Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Løse tvist med håndverker som ikke svarer

Løse tvist med håndverker som ikke svarer #2687792 05/11/2021 11:32
ventle Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Lang historie kort: Vi engasjerte i sommer håndverker/entreprenør for å gjøre forskjellige arbeider på eiendommen, bla. skifte av drenering. Kontrakt ble skrevet og entreprenøren holdt høyt tempo og stor fremdrift, noe som utløste delbetaling av vederlag underveis, i henhold til kontrakten. Etter hvert avtok imidlertid fremdriften, de jobbet litt av og på, og fristen på to uker til ferdigstillelse ble passert, men det skjedde fortsatt ting, helt frem til nærmere 90% av vederlaget var betalt - da stoppet alt opp, og etter hvert sluttet de også å svare på telefon.

Entreprenøren forlot tomta halvveis rasert, men med ny drenering, trodde vi - men vi stusset litt over finish og valg av løsninger, så vi hentet inn takstmann og rørinspeksjonsfirma for å få arbeidet vurdert. Resultatet var nedslående - selv om tomta er snudd på hodet og det ble gravd tre meter dyp drensgrøft rundt hele huset er bortimot alt gjort feil, og arbeidet som er gjort er helt verdiløst, i tillegg til at de har påført skader på bygningsmassen (mest overflater, men det er snakk om drøyt 20 000 bare for å fikse dette).

Takstmann forsikrer at vi har en meget god sak og vil ganske sikkert vinne frem med krav om heving av kontrakt og tilbakebetaling av alt vi har betalt inn, men hvordan går man frem med en entreprenør som ikke svarer på henvendelser?

Det er nå to måneder siden sist vi hadde kontakt. Vi har flere ganger prøvd å ringe (uten å få svar) og sendt krav på tekstmelding, også ubesvart. Vi har sendt skriftlig krav til firmaets adresse (rekommandert, har kvittering) uten å få svar, jeg har oppsøkt firmaadressen bare for å finne ut at det er et ubebodd bolighus der ingen er å treffe. Vi har ingen e-postadresse til firmaet.

Klage er sendt til forbrukertilsynet, men de har lang saksbehandlingstid (minst et halvt år), og jeg har mine tvil til at de uansett har sterke nok tvangsmidler til å løse en sak når firmaet ikke svarer på henvendelser.

Søknad om rettshjelp via innboforsikringen er sendt inn, men de har også noe behandlingstid før vi eventuelt får hjelp.

Forliksrådet er utelukket da kravet er mye større enn de 200.000 som er grensa der, så det må nødvendigvis bli søksmål om ikke entreprenøren gir seg frivillig - men hvordan kan man saksøke noen man ikke får kontakt med?

Hva gjør man? Er det politiet som er neste skritt, og er det sannsynlig at de kan/vil gjøre noe?

mvh Helge
Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2687796 05/11/2021 11:53
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Her kan du, med håndtverkerloven i hånd, sende krav om erstatning. Jo fortere du får muligheten til å komme i posisjon til å sende inkassokrav til håndtverkeren, jo fortere får håndtverkeren nok plager til å faktisk ta tak i dette (en slem betalingsanmerkninger er ekstremt hemmende på både markedsføring, finans og jobbmarkedet). Om du er tidlig ute kan du jo rekke å få pant i eiendeler. Er du for seint ute har jo staten plutselig prioritet på alt mulig.

Så kort; få sendt erstatningskravet så fort som mulig, slik at du får startet prosessen mot inkasso.

Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2687805 05/11/2021 12:55
ventle Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Jeg har sendt et krav (i det rekommanderte brevet), det er over en måned siden, samt at jeg har purret flere ganger på sms. Hvis jeg skal eskalere dette til inkasso må jeg vel involvere et inkassofirma som skal ha sin bit av det de eventuelt klarer å inndrive? Er det noen fordeler med dette fremfor et søksmål?

Redigert - søkte litt og ser at man kan sende inkasso selv uten å involvere tredjepart. Mye å sette seg inn i her, så jeg må lese meg opp litt...

Redigert av ventle; 05/11/2021 12:59.

mvh Helge
Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2687806 05/11/2021 13:03
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Man kan fint gjøre egeninkasso som privatperson, så lenge det finnes en form for skriftlig avtale om hva som skal leveres hvordan og hva som skal betales (er betalt). Da kan du få hjelp fra politi og namsmann til å tvangsinndrive kravet eller gjøre utleggsforetning.

https://www.politiet.no/tjenester/n...ggsforretning/begjare-utleggsforretning/

Det største hinderet her er jo hvis man er tvist om kravet. Det har jeg ikke helt kontroll på hvordan håndteres.

Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2687815 05/11/2021 14:18
A
appelsin2 Offline
Avhengig
Avhengig
A
Inkasso fremfor søksmål? Søksmålet er vel noe som kommer når inkasso blir bestridt?

Er mest et spørsmål om hva som vil vere det mest effektive totalt sett. Om et inkassofirma er bedre til å få penger vil det vere verdt pengene de får.
Må ellers du egentlig betale de? Eller får de betalt av skyldneren?

Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2687819 05/11/2021 14:51
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Inkassoselskaper henter i utgangspunktet sin inntekt fra skyldneren. Så det er ikke du som må dekke den kostnaden.
Hvis kravet ikke fører frem er det normalt at du må betale noe for jobben inkassoselskapet har utført.

Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2687830 05/11/2021 16:48
stosu Offline
Besatt
Besatt
Entreprenøren har ikke avvist kravene dine, så da har han i utgangspunktet akseptert kravene.
Inkassoselskapet har begrenset mulighet til å hente ut penger.
Du kan vel bli satt i kontakt med en advokat forsikringsselskapet ditt samarbeider med i påvente av tilbakemelding.
Du som forbruker står sterkt i denne tvisten

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2687832 05/11/2021 17:00
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Fra min tid i Forbrukerrådet husker jeg at vi hadde noen lignende saker inne som var svært krevende å få løst. Å få saken behandlet hos Forbrukerrådet betinger at motparten svarer. Hvis ikke var det Forliksrådet som gjerne ble løsningen, med uteblivelsesdom (vedtak) der som resultat hvis vedkommende fortsatt ikke svarte. Og sånn kunne det fortsette, helt til Namsmannen ble koblet inn og det ble fart på sakene. Mye god informasjon og veiledning på linken til Tagelli; jeg tror Namsmann og utleggsforretning er veien å gå.

Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2687833 05/11/2021 17:14
ventle Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Takk for svar. Jeg leser at for å kunne gå videre til inkasso og tvangsfullbyrdelse er det et krav at skyldneren må ha mottatt kravet. Jeg har jo sendt kravet med rekommandert brev til firmaadressen (som sto på kontrakten, og som stemmer overens med hva som er registrert i brreg). Samtidig ser jeg av sporingen at han ikke har hentet dette brevet, og jeg vil anta at videre krav jeg sender heller ikke vil bli hentet ut. Har jeg likevel gjort mitt slik at jeg kan gå til namsmannen når jeg sender varsel om inkasso og senere varsel om tvangsfullbyrdelse på samme måte?

mvh Helge
Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2687838 05/11/2021 17:37
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Trist sak. Drenering som ikke er utført 100% har null verdi. Syntes vel ikke siden det er fylt over. ????

Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2687840 05/11/2021 19:10
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Har de et kontor der du kan møte fysisk?

Sette seg ned på en stol og nekte å gå før de har diskutert saken med deg er enn mulighet.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: erik e] #2687851 05/11/2021 21:34
ventle Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: erik e
Trist sak. Drenering som ikke er utført 100% har null verdi. Syntes vel ikke siden det er fylt over. ????

Stemmer, men vi har en kjellerinngang der røret bare lå ~20cm under bakken, så jeg gravde det opp for å sjekke og der sto vannet 10 cm over røret. Kontaktet da rørinspeksjonsfirma som gikk inn med kamera og kunne avsløre at det er motfall flere steder, røret går i bratt motbakke til drenskummen og røret er i tillegg ødelagt flere steder (trolig knust av gravemaskin da de fylte igjen grøfta). På toppen av dette er det et parti på ~10 meter (innhuk) der det ikke er lagt ned rør i det hele tatt - grøfta er bare gravd igjen uten å gjøre noe.

mvh Helge
Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: GeirK] #2687852 05/11/2021 21:39
ventle Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: GeirK
Har de et kontor der du kan møte fysisk?

Sette seg ned på en stol og nekte å gå før de har diskutert saken med deg er enn mulighet.

Dessverre ikke. Adressen firmaet er registrert på er bare noen hundre meter unna der jeg bor, så jeg gikk ned dit og det viste seg å være et ubebodd (og ubeboelig) bolighus. Det er heller ikke innehaver av firmaet som er oppført som eier av denne eiendommen. Jeg har rett og slett ingen annen måte å kontakte dem på enn via telefon, og der får jeg ikke svar.

mvh Helge
Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2687854 05/11/2021 22:14
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Anbefaler en telefon til namsmannen i Trondheim. Jeg har en sak gående om et atskillig mindre beløp enn deg som jeg prøver å få tilbake, og fikk veldig nyttig hjelp av hyggelige folk. De kan kanskje bekrefte at adressen du sender krav og varsler til blir godtatt av dem.
Det kan være lett å misforstå saksgangen. Jeg sendte ikke et ordentlig krav om tilbakebetaling med betalingsfrist før "Varsel om utleggsbegjæring" ble sendt, så jeg måtte starte på nytt.

Ketil
Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2687856 05/11/2021 23:13
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Kjedelig!

Regner med du har skjønt det selv, men når firma er registrert på ei rønne er det ikke sikkert det blir så lett å få tilbake pengene, selv om en eller annen myndighet sider han skal betale.

Uansett må ma jo kjøre løpet helt ut og krysse fingrene for at det finnes penger. Hva sier proff? As? Styrets leder etc?

Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: Stupfull] #2687861 06/11/2021 07:13
ventle Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Sitat: Stupfull
Kjedelig!

Regner med du har skjønt det selv, men når firma er registrert på ei rønne er det ikke sikkert det blir så lett å få tilbake pengene, selv om en eller annen myndighet sider han skal betale.

Uansett må ma jo kjøre løpet helt ut og krysse fingrene for at det finnes penger. Hva sier proff? As? Styrets leder etc?

Jokeren her er at firmaet er enkeltpersonsforetak - dvs at namsmannen vil gå på innehaverens personlige økonomi og eiendeler om firmaet ikke kan gjøre opp for seg. Så jeg har av den grunn et lite håp om at det kan finnes verdier å hente ut (hus, bil, sparepenger) - og om det ikke finnes verdier, så går han personlig konkurs, så det får i hvertfall noen kjipe konsekvenser for ham.

Et annet spørsmål er jo om han også burde anmeldes for bedrageri, men det viktigste for meg er uansett å prøve å få igjen penger.

mvh Helge
Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2687867 06/11/2021 08:11
stosu Offline
Besatt
Besatt
Da er etter min forståelse ingenting å lure på. Få stevnet slasken så fort som mulig.
For å få hentet ut noe må det vel uansett innom rettsvesenet

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2687871 06/11/2021 08:20
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Høres litt rart ut dette her.

Du har vel ikke kun et telefonnummer. Det må ha vært en del korrespondanse, du må ha flere navn vel, både på innehaver personlig og arbeidere.

Har man navn, så klarer man vel finne personen på ett eller annet vis.

Er du sikker på at han ikke er død eller flyktet fra landet? Burde være mulig å finne ut av.

Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2687879 06/11/2021 08:50
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Det er jo ikke noe vits i å prøve å få folk som ikke vil ordne opp til å oppføre seg, uten at man har maktmidler til bruk. Det eneste maktmidlet man har er namsmannen via politiet. Det er ikke noe vits å gå runden med rettsak før evnt kravet bestrides på en slik måte at namsmannen ikke har grunn til å tro det er tull.

Jo før dette går til namsmannen, jo bedre.

Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2687885 06/11/2021 09:41
T
Tulling Offline
Entusiast
Entusiast
T
Dette kan du ordne selv. Jeg er ingen jurist, men kjørte hele prosessen selv for 10-15 år siden. Ble oversendt Namsmann og tinglyst utlegg som til slutt gjorde at jeg fikk pengene mine. Jeg førte også opp de timene jeg brukte på prosessen med å lese meg opp på lovtekst, skrive krav osv. Ble noen tusen ekstra det også. Så lenge skyldner ikke bestrider går dette fint. Meget viktig at alt er gjort 100% riktig fram til Namsmann. Om ikke må du ta gjøre om det som er feil og ta det derfra igjen.

Jepp
Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2687890 06/11/2021 10:24
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
Bra det står på han personlig!
Er det en norsk fyr med røtter her eller noen som fort kan dra hjem?

Måtte bruke advokat selv på noen håndverkere, ikke like ille sak som din, men fortsatt utrivelig som tok mye nattesøvn.

Vi fikk advokat dekt fra inbo, dekker kostand opp til tvistesum eller noe. Gikk mye penger til advokaten, men vi måtte bare dekke en liten andel.

Vi hadde en solid sak, men slet med at håndverker ikke hadde besvart til skriftlig og alle avtaler var muntlig. Vi hadde sendt ting ut, men de svarte aldri

Redigert av Stupfull; 06/11/2021 10:28.
Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2687955 07/11/2021 08:39
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Du må nok gå til retten asap. For at namsmannen skal kreve inn pengene kreves det en rettskraftig avgjørelse eller at motparten skriftlig har akseptert kravet, og aller helst har signert på at kravet kan tvangsinndrives. Alt annet blir nok tidstap i denne saken.

Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: Paulus] #2687984 07/11/2021 18:41
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: Paulus
Du må nok gå til retten asap. For at namsmannen skal kreve inn pengene kreves det en rettskraftig avgjørelse eller at motparten skriftlig har akseptert kravet, og aller helst har signert på at kravet kan tvangsinndrives. Alt annet blir nok tidstap i denne saken.
Det er vel heller nesten motsatt. Hvis motpart ikke bestrider kravet kan namsmannen gjennomføre utleggsforretningen. Hvis kravet bestrides går det først til forliksrådet.

Ketil
Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2687995 07/11/2021 20:35
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Retten har bare noe å si her om kravet bestrides med god argumentasjon. Hvis du setter deg i håndtverkeren sko, og begynner å tenke på jobben som er gjort, så føler man nok fort at det er en jobb som penger til en advokat vanskelig klarer sminke over.

Det sannsynlige her, er jo at de fortsetter å ikke forholde seg til ting før de har namsmannen på døra, og de straks blir mer imøtekommende ift retting og omlevering. Jeg er litt usikker på når toget er kjørt for å kunne gjøre omlevering av håndtverkertjenester, men jeg regner med det ikke er 3 forsøk som i forbrukerkjøpsloven.

Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2688002 07/11/2021 22:59
ventle Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Retting eller omlevering er ute av bildet. Håndverkertjenesteloven §15, første ledd gir meg rett til å heve avtalen dersom utførelsen er vesentlig forsinket, og det blir det vanskelig å argumentere mot når kontrakten sier to uker og vi nå nærmer oss fem måneder. Annet ledd gir meg rett til å kreve alt innbetalt vederlag refundert, selv om det er utført arbeid, dersom formålet med det utførte arbeidet ikke er oppnådd ("forfeilet" som lovteksten sier). Akkurat dette hadde jeg funnet ut av før jeg ba om hjelp herfra, det er biten med hvordan tvinge håndverker til å betale jeg ønsket tips om ICON_SMILE

mvh Helge
Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2688029 08/11/2021 09:23
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Jeg har vært i en tilsvarende sak en gang før om enn med et litt annet sakskompleks.

For min del gikk jeg til advokat relativt fort, men motparten gjorde akkurat det samme som entreprenøren i denne saken. Dvs. at de svarte overhodet ikke på henvendelser, spilte ingen rolle om det var rekommandert eller ikke, og det er dessverre en god strategi hvis du har gjort noe galt ift. det norske regelverket. Så nei, det at man ikke svarer betyr ikke at man har akseptert motpartens saksframstilling.

Saken min var ikke større enn at den kunne gå i Forbrukerrådet, og vi forsøkte den veien, men absolutt radiostillhet fra motparten gjorde at Forbrukerrådet avsluttet saken, dog med råd på veien om å ta den til Forbrukertvistutvalget som avsier bindende dom på linje med domstoler. Etter Forbrukerrådets avslutning av saken hadde jeg en måned til å få Forbrukerrådet til å oversende saken dit, hvilket jeg ba om. Først da ble det slutt på radiostillheten, men det gikk som det måtte, de ble felt og jeg ble tilkjent erstatning av et enstemmig utvalg. Først da hadde vi anledning til å koble på Namsmannen, men det holdt å skrive brev om at vi overlot saken dit, så fikk jeg pengene omsider utbetalt.

Lars-Erik
Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2688034 08/11/2021 09:42
ventle Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
Ok, jeg er litt forvirret her: Må jeg, eller må jeg ikke få dom fra en rettsinstans før jeg kan be namsmannen om tvangsfullbyrdelse? Sånn jeg forstår informasjonen herfra kan jeg be om utleggsforretning så lenge kravet ikke er bestridt av skyldner: https://www.politiet.no/tjenester/n...retning/faktura-eller-skriftlig-melding/

Redigert - har lest litt i tvangsgrunnlagsloven, og sånn jeg forstår det trengs ingen dom så lenge det ikke kommer innsigelser fra skyldneren (relevante paragrafer §§4-1, 4-2, 4-18 og 7-2).

Antar at du, Ugla, måtte få dom fra FTU fordi håndverker (til slutt) avviste kravet?

Redigert av ventle; 08/11/2021 11:23.

mvh Helge
Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2688097 08/11/2021 14:33
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ventle
Ok, jeg er litt forvirret her: Må jeg, eller må jeg ikke få dom fra en rettsinstans før jeg kan be namsmannen om tvangsfullbyrdelse? Sånn jeg forstår informasjonen herfra kan jeg be om utleggsforretning så lenge kravet ikke er bestridt av skyldner: https://www.politiet.no/tjenester/n...retning/faktura-eller-skriftlig-melding/

Redigert - har lest litt i tvangsgrunnlagsloven, og sånn jeg forstår det trengs ingen dom så lenge det ikke kommer innsigelser fra skyldneren (relevante paragrafer §§4-1, 4-2, 4-18 og 7-2).

Antar at du, Ugla, måtte få dom fra FTU fordi håndverker (til slutt) avviste kravet?

Det er riktig at da jeg endelig fikk tilsvar fra motparten så avviste de kravet som grunnløst, og da kom tilsvaret som et partsinnlegg til FTU. Så tok FTU sin beslutning på dette og utmålte endelig erstatning. Men, utfordringen slik lovverket er i Norge er som sagt å få åpnet prosessen, stikker man hodet i sanden og unnlater å svare har man i realiteten ingen sak uten å ta ut søksmål i en eller annen form (FTU blir en form for søksmål da den er like bindende som en dom).

Slik jeg ser det, dersom du nå setter opp et konkret krav som sendes skyldner, både tilbakebetaling samt utbedring av skader, så fortsetter nok med radiostillhet, du sender det hele til Namsmannen, så svarer skyldner med å avise kravet, og da er Namsmannen sjakk matt og du er tilbake til å måtte ta ut søksmål.

Det koster jo ikke veldig mye å få satt opp et varsel om søksmål, så jeg ville startet der, og du tar selvsagt med deg kostnadene til dette i søksmålet. Får du ikke svar tar du ut søksmålet, og så ruller ballen.

Lars-Erik
Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2688110 08/11/2021 16:10
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: ventle
Slik har jeg også tolket det i min sak. Det som kan være et problem er hvis namsmannen ikke er sikker på at adressen (eller annen kontaktform) ikke er riktig. I min sak hadde jeg inngått kontrakt pr. e-post, og da var det i orden for namsmannen å sende alt av krav via e-post. Derfor jeg råder deg å ta en prat med namsmannen for å få klarert dette, hvis ikke risikerer du å "miste" minst 4 uker.

Ketil
Re: Løse tvist med håndverker som ikke svarer [Re: ventle] #2688114 08/11/2021 17:31
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Et rekommandert brev til adressen firmaet er registrert på i Brønnøysund skal være nok.
Man blir ikke fri fra krav av å ikke hente posten sin.

Men det er selvsagt greit å sjekke det med namsmyndigheten. Der går det jo ikke akkurat fort.

LarsB

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support