|
Bukse til høst og vinter stisykling? Tips?
|
Bukse til høst og vinter stisykling? Tips?
17/11/2021 07:51
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg er blitt ganske glad i å sykle sti i bukse når det er kaldt og vått. Favoritt buksa er en Specialized sin Demo Pro bukse, men den er dessverre veldig lite isolert rundt lårene, tvert om er den perforert for bedre lufting. Nå kunne jeg tenke meg en bukse i en form for softshell. Regnbukse er jeg ikke ute etter. Jeg tror at Norrøna sin softshell/windstopper versjon av Fjørå buksa er fin, men ~3000 kr veldig mye mer enn det jeg tenker å bruke. Så er det noen som har tips på alternativer til denne buksen fra Norrøna? https://www.norrona.com/nb-NO/produkter/fjora/fjora-windstopper-sykkel-bukse-herre/?color=3304Her er Terrengsykkel sin test av bukser: https://www.terrengsykkel.no/sykkelklaer/sykkelbukser/norroena-fjoeraa-windstopper Kan legge til at buksa må ha plass til knebskyttere og passe en passe rund gubbe som sikkert bruker 34-36" i livet og ca 32" i benlengde. Stuttjukk kaller vi det vel med slike forholdstall. Jeg har også hatt en Endura Singletrack II bukse som på mange måter var perfekt, men Endura har en tendens til å bli for trange rundt hoftene. Dårlig bevegelse. Muligens jeg skulle gått opp en størrelse, men er redd for at de da blir jævlig lange.
|
|
|
Re: Bukse til høst og vinter stisykling? Tips?
[Re: erikskon]
17/11/2021 08:13
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg bruker bare den vanlige Fjørå-buksa, dvs, ikke den du har linket til. Drar på en stillongs under når det blir kaldt, dvs. under null. Synes det funger fint til mitt bruk og jeg har aldri vurdert å kjøpe den Windstopper-varianten.
Norrøna introduserte ett annet stoff til Fjørå-buksene for noen år siden som er tynnere/lettere, hvorvidt det var et framskritt eller ikke er jeg litt usikker på ift. mitt bruk. Jeg har en av hver.
Lars-Erik
|
|
|
17/11/2021 08:32
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Har skaffa 7mesh Glidepath Pant selv. Min første bukse. https://www.vpg.no/7mesh/320014/7me...m=affiliate&utm_campaign=dcaffiliateDen er softshell, supermyk og veldig god å sykle med. Plass til knebeskyttere under. Men, den har jo lite varme i seg selv, men jeg kjører uansett med en sykkelbukse under(kort variant) og knebeskyttere og ullsokker som går passe oppå leggen. Foreløpig null problem ned til 3-4-5 kalde. Er ikke vanntett, puster godt, men er vannavstøtende så jeg har ikke blitt klissvåt av høstgjørma(ikke sykla i plaskregn...får være grenser) Størrelsesmessig kan ikke forstå at den ikke kan passe, jeg endte på Medium og er 180/85kg og 32" i bukser. De er ganske så store i størrelsen... samme som shortsen Glidepath(der har jeg både en M og en L - du kan få prøve den hvis du vil)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
17/11/2021 08:35
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg vil ikke ha noe som er veldig tynt. Jeg liker at materialet er tykt/stivt nok til å ligge litt unna huden når det blir vått og/eller blåser mye. Jeg liker også isolasjonseffekten av at det danner luftlommer litt ut fra huden. Jeg har med andre ord aldri skjønt hysteriet om å lage "fjellklær" i så tynne materialer som mulig. Jeg skal teste den vanlige Fjørå buksa, men er redd for at jeg synes den er for tynn. Dersom den nyeste windstopper Fjørå også er veldig tynn så utgår den garantert, men den er vel allerede ute av bildet pga. pris.
|
|
|
17/11/2021 08:37
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er veldig fornøyd med mine bukser fra RVRC. Hyper Pro de er rimelige og om du kan vente en ukes tid tror jeg nok de har et salg ved månedens slutt ... Det er plass til knebeskyttere under buksa. De er ikke vanntette og heller ikke absolutt vindtette, men det gjør at de heller ikke blir klamme, noe jeg synes er et større problem enn at de ikke er helt tette. Størrelsen er ikke helt normal som det står på hjemmesiden - jeg bruker small (da er den tight), men er medium i f. eks Norrønna (da er de også tighte).
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
17/11/2021 08:40
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg burde kanskje prøve en Endura MT500 Spray, men når jeg ser dette bildet så stusser jeg litt på "fitten" til Endura. Her en person på 185 cm som bruker medium og den buksa er bra lang. Så når stuttjukken må opp i XL for bevegelighet blir det myyyyyyye bein... ![[Linket bilde]](https://www.terrengsykkelforumet.no/ubbthreads.php?ubb=download&Number=121317&filename=Endura-MT500-Spray-MTB-Trousers-Waterproof-Rear-Trousers-Moss-AW21-E8108MO-3-1.jpg)
Redigert av erikskon; 17/11/2021 08:41.
|
|
|
17/11/2021 08:41
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Jeg vil ikke ha noe som er veldig tynt. Jeg liker at materialet er tykt/stivt nok til å ligge litt unna huden når det blir vått og/eller blåser mye. Jeg liker også isolasjonseffekten av at det danner luftlommer litt ut fra huden. Jeg har med andre ord aldri skjønt hysteriet om å lage "fjellklær" i så tynne materialer som mulig. Jeg skal teste den vanlige Fjørå buksa, men er redd for at jeg synes den er for tynn. Dersom den nyeste windstopper Fjørå også er veldig tynn så utgår den garantert, men den er vel allerede ute av bildet pga. pris. Fair enough :-) Men man kan/skal jo kle seg lagvis. Til vinter, med en tight(stillongs i værste fall), og knevarmere... kommer til å funke lett til -10 :-D Men jeg er en varm person.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: Garpen]
17/11/2021 08:46
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg er veldig fornøyd med mine bukser fra RVRC. Hyper Pro Yes! Det var et bra tips ja. Jeg har hatt lyst til å prøve dem, men ble litt sykkel fokusert her. Ser at den modellen du lenket til er utsolgt, men skal sjekke hvilke andre modeller som ligner mest.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
17/11/2021 08:58
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Men man kan/skal jo kle seg lagvis. Absolutt, og det gjør jeg, men jeg er heldig og bor slik at jeg kan ta en tur svært raskt og da er det litt digg å slippe å styre med så mange plagg. Ja her snakker vi i-lands problemer, men hvert lag skal letes frem, tas på (en blir jo ikke mykere med årene) og så tas av og til slutt vaskes. Dersom jeg bare kan hive på ei bukse over knebeskytterne og sokkene så sier jeg ja takk til det 
|
|
|
17/11/2021 09:15
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Ref Fjørå, så har jeg hatt to generasjoner lang bukse. Størrelsesmessig funker de ikke til sykling for meg, da jeg må ha L pga lengde, og den blir da for løs i rumpa så den henger seg i setet veldig lett. Veldig lav i livet også. Den nyeste jeg har av de to er ganske tynn, virker ihvertfall tynnere enn den gamle. Den blir fort gjennomvåt, og har usannsynlig irriterende små sidelommer. Har brukt den en håndfull ganger på sykkel, men den er nå degradert til rusleturer med hunden (hvis jeg har jakke med lommer til diverse).
Er fortsatt på leting etter langbukse som passer til stisykling, men pga 190/85 har jeg ikke funnet noe som passer bra nok, og gidder ikke å prøve så mange bukser når de fort koster et par lakser. Dermed er det vintertights med baggy og knebeskyttere over. Det funker egentlig bra nok.
|
|
|
[Re: knutspeed]
17/11/2021 09:46
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
. Dermed er det vintertights med baggy og knebeskyttere over. Det funker egentlig bra nok. Ja, det funker veldig bra. Jeg tror at jeg kommer til å bestille et par sånne bare for å sjekke. Det er jo ikke helt etisk ( i min miljøbok) å bestille for å sende tilbake, men her det altså gratis retur: https://www.revolutionrace.no/herre/bukser/vinterbukser/hiball-pants-men?Color=2002
|
|
|
17/11/2021 10:19
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Du kan teste rabattkode PACK
- Stefan
|
|
|
17/11/2021 14:56
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Har testet disse i det seneste, har generellt lengde-problem da jeg stiller med 92 cm innerbeinslengde og small midje
- Canyon et-eller-annet extra long (nesten) perfekt lengde! Large måtte jeg sy jeg inn i livet, ikke beltestropper - Rapha Trails Pants I Medium: Altfor korte. Vi snakker knikkers så den gikk i retur. Virket ellers ha mange lure detaljer. Beltestropper om jeg ikke husker rett. DWR behandlet. - 7Mesh Glidepath i medium kunne vært litt lenger, men passer bra i livet med litt innsnøring og beltestropper. Nåværende favoritt. DWR behandlet.
|
|
|
17/11/2021 16:48
|
Østerhus
Avhengig
|
Avhengig
Prøvde nettopp denne buksa etter å ha bestilt. Første buksa som er lang i beina. Det er et vanvittig stort pluss i min bok. Så og si lik Fjørå. Large i begge. Levi's buksa mi er 32" I livet og 34" i beina.
Har ikke prøvd Endura buksa ute, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men passformen er innertier!
For så vidt kan jeg nevne Hummvee jakka i large også. Passer som ei kule. Lange gode armer. Ikke posete over brystet, men heller ikke for tight.
Håper dette puster ok.
Tynn i håret, men tjukk i hodet!
|
|
|
17/11/2021 17:18
|
BigBoben
Avhengig
|
Avhengig
Har Fjørå dri3, og kan anbefale denne til alt annet enn sykling i skog og andre aktiviteter ut i naturen. Den tåler ingenting.Sist brukt på småviltjakt i fjellheimen, kom hjem med par rift/hull på begge bukseben…. Veldig god som turbukse, puster ok og holder regnet borte. Fint med lufting mellom bygene. Best som barnevogntrilleturbukse:p Har nå en Fox 3L bukse. Sitter veldig bra på, jeg har tjukke bein og store Leatt knebeskyttere men det går. Noe varmere enn Fjørå, men ikke fått testet denne skikkelig enda grunnet mye sykdom.
Santa Cruz Megatower
|
|
|
17/11/2021 21:52
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
18/11/2021 06:32
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
WOW! Medium long, yes please!
|
|
|
18/11/2021 07:04
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Slår et slag for Vaude sin Virt II jeg, denne buksa: https://www.vaude.com/en-INT/Men/Cl...tshell-Pants-II-softshell-trousers-men-sBuksa er relativt tjukk så den passer for de kalde dagene på høsten uten noe under - jeg bruker den også med en lang ullboxer ned til 10-15 minus og eventuelt tynn stillongs om det blir enda kjøligere. Glidelås på sia for lufting er i mine øyne et stort pluss da jeg syntes det ofte er vanskelig å beregne hvor varm man blir når det er kjøligere så jeg koker ofte i tunge klatringer men kan fryse på flata / nedover og ev. hvis det blåser mye. Vindtettheten er bra også - buksa er med på fjellet i jula og er brukt med tjukkasen i opptil 15-20 m/s vind uten problem. Det er det som ser ut som en shorts som er best vindbeskyttelse, resten er mykere softshell (men det blåser ikke tvers gjennom der heller). Zalando (jepp!) har den akkurat nå for rundt 1.200 i svart som er veldig billig for en svært bra bukse ( https://www.zalando.no/vaude-mens-virt-pants-ii-bukse-black-va442e01a-q12.html). Jeg bruker Large forresten (180 cm, 85 kg og over middels lår og midje) Jeg tror det eneste jeg har å utsette på buksa er at glidelåsen på siden har ganske kraftig glider og da jeg pleier ha den nedi vinterskoene så må man passe litt på hvor den havner nede i skoen så den ikke kommer i klem.
|
|
|
18/11/2021 07:50
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
De er nesten lange nok, kunne fint være en to cm lenger for min del. Jeg bestilte large og måtte sy inn dem i livet (bruker 32" bukse til vanlig). De er ganske varme så jeg tror jeg kun bruker de på de kaldeste dagene. Bør også nevnes at de kun har en eneste lomme.
|
|
|
18/11/2021 08:08
|
FredrikL
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har god erfaring med Fox: Fox Flexair Pro Fire Alpha er foret på lårene men ikke på legger. Bruker denne mye nå når det er noen minusgrader. Fox Defend Fire er helforet og einer seg best i mange minus. Denne er varm! Jeg er slank, så om passformen er noe for deg kan jeg ikke uttale meg om.
|
|
|
18/11/2021 08:26
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Her en person på 185 cm som bruker medium og den buksa er bra lang. Skal ikke tro alt ørene ser på nett. På Norrøna sine sider har de en person 193 cm som bruker Large, og buksa ser mer enn lang nok ut. Jeg prøvde i butikk, og på meg som er 189 var den buksa i Large en piratbukse :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: FredrikL]
18/11/2021 09:53
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Jeg har god erfaring med Fox: Fox Flexair Pro Fire Alpha er foret på lårene men ikke på legger. Bruker denne mye nå når det er noen minusgrader. Fox Defend Fire er helforet og einer seg best i mange minus. Denne er varm! Jeg er slank, så om passformen er noe for deg kan jeg ikke uttale meg om. Jeg er sur på Fox-buksene. Str 32 passer meg i Flexair-shortsen (akkurat), 34 er alt for svær. I langbuksene er begge alt for korte, 32 alt for liten i livet, og 34 måtte jeg hatt både belte og bukseseler på. Normalt sett bruker jeg vanlige langbukser i 32 eller 33, med 34-36 lengde. Fox tror at alle mennesker har samme benlengde.
|
|
|
[Re: knutspeed]
18/11/2021 09:55
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Fox tror at alle mennesker har samme benlengde. Det er standardstørrelser som brukes i bransjen, og de er basert på at folk er lubne og aldri vokser forbi 175.
|
|
|
[Re: baronKanon]
18/11/2021 10:43
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Fox tror at alle mennesker har samme benlengde. Det er standardstørrelser som brukes i bransjen, og de er basert på at folk er lubne og aldri vokser forbi 175. Skjønner at du ikke finner noe som passer deg, men denne stemmer ikke. Jeg er lubben og 172. Fette umulig å finne passende bukse som ikke er 10-15 cm for lang. (OK, akkurat nå er jeg nok heller feit enn lubben men dette gjaldt når jeg var 5-6 kg lettere også)
Redigert av Stefan77; 18/11/2021 11:20.
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
18/11/2021 11:22
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Fox tror at alle mennesker har samme benlengde. Det er standardstørrelser som brukes i bransjen, og de er basert på at folk er lubne og aldri vokser forbi 175. Skjønner at du ikke finner noe som passer deg, men denne stemmer ikke. Jeg er lubben og 172. Fette umulig å finne passende bukse som ikke er 10-15 cm for lang. (OK, akkurat nå er jeg nok heller feit enn lubben men dette gjaldt når jeg var 5-6 kg lettere også) Du har stort sett mulighet til å legge opp eller brette opp. Blir vanskelig å brette ned. 
|
|
|
05/12/2021 08:55
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg fatter ikke at merker som Endura ikke ser en mulighet til å ta markedsandeler blant lange syklister ved å tilby ekstra lange utgaver. De har jo praktisk talt sluttet med 3/4-shorts også…
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
05/12/2021 09:40
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nå har jeg hatt en MT500 Spray bukse i hus i XL og det ble som vanlig med Endura. Grei/stor i livet og aaaalt for lang. Det er litt synd at Endura har klart å lande på en kombo av vidde og lengde som er verken fugl eller fisk.
Jeg hadde også en Troy Lee Resist bukse på prøving. 34 var alt for liten og 36 alt for stor. Siden buksa kun har en spenne i livet er det lite innstramming å gå på. Med Endura og TL buksa side ved side så slår det meg at MT500 er veldig tung og overdesignet. En masse glidelåser og knapper som TL har klart seg uten...
|
|
|
05/12/2021 13:49
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg fatter ikke at merker som Endura ikke ser en mulighet til å ta markedsandeler blant lange syklister ved å tilby ekstra lange utgaver. De har jo praktisk talt sluttet med 3/4-shorts også… Blir ikke vanlig bukse som 3/4 for oss mede midje og lange bein? Det er vel ikke kropslenden på 175 det butter på, men ordet lubne. Klær blir laget for folk med BMI på 30, for det er vanlig å være litt overvektig. Min løsning på problemet for øvrig er å sykle med shorts hele året (ikke nickers nei  ). Bare suplerer med 2/3 tights når det blir kaldere. Som med vanlige bukser, svært irriternde når buksa blir dratt ned pga. 'knebøyinga'. Bare ta deg litt tid i kantinen og se på alle kollegaer som må dra opp bukse når de reiser seg og skal tilbake til arbeidsplassen. Selvfølgelig er det mulig med bukse som faktisk sitter 'perfekt', men det tar tid å prøve ut og bare å kjøpe 10 bukser for å finne den ene som passer er åpenbart noe veldig få gjør. Grunnen er også åpenbar. Åpenbart at Endura ikke fokuserer på ikke-standard folk. De lager klær for hvermansen og ikke for long tall Sally.
|
|
|
05/12/2021 13:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Antar også at det er like åpenbart at vi snakker om f.eks trail shorts i løpesegmentet. Trail shorts i sykkelsegmentet er alt fro lange.
|
|
|
|
|