Terrenget og valg av sykkel
|
Terrenget og valg av sykkel
04/11/2021 20:19
|
thorkh
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei Forum
Etter 6 år med samme sykkel, kunne det være moro å fornye seg.
Har i dag en Nomad v3, som jeg egentlig er godt fornøyd med. Den er tilgivende og trygg i utforkjøringer, men det finnes nok kvikkere sykler bort og opp. Før dette hadde jeg en Canyon Lux 29, som jeg synes var uinspirerende. Du kan gjerne si jeg har gått fra den ene ytterligheten til den andre…
Tenker nå å forsøke noe litt i mellom - ala Ripley v4 eller Tallboy. Men så blir jeg i tvil; kanskje en Ripmo v2, Hightower eller tilsvarende likevel kunne passe best. Er absolutt ikke låst på noe merke.
Jeg bor på Lillehammer, og her har vi jo i praksis enduroløyper rett utenfor døren, i tillegg til flate stipartier og muligheten for lengre nedkjøringer fra fjellet. Jeg er altetende, og synes det er morsomt å utfordre meg selv både bortover, oppover og nedover. Smiler nok breiest når det går nedover, selv om jeg ikke kan påstå at jeg er noen speed-demon…Sykler mest på vanlige vandrestier der det er generøst med røtter og steiner, selv om vi også er velsignet med flytstier innimellom knotet..
Det er mange gode tips og råd her på forumet om valg av sykkel, og ser i noen tråder at type stier og terreng er en faktor i regnestykket når sykkel skal velges. Forskjell mellom Østmarka og Nordmarka er trukket frem.
Noen som i lys av dette har synspunkter på om 120-130 mm vandring blir for skranglete, eller om 150 - 160 blir for mye å drasse på i et området som det vi har her?
TK
|
|
|
Re: Terrenget og valg av sykkel
[Re: thorkh]
04/11/2021 20:30
|
olechr
More than words
|
More than words
Nå har det skjedd mye med geometri på 6 år.
På Lillehammer hadde nok jeg valgt en sykkel i 130-140 klassen. Mye bra nedover, men man skal jo opp først. Hvis du lurer deg innpå fjellet synes jeg 130 sykkel er perfekt. Å ha sykkel med 160 vandring på Lillehammer hadde ikke jeg sett behov for selv når man bare har en sykkel.
Fordelen med mer vandring er vedlikehold. Jeg er stort sett hele sommerferien på Sjusjøen. De årene jeg har brukt Genius (150mm vandring) vs Spark (100-120) er kravet til vedlikehold mye mindre. På Sparken må jeg skifte forringer/lagre. Geniusen null stress. Så jeg merker at en grovere sykkel takler fjellterrenget bedre.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
05/11/2021 12:10
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Siden du nevner Ripley vil jeg anbefale å teste Ripmo (160/145 mm). Den er veldig tråkkeffektiv (kun ørlitt mindre enn Ripley, som jeg har), og veldig artig både bortover og nedover.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
05/11/2021 20:49
|
thorkh
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Man lærer noe nytt hele tiden; dette med vedlikehold hadde jeg ikke tenkt på før i forhold til vandring.
Etter å ha sett gjennom mesteparten av YouTube, ser både Ripley og Ripmo interessante ut i forhold til mitt bruk. Mange av testene jeg har sett er fra Det Ville Vesten, og der ser det ut til å være mye maskinlagde løyper og flytstier med masse hopp. Det er helt forskjellig fra mine hjemmestier, med stein, røtter og knot.
Derfor blir jeg usikker på hvor kapabel eks en Ripley V4 er i forhold til min bruk. Eller om Ripmo blir for mye sykkel.
En annen tråd her på forumet tipset om Revel Rascal, som også ser ut til å ha en spennende kombo av lekenhet og kapasitet nedover. En miks av Ripley og Ripmo? Noen som har erfaring med denne?
TK
|
|
|
06/11/2021 15:08
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De tre fire siste syklene mine har gått nedover og nedover i vandring. Jeg har aldri hatt en så kapabel sykkel som ripleyen (AF) jeg sykler på nå. For rotknot og markasykling er den veldig god. Vil tro at en rascal er i akkurat samme landskap.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
06/11/2021 15:14
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har en Nomad C v3 i stallen her og jeg syns ikke det er mye ved den som jeg opplever som spesielt mangelfult, men nå har jeg ikke prøvd noen av de omtalt i tråden så langt. Den er nok litt geometrisk "utdatert" mtp klatring, men demperopphenget syns jeg er ganske tråkkeffektivt.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
06/11/2021 17:47
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er store forskjeller innad i en kategori. Jeg er enig med Ole Christian, 130-140 mm høres ideelt ut til den skisserte bruken. Enkelte merker har imidlertid sykler med 150 mm foran, som også kan vurderes. I min bok er syklene til Yeti, Santa Cruz og Ibis favorittene i kategorien. Relevant i sammenhengen kan være denne gruppetesten: https://www.terrengsykkel.no/sykler...aaeste-stisykler-med-120-130-mm-vandring
Gaute
|
|
|
07/02/2022 10:53
|
wasabi
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har en Ripmo V2. En super sykkel, men ikke100% sikker på at det er den beste sykkelen for meg. Mesteparten av tiden sykler jeg i kupert terreng, og trives best i østmarka. Liker å jobbe både opp og ned, og savner litt snert av og til. Testet Ripley før jeg valgte Ripmo, og Ripleyen var et par hakk vassere på klatringene, men syntes den manglet litt i utforkjøringene. Nedover er Ripmoen en drøm. Men for all del, Ripmoen funker supert i terrenget også.
Men vurderer nåå selge Ripmoen, og finne en erstatter. Har tenkt på Ripley (igjen) men biffe den opp med en 140 mm gaffel, Pike kanskje. Alternativt en Pivot Trail 429. Ser man kan få denne som en Enduroversjon også. Akkurat nå, det mest spennende valget. Santacruz Tallboy, tja, litt tung kanskje..
|
|
|
07/02/2022 13:53
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Min første tanke var Ripley med fox36(eller equiv) og/eller litt mer vandring.
|
|
|
08/02/2022 11:36
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hadde jeg hatt en Ripley hadde jeg satt på en DVO Topaz bak og en DVO Diamond i 140 foran. Eventuelt lignende dempere.
|
|
|
08/02/2022 14:16
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ripley med 140mm gaffel funker prima, den er designet for 130-140mm gaffel.
De fleste liker den godt som den er men for noen kan Fox 34 og DPS dempere bli litt for mykt og for mye XC, sykkelen blir meget bra med litt større dempere om man føler man trenger det. Pike, DVO Diamond, Fox 36 o.l. gaffel, og bakdemper type RS SuperDeluxe, Fox DPX2, DVO Topaz.
Jeg ville forsøkt å holde vekta litt nede da det er noe av det som gjør Ripley og tilsvarende sykler så gøyale og allsidige. Sett på karbonhjul også så har du en leken rakett som er med på det meste, og tåler det.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
08/02/2022 14:47
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Jeg har en Ripley V4 med Fox 34/DPS begge i factory og standardutgaven, den har jeg hatt siden den kom på markedet. Har også senere supplert med en Ripmo i stallen. Ripley er en utrolig fin rigg til typisk østmarka-sykling, synes 130/120 fungerer helt fint, men skulle jeg gjort noe så er det å sette på en piggyback i stedet for DPS og det prioriterer jeg over 140 mm gaffel.
Det hadde jeg egentlig bestemt meg for å gjøre også forrige sommer, men leveringsproblemer gjorde at det bare ble med tanken.
Ellers er min rigg satt opp med S35 karbonhjul og 2.5 dekk fra Maxxis og er med det en meget kapabel sykkel som takler det Oslomarka har å by på helt fint.
Lars-Erik
|
|
|
08/02/2022 18:49
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Jeg er altetende, og synes det er morsomt å utfordre meg selv både bortover, oppover og nedover. Smiler nok breiest når det går nedover, selv om jeg ikke kan påstå at jeg er noen speed-demon…Sykler mest på vanlige vandrestier der det er generøst med røtter og steiner, selv om vi også er velsignet med flytstier innimellom knotet..
Downcountry, baby! https://m.pinkbike.com/news/field-test-12-trail-and-downcountry-bikes-face-the-efficiency-test.html
|
|
|
08/02/2022 22:29
|
MortenV
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Da slenger jeg meg på og foreslår Deviate Highlander 140. High pivot stisykkel. 140mm bak og 150mm fremme. Sluker unna røtter og stein som du beskriver dine stier har mye av. Nytt merke i Norge, men kan jo være kult med noe annet enn Santa Cruz og Ibis som "alle" har :-) Du finner detaljer, priser og tester i lenken under. _________________________ www.wildslopebikes.comForhandler av Deviate og Kavenz
|
|
|
[Re: mob]
09/02/2022 07:17
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
artig med slike tester, men denne er jo på en slak grusvei og har minimal innteresse mtp på sykling i terrenget
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
09/02/2022 07:43
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: Flamini]
09/02/2022 08:50
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
artig med slike tester, men denne er jo på en slak grusvei og har minimal innteresse mtp på sykling i terrenget
Dette er jo en del av en større test der efficiency bare er en av flere parametre. Pinkbikes field test søk på YT
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Ugla]
09/02/2022 09:52
|
wasabi
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har en Ripley V4 med Fox 34/DPS begge i factory og standardutgaven, den har jeg hatt siden den kom på markedet. Har også senere supplert med en Ripmo i stallen. Ripley er en utrolig fin rigg til typisk østmarka-sykling, synes 130/120 fungerer helt fint, men skulle jeg gjort noe så er det å sette på en piggyback i stedet for DPS og det prioriterer jeg over 140 mm gaffel.
Det hadde jeg egentlig bestemt meg for å gjøre også forrige sommer, men leveringsproblemer gjorde at det bare ble med tanken.
Ellers er min rigg satt opp med S35 karbonhjul og 2.5 dekk fra Maxxis og er med det en meget kapabel sykkel som takler det Oslomarka har å by på helt fint. Ideelt sett skulle jeg supplert min Ripmo meden Ripley. Men jeg synes det blir mye styr med to sykler, har jo gravelbike i tillegg også. Men hva tenker du,dersom du får satt på en piggyback og 140 mm gaffel, ville du da beholdt Ripmoen?
|
|
|
[Re: wasabi]
09/02/2022 10:24
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ideelt sett skulle jeg supplert min Ripmo meden Ripley. Men jeg synes det blir mye styr med to sykler, har jo gravelbike i tillegg også. Men hva tenker du,dersom du får satt på en piggyback og 140 mm gaffel, ville du da beholdt Ripmoen?
Det er mye som kan sies om sponsede influensere, men en av de har i alle fall biffet opp Ripley (AF). Jeff Kendall Weed bygger "mini Ripmo"
|
|
|
[Re: Garpen]
09/02/2022 11:45
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Dette er jo en del av en større test der efficiency bare er en av flere parametre. Pinkbikes field test søk på YTJa, skulle akkurat til å si det. Slurvete lenking fra mi side, trodde det var samlesida til testen. Les den, disse syklene er superkapable og virker smørøyete for TS’ formål. Har selv Ripley og synes 130 er skikkelig sveitserkniv.
|
|
|
09/02/2022 12:08
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Jeg er som deg glad i bortover, oppover og nedover. Jeg satser på at den nye Rocky Mountain Element'n passer mitt bruk.
|
|
|
[Re: Red Devils]
09/02/2022 12:47
|
mob
Avhengig
|
Avhengig
Jeg er som deg glad i bortover, oppover og nedover. Jeg satser på at den nye Rocky Mountain Element'n passer mitt bruk. +1 Beskjeden om forventet levering i juni var derimot litt tung å svelge
|
|
|
09/02/2022 12:56
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Element er så fin! Vil ha en !
|
|
|
09/02/2022 14:57
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Jeg er som deg glad i bortover, oppover og nedover. Jeg satser på at den nye Rocky Mountain Element'n passer mitt bruk. +1 Beskjeden om forventet levering i juni var derimot litt tung å svelge Min står og venter inne til saltmafiaen gir seg. Har vært frista til å ta den ut, men den fortjener en bedre start 
|
|
|
09/02/2022 18:54
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Jeg er som deg glad i bortover, oppover og nedover. Jeg satser på at den nye Rocky Mountain Element'n passer mitt bruk. +1 Beskjeden om forventet levering i juni var derimot litt tung å svelge Min er i følge ryktene i en container langs sjøveien på tur hit! Og så skal den få en flott Pike Ultimate foran, som også kommer i god tid før våren… æ glær mæ!
|
|
|
10/02/2022 09:12
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ellers er min rigg satt opp med S35 karbonhjul og 2.5 dekk fra Maxxis og er med det en meget kapabel sykkel som takler det Oslomarka har å by på helt fint. Ideelt sett skulle jeg supplert min Ripmo meden Ripley. Men jeg synes det blir mye styr med to sykler, har jo gravelbike i tillegg også. Men hva tenker du,dersom du får satt på en piggyback og 140 mm gaffel, ville du da beholdt Ripmoen? Tja.. Har du mulighet og lyst så kan det være en fin kombo. Om det ikke alltid er N+1 som gjelder for sykkelstallen så er i alle fall 3 fine sykler et fint antall. Jeg får mange spørsmål om man bør velge Ripmo eller Ripley, og flere som tester begge sliter med å velge når de skal bestille sykkel. Ripmo er ganske lett-tråkket og effektiv bort- og oppover til å være såpass "grov" og Ripley takler det meste nedover så sånt sett overlapper de hverandre når det kommer til stisykling. Skal man velge 1 av dem så vil jeg si det sånn at om du vil ha en sykkel til stisykling men det er fart i nedoverbakken og på røft underlag som teller mest så tar du Ripmo. Særlig om du oppsøker heisbasert moro i litt røffe løyper/stier eller har lange og bratte nedkjøringer. Er det mest sti og sjelden eller aldri heiskjøring eller den stilen i nedoverbakker så holder en standard Ripley lenge for de fleste. Særlig om man liker lange dager på sti og ønsker en kvikk og leken sykkel opp- og bortover. Og for all del, den gjør seg slett ikke bort om det bikker nedover. Generelt vil jeg si at det er mer dempertypen som styrer sykkelvalget enn at lengden på vandringen skal være førende, om man vil ha 1 sykkel til alt fra lange dager på flytsti til herjing nedover så kan en stuttbeint sykkel med grovere dempere være en fin middelvei. Fox 34 og DPS på stock Ripley har litt mindre olje og størrelse og får kjørt seg litt mer om man kjører mye lange nedkjøringer i røft terreng. Serviceintervallene blir gjerne kortere, disse demperne går varme om man grisekjører dem. Mens Fox 36/DVO Onyx og DPX2/X2/Topaz/Jade X På Ripmo takler dette med glans, og gir mer støtte når det skal gønnes på nedover. Ulempen er at de er litt mer å drasse på og gir litt mer gynging når man skal opp- og bortover. Så om man skal ha 1 sykkel og ikke kjører nedover med startnummer eller er veldig mye i heis så ville jeg valgt en Ripley med 140mm Fox 36/DVO Diamond/RS Pike/Lyrik. Og en Topaz/DPX2/RS SuperDeluxe bakdemper. Da får man en Ripley man fint kan grisekjøre nedover med også uten å ha dårlig samvittighet for demperne.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ripen]
10/02/2022 14:47
|
wasabi
Ringrev
|
Ringrev
...
Så om man skal ha 1 sykkel og ikke kjører nedover med startnummer eller er veldig mye i heis så ville jeg valgt en Ripley med 140mm Fox 36/DVO Diamond/RS Pike/Lyrik. Og en Topaz/DPX2/RS SuperDeluxe bakdemper. Da får man en Ripley man fint kan grisekjøre nedover med også uten å ha dårlig samvittighet for demperne.
Word. Den traff veldig bra på meg. Hvilken vekt vil denne ligge på sånn ca tro?
|
|
|
10/02/2022 16:27
|
Håvard.
Ringrev
|
Ringrev
...
Så om man skal ha 1 sykkel og ikke kjører nedover med startnummer eller er veldig mye i heis så ville jeg valgt en Ripley med 140mm Fox 36/DVO Diamond/RS Pike/Lyrik. Og en Topaz/DPX2/RS SuperDeluxe bakdemper. Da får man en Ripley man fint kan grisekjøre nedover med også uten å ha dårlig samvittighet for demperne.
Word. Den traff veldig bra på meg. Hvilken vekt vil denne ligge på sånn ca tro? Jeg har en Ripley AF som er satt opp omtrent på denne måten (dvs med pike, men ikke demper me Piggyback). Den veide jeg til 14,6 kg på badevekta. Den har omtrent følgende spekk; Ramme: ripley AF xl Gaffel: pike ultimate 130 Bakdemper: fox float dps Drivverk: Sram x1 karbonkrank, gx eagle gir/hendel, x01 kassett Cockpit race face sixc: styre og stem, bikeyoke revive 185 mm pinne, wtb sete Hjul: ibis s35 karbonhjul, Wrathchild, nukeproof ard innlegg bak Bremser: slx 2 pot 203/180 Div: flaskeholder, feste til garmin, pumpe og lykter, mudhugger skjerm, cb stamp pedaler. Uten pedaler og annet småtteri er den nok ned mot 14 kg, eller litt under. Karbonramma veier kanskje 0,5-0,7 kg mindre, og demper med piggyback øker vekta med 150-200 g. Jeg tipper bombesikker ripley karbon med karbonhjul, grove dekk, pike og piggyback kan veie rundt 13,5 kg uten pedaler (?) I tillegg har jeg en ripmo med zeb og dvo jade coil, og kan i stor grad si meg enig med vurderingene til Ripen. Jeg har sesongkort i Drammen, og da er det fint med grovt verktøy, men tipper jeg kommer til å kjøre ripley på det aller meste ellers. Ripleyen ankom relativt sent på høsten så jeg skal ikke skryte på meg at den har vært testet i veldig hårete terreng, men jeg savner ikke mer vandring. Fetere demper hadde sikkert vært bra hvis den blir kjørt mye i lange nedkjøringer
Redigert av Håvard.; 10/02/2022 18:35.
|
|
|
[Re: Håvard.]
17/02/2022 07:32
|
wasabi
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har en Ripley AF som er satt opp omtrent på denne måten (dvs med pike, men ikke demper me Piggyback). Den veide jeg til 14,6 kg på badevekta.
Den har omtrent følgende spekk; Ramme: ripley AF xl Gaffel: pike ultimate 130 Bakdemper: fox float dps Drivverk: Sram x1 karbonkrank, gx eagle gir/hendel, x01 kassett Cockpit race face sixc: styre og stem, bikeyoke revive 185 mm pinne, wtb sete Hjul: ibis s35 karbonhjul, Wrathchild, nukeproof ard innlegg bak Bremser: slx 2 pot 203/180 Div: flaskeholder, feste til garmin, pumpe og lykter, mudhugger skjerm, cb stamp pedaler.
Uten pedaler og annet småtteri er den nok ned mot 14 kg, eller litt under. Karbonramma veier kanskje 0,5-0,7 kg mindre, og demper med piggyback øker vekta med 150-200 g.
Jeg tipper bombesikker ripley karbon med karbonhjul, grove dekk, pike og piggyback kan veie rundt 13,5 kg uten pedaler (?)
I tillegg har jeg en ripmo med zeb og dvo jade coil, og kan i stor grad si meg enig med vurderingene til Ripen. Jeg har sesongkort i Drammen, og da er det fint med grovt verktøy, men tipper jeg kommer til å kjøre ripley på det aller meste ellers. Ripleyen ankom relativt sent på høsten så jeg skal ikke skryte på meg at den har vært testet i veldig hårete terreng, men jeg savner ikke mer vandring. Fetere demper hadde sikkert vært bra hvis den blir kjørt mye i lange nedkjøringer
Jeg har en RIPMO, den er satt opp slik: Ramme: Ripmo V2 Gaffel: Fox 36 performance med Luftkappe Bakdemper: DVO Topas t3 Drivverk: Sram GX Cockpit Race face styre og stem Bikeyoke revive 160 pinne, Ergon Enduro sete Hjul: ibis s35 karbonhjul i9 Hydra, Maxxis Minion, med innlegg bak Bremser: Sram Code RSC Div: flaskeholder, pumpeholder, mudhugger Komplett, as is, ca 14,2 kg (med pedaler) Ønsker: Ramme: Ripley carbon Gaffel: 140 mm Fox 36 performance? Bakdemper: DVO Topas t3 Drivverk: Shimano SLX/ XT/ Sram GX? Hjul: ibis s35 karbonhjul i9 Hydra, Maxxis Minion, med innlegg bak Bremser: Sram Code RSC, eller "enklere" Dvs: Litt lettere ramme, ellers stort sett likt, sparer ca 600gram da rammen er lettere. Sum vekt, ca13,6 kg. Så jeg tror du har helt rett i ca 13,5kg uten pedaler. Men hva får man da? Litt kvikkere, og litt lettere. "vanlig" Ripley er litt lettere, den har noe enklere dempere (standard oppsett) reduserer med 200g foran og 100g bak, sum 300g Sum vekt 13,1kg. Har sett lettere Ripleyer, mulig det var med XT (-150g?, da sniker ripleyen seg under 13kg) Tja, hvor vil jeg med dette? Se om det er verdt å bytte riggen jeg har med en Ripley, for å spare 600-750 gram. Ja, jo, det er jo det (??). Og hvis jeg aksepterer standard Ripley så er det snakk om ca 1 kg lettere sykkel. Det er en del.
|
|
|
|
|