De som lager flaskeholderfester setter skruene på hver side av mulige girfestepunkter. Flaskeholderen, derimot, kan være sær og ikke funke med en klemme under seg, men mange funker, så du finner sikkert en som passer. Noen spesiell grunn til at du ønsker å bytte?
Sjekk først denne artikkelen fra Shimano som forklarer ulikeheter mellom de to systemene. Toppsving er å foretrekke fordi det gir raskere og mer presise skift på framklingene. Jeg byttet selv fra XT-bunnsving til XTR toppsving på grusraceren min, og det var stor forskjell.
Enkelte rammer kan ikke bruke toppsving, dette gjelder særlig fulldempere. I andre tilfeller monterere produsenten bunnsving selv om toppsving ville fungert (for eksempel Hardrocx), sikkert fordi de får bunnsvingen billigere.
GT har en bra importør i Norge, så du kan ta en telefon dit for å høre hva du kan bruke.
Grunnen til at jeg skifter er at framskifteren min har begynt å fuske. Jeg kan i grunnen tenke meg ts, men har fått tilbud om å kjøpe en bs. Tror nok jeg bare tar sjansen på å kjøpe giret og ser hvordan det fungerer.
Forgiret fusker? Du er sikker på at det ikke bare er girwiren, da?
Hvis du har toppsving, så vil bunnsving fungere hvis det er plass i ramma. Pass på at wiretrekket kommer fra riktig plass (topp eller bunn). Nyere Shimano har begge deler. Husk også diameter (31,8 eller 34,9). Nyere Shimano har løse foringer på enkelte modeller, men det leveres også noen som er maks 31,8 mm.
Det er selvfølgelig Top-swing som ikke kan brukes på mange carbonrammer (på grunn av avrundingen rundt krankhuset), har selv gjort den bitre erfaringen og måtte skaffe meg en standard skifter.
Trodde imidlertid det var Down(eller bottom om du vil)-swing, dvs standardskifteren med høy innfestning, som ikke passet på enkelte FS-rammer(?)
Top swing=klemmen sitter lav, svingpunktet høyt. Down swing=klemmen sitter høyt, svingpunktet lavt.
Min oversettelse til toppsving og bunnsving er kanskje ikke god.
I følge Shimanons nettsted er det en del sykler, særlig fulldempere, som ikke kan bruke top swing, derfor har de beholdt down swing selv om denne ikke fungerer like godt. Min Turner 5 Spot kan for eksempel ikke bruke top swing. Girwiren får for bratt vinkel inn mot skifteren. Det kunne kanskje ha vært løst med wiretrekk fra undersiden (buttom pull). Men det har andre ulemper.
At karbonrammer ikke kan bruke top-swing skyldes, hvis jeg forstår deg rett, at de blir for tykke nede ved krankhuset. Korrekt?