Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vintertelt

Vintertelt #2688781 16/11/2021 08:05
erling Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Skal kjøpe meg et vintertelt. Skal brukes av meg og fruen, samt vår Aussie på 30 kilo. Skal benyttes som campbase på toppturer, samt lengre skiturer med pulk over flere dager. Samt litt glamping her og der.

Jeg er godt oppdatert på hva som finnes hos Helsport og Hilleberg.

Noen andre merker man bør se på?

Man bør kanskje gå for et 4.mannstelt?

Trenger man egentlig stormmatter?

Heller nok foreløpig mot et Helsport Spitsbergen xtreme 4. Har valgt bort Hilleberg Keron 4 pga. manglende stormmatter (dumt?)

Noen med tips og erfaringer her?

Redigert av erling; 16/11/2021 08:06.

Re: Vintertelt [Re: erling] #2688782 16/11/2021 08:11
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erling

Trenger man egentlig stormmatter?

Jeg er utenfor mitt kompetanseområde men har hatt gleden av å delta på 2 dager av en Norge på langs ekspedisjon med en kompis. Hele sør-norge ble tatt på ski. Han mente at stormmatter var unødvendig vekt og ikke var viktige, og at man kunne bruke snø og/eller steiner ved behov.

Disclaimer: Med stormmatter så mener du "flappene" på utsiden av teltduken?

- Stefan
Re: Vintertelt [Re: erling] #2688784 16/11/2021 08:19
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Har ikke erfaring med bikkje i telt men om det holder med 3-person så kan du nå spare et par kg og opptil flere tusenlapper på å gå for Pro camp fremfor extreme. Det er også et 4-sesongs telt og jeg tror extreme er overkill for det aller meste av turer her til lands.

Fjellheimen Pro 4 camp kan jo også være et alternativ i så fall.

Redigert av Jacobsen; 16/11/2021 08:27.
Re: Vintertelt [Re: erling] #2688785 16/11/2021 08:23
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har noen netter i telt hver vinter, og har benyttet telt både med og uten stormmatter.
Uten stormmatter må du bruke god tid på å lage en liten iglo-vegg rundt teltet i stedet, for å forhindre at fokksnø blåser innunder og legger seg mellom inner og ytterduk. Får du til dette så blir det nesten like bra.

Stormmatter forankrer jo teltet enda bedre til underlaget når du legger på snø hele veien rundt. Eneste minuset er litt ekstra vekt, samt økt krav til at alle luftemulighetene på teltet ellers holdes åpent.

Ellers, når det kommer til størrelse så er min mening at man alltid bør gå opp en størrelse for vinterbruk. 2 personer bør bruke et 3-mannstelt, med andre ord. Om en stor hund kvalifiserer til en ekstra "plass" får være opp til dere å avgjøre. For stort telt tar jo bare lengre tid å varme opp, og veier litt mer. Vekt er derimot ikke like viktig på vinteren, synes jeg. Klarer å trekke adskillig mer i pulk enn jeg kan bære på ryggen.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Vintertelt [Re: erling] #2688788 16/11/2021 08:27
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Min erfaring med hund i telt er at de tar all den plassen de klarer ICON_SMILE
De ruller rundt og dytter deg unna med stive bein så du havner i duken. Eller så ligger de inntil duken og ruller seg rundt så innerteltet ender som dyna deres og du får det i nesa. Det verste er om du prøver å tvinge dem til å sove i forteltet. Da blir det pip og sutring og skraping så myggnettingen knitrer og det blir fri flyt av innsekter. Skal de sove ute tar de gjerne noen runder rundt barduner eller annet du ikke ønsker å drive med i undertøy om natta.

Kjøp et firemannstelt så blir dere i alle fall ikke tråkket på like ofte. ICON_SMILE

Det er mye hyggeligere med hund på tur om dagen.

LarsB

Redigert av larsb; 16/11/2021 08:28.
Re: Vintertelt [Re: erling] #2688790 16/11/2021 08:37
Jomar Henriksen Offline
Ringrev
Ringrev
Har Hilleberg selv, og kvaliteten er god. Føler alt anna er litt downer. Gå for telt med stort fortelt om vinteren.

Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
Re: Vintertelt [Re: erling] #2688793 16/11/2021 08:39
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Synes Hilleberg er et par-tre knepp bedre enn Helsport, så jeg ville ikke utelatt Keron på grunn av manglende stormmatter. Basert på innlegg i sosiale medier og slikt ser det ut til at Keron (og andre telt) holder seg noenlunde oppreist selv om de ikke har matter, og jeg ville stolt på det. Jeg har aldri savnet matter på mitt Hilleberg-telt, men det skal sies at jeg ikke har vært på høyfjellet eller polisen i full storm med det.

To voksne pluss hund betyr 4-manns i mitt hode. Jeg har 4-manns, og synes 1 voksen + 1 barn har ok plass der om vinteren. Innmari digg med god plass til soveposer, kosedyr, leker osv., og ser for meg at en svær hund tar ganske mye plass ICON_SMILE

Re: Vintertelt [Re: erling] #2688801 16/11/2021 09:12
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ja, man trenger stormmatter, med mindre du er sikker på at det ikke er snø og ikke blåser.
Stormmatter gir stabilere telt, varmere telt og du unngår at snø føyker opp mellom inner- og yttertelt (hvor den kommer til å smelte på innerteltet).

3- eller 4-manns er nok litt mer smaksak. Personlig foretrekker jeg plass til 1 extra , og med at Aussien nok kan regnes som 3. mann vil jeg sagt 4-mannstelt. Spesielt også med tanke på at dere primært tenker på base eller pulk. Komforten som større plass gir setter man fort pris på om man er flere enn 1, særlig om vinteren når mulighetene til å slappe av ute er ofte null.

Helsport er en sikker vinner her. Ville selv valgt et kuppeltelt, men det er nok også delvis smaksak.

Re: Vintertelt [Re: Tange] #2688808 16/11/2021 09:45
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Tange
Ja, man trenger stormmatter, med mindre du er sikker på at det ikke er snø

Flere som mener det er nettopp i slike tilfeller man faktisk har behov for matter; når det ikke er snø men (mye) vind. Hvordan skal du få stabilisert teltet om bakken er frosset og det ikke er steiner eller trær du kan bardunere i? Anbefaler å ta en tur innom fjellforum.no og gjøre et søk på "stormmatter". Mye for og i mot der også, og mange med (tilsynelatende) svært mye erfaring med vintertelting som uttaler seg.

Min skarve erfaring basert på vintertelting både med og uten stormmatter, er at telt med matter blir for tette (for lite lufting), og at det fint lar seg gjøre å få et telt til å stå stabilt uten (i snø).

Redigert av Øyvind V; 16/11/2021 09:49.
Re: Vintertelt [Re: erling] #2688815 16/11/2021 10:47
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Jeg har telt fra Hilleberg, Helsport, Bergans med flere. De som sier at kvaliteten er 2-3 hakk bedre på Hilleberg enn Helsport tviler jeg på i det hele tatt har eid et Helsport telt. Kvaliteten er vel så god som på Hilleberg. Jeg vil helt klart foretrekke stormmatter til vinterbruk, veldig praktisk og enkelt med tanke på vindtransportert snø. Ville også ha valgt 4 person tunneltelt med stort fortelt. Digg å kunne ha god plass i forteltet til å lage en kuldegrop der man kan stå kokkelere og skifte tøy.

Re: Vintertelt [Re: erling] #2688816 16/11/2021 10:53
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Hilleberg har ikke stormmatter på sine telt, ei heller som accessories, det er sikkert en grunn til at de ikke har det og de bør kunne gi deg en forklaring på hvorfor det ikke er nødvendig. En mulig grunn er kondensproblematikk og at de mener de har designet teltet så bra at man kan minimere at snøen blåser inn mellom inner/ytterteltet. Samt at det å finne steder med ly, grave teltet litt ned i snøen eller lage snøvegg er gode løsninger i de fleste tilfeller. Stormmatter kan være fint å ha hvis man er ute i skikkelig blåst på høyfjellet/Arktis, hvis teltet skal brukes i andre forhold/sesonger vil de være i veien. Kondens er en utfordring med vintertelting, spesielt om man skal være ute et par netter. Hilleberg bruker Sømhuset på Hosle til reparasjoner, sikkert mulig å få laget stormmatter med borrelåsfeste om man kjøper Keron GT og angrer seg etter en vinterstorm på høyfjellet.

Keron GT er et populært telt, med mange fans, se f.eks. på fjellforum. Spitsbergen X-Term har en smart luftehylle, hvor Keron kun har en tørkesnor. Spitsbergen har en løsning hvor man kan pakke inn forteltet for panoramautsikt, fint om sommeren, kanskje ikke noe for vinterstorm på høyfjellet. Begge teltene virker solide og har sine fordeler og ulemper. Skrikende rødt telt er fint hvis du skal finne teltet i en snøstorm, men det er ofte lettere å bare lagre gpspunktet. Et standard grønt telt er litt mindre skrikende på glamping. Det virker som Spitsbergen X-Trem er laget for ekspedisjon mens Keron GT er et svært solid allround telt.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Vintertelt [Re: Red Devils] #2688819 16/11/2021 11:12
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Red Devils
De som sier at kvaliteten er 2-3 hakk bedre på Hilleberg enn Helsport tviler jeg på i det hele tatt har eid et Helsport telt.

Skal ikke svare for alle som mener Hilleberg er et knepp opp, men siden jeg brakte det på banen kan jeg si at jeg har eid og brukt flere Helsport-telt i over 30 år. Da trenger du ikke tvile mer på mitt forhold til Helsport, i hvert fall.

Re: Vintertelt [Re: Øyvind V] #2688820 16/11/2021 11:28
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: Øyvind V
De som sier at kvaliteten er 2-3 hakk bedre på Hilleberg enn Helsport tviler jeg på i det hele tatt har eid et Helsport telt.

Skal ikke svare for alle som mener Hilleberg er et knepp opp, men siden jeg brakte det på banen kan jeg si at jeg har eid og brukt flere Helsport-telt i over 30 år. Da trenger du ikke tvile mer på mitt forhold til Helsport, i hvert fall.

Takk for svar. Hva er det som gjør at Hilleberg oppleves så mye bedre? Har alltid lurt på det. Det er ikke bare du som sier det, ser det nevnes av mange blant annet på Fjellforum. Jeg er utrolig fornøyd med mitt Hilleberg telt, men det er jo et helt annet type telt enn de andre jeg har. Så egenskapene er ulike, men selve kvaliten mellom Hilleberg og Helsport klarer jeg ikke å skille ICON_SMILE

Re: Vintertelt [Re: Øyvind V] #2688822 16/11/2021 11:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Flere som mener det er nettopp i slike tilfeller man faktisk har behov for matter; når det ikke er snø men (mye) vind. Hvordan skal du få stabilisert teltet om bakken er frosset og det ikke er steiner eller trær du kan bardunere i? Anbefaler å ta en tur innom fjellforum.no og gjøre et søk på "stormmatter". Mye for og i mot der også, og mange med (tilsynelatende) svært mye erfaring med vintertelting som uttaler seg.

Min skarve erfaring basert på vintertelting både med og uten stormmatter, er at telt med matter blir for tette (for lite lufting), og at det fint lar seg gjøre å få et telt til å stå stabilt uten (i snø).

Ja, det kan sikkert diskuteres, men når du ikke tar meg begge premisser blir det lit dødfødt.

Re: Vintertelt [Re: erling] #2688823 16/11/2021 11:40
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Ett tips kan være Holmeslet, eller Frisport som det heter nå. Jeg har en explorer fra holmeslet som jeg er svært fornøyd med. Teltet har god plass og du kan stå oppreist i det. De har også en større modell som heter taiga. Den har mulighet for fyring med ovn, og jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte den istedenfor explorer.

Hvis det er noe negativt med teltet så er det at det er bygd veldig kraftig slik at det tar en del plass når det pakkes sammen. Men det er kanskje ikke et problem hvis dere bruker pulk eller når det skal glampes.

Re: Vintertelt [Re: Tange] #2688825 16/11/2021 11:43
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Ja, det kan sikkert diskuteres, men når du ikke tar meg begge premisser blir det lit dødfødt.

Godt poeng, beklager det.

Re: Vintertelt [Re: Red Devils] #2688828 16/11/2021 11:56
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva er det som gjør at Hilleberg oppleves så mye bedre? Har alltid lurt på det. Det er ikke bare du som sier det, ser det nevnes av mange blant annet på Fjellforum. Jeg er utrolig fornøyd med mitt Hilleberg telt, men det er jo et helt annet type telt enn de andre jeg har. Så egenskapene er ulike, men selve kvaliten mellom Hilleberg og Helsport klarer jeg ikke å skille ICON_SMILE

Har begrenset erfaring med Helsport, men prøvd mange ulike telt framainstream og nisjeprodusenter. Generelt vil jeg si at kvalitetsfølelsen på Hilleberg er et knepp opp. Velger likevel andre telt av hensyb til vekt / plass, men har sluttet med hardcore teltturer.

Re: Vintertelt [Re: erling] #2688838 16/11/2021 12:20
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Rødt telt er ikke dumt, forresten. Noen timer etter at dette bildet var tatt måtte jeg bruke GPS-en for å finne tilbake til teltet da det ble snøvær og whiteout. Det var nedsnødd på den værutsatte siden, men på le var det fremdeles godt synlig

Teltet er for øvrig et Husky, fra Tsjekkia. Veldig bra kvalitet i forhold til prisen (jeg har bare Helsport å sammenligne med, har aldri prøvd Hilleberg). Kuppeltelt da jeg vil ha det raskt og lett å sette opp alene i sterk vind, men det går på bekostning av veldig lite fortelt på akkurat denne modellen i hvert fall (men nok til kuldegrop og enkel kaffe-/matlaging til kun meg selv).

[Linket bilde]

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Vintertelt [Re: Red Devils] #2688839 16/11/2021 12:23
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Takk for svar. Hva er det som gjør at Hilleberg oppleves så mye bedre? Har alltid lurt på det. Det er ikke bare du som sier det, ser det nevnes av mange blant annet på Fjellforum. Jeg er utrolig fornøyd med mitt Hilleberg telt, men det er jo et helt annet type telt enn de andre jeg har. Så egenskapene er ulike, men selve kvaliten mellom Hilleberg og Helsport klarer jeg ikke å skille ICON_SMILE

Jeg har ikke testet de to bevisst mot hverandre, og det er sikkert harde fakta som sier at styrken i stengene er den samme, at de er like vanntette, at duken er like ripstop hos begge, og så videre. Men det er jo to forskjellige produsenter, og jeg synes det er forskjell i (beklager fluffy begrep) "opplevd kvalitet" mellom dem. Vanskelig å være konkret, men det kan f.eks. være at jeg synes det er enklere å ta inn/ut stenger på Hilleberg og å spenne opp teltet slik at det står stramt og uten salformet tak. Men dette er subjektivt, og jeg har ikke noe grunnlag for å si at Hilleberg objektivt sett er bedre enn Helsport (har ikke sjekket vannsøyle etc. på sammenlignbare telt).

Re: Vintertelt [Re: erling] #2688843 16/11/2021 12:47
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Gruppeløs :p
Har vinterteltet en god del i en tidligere variant av Helsport Spitsbergen Extrem 4 Camp - knall telt og gode minner. Har i dag et Keron 4 GT fordi vi trengte et lettere familietelt som må bæres på ryggen. I pulken kan det hende 1kg +/- ikke er så nøye. Jeg vil trekke frem følgende forskjeller

Helsport
- Nettinghylle i taket og festepunkter for tre tørkesnorer
- Stormmatter
- Innvending stangkanaler (mindre støy)
- Bardunering av sidevegger

Hilleberg
- Litt lettere
- Kan sy på stormmatter (men ekstra $)
- Utvendig stangkanal med mulighet for doble stenger (men spørs om du drar ut hvor værvarslet tilsier at det trengs)
- Kun en, men ferdig trukket tørkesnor
- Hoveddør kan åpnes begge veier

Mulig du vet dette, men kjøp også en pulkpose for telt. Tape alle stangledd untatt i midten. Tre inn halvparten av stengene, legg den andre halvparten over teltet, rull sammen og stapp i posen. På teltplass er det bare å rulle ut teltet, koble stengene og spenne opp. Det gjør "problemet" med å tre stengene i Helsports innvendige kanaler mindre.

https://www.helsport.com/no/telt-og-tarp/tilbehor/sled-bag-for-tent/?code=7029981039239

God tur

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger

Moderator  support