Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Toppturski eller bakkeski?

Toppturski eller bakkeski? #2687928 06/11/2021 19:34
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Har ikke fulgt så mye med i nedoverski verden de siste årene. Nå som junior skal få prøve seg litt i bakken i vinter trenger jeg meg utstyr. Som sikkert flere kan kjenne seg igjen i så er det alltid lett å kjøpe utstyr når man har en "god" grunn. :-P

For å kjøre sammen med mini funker jo alt med stålkanter, men vurderer om jeg da skulle kjøpt utstyr som også kunne brukes til topptur.

Er det noen som har tips i hvilken retning jeg bør se hvis jeg skal ha utstyr som funker bra i bakke, men kan brukes til topptur en gang der i fremtiden. Eller er det beste å bare kjøpe ski/støvler for bakke da jeg mest sannsynlig aldri drar på topptur uansett? Vil bakkeski være såpass mye bedre å bruke

Redigert av olechr; 06/11/2021 19:41.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Toppturski eller bakkeski? [Re: olechr] #2687936 06/11/2021 20:51
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Du kommer til å ende opp med å ploge bak arvingen. Korte, billige bruktski holder ICON_WINK og seler du fester i belte rundt livet på poden. Det er lettere å ploge med korte ski. ICON_WINK

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Toppturski eller bakkeski? [Re: olechr] #2687937 06/11/2021 20:52
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå er toppturski, støvler og bindinger såpass bra at du fint kan gå det for det, og da har muligheten til topptur hvis det dukker opp. Og finere opplevelser en topptur finnes ikke. Skulle jeg rangert alt jeg gjør så vil topptur i perfekt vær, perfekt snø være nr 1. Evt psycho dyp heisbasert pudderkjøring. Deretter kommer diverse sykkel. Liker veldig godt bakkekjøring også. Men topptur bør stå på lista di.
Tenker du å kjøpe nytt ? Finn deg gode støvler først. ski/bindinger finns det mye som passer. Men feks Atomic Backland 95, Blizzard G-zero 95 for å nevne noen.

Men hvis du kun i utgangspunktet skal kjøre med småkidsa så har Baronkanon fasiten.

Redigert av Oddefa; 06/11/2021 20:54.
Re: Toppturski eller bakkeski? [Re: olechr] #2687941 06/11/2021 21:57
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Det Baron sier er sikkert sant, men kommer Ikke til å gå for det :-). Liker å ha bra utstyr..

Så ski med rundt 95 er greit å se på. Litt gira på Nordica enforcer unlimited 94.
Er litt gira på å ha mulighet til å gå topptur da det ser helt rått ut. Har hatt mulighet noen ganger, men har da ikke hatt utstyr.

Hvilket bindingssystem ville du gått for hvis det skal brukes både til topp og bakke?

Ambassadør for Scott.
Re: Toppturski eller bakkeski? [Re: olechr] #2687943 06/11/2021 22:34
J
jhn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Hadde nok satt en knapp på Fritschi Tecton 12

Re: Toppturski eller bakkeski? [Re: olechr] #2687944 06/11/2021 22:52
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: olechr
Hvilket bindingssystem ville du gått for hvis det skal brukes både til topp og bakke?
Alt funker egentlig, men Marker Kingpin, Dynafit Radical og G3 ION er noen av de mest populære i sjiktet mellom "superlett" og "jeg skal hucke svære klipper".

Re: Toppturski eller bakkeski? [Re: olechr] #2687946 07/11/2021 00:27
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Gruppeløs :p
Jeg vil anbefale deg å finne noen ski som er gøy å kjøre sammen med barna. Så får du heller kjøre n+1. jeg er ikke helt sikker på hvilke ski det er, men de bør være lettsvingte i lav fart, fungere tålelig bra på alt fra slush til is og korte nok til skogsløyper.

Jeg har et par 184 all-mounatain R18 som fungerer bra på det meste av føre i høy fart, og et par 167 SL R13 som trives best på hardt føre og høy fart. Ingen av disse er enkle å kjøre sakte. Etterpåklokskapen forteller med at jeg nå ville valgt et par ski rundt 175 all-mountain R14 for å kjøre med barna. Og så ville jeg beholdt SL skiene, hvor du heller velger toppturski. Men du ender opp med n+1 på støvler også ICON_WINK

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Toppturski eller bakkeski? [Re: Kodo] #2687949 07/11/2021 07:12
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Kodo
Jeg vil anbefale deg å finne noen ski som er gøy å kjøre sammen med barna. Så får du heller kjøre n+1. jeg er ikke helt sikker på hvilke ski det er, men de bør være lettsvingte i lav fart, fungere tålelig bra på alt fra slush til is og korte nok til skogsløyper.

Jeg har et par 184 all-mounatain R18 som fungerer bra på det meste av føre i høy fart, og et par 167 SL R13 som trives best på hardt føre og høy fart. Ingen av disse er enkle å kjøre sakte. Etterpåklokskapen forteller med at jeg nå ville valgt et par ski rundt 175 all-mountain R14 for å kjøre med barna. Og så ville jeg beholdt SL skiene, hvor du heller velger toppturski. Men du ender opp med n+1 på støvler også ICON_WINK

Gir mening egentlig. Takk for svar alle sammen. :-)

Ambassadør for Scott.
Re: Toppturski eller bakkeski? [Re: olechr] #2687952 07/11/2021 07:55
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du har i grunn konkludert allerede, men til bakkebruk med kids er SL-ski og gode og VARME! sko lurt. Kjøp pent brukt.

Topptursko er lette og dårlig isolert, mens skiene sjelden er vekdig egnet i bakken.

Anbefaler ikke sele på kidsa, da bygger de ikke skifølelse eller kontroll. Det du ønsker å få til er at de ploger, det gjør du ved å kjøre baklengs foran kidsa mens du holder dem.

Re: Toppturski eller bakkeski? [Re: runermm] #2687953 07/11/2021 07:59
olechr Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: runermm
Du har i grunn konkludert allerede, men til bakkebruk med kids er SL-ski og gode og VARME! sko lurt. Kjøp pent brukt.

Topptursko er lette og dårlig isolert, mens skiene sjelden er vekdig egnet i bakken.

Anbefaler ikke sele på kidsa, da bygger de ikke skifølelse eller kontroll. Det du ønsker å få til er at de ploger, det gjør du ved å kjøre baklengs foran kidsa mens du holder dem.

Ja ble konklusjonen. Vet med meg selv at hvis jeg skulle få tenning på topptur så skal jeg sikkert jage vekt der også. Så da kjøper jeg ski som funker best der jeg skal bruke de i denne omgang :-P

Ambassadør for Scott.
Re: Toppturski eller bakkeski? [Re: olechr] #2687958 07/11/2021 09:39
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Jeg kjører med Kästle FX 96, Salomon shift binding og Technica cochise støvler. Det duger bra i bakken, og kan tas med oppover hvis man skulle få lyst til det.

Om jeg hadde hatt små kids hadde jeg nok vurdert et par korte, lette ski med kort svingradius for de dagene...

Re: Toppturski eller bakkeski? [Re: runermm] #2687997 07/11/2021 21:21
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

Hadde sele første par dagene på fireåring i vinterferien. Låner ikke denne vinteren. Hun kjørte rått etter det ICON_SMILE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Toppturski eller bakkeski? [Re: olechr] #2687999 07/11/2021 21:59
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
yes

Re: Toppturski eller bakkeski? [Re: jhn] #2688003 07/11/2021 23:56
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: jhn
Hadde nok satt en knapp på Fritschi Tecton 12

Eller Salomon Shift.
Det er de to bindingene jeg ville satset på hvis jeg absolutt skulle bruke samme par ski både i bakken, og i fjellet.

Toppturbindinger prioriterer jo ofte lav vekt, og god gåmodus.
Bakkebindinger prøver å lime deg fast i skiene.

Du finner noe i mellomsjiktet som de to nevnt over, men det blir ikke det letteste.
(Hvis du ikke føler for et par bindinger per ski par så kan du jo se på: https://www.bindingfreedom.com/insert/)

Støvlene er ofte samme greia. Enten er de gode å gå med, eller gode på nedturen.
Mange ender ofte på en mellomting som er akseptabel å gå med, og ok i bakken.

Det blir liksom spørsmålet:
Hva er viktigst for deg?
Turen opp (lettvektsutstyr med god komfort), eller turen ned (tyngre utstyr å drasse oppover, men de ti minuttene du bruker på nedturen kan være himmelske avhengig av forhold).
I bakken spiller jo vekt ikke så stor rolle, hvis du ikke er en av de som driver på med bakkeintervaller på randonne-utstyr under heisen.

Re: Toppturski eller bakkeski? [Re: runermm] #2688013 08/11/2021 07:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Bingo. Dette har jeg gjort med flere unger og da har det tatt én eller to dager.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Toppturski eller bakkeski? [Re: olechr] #2688036 08/11/2021 09:50
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Butikk SL ski er det jeg har likt best med begge unga mine. Har fungert topp fra de prøvde seg første gangen til de var ca 8 år. Korte nok så de er enkle å ploge med og enkle å følge på i skogsløyper. Kort nok radie og myke nok til at man faktisk kan vise barna hvordan man svinger i barnevennlig fart.
Hvis du skal bruke toppturbinding i Bakke vil jeg definitivt anbefale shift eller tilsvarende. Sikkerhetsmessig er disse som en alpinbinding.

Re: Toppturski eller bakkeski? [Re: olechr] #2688051 08/11/2021 11:06
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis jeg skulle startet på nytt med ungen ville jeg tatt twintip. Mye lettere å kjøre baklengs med og morsomt til tull og tøys i skogen. Dessuten er parken morsommere enn bakken med barn.

Re: Toppturski eller bakkeski? [Re: larsdx] #2688058 08/11/2021 11:40
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: larsdx
Hvis jeg skulle startet på nytt med ungen ville jeg tatt twintip. Mye lettere å kjøre baklengs med og morsomt til tull og tøys i skogen. Dessuten er parken morsommere enn bakken med barn.

Enig i at det finnes twintipski som er ypperlige til kjøring med barn. Men parken er ikke rett sted for 3åringen som skal lære seg å styre og stoppe.
Litt eldre barn som har grunnleggende ferdigheter på plass, ja takk.

Redigert av Eivel; 08/11/2021 11:41.
Re: Toppturski eller bakkeski? [Re: Eivel] #2688067 08/11/2021 12:40
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Eivel

Enig i at det finnes twintipski som er ypperlige til kjøring med barn. Men parken er ikke rett sted for 3åringen som skal lære seg å styre og stoppe.
Litt eldre barn som har grunnleggende ferdigheter på plass, ja takk.

Nei, selvsagt ikke, men twintip er fint for den voksne i startfasen. Og litt avhengig av barn og alder tre ger ikke veien til parken / skogen være så lang.

Re: Toppturski eller bakkeski? [Re: larsdx] #2688117 08/11/2021 18:07
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Nei, selvsagt ikke, men twintip er fint for den voksne i startfasen. Og litt avhengig av barn og alder tre ger ikke veien til parken / skogen være så lang.

De fleste firkjøringski har en liten rocker også bak, ofte tilstrekkelig til baklengskjøring i fjellet, så det burde ikke være noe problem i bakken.
Jeg ville mest sett etter ski som er lette å håndtere i lav hastighet. Mange storfjellski er jo optimale for tre svinger per 100 vertikale høydemeter...

Twintip ser jeg på som rene park-ski.

Ski har jo et enda større problem med n+1, enn det sykkel har, og det blir jo ofte et par bindinger per skipar også!

Re: Toppturski eller bakkeski? [Re: GeirK] #2688118 08/11/2021 18:10
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: GeirK

Bingo. Dette har jeg gjort med flere unger og da har det tatt én eller to dager.

Fordrer at man selv har et nogenlunde nivå nedover. Når man selv bare har gått bortoverski siste 10 år og ikke stått nedover siden 1994 betoner det seg annerledes.
Har også en gutt som nekter å slippe hånden på det meste av ting, men fikk prøvd oss litt med sele en kveld. Er ikke verre enn at man slakker selen når gutten kan ploge. Den må jo ikke være stram.

Re: Toppturski eller bakkeski? [Re: olechr] #2688120 08/11/2021 18:49
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sele er vel greit. Det som er viktig er å lære dem å kunne stoppe slik at de blir trygge.
Selv pleier jeg å ta egne (og andres barn og nå barnebarn) mellom bena og ploger/svinger sammen med dem noen runder først. På det viset kan vi også få litt fartsfølelse hvor jeg tar styringa og man skjønner at fart ikke er farlig, men moro. Har man fokus på at de skal ha hendene på låra/knæra så vil vektfordelingen gjøre at de kommer over skia og dermed stopper effektivt når de bruker plogen. Jeg trykker barnet fremover og ned over skia når refleksen sier at de skal lene seg bakover. Man trenger ikke å være et wizard på ski for å få til dette. Det viktigste er at det er slakt. Neste steg når de kjører solo er med vektfordeling sideveis så vil vekten fremover ved hjelp av den fremoverlente stillingen sørge for at svingen går av seg selv siden første del av svingen allerede er satt med plogen. De trenger bare å flytte vekten fra den ene foten til den andre så svinger de. Vil de stoppe så lener de seg bare litt lengre frem. Når de har kommet opp på det nivået så slutter jeg å gnåle og sørger for at ting er moro. Minner kun om å ha hendene på knæra siden dette er så viktig. Unngår for enhver pris bratte bakker. Snille parker og skogsløyper er vel det barn synes er morsomst. Lar de kjøre mellom bena mine når de vil det. Øker hastigheten etterhvert som de blir tryggere. De imiterer og søker høyere fart selv. Farten er din venn som kjent.

"It never gets easier, you just go faster."

Moderator  support