Må si jeg syns den ser lovende ut og klart bedre enn forgjengeren, selv om den kanskje er hakket for grov for min smak. Men 1050 gram rammevekt, semiintegrerte kabler og deres foreløpige enestående veskesystem frister. Mulighet til å tilpasse komponenter trekker også opp.
Litt synd at det kun oppgis begrensede rammemål. Som litt kortbeint (80 av 175 cm) er eksempelvis seterørshøyde av stor betydning for meg. I likhet med AR er den litt kortere og høyere enn jeg personlig kunne ønsket meg på en slik sykkel, men det er jo en smakssak.
Spent på å høre erfaringer med veskene og hvordan de fungerer i praksis. Hvis de gir bedre stabilitet og enklere håndtering enn standard vesker, er jo det et realt pluss.
Litt synd at det kun oppgis begrensede rammemål. Som litt kortbeint (80 av 175 cm) er eksempelvis seterørshøyde av stor betydning for meg. I likhet med AR er den litt kortere og høyere enn jeg personlig kunne ønsket meg på en slik sykkel, men det er jo en smakssak.
Det ser nesten ut som om Seat Tube Length er det eneste vitale mål som mangler. Send en melding til Fara, så får du helt sikkert vite de målene du lurer på.
Når det er så grovt underlag at man synes å ha behov for 50 mm dekk da tror jeg mange ville valgt en hardtail.
Man ja/jo jeg har på slump akkurat fått en Rondo Bogan ST med gravelstyre og 29 tommers 2,1 WTB Nano dekk inn på gutterommet. Har ikke fått prøvd den enda men den bør tåle en støyt :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Når det er så grovt underlag at man synes å ha behov for 50 mm dekk da tror jeg mange ville valgt en hardtail.
Det er en trend nå med stadig flere drop-bar-MTBs, med typisk klaring opp til 2.5-2.6. Tumbleweed Stargazer, Otso Fenrir de nyeste som får mye omtale. Sånn ellers har man en liste her; https://bikepacking.com/index/drop-bar-mountain-bikes-29er/
Men jeg tror jeg er enig. Jeg skal ha en 'utility bike' etterhvert med mye mer klaring enn min titan-gravel, og da tror jeg det blir hardtail (eller rigid). Der går det også an å sette på bøyler av ulikt slag på bikepacke langtur for å kunne varierer håndposisjon mer.
Det som er fint med 2.1 som du har er at det akkurat holder til en løype som f.eks. Great Divide, som er hakket grovere enn den norske sportsgrusen. Der går det mye i drop bar MTBs med 2.1-2.3 dekk Salsa Cutthroat den mest brukte sykkelen. Muligheten for å ha noe grovere enn hva man behøver på den norske sportsgrusen gjør sykkelen mer allsidig hvis du vil finne på sprell utenfor det vanlige, innenlands eller utenlands. Så jeg tenker dekklaring har en egenverdi på en bikepacke-sykkel, selv om det ikke brukes i det daglige.
Akkurat det har jeg forståelse for, og samtidig mister jeg selv litt av litt at interessen hvis det blir såpass teknisk. Men det er jo selvfølgelig ikke et argument mot denne sykkelen. Fara understreker jo også at den først og fremst er beregnet på dekk rundt 43 mm og dessuten egner seg fint også på landeveien. Så lenge den også fungerer fint med 32 mm slicks, så er det jo ingen ulempe at den også tåler større dekk.
Bikepacking .com gjorde nylig en survey på om folk foretrekker flatbar eller dropbar når de bikepacker. De fikk inn 3000 svar. 53% svarte at de foretrekker flatbar.
Bikepacking .com gjorde nylig en survey på om folk foretrekker flatbar eller dropbar når de bikepacker. De fikk inn 3000 svar. 53% svarte at de foretrekker flatbar.
Ser poenget ditt, men nøyer meg med å si at jeg ikke ville hatt flatt styre på Fara F/GR, og lar det bli med det
Hva gjelder geometri, liker jeg at Fara har holdt kjedestagslengden nede på 425 mm til tross for monsterklaring. Burde gjøre den responsiv i tråkket. Så må man bare akseptere senket kjedestag. Men det er kun kjedestaget på drivsiden som er senket, altså ikke symmetriske stag som f.eks. hos den mer rittorienterte Cervélo Áspero. Her har Fara faktisk valgt å retusjere bort det ene staget på bildet over. Hmm.....
Generøs front-senter burde gi stabilitet i massevis og utelukke tåoverlapp. Kort bak og lang foran, akkurat som vi liker det. 71 graders styrerørsvinkel er fortsatt hakket brattere enn f.eks. den terrenginspirerte BMC URS og Emils Rondo Bogan
Bare synd at Fara ikke oppgir krankdropp og fremfor alt de gøyale målene som ville gitt bedre inntrykk av kjøreegenskaper - fremløp/fork offset og slep/trail. Her gjør Fara seg skyldig i samme synd som Canyon begår med f.eks. Grizl, noe som burde være helt unødvendig for et merke som henvender seg til entusiaster.
Men jeg sier som Emil: Synes den sykkelen er kjempefin altså!
Manipulering av bilder er jo litt i grenseland, da. Og helt unødvendig på en sykkel som dette som uansett fremstår pen.
Jeg hadde faktisk foretrukket enda lenger front-senter. Ser ut som jeg hadde endt opp med å kjøre like langt stem på denne som på f.eks Focus Izalco Max, Diamant AR og Ibis Hakkalugi (2013) - 110 mm. Min primære grusracer, Vitus Energie, kjører jeg til sammenligning med 90 mm stem - og den har da vesentlig lavere stack. Når det er sagt så er vel ikke denne sykkelen designet for en veldig aggressiv kjørestilling.
Jeg hadde faktisk foretrukket enda lenger front-senter. Ser ut som jeg hadde endt opp med å kjøre like langt stem på denne som på f.eks Focus Izalco Max, Diamant AR og Ibis Hakkalugi (2013).
Bare for å unngå misforståelser:
Valg av lengde på styrefremspring/stem avhenger av rammelengde/reach (horisontal lengde fra krank til toppen av styrerøret), ikke front-senter (horisontal lengde fra krank til fornav).
Du har rett i at front-senter som regel til en viss grad korresponderer med rammelengde/reach, men front-senter påvirkes også av utforming av gaffelen, altså fremløp/fork offsett, noe som påvirker kjøreegenskapene, men ikke rammelengde/reach og sittestilling.
Du har også rett i at F/GR ikke har lang rammelengde/reach, og synes dermed ikke å være designet for kort styrefremspring slik som f.eks. nevnte terrenginspirerte BMC URS er.
Din fine Vitus Energie er jo opprinnelig designet for kross, og har i utgangspunktet en mer aggressiv sittestilling.
Sitat: Elmersen
Er det bare rammevesken som festes med klips?
Jeg har ikke fått tatt sykkelen og veskene i øyesyn, men rammevesken fra Roswell skal kunne klipses på med Fidlock, som du skriver. Og seteveske fra Roswell skal også kunne tas enkelt av og på, slik det er bekrevet for F/AR, uten at jeg kjenner løsningen. Ser at det er fester også for veske på overrøret. Flere produsenter tilbyr som kjent vesker som fests på overrøret uten stropper. Styrevesken skal ha stropper.
Men jeg ser at når du velger komponenter og størrelse, blir du siden under "Accessories" faktisk tilbudt alle vesker med stropper, ikke klips. Underlig. Kanskje gjorde jeg noe feil. Eller beskrivelsen ikke er oppdatert
Men jeg ser at når du velger komponenter og størrelse, blir du siden under "Accessories" faktisk tilbudt alle vesker med stropper, ikke klips. Underlig. Kanskje gjorde jeg noe feil. Eller beskrivelsen ikke er oppdatert
Skal ikke svare for bastant på dette, da jeg heller ikke har tatt veskene i øyensyn ennå, men fordi veskene også selges for bruk på sykler uten Faras Fidlock-mekanisme (dette framkommer under spørsmål/svar på Faras hjemmeside under F/AR), tror jeg de leveres med stropper. Har ikke spurt Fara om dette, men siden mange har flere sykler, virker det rart hvis stroppene ikke følger med selv om veskene bestilles med F/AR og F/GR.
Spørsmål og svar under F/AR (med forbehold om at dette er samme for F/GR):
Will the Fara Cycling bags fit on any type of bike without Fidlock mounts?
Yes! The bags sets include adapters which will allow you to mount our bags on any frame, given they physically fit into the frame. This option will be available on the website shortly.
Manipulering av bilder er jo litt i grenseland, da. Og helt unødvendig på en sykkel som dette som uansett fremstår pen.
Det ser ut til at det er i konfiguratoren at det venstre kjedestaget forsvinner. Sannsynligvis på grunn av at bildet endrer seg ved valg av hjul. Det kunne nok sikkert vært løst. Jeg trodde et øyeblikk at begge kjedestagene var senket, slik som OPEN WI.D.E. Det er det da ikke. Ser på bildet på siden før jeg starter konfig, og ser da at her er 'hele' sykkelen med.
Det ser ut til at det er i konfiguratoren at det venstre kjedestaget forsvinner. Sannsynligvis på grunn av at bildet endrer seg ved valg av hjul. Det kunne nok sikkert vært løst. Jeg trodde et øyeblikk at begge kjedestagene var senket, slik som OPEN WI.D.E. Det er det da ikke. Ser på bildet på siden før jeg starter konfig, og ser da at her er 'hele' sykkelen med.
Det ser ut til at det er i konfiguratoren at det venstre kjedestaget forsvinner. Sannsynligvis på grunn av at bildet endrer seg ved valg av hjul.
Takk, Stig!
For ordens skyld - siden jeg står bak konspirasjonsteorien om det manipulerte kjedestaget - kan jeg røpe at jeg hentet bildet av den vakre morellrøde F/GR med GRX fra det jeg antar er pressemateriale som er brukt flere steder, bl.a. i Bikerumor. Forklaringen er sikkert uskyldig og trolig den du peker på.
Så korte kjedestag kombinert med så bred dekklaring lar seg ikke gjøre uten senkede kjedestag - takk til Gerard Vroomen - eller annen eksotisk løsning. At kun kjedestaget på drivsiden er senket, er i grunnen en fordel på alle vis, bortsett fra rent estetisk
Er også svak for blå vinterhimmel. Om de bare hadde stilt setet litt høyere på bildene. Eller styret lavere. Tror det var Trek som startet trenden med kort drop i pressebilder
Valg av lengde på styrefremspring/stem avhenger av rammelengde/reach (horisontal lengde fra krank til toppen av styrerøret), ikke front-senter (horisontal lengde fra krank til fornav).
Du har rett i at front-senter som regel til en viss grad korresponderer med rammelengde/reach, men front-senter påvirkes også av utforming av gaffelen, altså fremløp/fork offsett, noe som påvirker kjøreegenskapene, men ikke rammelengde/reach og sittestilling.
Du har også rett i at F/GR ikke har lang rammelengde/reach, og synes dermed ikke å være designet for kort styrefremspring slik som f.eks. nevnte terrenginspirerte BMC URS er.
Ja, takk for presiseringen, det har du selvfølgelig rett i. Jeg syns likevel det er litt rart at ikke Fara har benyttet anledningen til å forlenge frontrammen ganske enkelt ved å bytte stemlengde mot overrørslengde.
Er det bare meg som irriterer seg over at alle bukkestyresykler med litt dekklaring på død og liv BARE komme med 1x om dagen? Knall sykkel, kunne sikkert vært perfekt for meg.. men med fullpakka sykkel uten titanutstyr, superlett telt, sovepose osv er det kjekt med et drev til foran.
Er det bare meg som irriterer seg over at alle bukkestyresykler med litt dekklaring på død og liv BARE komme med 1x om dagen? Knall sykkel, kunne sikkert vært perfekt for meg.. men med fullpakka sykkel uten titanutstyr, superlett telt, sovepose osv er det kjekt med et drev til foran.
Gravelsykkelen til Fara får du med 2x11, hvis du vil. Velg ‘GRX 815 2x11s Di2’ i konfigureringen. Kontakter du dem får du kanskje også uten Di2…
Er det bare meg som irriterer seg over at alle bukkestyresykler med litt dekklaring på død og liv BARE komme med 1x om dagen?
Men ja jo altså, det er vanvittig stor forskjell mellom letteste og tyngste gir på 1 x om du har (gammeldags) 1 X 11 eller de nyere gruppene som AXS 1 X 12 eller EKAR 1 X 13. Selv har jeg valgt lette gir på mitt pakkesel fremfor toppfart pga glede over langturer med oppakking og div bratte bakker. SRAM FORCE 40 - 11/46 fungerer overraskende bra men jeg liker å spinne på høy kadens. NB ! Long Cage baksifter fra SRAM med max 42 tenner spiller kjempefint med 46 også.
På Ekar har du disse variantene som etter min mening gir tilstrekkelig spredning mellom letteste og tyngste og ikke minst uten for store hopp mellom gir. Jeg ønsker meg mekanisk EKAR neste gang sparegrisen skal tømmes.
There are four chainrings: Adventure has 38 teeth; Pure Gravel has 40T, Fast Gravel is 42T, and there’s eGravel with 44T.
And there are three cassettes: Endurance with 9-36T; Gravel Race has 9-42T and Gravel Adventure cassette is 10-44T.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Jeg tror at grunnen til at mange bikepackingsykler er satt opp med 1x er rett og slett at det blir billigere.
Når det er sagt skal man ikke lese seg blind på toppfart og kadens. Husk at northcape4000 ble vunnet på en sykkel med 1x11 i 2018. Og det er et asfaltritt.
Joda, man kan få 2x på Fara - men ikke uten å samtidig velge di2 som jo drar opp prisen greit mye. Synes det bare er en generell uting nå om dagen. Her kjøper man en "one bike fits almost all terrains" type sykkel også leveres 95% med 1x.
Men godt poeng ang Ekar 1x13, det har faktisk meget bra (gir/utvekslings)ratio.
Så ikke direkte buu til fara her altså, det er en gjennomgående trend. Fult mulig det er pga delemangel eller andre årsaker.
Ekar kommer i 440-467% range. Sånn sett er jo også nye Sram Xplr gruppen fin, med 440% range. Det gir bra utveksling for gravel-sykler, uten å oppleve like store gap mellom girene som ved Sram Eagle på 500-520%. Dvs bra for litt fart uten for store girskift på gravel, men må gi noe på toppen eller i bunnen sett ift eagle. Nå er jo min mening om denne sykkelen at den først og fremst er en gravel-sykkel, med noe utvidede muligheter for lettvekts-bikepacking på relativt enkelt underlag. Som bikepacke-sykler på litt lengre krevende ruter, med mye tung oppakning, er det ikke sikkert denne sykkelen er det rette på flere parametere. Det er supert - og en uunngåelig trend sett fra leverandørsiden - at den har noe mer dekklaring enn tidligere. Sykkelen ser bra ut!