Det virker som et bedre designet system enn presta, så jeg håper det tar over. Men jeg har 10 år gamle tubelessventiler som fremdeles er i bruk så jeg kommer neppe til å løpe ut for å erstatte dem med dette.
Dersom reserve har enerett er det vel kanskje begrenset hvor stor utbredelse det får også.
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
Re: Presta er død, lenge leve Fillmore?
[Re: Sepeda]
#268791606/11/202115:59
Trenger vi virkelig en ny ventil standard? Presta har da funket brillefint i alle de 30 år jeg har syklet landevei. Ja ok noen ganger har jeg knekt de men det skylder jeg like mye på (mini) pumpa.
Hva er fordelen med den nye?
Redigert av Panda; 06/11/202118:40.
#268792406/11/202119:11
Trenger vi virkelig en ny ventil standard? Presta har da funket brillefint i alle de 30 år jeg har syklet landevei (...) Hva er fordelen med den nye?
Fillmore er altså en slangeløs ventil. Strengt tatt ikke en ny standard, men en videreutvikling av Presta for slangeløst oppsett.
Jeg antar at du ikke har syklet landevei slangeløst i 30 år Om du er på slange, har denne tråden ingen relevans. Det tilbys ikke slanger med Fillmore, naturlig nok.
Tror for øvrig neppe jeg kan forklare det bedre enn den enkle videoen og de tre artiklene du så i første innlegg i tråden
#268792706/11/202119:34
Hvis nå produsentene av slangeløs guffe klarer å lage en guffe som ganske enkelt fordamper fremfor å klumpe og skille seg, er vi snart i mål! Da er det bare å fylle på i ny og ne.
[Re: Flamini]
#268801208/11/202107:55
Fin løsning til en tullete pris. Til sommeren så kommer tilsvarende ventil(stammer) fra aliexpress til en femtilapp
Er prisen så tullete da? Andre ventiler til slangeløst koster 249-299 +- ? I prosent er det jo stor stigning til 499 kroner, men vanlige tubelessventiler har gjerne begrenset varighet grunnet tetting av guffe. Hvis disse varer noen hjulsett så er jo den ekstra prisen fort spart inn.
Fin løsning til en tullete pris. Til sommeren så kommer tilsvarende ventil(stammer) fra aliexpress til en femtilapp
Er prisen så tullete da? Andre ventiler til slangeløst koster 249-299 +- ? I prosent er det jo stor stigning til 499 kroner, men vanlige tubelessventiler har gjerne begrenset varighet grunnet tetting av guffe. Hvis disse varer noen hjulsett så er jo den ekstra prisen fort spart inn.
Varigheten på vanlige ventiler blir jo veldig mye lenger med en pakke ventilkjerner til en billig penge. Men den økte luftgjennomstrømmingen alene kan være verdt prisen etter min mening.Det hadde vært deilig å slippe å skru ut kjernen, poppe dekket og fikle den inn igjen. f.eks. Og er det livstidsgaranti så bør man jo forvente å aldri kjøpe ventiler igjen, liksom.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Varigheten på vanlige ventiler blir jo veldig mye lenger med en pakke ventilkjerner til en billig penge. Men den økte luftgjennomstrømmingen alene kan være verdt prisen etter min mening.Det hadde vært deilig å slippe å skru ut kjernen, poppe dekket og fikle den inn igjen. f.eks. Og er det livstidsgaranti så bør man jo forvente å aldri kjøpe ventiler igjen, liksom.
Enig at vanlige ventiler holder lenger. Selv foretrekker jeg faktisk å gjenbruke gamle ventiler fra slanger til slangeløse oppsett(sammen med et par løse O-ringer) fordi de er mer solide enn løse slangeløsventiler laget av aluminium. De laget av aluminium er ikke bare uforholdsmessig dyre, de kan også finne på å knekke.
Det er mulig jeg er vanskelig, men hvis man har et solid oppsett så behøver man da ikke ta ut ventilkjernen en gang? Jeg har litt følelsen av at dette produktet er laget for de som tror de trenger trykkluft/kompressor for å sette opp slangeløst, og det stemmer jo ikke? Hvis det viser seg mer solid og holdbart så er jeg villig til å prøve når prisen en gang måtte bli lik, men inntil da så velger jeg å være konservativ, sær og avventende. Som vanlig :-)
Ut på tur!
[Re: eirikbk]
#268803508/11/202109:42
Tja, da går man jo glipp av følelsen når ventilkjernen følger med ut etter 300 pump med minipumpa på tur.
Jeg trodde jeg var aleine om det mørket der.
Løse ventilkjerner er ikke alltid helt på godfot med skrupåpumper.
Det skjer jo naturligvis når man endelig har fått fri fra heimen en solfylt høstdag og naturligvis etter bare 10 km. Men fikk heldigvis kjernen ut og strammet til. Så nye 300ish pump. Sliten da... og mer tidspress over å komme hjem til avtalt tid. Moralen er, stram etter ventilen før skrupåpump!
Har også opplevd det på skrupå CO2. Da var det kjørt.
[Re: eirikbk]
#268812508/11/202120:37
Tja, da går man jo glipp av følelsen når ventilkjernen følger med ut etter 300 pump med minipumpa på tur.
Jeg trodde jeg var aleine om det mørket der.
Løse ventilkjerner er ikke alltid helt på godfot med skrupåpumper.
Det skjer jo naturligvis når man endelig har fått fri fra heimen en solfylt høstdag og naturligvis etter bare 10 km. Men fikk heldigvis kjernen ut og strammet til. Så nye 300ish pump. Sliten da... og mer tidspress over å komme hjem til avtalt tid. Moralen er, stram etter ventilen før skrupåpump!
Har også opplevd det på skrupå CO2. Da var det kjørt.
nå glemte jo jeg hvilket forum jeg var på og hvordan betalingsviljen er
ser at bikeshop har ett par ventiler som koster 69,- og da blir spranget opp til 499,- stort når ventilene mine tettes av guffe så rengjør jeg dem - jeg kjøper ikke nye, så noen innsparing ser jeg ikke i så måte
når det er sagt, så vil jeg tro at løsningen er bra og jeg ser frem til en test i landevei