Terrenget og valg av sykkel
|
Re: Terrenget og valg av sykkel
[Re: wasabi]
17/02/2022 10:42
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
...
Så om man skal ha 1 sykkel og ikke kjører nedover med startnummer eller er veldig mye i heis så ville jeg valgt en Ripley med 140mm Fox 36/DVO Diamond/RS Pike/Lyrik. Og en Topaz/DPX2/RS SuperDeluxe bakdemper. Da får man en Ripley man fint kan grisekjøre nedover med også uten å ha dårlig samvittighet for demperne.
Word. Den traff veldig bra på meg. Hvilken vekt vil denne ligge på sånn ca tro? Min Ripley V4 i str XL veier inn på 13.2 kg ferdig rigget med XTR Trail pedaler og K-edge GPS mount. Da er det S35 karbonhjulsett med i9, Maxxis DHF/Agressor begge 2.5 som ikke er den letteste komboen. Den har Fox34/DPS begge i Factory, XT-4 pot bremser og X01 AXS/Reverb AXS
Lars-Erik
|
|
|
17/02/2022 15:46
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
[/quote]
Jeg har en RIPMO, den er satt opp slik:
Ramme: Ripmo V2 Gaffel: Fox 36 performance med Luftkappe Bakdemper: DVO Topas t3 Drivverk: Sram GX Cockpit Race face styre og stem Bikeyoke revive 160 pinne, Ergon Enduro sete Hjul: ibis s35 karbonhjul i9 Hydra, Maxxis Minion, med innlegg bak Bremser: Sram Code RSC Div: flaskeholder, pumpeholder, mudhugger
Komplett, as is, ca 14,2 kg (med pedaler)
Ønsker: Ramme: Ripley carbon Gaffel: 140 mm Fox 36 performance? Bakdemper: DVO Topas t3 Drivverk: Shimano SLX/ XT/ Sram GX? Hjul: ibis s35 karbonhjul i9 Hydra, Maxxis Minion, med innlegg bak Bremser: Sram Code RSC, eller "enklere"
Dvs: Litt lettere ramme, ellers stort sett likt, sparer ca 600gram da rammen er lettere. Sum vekt, ca13,6 kg. Så jeg tror du har helt rett i ca 13,5kg uten pedaler.
Men hva får man da? Litt kvikkere, og litt lettere.
"vanlig" Ripley er litt lettere, den har noe enklere dempere (standard oppsett) reduserer med 200g foran og 100g bak, sum 300g Sum vekt 13,1kg. Har sett lettere Ripleyer, mulig det var med XT (-150g?, da sniker ripleyen seg under 13kg)
Tja, hvor vil jeg med dette? Se om det er verdt å bytte riggen jeg har med en Ripley, for å spare 600-750 gram. Ja, jo, det er jo det (??). Og hvis jeg aksepterer standard Ripley så er det snakk om ca 1 kg lettere sykkel. Det er en del.
[/quote]
For meg så har aldri vekt vært så viktig. Det jeg synes er morro med ripley af er egentlig den litt kvikkere og mere lekne følelsen som mindre vandring gir, kombinert med en geo som tradisjonelt har vært oppfattet som nedoverrettet. Altså en spretten men kapabel sykkel. Dermed har også alu vært et mere naturlig valg for meg enn karbon da jeg kjøpte ripley. Jeg tenker at grunnet en grad slakere styrevinkel er kanskje ripley af et bedre valg enn ripley karbon dersom man ønsker en enda litt mere kapabel sykkel. Personlig tar jeg heller en grad slakkere styrevinkel enn en cm ekstra vandring på gaffel (man kan jo også si ja takk begge deler)
Men dette bunner vel egentlig ut i hvor viktig man synes vekta er. Hvis man tenker at dette er viktig så er det jo et godt argument for karbonutgaven. Uansett så tror jeg du kommer til å bli fornøyd. Kortvandret men kapabel sykkel er morro.
|
|
|
[Re: thorkh]
18/02/2022 08:13
|
wasabi
Ringrev
|
Ringrev
Hvis sykkelen oppleves som kvikkere, så opplever man kanskje også sykkelen som lettere? Til bruk i lettsyklet terreng (Golsfjellet, østmarka, med innslag av grusvei mellom stiene), har jeg tenkt at det er fint med en "lettere" sykkel. Kan få litt større aksjonsradius og lengre turer).
Skal se litt nærmere på Ripley AF, høres absolutt ut som et alternativ. Den beveger seg kanskje mot Tallboy? Om Ripley AF skal inn på listen, så tenker jeg Tallboy også må inn. Og kanskje helt nye Spectral 125?
|
|
|
18/02/2022 08:47
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg hadde litt for mye vandring noen år (150/140), var fint i Aron og Sogndal, men litt mye i Østmarka i Oslo. Har nå llitt for lite vandring (120/100) og trives egentlig med det. Ikke noen nedovermaskin, men det blir mye flere nedkjøringer når man orker tråkke opp en gang til.
|
|
|
18/02/2022 09:44
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Hvis sykkelen oppleves som kvikkere, så opplever man kanskje også sykkelen som lettere? Til bruk i lettsyklet terreng (Golsfjellet, østmarka, med innslag av grusvei mellom stiene), har jeg tenkt at det er fint med en "lettere" sykkel. Kan få litt større aksjonsradius og lengre turer).
Skal se litt nærmere på Ripley AF, høres absolutt ut som et alternativ. Den beveger seg kanskje mot Tallboy? Om Ripley AF skal inn på listen, så tenker jeg Tallboy også må inn. Og kanskje helt nye Spectral 125? Jeg vil absolutt si at ripley AF er opplevd lettere enn ripmo carbon. Jeg synes også det er morro med "lettere" sykkel, men tror forskjellen primært handler om andre ting enn faktisk vekt. I realiteten er nok vektforskjellen mellom syklene min mindre enn mellom ripley AF med og uten full drikkeflaske, gitt samme hjul og dekk. De veksler jeg uansett mellom syklene. Jeg merker ingen forskjell på sykkelen med og uten drikkeflaske, men vil nok sannsynligvis i hovedsak bruke lettere dekk på ripley. Ellers er mitt tiltenkte bruksområde veldig likt ditt. Hvilken størrelse er du?
Redigert av Håvard.; 18/02/2022 09:46.
|
|
|
[Re: Håvard.]
18/02/2022 10:42
|
wasabi
Ringrev
|
Ringrev
... Hvilken størrelse er du?
Har L iRipmo, er 177 cm. (Mulig det går med M også)
|
|
|
18/02/2022 10:58
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
Tror jeg kan få til en demotur med ripley AF. Send meg en pm hvis det er av interesse
|
|
|
[Re: Håvard.]
18/02/2022 11:38
|
wasabi
Ringrev
|
Ringrev
Tror jeg kan få til en demotur med ripley AF. Send meg en pm hvis det er av interesse Mange takk. Det kan hende, kommer gjerne tilbake til deg.
Redigert av wasabi; 18/02/2022 11:38.
|
|
|
05/03/2022 09:47
|
wasabi
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har en Ripley AF som er satt opp omtrent på denne måten (dvs med pike, men ikke demper me Piggyback). Den veide jeg til 14,6 kg på badevekta.
Den har omtrent følgende spekk; Ramme: ripley AF xl Gaffel: pike ultimate 130 Bakdemper: fox float dps Drivverk: Sram x1 karbonkrank, gx eagle gir/hendel, x01 kassett Cockpit race face sixc: styre og stem, bikeyoke revive 185 mm pinne, wtb sete Hjul: ibis s35 karbonhjul, Wrathchild, nukeproof ard innlegg bak Bremser: slx 2 pot 203/180 Div: flaskeholder, feste til garmin, pumpe og lykter, mudhugger skjerm, cb stamp pedaler.
Uten pedaler og annet småtteri er den nok ned mot 14 kg, eller litt under. Karbonramma veier kanskje 0,5-0,7 kg mindre, og demper med piggyback øker vekta med 150-200 g.
Jeg tipper bombesikker ripley karbon med karbonhjul, grove dekk, pike og piggyback kan veie rundt 13,5 kg uten pedaler (?)
I tillegg har jeg en ripmo med zeb og dvo jade coil, og kan i stor grad si meg enig med vurderingene til Ripen. Jeg har sesongkort i Drammen, og da er det fint med grovt verktøy, men tipper jeg kommer til å kjøre ripley på det aller meste ellers. Ripleyen ankom relativt sent på høsten så jeg skal ikke skryte på meg at den har vært testet i veldig hårete terreng, men jeg savner ikke mer vandring. Fetere demper hadde sikkert vært bra hvis den blir kjørt mye i lange nedkjøringer
Jeg har en RIPMO, den er satt opp slik: Ramme: Ripmo V2 Gaffel: Fox 36 performance med Luftkappe Bakdemper: DVO Topas t3 Drivverk: Sram GX Cockpit Race face styre og stem Bikeyoke revive 160 pinne, Ergon Enduro sete Hjul: ibis s35 karbonhjul i9 Hydra, Maxxis Minion, med innlegg bak Bremser: Sram Code RSC Div: flaskeholder, pumpeholder, mudhugger Komplett, as is, ca 14,2 kg (med pedaler) Ønsker: Ramme: Ripley carbon Gaffel: 140 mm Fox 36 performance? Bakdemper: DVO Topas t3 Drivverk: Shimano SLX/ XT/ Sram GX? Hjul: ibis s35 karbonhjul i9 Hydra, Maxxis Minion, med innlegg bak Bremser: Sram Code RSC, eller "enklere" Dvs: Litt lettere ramme, ellers stort sett likt, sparer ca 600gram da rammen er lettere. Sum vekt, ca13,6 kg. Så jeg tror du har helt rett i ca 13,5kg uten pedaler. Men hva får man da? Litt kvikkere, og litt lettere. "vanlig" Ripley er litt lettere, den har noe enklere dempere (standard oppsett) reduserer med 200g foran og 100g bak, sum 300g Sum vekt 13,1kg. Har sett lettere Ripleyer, mulig det var med XT (-150g?, da sniker ripleyen seg under 13kg) Tja, hvor vil jeg med dette? Se om det er verdt å bytte riggen jeg har med en Ripley, for å spare 600-750 gram. Ja, jo, det er jo det (??). Og hvis jeg aksepterer standard Ripley så er det snakk om ca 1 kg lettere sykkel. Det er en del. Var veldig i tvil om Ripley/Ripmo den gang jeg valgte. Begge er bra og funker for meg, gikk fra Tallboy 3 og ville ha mer vandring. For meg er litt av gleden å teste ut nye sykler og oppsett. Kunne vært aktuelt for meg å bytte til Ripley, med noen som vil opp i vandring, altså Ripmo. Tallboy er også aktuelt. Om du har en Ripley og tenker motsatt, send meg en Pm.
|
|
|
18/02/2023 08:48
|
thorkh
OP
Fersking
|
OP
Fersking
(Veldig sen) Oppdatering
Takker for mange gode innspill!
Jeg endte opp med en Evil Offering. Typisk kompromiss med 140mm bakdemper og 150 foran. Så langt har dette holdt mer enn nok for meg. Fint med store hjul, uten at det går for mye på bekostning av lekenhet
Den oppleves som særdeles solid - ikke noe ved denne sykkelen er spinkelt og slarkete! Likevel synes jeg den er morsom og lettsyklet.
Alt i alt er jeg happy med valget. Så var jeg på tampen av sesongen dum nok til å prøve el-sykkel, og ble helfrelst.
Slo til på et godt høsttilbud på en Specialized turbo levo. Denne er satt opp som mullet, og det var som å komme hjem. Nå er det sikkert mer enn hjulstørrelse som bidrar til dette. Likefullt funderer jeg på hvordan Evilen ville være med 27,5 bak.
Noen som har prøvd å bygge om Evil Offering til mullet, evt andre 29?
TK
|
|
|
|
|