Dette er ikke så lett å si, det beste er selvsagt å prøve. Men jeg kan tippe litt likevel, og jeg tror dette vil holde fint til landeveissykling i 2x28km.
Batteriet på 250 Wh er antakelig ikke oppgitt konservativt, dessverre er det heller motsatt. La oss si at du har 230 Wh tilgjengelig før det er tomt. I tilfelle har du 115 w i snitt i to timer før batteriet er tomt. Om du f.eks sykler med snittfart 28 km/t på denne turen så tar turen akkurat en time hver vei. Og hvis du faktisk holder dette snittet så ligger du over terskelhastigheten på 25 km/t nokså mye, kanskje halvparten av tida. Da må motoren hjelpe deg i en halvtime hver vei, så en time til sammen t/r jobb hver dag. Og du kan stille inn hvor mye støtte den skal gi deg, men i teorien kan du altså blåse på med 230 watt i en full time, som er mye pådrag når den er i bruk. Jeg vil tro du i realiteten ikke ligger på maks hele veien, men at du heller kjører den på en av mellominnstillingene. I tilfelle yter den en god del mindre enn 230 watt i snitt, og batteriet bør holde helt fint. Jo saktere du sykler, jo mer av tiden vil du være under 25 km/t, og batteriet må hjelpe deg mer. Vinterdager med snøslaps og tungt føre vil jo typisk være sånne dager, man faktum er jo at de fleste dagene også på vinteren ikke er så verst. Har du muligheten til å starte med varmt batteri vil det nok hjelpe litt, står sykkelen lagret helt kaldt både hjemme og på jobb spiser nok også dette en del kapasitet.
Jeg liker løsningen til ebikemotion skikkelig godt, jeg ville likt den enda bedre om det var mulig å justere farta på den litt. Det er det ikke. Uansett så har den muligheten for et ekstra batteri i flaskeholderen på sykkelen, og da er du garantert i mål uansett. Jeg ville derfor prøvd uten, og skulle det være litt knapt så ville jeg skjøta på et flaskebatteri.
https://www.ebikemotion.com/web/x35-range-extender/sv