere underlag, men det er absolutt noe jeg kunne tenkt meg. Og da tenker jeg i hovedsak fine grusveier. Så om den nye sykkelen hadde hatt plass til 35-40mm, så gjør det ingen ting  Fra før, så sykler jeg på Supersix Hi-mod og Caad 12. Ganske så aggressive sykler egentlig og det er noe jeg liker. Jeg likte veldig godt egenskapene til Super X`en, så jeg kunne absolutt tenkt meg en sykkel i den gaten. Nå skal det sies at jeg stort sett kun brukte den på asfalt og det er nok primært det jeg skal bruke den nye til også. Når det gjelder bruk, så har vi vært inne på pendling og regnværssykling. Når jeg skriver langturer, så er en langtur for meg 3-4-5 timer. Jeg er for å støtte de lokale, men i disse dager er det gjerne begrenset utvalg. Så om det er et bra tilbud på nett, eller pent brukte sykler på finn.no, så gjør det ingenting. En all road hadde gjerne vært å foretrekke og dekker kanskje mine behov. Spørs om jeg "trenger" en "grovere" sykkel enn det!
|
|
|
21/11/2021 15:01
|
Tommy D.
Ringrev
|
Ringrev
Hva med nye Supersix Evo Se? Den har vel identisk geometri som den du har (eller hadde) i dag. Så Anton Sport har fått inn i hverfall en i Bogstadveien, men de har sikkert fler. Fin sak, men de gir seg på for små størrelser for min del.
|
|
|
21/11/2021 15:38
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hva med nye Supersix Evo SE? Godt forslag, men dessverre ingen skjermfester, som jeg forstår trådstarter i Bergen vil ha  Skyldes at rammesettet, i egenskap av å være SuperX sin etterfølger, i bunn og grunn er Cannondales nye kross-rittmodell, som naturlig nok ikke utstyres med skjermer, gitt formålet og UCIs regelverk. Og nå forsøker jo UCI å sette klørne sine i grusritt også. På Super X`en kjørte jeg med Conti 5000 28mm dekk, og det dekket egentlig behovet mitt. Kult. Det betyr at du er åpen for landeveissykkel, men med skjermfester, så vel som grovere doninger. Før det rykker til hos landeveisfolket, må jeg enda en gang få sitere Matthew Loveridge: Mudguards are great. If you don’t agree, that’s because you’re wrong. Fenders are cool now, so I guess I was right all along. Her er noen forslag kjapt limt inn fra annen tråd, i alfabetisk rekkefølge så ingen blir lei seg  Listen er selvsagt ikke uttømmende, men burde gi et inntrykk av hva som finnes. Agressive racere med god dekklaring og skjermfesterCannondale CAAD13All Road/blandevei/komfortmodeller med god dekklaring og skjermfesterCannondale SynapseCervélo CaledoniaFara F/AR (All Road)Focus Paralane (vant Landeveis test av racere med ekstra dekklaring, skjermer følger med) Giant DefyMerida Scultura EnduranceOrbea AvantRidley Kanzo SpeedTrek Domane (karbon eller aluminium) Forrige generasjon BMC Roadmachine X i aluminium, f.eks. denne, er også aktuell. Var opprinnelig kategorisert som landeveissykkel, men kom siden i X-versjon med komponenter tilpasset blandeveissykling. Men siste generasjon av Roadmachine X AL er underlig nok samme rammesett som URS AL. Med andre ord en betydelig grovere sykkel. Særlig britene er glade i landeveissykler med skjermfester, noe du kan se av f.eks. denne listen fra Road.cc: 11 of the best mudguard-compatible carbon fibre road bikes. Eksempler på spenstige grussykler/grovere blandeveismodeller med skjermfesterBianchi Impulso (må ikke forveksles med den mer agressive Impulso Pro, som har samme rammesett som krossykkelen Zolder Pro og mangler skjermfester) Cannondale Topstone CarbonCanyon GrailFara F/GR (Gravel)GT GradeOpen U.P.Orbea TerraRondo RUUTTrek CheckpointOm du skal ha plass til 38/42 mm piggdekk under heldekkende skjermer, må du som regel se på sykler i siste kategori eller grovere. Finnes også flere gode og ofte lavere prisede kandidater blant norske husmerker. Landeveis test av rimelige grussykler til tur-og jobbsykling og test av rimelige grusracere er gode og nyttige. Flere av de testede norske modellene har kommet i nye versjoner siden dengang.
|
|
|
21/11/2021 18:48
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Ville nok sett mest på Cannondale Synapse og Trek domane som kan handles lokalt her i bergen. Men hvis de har for avslappet geo ville jeg vurdert Fara allroad.
|
|
|
21/11/2021 20:45
|
Majoren
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hva med nye Supersix Evo SE? Godt forslag, men dessverre ingen skjermfester, som jeg forstår trådstarter i Bergen vil ha  Skyldes at rammesettet, i egenskap av å være SuperX sin etterfølger, i bunn og grunn er Cannondales nye kross-rittmodell, som naturlig nok ikke utstyres med skjermer, gitt formålet og UCIs regelverk. Og nå forsøker jo UCI å sette klørne sine i grusritt også. På Super X`en kjørte jeg med Conti 5000 28mm dekk, og det dekket egentlig behovet mitt. Kult. Det betyr at du er åpen for landeveissykkel, men med skjermfester, så vel som grovere doninger. Før det rykker til hos landeveisfolket, må jeg enda en gang få sitere Matthew Loveridge: Mudguards are great. If you don’t agree, that’s because you’re wrong. Fenders are cool now, so I guess I was right all along. Her er noen forslag kjapt limt inn fra annen tråd, i alfabetisk rekkefølge så ingen blir lei seg  Listen er selvsagt ikke uttømmende, men burde gi et inntrykk av hva som finnes. Agressive racere med god dekklaring og skjermfesterCannondale CAAD13All Road/blandevei/komfortmodeller med god dekklaring og skjermfesterCannondale SynapseCervélo CaledoniaFara F/AR (All Road)Focus Paralane (vant Landeveis test av racere med ekstra dekklaring, skjermer følger med) Giant DefyMerida Scultura EnduranceOrbea AvantRidley Kanzo SpeedTrek Domane (karbon eller aluminium) Forrige generasjon BMC Roadmachine X i aluminium, f.eks. denne, er også aktuell. Var opprinnelig kategorisert som landeveissykkel, men kom siden i X-versjon med komponenter tilpasset blandeveissykling. Men siste generasjon av Roadmachine X AL er underlig nok samme rammesett som URS AL. Med andre ord en betydelig grovere sykkel. Særlig britene er glade i landeveissykler med skjermfester, noe du kan se av f.eks. denne listen fra Road.cc: 11 of the best mudguard-compatible carbon fibre road bikes. Eksempler på spenstige grussykler/grovere blandeveismodeller med skjermfesterBianchi Impulso (må ikke forveksles med den mer agressive Impulso Pro, som har samme rammesett som krossykkelen Zolder Pro og mangler skjermfester) Cannondale Topstone CarbonCanyon GrailFara F/GR (Gravel)GT GradeOpen U.P.Orbea TerraRondo RUUTTrek CheckpointOm du skal ha plass til 38/42 mm piggdekk under heldekkende skjermer, må du som regel se på sykler i siste kategori eller grovere. Finnes også flere gode og ofte lavere prisede kandidater blant norske husmerker. Landeveis test av rimelige grussykler til tur-og jobbsykling og test av rimelige grusracere er gode og nyttige. Flere av de testede norske modellene har kommet i nye versjoner siden dengang. Takk! Her har jeg litt vurderinger jeg må gjøre. Kanskje det dukker opp noen gode salg i black week nå...
|
|
|
22/11/2021 09:02
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Du bør kanskje også vurdere 3T Exploro Race: https://www.landevei.no/sykler/gravel/test-av-3t-exploro-raceLandeveislik geometri - plass til 42 mm dekk, skjermfester og egne skjermer designet av 3T, laget av SKS. Jeg har en sånn som jeg bruker med 28 mm dekk på landeveishjulene og 35 mm dekk på grushjulene. Du får den ikke like lav i front som en Supersix eller tilsvarende, men du kan komme ganske nære. Med grusdekk og skjermer ser den sånn ut:
Redigert av sykkeloyvind; 22/11/2021 09:02.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
22/11/2021 09:18
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
+1 Jeg glemmer hele tiden at Exploro har fått fester og attpåtil modellspesifikke skjermer. Bedre kan det ikke bli  Må oppdatere listen. Drømmesykkel. Merk Chris King-nav i mango. Det får du åpenbart ikke i standardoppsett, men likevel.
|
|
|
22/11/2021 09:37
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
+1 Jeg glemmer hele tiden at Exploro har fått fester og attpåtil modellspesifikke skjermer. Bedre kan det ikke bli  Må oppdatere listen. Drømmesykkel. Merk Chris King-nav i mango. Det får du åpenbart ikke i standardoppsett, men likevel. Det skal også sies at bakskjermen måtte modifiseres litt for ikke å dytte på krankgiret. Jeg klipte ut en firkant rundt giret. Den første turen skjønte jeg ikke hvorfor jeg ikke fikk gira ned til minsteklinga. King-nav er et tilvalg du kan gjøre ved bestilling av egne 3T-hjul i stedet for de mindre kule Fulcrum-hjulene som kommer som standard.
|
|
|
22/11/2021 11:06
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan ser disse modellspesifikke skjermene ut når du kjører på 28mm dekk?
|
|
|
[Re: sun flyer]
22/11/2021 11:31
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hvordan ser disse modellspesifikke skjermene ut når du kjører på 28mm dekk? Har ikke prøvd ennå. Men sykkelen ser sånn ut med 28 mm dekk - (bilde tatt før kronerørkapping) ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121328&filename=IMG_6927.jpg)
Redigert av sykkeloyvind; 22/11/2021 11:32.
|
|
|
23/11/2021 11:59
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Cervelo Aspero? Har ikke den skjermfeste? Landevegslik sier han internett.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
[Re: Jomar Henriksen]
23/11/2021 12:10
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Cervelo Aspero? Har ikke den skjermfeste? Ville yolo ha valgt en sykkel med skjermfester?  Den er forresten også brukt i krossproffsirkuset. Kross- og grusrittmodellene smelter som nevnt sammen i disse dager. Uten skjermfester  Bikerumor: Cervelo’s new Cyclocross World Cup bike is… an Aspero gravel bike!Men super sykkel, da.
|
|
|
|
|