Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Samkjøp av leilighet?

Samkjøp av leilighet? #2689028 18/11/2021 14:10
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Minstejenta skal ut på boligmarkedet. Søstera har kommet greit i gang og kan tenke seg å putte litt inn i minsten sin leilighet. På den måten slår vi to fluer i en smekk. Minsten får en behagelig EK og storesøstera får satt pengene hun har til overs i fast eiendom ( i et mer attraktivt marked enn hun har etablert seg)
Noen som vet hvordan man skal gå frem for å få dette til? Jeg har bare sjekket med banken vår og de er i utgpkt ikke veldig keene på flere eiere, men det finnes kanskje andre banker som er mer åpne for dette?
Vi er jo familie så et tillitsbasert opplegg hvor minsten står for kjøpet alene med begges sparepenger er jo en mulighet, men da bør vi ha en eller annen form for skriftlig avtale dem i mellom for å unngå evt misforståelser på veien kanskje?
Iom at det for den enes del kun handler om å plassere sparepenger og at det kun er den ene som skal bo der så ser jeg ikke helt for meg hvordan en evt verdistigning og fordeling av denne skal gjøres, men det er kanskje noen her inne som har noen modeller som brukes til dette også?

Redigert av sanouka; 18/11/2021 14:11.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Samkjøp av leilighet? [Re: sanouka] #2689059 18/11/2021 20:49
olechr Offline
More than words
More than words
Ikke noe erfaring med dette, men er ikke det bare å tinglyse det med den brøken de eier? Hvis den koster 3 mill og storesøster putter inn 1 mill så eier hun 1/3 del. Verdistigning vil da også følge den brøken, men da bør alt som gjøres i leiligheten som øker verdien følge den brøken. Byttes det kjøkken bør storesøster putte inn 1/3 del av hva det koster osv. Mulig jeg er helt på bærtur, men uansett familie eller ei så ville jeg gjort det så ryddig som mulig.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Samkjøp av leilighet? [Re: sanouka] #2689067 18/11/2021 22:14
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: sanouka

Vi er jo familie så et tillitsbasert opplegg hvor minsten står for kjøpet alene med begges sparepenger er jo en mulighet, men da bør vi ha en eller annen form for skriftlig avtale dem i mellom for å unngå evt misforståelser på veien kanskje?

Ikke kanskje, det bør absolutt unngås å gjøre det på tillit. Tillit fungerer helt til en av de plutselig står i en eller annen form for krise, og trenger penger - da må en avtale som regulerer alt dette være på plass.

Det er også viktig å tenke hvordan hver av de skal kunne avslutte dette forholdet dersom penger skal ut, eller en ønsker - les må - selge seg ut. Alt dette bør reguleres i en god avtale, og dette har helt sikkert vært gjort mange ganger før. Kanskje de også bør ha gjensidig forkjøpsrett?

Redigert av eOpseth; 18/11/2021 22:14.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Samkjøp av leilighet? [Re: sanouka] #2689069 19/11/2021 06:50
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
bra råd fra ovenstående.
noen ting bør man få bistand for av lege.
andre ting bør man få bistand for av advokat.
selvfølgelig alltid bra å forberede seg litt og søke råd fra terrengsyklister som del av forberedelse.

Re: Samkjøp av leilighet? [Re: sanouka] #2689145 19/11/2021 11:43
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Hvorfor kan ikke minsten låne penger av storesøster? Mye enklere å håndtere enn en medeier i tilfelle konflikt, ihvertfall hvis man velger markedsmessige vilkår. Et privat lån mellom søsken med sikkerhet i fremtidig arv eller lignende kan man ordne selv.

Og husk, om du skal investere i en bolig du ikke skal bo i selv så må du ha løpende leieinntekter. Det vil bli komplisert å beregne dette framover i det uendelige, og det vil utvilsomt være en mulig konfliktkilde hvordan dette skal beregnes. Derfor ville jeg heller valgt et utlån, om målet er å sikre den yngre søsteren bedre lånebetingelser og samtidig noe avkastning til storesøster.

Om storesøster har behov for å investere mer penger og ta høyere risiko på sparingen utover et utlån til søstern så finnes det masse andre alternativer.

Ut på tur!

Moderator  support