Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dyr sykkel, lite penger, hva nå?

Dyr sykkel, lite penger, hva nå? #2687526 03/11/2021 14:53
J
JoPro Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Får meg en ny fulldempet til en større sum, og har ikke mye penger til andre deler. Har lite av vedlikeholds- og reperasjonsprodukter til dyre komponenter fra før av (siden dette er min første fulldempet), og lurer på hvilke ting bør man satse på først.

Kan nevne at sykkelen kommer med toppdempere fra rockshox (lyrik og super deluxe ultimate), SRAM code rsc, GX Eagle, og lurer på hvilke produkter man bør prioritere å ha hjemme til generell vedlikehold, med unntak av en større overhaling hos sykkelverksted årlig. Leter etter å spare penger og ha så få produkter som mulig.

Fint å vite om det er noen andre verktøy eller slikt som kan komme nyttig til vedlikehold hjemme.

Redigert av JoPro; 03/11/2021 14:59.
Re: Dyr sykkel, lite penger, hva nå? [Re: JoPro] #2687527 03/11/2021 15:19
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
Kommer vel helt ann på hvor mye vedlikehold du tenker å gjøre selv.

Girvaier, bremseklosser og kjede kan være kjekt å ha liggende.
videre så er det kranklager om du ikke lar verksted ta denne jobben..

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
Re: Dyr sykkel, lite penger, hva nå? [Re: JoPro] #2687528 03/11/2021 15:21
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
God kjedesmøring og et X01-kjede i reserve som settes inn når original-kjedet har passert 0,50% slitasje gir deg mye penger spart i lengden.

For verktøy er det da en kjedestrekksmåler du trenger.

Ellers ville jeg hatt ekstra bremseklosser, og der er Uberbike Race Matrix sine fine. Billigere enn standard og veldig god skrubb når kjørt inn skikkelig.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dyr sykkel, lite penger, hva nå? [Re: JoPro] #2687536 03/11/2021 17:49
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Greit med verktøy for å åpne kjedet også!

men det pluss kjedemåler, noen unbrako-nøkler og en demperpumpe så er du langt.

Redigert av Ndreas; 03/11/2021 17:50.
Re: Dyr sykkel, lite penger, hva nå? [Re: JoPro] #2687546 03/11/2021 19:21
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Bytt kjede som om det var ferskvare. Unngå sykling i vått føre om du kan. Kjøp inn biltemaverktøy for bytte av krans og kranklager. Kjøp luftesett for bremser.

Dette er får hundrelapper for å spare større utlegg og ventetider.

Re: Dyr sykkel, lite penger, hva nå? [Re: JoPro] #2687556 03/11/2021 20:02
J
JoPro Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Har vel de essensielle verktøyene som hex bolter, demperpumpe, kjedeverktøy, og noen andre verktøy som sikkert funker på sykkel. Men, jeg tenkte kanskje litt mer på utstyr til vedlikehold av dempere og kulelager ettersom disse er ganske dyre. Vil ikke sende demperene til verksted flere ganger i løpet av en sesong, men vil jo heller ikke risikere å ødelegge demperne ved mangel på smøring eller feil oljetype. Holder det med å smøre bena på demperne med en billig Biltema kulelager-fett, eller må jeg bruke penger på spesifiserte produkter til rockshox?

For nå tenker jeg sånn generelt sett hva man må få tak i etter å ha kjøpt sin første fulldempet, men når man har likevel drevet med sykling i noen år før med en billigere hardtail. Jeg har jo greid meg fint med det jeg har hjemme til å vedlikeholde enkelte ting på hardtailen, men den er jo ikke like fancy som fulldemperen, og har dermed kanskje ikke alt jeg trenger.

Re: Dyr sykkel, lite penger, hva nå? [Re: JoPro] #2687569 03/11/2021 22:09
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kulelager: Det eneste jeg gjør for at de skal vare så lange som mulig er å være forsiktig med spyling. En lykkelig sykkel (og hund) skal være litt skitten. Det er flere stisykler som er spylt/vasket i stykker enn syklet i stykker (ref Hognes et al 2021). Jeg har noen ganger forsiktig løftet av pakning på de lagrene jeg kommer lett til og fylt på med fett, men usikker på hvor mye lenger de har vart pga det. På noen sykler måtte jeg skifte et lager minst to ganger i året, nå har jeg en santa cruz der jeg egentlig ikke har måtet skiftet noen lager siden 2019. Så det er stor forskjell på sykler der. Er det dårlig design må du kanskje bytte noen lager ganske ofte - uansett hva du smører med.

Smøring gaffel: Beina smøres med oljen i ytterbeina. Denne kan du lett skifte eller fylle på selv om du er litt handy. Jeg ville ikke hatt på fett da det like godt kan fange partikler og dra dem ned i støvpakningene. Når det gjelder olje til ytterbeina så er det vel bare å kjøpe det produsenten anbefaler, men om du sykler mye i kulde kan du finne produkt her på forumet som er smooooooth også i lave temperaturer.

Re: Dyr sykkel, lite penger, hva nå? [Re: JoPro] #2687575 03/11/2021 23:18
Nilsern Offline
Ringrev
Ringrev
Du bor i en by med mange syklister, og mange med flust av utstyr til å mekke sykkel. Bli en del av miljøet og spør om å låne verktøy til å begynne med. Låner selv lett ut sykkel-spesifikt verktøy om noen trenger. Renhold og smøring er viktigste del for å øke levetiden. For enkelt vedlikehold av dempere, kan man lære seg å bytte olje i gaffelbein selv. Finnes flere i byen som gjør både enkel og stor service på demperkomponenter.

Av kjøp, start med ekstra kjede som byttes/rulleres for å forlenge levetid på kassett, ekstra girøre, ekstra slange, liten pumpe til tur, et sett bremseklosser og ekstra girwire.

Nyttige FB -sider i byen er f.eks «stisykling i Kongsberg» og «Kongsberg Sti»

Lurer du på noe ellers fra en lokal kar, så fyr løs en PM.

Re: Dyr sykkel, lite penger, hva nå? [Re: JoPro] #2687645 04/11/2021 09:52
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Gratulerer med ny sykkel.

Hvis jeg var i din situasjon ville jeg vært nøye med vedlikeholdet, vasket sykkelen grundig etter bruk, smurt kjede ofte, sjekket klosser/kjede regelmessig, etterdratt alt av skruer og muttere månedlig med momentnøkkel. og generelt stelt pent med sykkelen

hvis du er blakk etter å ha kjøpt dyr sykkel så følg med på når nettbutikkene har salg og kjøp inn de delene du kan bytte selv i forkant.
lær deg å skru selv og kjøp verktøysett, Biltema har verktøy som stort sett er OK
jeg har drøssevis med kranklager, wire, bremseklosser/skiver, drev, holker, kassetter og litervis med kjedeolje liggende i boden

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Dyr sykkel, lite penger, hva nå? [Re: JoPro] #2687668 04/11/2021 12:36
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Kjøp et multiverktøy og noe for å smøre kjedet. Som andre har nevnt er det kjekt med enkelte reservedeler i heimen, men det meste av forbruksvarer får du tak i over disk hvis noe blir utslitt. Hvis du har sykkelen på verksted hvert eneste år så vil verkstedet gledelig bytte nesten hele sykkelen for deg, og da er behovet for reservedeler kanskje ikke like stort som hvis du mekker slt sjøl.

Re: Dyr sykkel, lite penger, hva nå? [Re: erikskon] #2688577 13/11/2021 14:36
T
Tormod.. Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: erikskon
Kulelager: Det eneste jeg gjør for at de skal vare så lange som mulig er å være forsiktig med spyling. En lykkelig sykkel (og hund) skal være litt skitten. Det er flere stisykler som er spylt/vasket i stykker enn syklet i stykker (ref Hognes et al 2021). Jeg har noen ganger forsiktig løftet av pakning på de lagrene jeg kommer lett til og fylt på med fett, men usikker på hvor mye lenger de har vart pga det. På noen sykler måtte jeg skifte et lager minst to ganger i året, nå har jeg en santa cruz der jeg egentlig ikke har måtet skiftet noen lager siden 2019. Så det er stor forskjell på sykler der. Er det dårlig design må du kanskje bytte noen lager ganske ofte - uansett hva du smører med.

Smøring gaffel: Beina smøres med oljen i ytterbeina. Denne kan du lett skifte eller fylle på selv om du er litt handy. Jeg ville ikke hatt på fett da det like godt kan fange partikler og dra dem ned i støvpakningene. Når det gjelder olje til ytterbeina så er det vel bare å kjøpe det produsenten anbefaler, men om du sykler mye i kulde kan du finne produkt her på forumet som er smooooooth også i lave temperaturer.

Hmmm...jeg har litt motsatt erfaring når det kommer til skitt, men mulig det er mer gjørmete i Stavanger-området enn der du sykler. Hver gang jeg har vært på terreng-trening så :
-spyler jeg av sykkelen
-sprayer med rosa Muc-off såpe
-lar stå litt
-sprayer Muc-off på en stor kost, og skrubber sykkelen
-sprayer Muc-off på liten drivverk-kost og skrubber litt på kassett og kjede,
-spyler alt av nøye, særlig drivverk/kjede mens jeg tråkker bakover
-smører kjedet

Mulig Muc-Off er en veldig snill såpe, men som får vekk skitt. Er selv påpasselig mot avfettingsmidler mot boss, så er enig der.

Før var jeg ikke så nøye, og da følte jeg setedropper og dempere og drivverk trengte mye oftere service/utskiftning.

Re: Dyr sykkel, lite penger, hva nå? [Re: erikskon] #2688589 13/11/2021 19:09
J
JoPro Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Kulelager bør ikkje være noe problem ettersom det er acros kulelagere med Propain dirtshield som ekstra beskyttelse, og har vel funnet ut at det eneste nevneverdige å kjøpe inn ville vært et mekkestativ, olje og fett til dempere, og ekstra kjede. Alt annet burde jeg ha fra før av.

Moderator  support