Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Anbefal en rulle

Re: Anbefal en rulle [Re: tron] #2694016 06/01/2022 14:53
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Så ble det en Kick Core, men jeg har et problem.
Det er en voldsom lyd fra drivverket på de minste kassetthjulene. Hjelper ikke å justere giret heller. Jeg flyttet kassetten fra hjulet på den samme sykkelen også, så det kan ikke være gammelt kjede/ny kassett-problematikk heller. Veldig rart. Ja, kassett og kjede er brukt, men det er ikke utslitt.
Jeg lå merke til at adapteren på drivsiden sitter veldig slarkete. Kan det være det?

Re: Anbefal en rulle [Re: tron] #2694168 07/01/2022 10:02
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: tron
Så ble det en Kick Core, men jeg har et problem.
Det er en voldsom lyd fra drivverket på de minste kassetthjulene. Hjelper ikke å justere giret heller. Jeg flyttet kassetten fra hjulet på den samme sykkelen også, så det kan ikke være gammelt kjede/ny kassett-problematikk heller. Veldig rart. Ja, kassett og kjede er brukt, men det er ikke utslitt.
Jeg lå merke til at adapteren på drivsiden sitter veldig slarkete. Kan det være det?

Adapteren på drivsiden er slarkete til du strammer akslingen. Det er vanlig. Sjekk b-skrue og girøret.

Hvaslags lyd er det du merker? Jeg har vibrasjon fra svinghjulet/beltet på min. Merker det mest på de minste drevene.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Anbefal en rulle [Re: tron] #2694196 07/01/2022 11:19
M
Magnoos Offline
Ringrev
Ringrev
M
Har selv en ny Kickr, og det er forholdsvis smooth på midten av kassetten, men stadig mer bråkete jo mer man beveger seg bort fra sentrum. Dette var forsåvidt også noe jeg delvis møtte på min 1.-gen Kickr, men ikke så ille som på den nye. Har justert litt på wirestrammingen, men ikke gått all-in for å prøve å justere.

Om noen har vært borti dette og løst det er det interessant å høre hva som ble gjort!

Specialized Phenom 155 mm kjøpes
Re: Anbefal en rulle [Re: tron] #2694205 07/01/2022 11:45
T
torbus Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sjekk girøret. Måtte selv stramme det forrige dagen, da det hadde løsnet så mye at det slarket, og det lagde såpass med lyd at det overdøvet musikken på øra. Mulig kontaktpunktene får kjørt seg mer på rulle enn utendørs.

Redigert av torbus; 07/01/2022 11:49.
Re: Anbefal en rulle [Re: tron] #2694219 07/01/2022 12:45
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Min teori er at det blir mer støy og bråk på rulle om girøret er skeivt (eller løst som torbus sier) i forhold til ute.
Jeg spekulerer videre på at dette kan skyldes at på veldig lette gir er det ofte så hardt at man ikke legger merke til litt lyd, og på de tyngste girene blåser lyden bort.

Det hjalp i alle fall med pinlig nøyaktig innretting av girøre på min Highball for å fjerne ekle lyder på rulle. Raceren står for tur, men der kjører jeg nesten bare erg-modus på tredje og fjerde gir, så lyden er justert bort for det meste.

Jeg bruker denne utgåtte modellen:
https://www.wiggle.co.uk/unior-derailleur-hanger-alignment-tool

og drømmer om denne.
https://bikeshop.no/abbey-bike-tools/abbey1007/abbey-gir%c3%b8re-retteverkt%c3%b8y-for-retting-av-gir%c3%b8rer-dropout

LarsB

Re: Anbefal en rulle [Re: Magnoos] #2694223 07/01/2022 12:59
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Sitat: Magnoos
Har selv en ny Kickr, og det er forholdsvis smooth på midten av kassetten, men stadig mer bråkete jo mer man beveger seg bort fra sentrum. Dette var forsåvidt også noe jeg delvis møtte på min 1.-gen Kickr, men ikke så ille som på den nye. Har justert litt på wirestrammingen, men ikke gått all-in for å prøve å justere.

Om noen har vært borti dette og løst det er det interessant å høre hva som ble gjort!

Jeg har også en ganske ny Kickr og synes også det er litt lyd med et relativt nyvokset kjede og ny kassett. Kan rulla settes i en frimodus for å få justert gir? På den andre rulla jeg har, en Elite Direto, finnes ingen slik mulighet og siden den plasserer kassetten litt lenger ut en samtlige hjulsett jeg eier blir det litt justering. Når man må sveive rundt med ~200 W med én arm mens man girer oppe på styret og justerer giret samtidig føles det hele ikke særlig gjennomtenkt ...

Re: Anbefal en rulle [Re: tron] #2694483 09/01/2022 23:26
tron Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Har konkludert med at det kommer fra drivverk og ikke rulla. Kan virke som at alle lyder forplanter seg og forsterkes på en helt annen måte enn ute på landeveien, så justeringen må være pinlig nøyaktig. Har en liten følelse av at kassettspaceren som fulgte med er litt for tykk. Prøver en annen. Skal også ta en sjekk med girøreretteren.

Må også ha noe som demper vibrasjoner mot gulvet. Rulla står i 2. ett, og det er visst ikke noe kult å sitte i sofaen rett under.
En eller annen form for matte?

Re: Anbefal en rulle [Re: tron] #2694492 10/01/2022 07:51
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg har også noe mer drivverkslyd på kickr core rulla enn utendørs. Høres typisk ut som f.eks et skjevt girøre kan gjøre. For min del har jeg tenkt at det skyldes sram kassett på rulla og shimano kassett på hjulet, med shimano kjede, men mulig rulla tillater noe vibrasjoner etc. Det er ikke påtrengende mye lyd og til tross for at rulla mi er ganske usjenert plassert så tror jeg ikke dette hadde plaget noen i et naborom.

- Stefan
Re: Anbefal en rulle [Re: tron] #2694493 10/01/2022 08:00
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hadde en kickr 2018 og den bråkte som fy på nederste girene, ble en elektronikkfeil på den og fikk byttet inn og kjøpte Taxc neo2T og hører ikke noe der, trenger ikke justere noe på noen av syklene.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Anbefal en rulle [Re: tron] #2694680 11/01/2022 10:20
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Når det gjelder girøre, så har jeg flere ganger sett nye girører/rammer som er skeive og må rettes

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support