Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mahle X35+ motor og ca 30 km pendling

Mahle X35+ motor og ca 30 km pendling #2688616 14/11/2021 10:39
Espen E Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hei,

Jeg vurderer en Merida eSilex som har nevnte motor. For en novise som meg virker dette som en bra løsning til
"aktiv jobbpendling" der jeg får litt ekstra i bakkene.

Jeg har 28 km fra dør til dør, distanse Kolsås-Lutvann og pleier som regel å bruke vanlig landeveissykkel, men nå som høsten er kommet
og piggdekksesong er rett rundt hjørnet virker dette interessant.

Forstår at batteriet er vesentlig mindre og motoren er mindre kraftig enn på terrengsykler, men totalvekt på sykkelen,
og mulighet for nærmest "normal" bruk uten motorassistanse frister.
Er det grunn til å tro at batteriet på 250Wh vil holde distansen og motoren med 40Nm vil gi meg det lille puffet som skal til for å gjøre
bakken opp over Tveita litt hyggeligere og raskere når jeg (som vanlig) føler at jeg er litt sent ute til jobb?

Redigert av Espen E; 14/11/2021 11:09.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Mahle X35+ motor og ca 30 km pendling [Re: Espen E] #2688630 14/11/2021 15:08
svegar Offline
Besatt
Besatt
Dette er ikke så lett å si, det beste er selvsagt å prøve. Men jeg kan tippe litt likevel, og jeg tror dette vil holde fint til landeveissykling i 2x28km.

Batteriet på 250 Wh er antakelig ikke oppgitt konservativt, dessverre er det heller motsatt. La oss si at du har 230 Wh tilgjengelig før det er tomt. I tilfelle har du 115 w i snitt i to timer før batteriet er tomt. Om du f.eks sykler med snittfart 28 km/t på denne turen så tar turen akkurat en time hver vei. Og hvis du faktisk holder dette snittet så ligger du over terskelhastigheten på 25 km/t nokså mye, kanskje halvparten av tida. Da må motoren hjelpe deg i en halvtime hver vei, så en time til sammen t/r jobb hver dag. Og du kan stille inn hvor mye støtte den skal gi deg, men i teorien kan du altså blåse på med 230 watt i en full time, som er mye pådrag når den er i bruk. Jeg vil tro du i realiteten ikke ligger på maks hele veien, men at du heller kjører den på en av mellominnstillingene. I tilfelle yter den en god del mindre enn 230 watt i snitt, og batteriet bør holde helt fint. Jo saktere du sykler, jo mer av tiden vil du være under 25 km/t, og batteriet må hjelpe deg mer. Vinterdager med snøslaps og tungt føre vil jo typisk være sånne dager, man faktum er jo at de fleste dagene også på vinteren ikke er så verst. Har du muligheten til å starte med varmt batteri vil det nok hjelpe litt, står sykkelen lagret helt kaldt både hjemme og på jobb spiser nok også dette en del kapasitet.

Jeg liker løsningen til ebikemotion skikkelig godt, jeg ville likt den enda bedre om det var mulig å justere farta på den litt. Det er det ikke. Uansett så har den muligheten for et ekstra batteri i flaskeholderen på sykkelen, og da er du garantert i mål uansett. Jeg ville derfor prøvd uten, og skulle det være litt knapt så ville jeg skjøta på et flaskebatteri. https://www.ebikemotion.com/web/x35-range-extender/

sv

Re: Mahle X35+ motor og ca 30 km pendling [Re: Espen E] #2688631 14/11/2021 16:06
L
Labbetuss Offline
Entusiast
Entusiast
L
Husk at piggdekksesong betyr lave temperaturer og som reduserer batteriets kapasitet. Er kjørelengden samtidig i grenseland for hva battteriet har kapasitet til så "tyner" en muligens batteriets restkapasitet hver gang ned til et nivå som forringer batteriets levetid.
En mulig løsning ville være å sette sykkelen inn i romtemperatur på din jobb, og eventuelt lade.

Re: Mahle X35+ motor og ca 30 km pendling [Re: Espen E] #2688641 14/11/2021 20:34
Espen E Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for svar begge to, sykkel kan stå inne både hjemme og på jobb så har optimale lade og lagringsforhold i så måte.
Har googlet litt i dag og de beregningene du svegar gjør ser ut til å stemme med annet jeg har lest meg frem til så dette
virker lovende. Tar nok skrittet videre og sjekker om geometri og sittestilling på største modell passer for en 193 cm lang kropp.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/

Moderator  support